Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Olen eläkkeellä.Katsoin mielenkiinnolla tuota videota.
Toivoisin että pekkavee pinnistäisi tämän kerran, jotta saataisiin asiallinen keskustelu aikaan.
Tällöin myös eturengas osoittaa koko kaarteen ajan väärään suuntaan.
Mutta onhan siinä kuskin kädet ohjaustangossa edelleen kiinni.
Mutta pienissä vauhdeissa pyöräni tottelee myötäohjausta, ja tällöin rengas osoittaa kaartamisen suuntaan.
En ole huomannut että alhaisissa nopeuksissa aloittaisin käännöstä vastaohjauksella - tätä aion tarkkailla vastaisuudessa, ja kerron kyllä mikäli näin asia kuitenkin on.
Palaan vielä enskalla tekemääni kokeeseen. Siinä kaarreajo onnistui eturenkaan osoittaen joko sisä- tai ulkokaarteen suuntaan.
Kaarteen ajamisessa on ihan sama juttu.Okei - minä olen tarkoittanut koko ajan käännöstä/kaartamista.
Puhun nyt vauhdeista 80-140 km/h. Kyllä minulla koko kaarteen ajan eturengas on ulkokaarteen suuntaan. Vastaohjauksen määrää säätämällä haetaan voimatasapaino, jolla haluttu kaartosäde toteutuu.
Ja ettei homma menisi liian helpoksi, niin sitä sisäkurvin kahvaa pitää kaarteessa työntää hieman myös silloin, kun haluaa säilyttää halutun ajolinjan.
Hyrrävoimat nimittäin pyrkivät kääntämään etupyörää kallistuksen suuntaan, jolloin ajolinja oikenisi, jos sitä ei vastusta pienellä työntämisellä.
Onneksi tuo hoituu ihan automaattisesti, koska olemme kaikki oppineet sen jo polkupyörällä ajaessamme.
Tämä on mielenkiintoista.Tuo riippuu täysin mopon geometriasta. Jos joutuu koko ajan painamaan kahvaa, on geometria todella aliohjaava. Toimivalla geometrialla käytös tasanopeudella on neutraali eika tankoa tartte vetää tai työntää mihinkään suuntaan.
sisäkurvin kahvaa pitää kaarteessa työntää hieman myös silloin, kun haluaa säilyttää halutun ajolinjan.
Hyrrävoimat nimittäin pyrkivät kääntämään etupyörää kallistuksen suuntaan
Tämä on mielenkiintoista.
Minkälaisella geometrialla tuohon päästään?
Siksi kysyin tuon kysymyksen.Tuo on kyllä mystistä, että väität ymmärtäväsi hyrrävoiman, mutta muista pyörän käytökseen vaikuttavista voimista sulla ei tunnu olevan mitään hajua.
Negatiivisella camper kulmalla tietenkin ,-0.3 paras höTämä on mielenkiintoista.
Minkälaisella geometrialla tuohon päästään?