Expedeistä: Mulla on ollut niitä käytössä kolme ja mallit ilman integroitua pumppua on melkoisesti mukavampia. Sen patjan saa helposti täyteen joko jätesäkillä tai expedin schnozzlebag-pussilla, eli tuollain vesitiivis suojapussi - sinne saa kätevästi nuo yöpymiskamat samaan nippuun, pysyvät kuivina ja samaisella pussilla sitten voi täyttää sen alustan. Pumpuissa ei taida muutoin olla mitään vikaa mutta se on saaterin työläs operaatio pumppailla sillä integroidulla tuota patjaa täyteen.
Ja tosiaan untuvaa ei tarvitse olla siellä täytteenä, se R-arvo kertoo paljonko se patja eristää. Mun kaikki expedit ovat olleet synteettisiä sillä untuvatäytteellä painon säästö on melkoisen pieni eikä sitä eristävyyttäkään ihan niin hirveästi tule lisää, mutta hintaa on miltei puolet enemmän. Ja olen omilla matoilla nukkunut parraimmillaan yli -30 asteessa, ja silloinkin isommat ongelmat tulee makuupussin toimimattomuudesta syystä tai toisesta.
Makuupusseista: mä olen siirtynyt käyttämään untuvavilttiä, tai quilttiä. Ei paina mitään, menee onnettoman pieneen tilaan ja sopii melkoisen hyvin tällaiselle vähän leveämmälle kaverille joka tykkää nukkua kylellään. Noissa (väkisin)makuupusseissa se ei oikein onnistu, ja yleensä sellainen pussi mihin mahtuu on sitten liian iso. Tai no se harvemmin haittaa mutta jos retkeilee talvella niin liian iso pussi on yhtä huono kuin liian pienikin - joko ei eristä tai sitten lämmitettävää tilaa on liikaa jolloin siellä pussissa on kylmä.
Teltoista: BigAgnes tekee melko soppeleita 2-3 hengen telttoja (flycreek, copper spur) jotka on keveitä 2-kerrostelttoja, painavat sen 1,5kg about. Ja niissä on tilaa toisin kuin noissa pienissä tunnelimallisissa joissa ei mahdu kunnolla edes istumaan. Nytten mulla on tarptents double rainbow, kahden hengen teltta joka painaa järisyttävät 1,2 kg. Kolmen vuodenajan telttana menee hyvin, talvella varauksella. Ja erona tuohon bigagnesiin niin sen voi pystyttää sateellakin ilman sen suurenpia kommervenkkejä - tuon bigagnesin kanssa joutuu vähän tsemppailemaan jos sen haluaa pitää kuivana. Silloin tarttee olla footprintti (siis erillinen telttapohja) millä tuon agnesin saa itseseisovaksi ja sillä saa sitten päälliteltan pujotettua ensin ja sisäteltan sitten sinne sisään. Onnistuu mutta on snadisti treenailtava homma se.
0,02€