• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ratapyörää ensi kaudelle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jussi666
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pari huomiota:

- Ikävä ratapäiviä, piti eilen käydä vaihtamassa öljyt, että pääs vähän tunnelmaan

- Toi 1.20 alitus koheltamista -keskustelu, ehkäpä se vaan näyttää koheltamisella ja on ko. kuskin ajotyyli. Näyttähän joidenkin motogp-kuskienkin ajaminen aika koheltamiselta, mutta nätisti näyttävät pärjäävän. Vaikeaa uskoa, että joku, joka paukuttaa 1.20 tasasesti vois hyötyä tollasista suht sisällöttömistä ("sun ajaminen on koheltamista") kommenteista yhtään mitään.

- Edelliseen liittyen. Orgissa on monta jamppaa jotka ajaa kovaa, mutta ei valitettavasti yhtä monta jamppaa jotka ymmärtäisivät miten sitä kovaa ajamista opetetaan muille. Tietenkin aloittelija tekee satoja pikkuvirheitä, mutta tärkeää olisi teroittaa päähän mitkä ne isot virheet ovat. Kiitos Nitrous, ajolinja on tietenkin numero 1 ja sitä myötä kaarrenopeudet yms. Kaikki ne detaljit mitä täällä foorumilla kylvetään, ja joista puolet on eri mieltä, lähinnä sekoittavat aloittelijan jo muutenkin ylikuormittuneen "ajoprosessorin".

- Orgin ajotaito-kurssit ovat hienoja ja todella hyödyllisiä. Olen miettinyt, että miten saisimme järkättyä enemmän yksilöllistä coachausta. Tähän ainut ratkaisu on varmaan raha. Harmi kun Suomen kausi on niin lyhyt, ettei moni ole varmis uhraamaan omaa ajoaikaansa auttaakseen vain yhtä tai kahta kaveria, varsinkin kun niitä autettavia on niin paljon.

- Mulle eniten hyötyä oli ekan kauden aikana siitä, että sai noita yleislaatuisia vinkkejä, joita moni ihminen toisti kunnes alkoi uskomaan. Linjojen pysyminen jne.
Itsellä oli varsinkin pyöränvaihdon jälkeen paljon hankaluuksia luottaa siihen, että renkaissa tosiaan on niin pirusti pitoa. Tällöin oli hyötyä ajaa kohtuu samalla kokemuksella ja samalla pyörällä ajavan, mutta vähän nopeamman kaverin takana. Tällä keinolla lähti Motoparkissa yhdessä mutkassa jo varmaan sekunti pari, kun tajus että sen mutkan voi ajaa paljon kovempaa. Samoin katseen nostaminen toi yllättävän paljon lisävauhtia, kun kanttarit ei tuukaan silmille enää.

Pyörästä:
- Eniten ajoon vaikuttavat jutut tähän mennessä:
- Jalkatapit (on muuten hyvät ainakin tällaselle 189cm)
- Pikakaasu (ei oo vielä asennettu, mutta pakko laittaa, en käytännössä koskaan pystyny ajamaan 100% kaasulla, paitsi motoparkin pitkällä suoralla kun kerkes käden alla rullaamaan sormilla kaasun pohjaan)

Kliparit pitäs varmaan vielä saada, sais vielä asentoa vähän paremmaks, noi vakiokliparit on aika pirun kapeella.

TL;DR
- Kokeneet, ajatelkaa miten neuvotte aloittelijoita
- R6R on loistava
- :orgmp:

- Orgin ajotaito-kurssit ovat hienoja ja todella hyödyllisiä. Olen miettinyt, että miten saisimme järkättyä enemmän yksilöllistä coachausta. Tähän ainut ratkaisu on varmaan raha. Harmi kun Suomen kausi on niin lyhyt, ettei moni ole varmis uhraamaan omaa ajoaikaansa auttaakseen vain yhtä tai kahta kaveria, varsinkin kun niitä autettavia on niin paljon.

Mä joskus mietin noiden ratakurssien pitämistä omaan piikkiin, mutta loppupelin kun hintaa per nassu tulee se n. 150€ niin hirveesti tungosta ei kurssille ole.

Mä joskus mietin noiden ratakurssien pitämistä omaan piikkiin, mutta loppupelin kun hintaa per nassu tulee se n. 150€ niin hirveesti tungosta ei kurssille ole.
Siltikin sun kannattais antaa mahdollisuus niille jotka haluaisivat tuohon hintaan osallistua.
Yllättävästi niitä halukkaita alkaa puskista ilmaantua tontille/ koska eiväthän he voi ilmoittautua, jos ei ole mitään mihin ilmoittautua.
Ja jos ei halukkaita juuri sillä hetkellä ilmaannu, niin sitten viikon/kuukauden/vuoden päästä sama tarjous uudestaan, ja katsoo kuin käy sillä kertaa.

