Ei nyt varsinaisesti koske opetuslupa hommia, mutta kyllähän näissä säädöksissä on aika käsittämättömiä ratkaisuja.
Vaimon pitäisi käydä nyt korottamassa A2 kortti isoon A:han ja oltiin varattukin jo aika autokouluun tälle vanhalle systeemille kunnes nyt ilmoittivat autokoulusta, että tämän uuden lain myötä olisi mahdollista suorittaa myös halvemmalla käymällä ajovarmassa suorittamassa käsittelykoe ja inssi.
No sinäänsähän uutinen kuulosti hyvältä, että olisi mahdollista saada korotus noin 100€ hintaan aikaisemman 500€ sijaan mutta...
Vaimolla siis Yamaha FZS 600cc, jolla aikanaan ajoi myös tuon A2 kortin. Pyörähän kävisi kuutiodensa puolesta myös isoon A luokkaan, mutta ilmeisesti kun ajokoetta tehdään täytyy pyörän olla myös vähintään 40kw, nyt rajoitetun 35kw sijaan. Tätä en kyllä ymmärrä alkuunkaan. Mitä merkitystä on kulkeeko pyörä 160km/h (35kw) vai 230km/h (70kw) ja miten tämä vaikuttaa yhtään millään tavalla käsittely / ajokokeen suorittamiseen.
Nythän jos päätämme säästää ja mennä suorittamaan ajokokeen niin se tarkoittaa käytännössä sitä, että poistamme kuristuksen -> rekisteröidään pyörä takaisin täysitehoiseksi -> Minä ajan pyörän ajovarmaan kun vaimon kortti ei enää riitä -> siellä tehdään käsittelykoe.
Jos sattuisi kuitenkin käymään niin, että käsittelykoe ei onnistuisikaan mm. Tiukennetun pujottelu tehtävän ansiosta niin homma jatkuisi näin. Minä ajan pyörän pois -> viedään uudelleen kuristettavaksi jotta voidaan harjoittella lisää -> rekisteröidään 35kw -> harjoitellaan -> otetaan kuristus pois -> rekisteröidään täysi tehoiseksi -> minä ajan pyörän ajovarmaan -> kokeillaan uusiksi.
Tämän skenaarion jälkeen homma ei vaikutakkaan kovin edulliselle enään.
Ymmärrän kyllä tuon kuutiotilavuus vaatimuksen 600cc isossa A:ssa, koska isompi kone tuo enemmän painoa -> vaikeampi käsiteltävä, mutta tuo miniteho vaatimus on kyllä nyt jostain ihan

.
Milloinhan autoilta vaaditaan, että inssi pitää ajaa vähintään 200hv teholtaan olevalla autolla.
Eli käytännössähän tuo uusi käsittelykoe ja ajokoe ei eroaisi pyörän osalta yhtään mitenkään siitä mikä tehtiin kaksi vuotta sitten (pois lukien teho joka ei vaikuta suorituksee).