KTM 990 SMT

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JT79
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Morjens

Toinen kesä menossa SMT:llä ja tyytyväinen valintaan edelleen. Yksi asia vaan askarruttaa, nimittäin vaihdepedaalin asento. Liian ylhäällä on se minun koivelle ja kurjistaa muuten mainiota ajonautintoa.

Ulkomaalaisia foorumeja selaillessa huomaan ongelman olevan melko yleinen. Olen ohjeen mukaan yrittänyt säätää poljinta alemmaksi mutta sitten se alkaa ottaa kiinni sivutuen jousen kiinnitystappiin eikä ykköstä saa päälle.
Nyt joutuu aina nostamaan jalkaa tapilta kun pitää vaihtaa pienemmällä.

Onko vinkkejä korvaavaan pedaaliin millä ongelman saisi pois?

T Marko

Moro

Onko tosiaan niin et muiden koivet sattuu vaihdepolkimelle vai onko porukka vaan hyväksynyt pienen epämukavuuden vaihteita vaihdettaessaan?

Itselle pyörä tuli ilman jalkatappien kumeja, ja vaihdekeppi oli tosiaan persiistä. Mutta kumit löyty ktm salkusta ja niiden asennuksen jälkeen keba oli just siinä missä pitikin. Onkohan sulla kepin spoori hampaan pielessä?

Onko tosiaan niin et muiden koivet sattuu vaihdepolkimelle vai onko porukka vaan hyväksynyt pienen epämukavuuden vaihteita vaihdettaessaan?

Oletko verrannut polkimen asentoa googlella löytyviin kuviin? Esim tuollainen:

http://bsd.uk.com/wp-content/uploads/2012/11/KTM-SMT990.jpg

Tai jos jostain löydät jonkinlaisen korjaamokäsikirjan, niin siinä luulisi olevan ohje mikä on polkimen oikea säätö. Onhan toki mahdollista että se on päässyt taipumaan jostain osumasta.

Oletko verrannut polkimen asentoa googlella löytyviin kuviin? Esim tuollainen:

http://bsd.uk.com/wp-content/uploads/2012/11/KTM-SMT990.jpg

Tai jos jostain löydät jonkinlaisen korjaamokäsikirjan, niin siinä luulisi olevan ohje mikä on polkimen oikea säätö. Onhan toki mahdollista että se on päässyt taipumaan jostain osumasta.

Eihän siinä ole mitään oikeaa säätöä vaan jokaisen kavio vaatii omansa. Joillekin ilmeisesti säätövara riittää mutta esim. mulle ei. Lienenkö sitten pidempi kinttuinen kuin moni muu.
Tehdas on runtannut sen polkusimen tiettyyn paikkaan ja joillekin se sattuu hyvin ihan sellaisenaan.
Tuota vääntymistä mietin itsekin mutta tarkemmin katseltuna vipu on ihan kuosissaan ja linjassa.

Eihän siinä ole mitään oikeaa säätöä vaan jokaisen kavio vaatii omansa. Joillekin ilmeisesti säätövara riittää mutta esim. mulle ei. Lienenkö sitten pidempi kinttuinen kuin moni muu.
Tehdas on runtannut sen polkusimen tiettyyn paikkaan ja joillekin se sattuu hyvin ihan sellaisenaan.
Tuota vääntymistä mietin itsekin mutta tarkemmin katseltuna vipu on ihan kuosissaan ja linjassa.

Hmm. Ainakin jaappanilaiset ilmoittaa sen yhden "ainoan ja oikean" vaihdepolkimen säätökorkeuden vaikka vivustossa onkin kierretanko jolla sitä saisi muutettua mieleisekseen. Tuota kuvaa silmämääräisesti katsoen jotenkin ihmetyttää miten se voisi olla liian korkealla, kun se on kuitenkin selvästi jalkatapin alapuolella. Mutta toki kropan mittasuhteet ja käytettävä kenkä vaikuttavat nilkkakulmaan siinä kuin sekin missä kohtaa penkkiä istuu.

Kyllä sitä poljinta minunkin oli tarkoitus säätää alaspäin joskus vuos sitten mutten saanut poljinta irti.
Lopulta totuin asentoon.

Hmm. Ainakin jaappanilaiset ilmoittaa sen yhden "ainoan ja oikean" vaihdepolkimen säätökorkeuden vaikka vivustossa onkin kierretanko jolla sitä saisi muutettua mieleisekseen. Tuota kuvaa silmämääräisesti katsoen jotenkin ihmetyttää miten se voisi olla liian korkealla, kun se on kuitenkin selvästi jalkatapin alapuolella. Mutta toki kropan mittasuhteet ja käytettävä kenkä vaikuttavat nilkkakulmaan siinä kuin sekin missä kohtaa penkkiä istuu.

Minulla poljin on aikalailla samassa tasossa jalkatapin kanssa. Tuo vivun irtisaaminen on näköjään ongelma monilla kun lukee foorumeita. Monenlaista ulosvetäjää ym. konstia ovat kokeilleet.
Omastani vipu lähti irti ilman ongelmia, mutta säätövara alaspäin ei ole riittävä.
Täytyy yrittää keksiä jotain tai sitten vaan antaa olla ja ajella. :p

Moi Marko,

oletko katellut siihen tarvikepoljinta? Pieni kulmaero voi auttaa paljon.
Ja sit on mm. CJ Design josta saat toiveiden mukaan. Mulla on Advessa pari osaa heiltä ja työ on kyllä laatua.

http://www.cjdesignsllc.com/about-us/brands/hammerhead/

sami

Minulla poljin on aikalailla samassa tasossa jalkatapin kanssa. Tuo vivun irtisaaminen on näköjään ongelma monilla kun lukee foorumeita. Monenlaista ulosvetäjää ym. konstia ovat kokeilleet.
Omastani vipu lähti irti ilman ongelmia, mutta säätövara alaspäin ei ole riittävä.
Täytyy yrittää keksiä jotain tai sitten vaan antaa olla ja ajella. :p

Asiasta kuudenteen. Mitä ölppää olette käyttäneet? Motorex on varmaan hyvää ja laadukasta mut maksaa niim pirust eikä tältä kylältä taida sitä ainakaan erikseen tilaamatta saada.

T Marko

6-8 ajotavasta riippuen, ihan niinku muutkin prätkät. Tankkausväli noin 250 km max.

^Toinen vastaava on jo koeistuttu ja katteet todettu siedettävän pieniksi koska nakuilu on aito asia.:) Täytyy katella, toisaalta suht vastaava 2 mukinen parikymmentä kiloa kevyempi ja paremmalla väännöllä oleva on jo alla joten jos järjellä ajattelee niin ei ole ideaa vaihtaa mutta eipä nää aina olekaan järkijuttuja.

200km about ollut mulla tuo tankkaus väli ja silloin menee noin 13L tankkiin. Katit lambdat poistettu ja eturatas 16 piikkinen.

Back