Ihan samoinhan oli esim ton orgin kerhokisan kans. Ensi kauhee ei niin-ei näin-ei noin-ei voi-ku ei ni ei-vääntö, ja loppupeleissä tulos oli aivan fantastinen. :thumbup:

Radalla käymättömälle siitä tiedosta on eniten hyötyä.
Jos menee uunona radalle, niin ehtii treenata kaikki maholliset virheet selkärankaan, ennen ku ees tajuaa ett ne on virheitä.
Ja sit ku tajuaa, ett ne on virheitä, niin miettii ett miksei tehny ihan aluksi ihan toisin.

Mutta ei se mitään. Tee niinku kaikki muutkin. Tee kaikki samat virheet. Tee samalla tavalla kuin kaikki muutkin. Se on ihan stanan hauskaa. Eli kovaa ajoo vaan! Ajamalla oppii ajamaan!

Missasinko tästä jonkun jutun vai oliko tuo kohdennettu minulle ja aiempi viestini ymmärrettävissä siten, että ei ole mitään väliä miten radalla ajaa kunhan ajaa?

Pointtini oli siis se, että en laita paljoa rahaa pyörän modaamiseen vaan ajan ensi kesän melko vakiokuntoisella pyörällä ja koitan oppia ajamalla. Tietenkin ajamisessa pitää keskittyä ajoasentoon, ajolinjoihin yms.

Itse kävin ajotaito 2 kurssin kesällä heti ensimmäisenä ratapäivänäni, joka toi paljon tietoa mitä tulisi huomioida ajamisessa. Tämän päälle ehdin ajaa kaksi ratapäivää joina sain eräältä kouluttajalta hyviä neuvoja ajamiseen. Tulevana kesänä koitan jatkaa tästä eteenpäin kokemusten karttuessa ja muilta neuvoja kysellen mutta aivan varmana tulen tekemään siitäkin huolimatta virheitä radalla. Sitä en tiedä tulenko tekemään enemmän vai vähemmän virheitä kuin muut, mutta ainakin vielä radalla on tosiaan ollut aivan saakelin hauskaa.

Mut joo, pyörän rakenteluun en osaa kommentoida, joten offtopiciksi meni... Siltikin suosittelen myös muille aloittelijoille AT2 kurssia :thumbup:

Siltikin sun kannattais antaa mahdollisuus niille jotka haluaisivat tuohon hintaan osallistua.
Yllättävästi niitä halukkaita alkaa puskista ilmaantua tontille/ koska eiväthän he voi ilmoittautua, jos ei ole mitään mihin ilmoittautua.
Ja jos ei halukkaita juuri sillä hetkellä ilmaannu, niin sitten viikon/kuukauden/vuoden päästä sama tarjous uudestaan, ja katsoo kuin käy sillä kertaa.
Tuli ehkä muotoiltua tuo hieman väärin kun sen kummemmin ajattelematta kirjotin. Noh...ensi kesän suunnitelmat on vielä osin auki, joten voihan tuommosen kurssin toteutuminen olla mahdollistakin.
Ihan samoinhan oli esim ton orgin kerhokisan kans. Ensi kauhee ei niin-ei näin-ei noin-ei voi-ku ei ni ei-vääntö, ja loppupeleissä tulos oli aivan fantastinen. :thumbup:

Foorumilla nyt tietysti oli aiheesta aika paljon keskustelua ennen MotOrg Racen järjestämistä, mutta yhteistyö SML:n kanssa oli se asia, joka teki kerhokisan järjestämisen mahdolliseksi. Ilman tuota yhteistyötä kisaa ei oltaisi pystytty järjestämään. Iso kiitos vielä kaikille tuon yhteistyön sorvaamisessa mukana olleille.

Foorumilla nyt tietysti oli aiheesta aika paljon keskustelua ennen MotOrg Racen järjestämistä, mutta yhteistyö SML:n kanssa oli se asia, joka teki kerhokisan järjestämisen mahdolliseksi. Ilman tuota yhteistyötä kisaa ei oltaisi pystytty järjestämään. Iso kiitos vielä kaikille tuon yhteistyön sorvaamisessa mukana olleille.
Sinänsä mielenkiintoista olisi tietää, mikä olisi ollut tapahtumien aikajana ilman tuota foorumikeskustelua jossa yksi idea esitettiin 13.11.2015, ja eräs soitti puhelun 16.11., ja 23.3.2016 joku allekirjoitti paperin, ja 3.4. ilmoitettiin että jotain tapahtuu, ja 21.6. tarkentui tapahtuman ajankohdaksi 17.7.
Toki väärin foorumikeskusteltu, ja varsinkin väärien henkilöiden toimesta, kuten aina.

Ja muistakaa ostaa ratapyörä, niin pääsette tod näk ensi kesänäkin tapahtumaan.

Toki väärin foorumikeskusteltu, ja varsinkin väärien henkilöiden toimesta, kuten aina.
Mulla on vissiin taas kirjotetussa ulosannissa jotain aika paljolti pielessä, jos tuon edellisen viestin saa käännettyä moitteeksi. Tokihan tuo viime vuonna käyty keskustelu aiheesta oli osaltaan vaikuttamassa tuon yhteistyön toteutumiseen, koska se nosti tarpeen helposta kisailusta taas kerran esille. Samaa aihetta on pohdittu vuosien varrella moneen kertaan ja tällä kertaa sattui aktiiviset tekijät kohtaamaan tarpeen juuri oikeaan aikaan ja lopputuloksena yhteistyö SML:n kanssa ja ensimmäisen MotOrg Racen järjestäminen.

Edit. Noiden sun esittämien päivämäärien väliin muuten mahtuu jokunen ideariihi, palaveri ja työtunti, että homma loppupelin toteutui. En siis yhtään väheksy tämän foorumin voimaa tuoda harrastajien tarpeet esille ja vielä vähemmän foorumin ja tämän yhdistyksen kykyä saattaa aktiiviset tekijät toteuttamaan mitä erilaisempia tapahtumia. Kiitos kuuluu siis koko jäsenistölle, josta nousee tasaisesti aktiivisia tekijöitä ja keskustelijoita.
P.S. Itse olin MotOrg Racen järjestämisessä lähinnä sivustaseuraaja.

Ja muistakaa ostaa ratapyörä, niin pääsette tod näk ensi kesänäkin tapahtumaan.
Motorg Raceen saa jatkossakin osallistua vaikka ei ratapyörää alla olisikaan vaan myös katupelit katteilla tahi ilman ovat tervetulleita.

Viimeksi muokattu:
Nitrous, varaan paikan sun 150€ ratakurssilta jos toteutuu.

Tarjous auki myös muille asiansa osaaville kouluttajille.

Näissä vois olla vielä sellanen kierrosajanlasku-takuu. "Jos sun kierrosajasta ei tipu 5 sec saat rahat takaisin". :D

Nitrous, varaan paikan sun 150€ ratakurssilta jos toteutuu.

Tarjous auki myös muille asiansa osaaville kouluttajille.

Näissä vois olla vielä sellanen kierrosajanlasku-takuu. "Jos sun kierrosajasta ei tipu 5 sec saat rahat takaisin". :D

Täällä ois toinen mahdollinen "asiakas" jahka kesän ratapäivä saadaan tapetille ja omat (sekä perheen) tarpeet kalenteroitua. Mutta aina valmis ottamaan oppia vastaan ja pienryhmäopetuksessa on oppimiselle erittäin hyvät edellytykset. :thumbup:

Täällä ois toinen mahdollinen "asiakas" jahka kesän ratapäivä saadaan tapetille ja omat (sekä perheen) tarpeet kalenteroitua. Mutta aina valmis ottamaan oppia vastaan ja pienryhmäopetuksessa on oppimiselle erittäin hyvät edellytykset. :thumbup:

Uskallan suositella. Oma pahasti räkivä ja haparoiva raivoratailu sai kokonaan uuden sisällön Esan privaopeista. Kuukauden jaksoin jopa vängätä pikkuisen vastaan ennenkuin analyyttiset ja perustellut opit oli pakko myöntää hyviksi ja paikkansapitäviksi. Ukko runno viiskymppisen ratailun ensikertalaisen keskiryhmästä nopeaan yhdessä kaudessa, ilman ainuttakaan pannutusta tai edes läheltäpiti-tilannetta. Toivottavasti kurssi toteutuu. Mies paikallaan. Ei todellakaan mikään hifistelevä egobuusteri vaan asiaan paneutunut Äijä jolla on jalat maassa.

Sampo tässä iltaa!
Sain mielestäni hyvän diilin eräs MP-tuen ratapäivillä käyvä ex-kisakuski lupasi valmentaa minua ensi kesänä. Nyt pitää vain ostaa ratapyörä sekin on jo lähes järjestetty. Päädyin kuitenkin 1000 kuutioiseen, sitähän voi hieman kuristaa. Paaaljon kestävämpi, parempi vääntö ei tarvitse vaihtaa jatkuvasti, jää aikaa ajamisen opetteluun. Koska ei minusta enää tule kisakuskia eikä ole tarkoituskaan miksi opettelisin vaikeimman kautta. Diili oli hyvä kaveri seuraa minua ratapäivillä aina muutaman kierroksen ja kertoo mitä pitäisi korjata, helppoa ja yksinkertaista ei maksa 150 päivä. Tietysti myös opastaa ajolinjoissa. Tässä on vielä se hyvä ettei minun tarvitse osallistua Orgin päiville, negatiivit kavereineen saa ajaa omia ajojaan kitos ja näkemiin.

Sampo tässä iltaa!
Sain mielestäni hyvän diilin eräs MP-tuen ratapäivillä käyvä ex-kisakuski lupasi valmentaa minua ensi kesänä. Nyt pitää vain ostaa ratapyörä sekin on jo lähes järjestetty. Päädyin kuitenkin 1000 kuutioiseen, sitähän voi hieman kuristaa. Paaaljon kestävämpi, parempi vääntö ei tarvitse vaihtaa jatkuvasti, jää aikaa ajamisen opetteluun. Koska ei minusta enää tule kisakuskia eikä ole tarkoituskaan miksi opettelisin vaikeimman kautta. Diili oli hyvä kaveri seuraa minua ratapäivillä aina muutaman kierroksen ja kertoo mitä pitäisi korjata, helppoa ja yksinkertaista ei maksa 150 päivä. Tietysti myös opastaa ajolinjoissa. Tässä on vielä se hyvä ettei minun tarvitse osallistua Orgin päiville, negatiivit kavereineen saa ajaa omia ajojaan kitos ja näkemiin.

Ihan jees. Itse just runkkasin vasurilla ja säästin 150e.

Tuen ja Orgin päivillä käy porukka jonkin verran ristiin. Nähdään radalla!

Hei,

Pohjattoman kiinnostava aihe. Aikoinaan tuli 10R Kawalla kierrettyä vähän ratapäiviä muutaman vuoden aikana. Siitä jäi mopohommat tauolle ja nyt tullut harrastettua matkamopoilua emännän kanssa, mikä sekin ihan mukavaa. Nykyisellä Busalla ei kuitenkaan ihan samaan fiilikseen pääse, kuin Kawalla aikoinaan. On se vaan liian painava.
Muttamutta, jos hommais rinnalle vaikka kusiaisen ratakäyttöön. Oisko vaikka tuollainen about -07 R6R siihen hyvä aihio? Kilvellinen varmaan kuitenkin nykypäivänä fiksumpi?
Varmaan tulen ratatapahtumiin Kemoraan ja Botniaringille ainakin, että voi mopoa tuoda tarjolle :)

Kohtuu isot päivitykset tuli R6:seen -08 jälkeen.

R6R on oikein oiva aihio. -08 tullut päivitys oli kuitenkin lähinnä facelift, sanoisin että kyseessä on 95% sama pyörä eikä tarjoa edes nopean ryhmän kuskille yhtään enempää pyörää kuin tuo vanhempi. Toki hinnoissakaan ei juuri ole eroa uudemman ja vanhemman välillä. 2006 tuli R6R markkinoille, tosin kannattaa olla tarkkana koska -04 ja -05 malleja myydään paljon ylivuotisina. Myös -07 malleja myydään -08 mallina ylivuotisena. Jos ei asiaa tarkemmin tunne, menee mallit helposti sekaisin sekä myyjältä että ostajalta.

Itse en ostaisi ratakäyttöön mitään muuta kusiaista kuin R6R ellei ole jotain fiksaatiota johonkin muuhun malliin tai merkkiin. Helppous, hinta ja varaosien saatavuus on aivan eri luokkaa kuin muissa vastaavissa.

- T -

Tosiaan se uudemman etu on se että niitä on tehty aika paljon enemmän ja osia saa sovittelematta sopimaan kivemmin. Tosin taitaapa itellä olla vähän ristiin osia tossa vanhemmassa.

Sampo tässä iltaa!

Ihan uteliaisuudesta? Kuka on tää ex kisakuski..joka tulee ajeleen linjoja? Saattaa olla aika kuraa ajella hitaassa kusakuskina kokopäivä.. Toki jos haluaa ostaa kaksilippua niin onnistuuhan sekin. Toki silloin sovitetaan vauhti kyseiseen ryhmään.

Jos ei ole porukkaa paljoa niin pääsee eriryhmään vetelee linjoja. Mut idea on ajaa omassa ryhmässään myös tuenpäivillä.

Porukka kun käy ristiin rastiin sekä tuen että orgin päivillä. Eikä kyseessä oli kilpailu vaan kaksi päiviä järjestävää tahoa. Jotka toimii molemmat parhaaksi näkemällään tavalla.

Molemmilla yhdistyksillä tarkoituksena tarjota mahdollisuus ajaa omaa täysiä. Turvallisuudesta tinkimättä.

Mitä tulee pyörän kuristamiseen.. On ehkä typerin idea mitä olen koskaan kuullut.

Back