• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mp opetuslupa uudet säännöt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ek1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Ek1

New member
Mp opetuslupa uudet säännöt

Hei
Ymmärtääkseni myös mp opetuslupa opettajalta poistui ennen pakollinen teoriakoe , mutta onko kukaan selvittänyt miten B kortin omaava oppilas saa Mp kortin.
Oppilaan pitää Suorittaa tutkinto...kuuluuko tutkintoon myös teoriakoe.
Käsittely ja liikenneajo kuuluu.
Mp osalta tiedotus on vielä sekavaa .
 
Kyllä mutta kun lukee :

Suoritetaan ensimmäistä MP ajo-oikeutta
ja alla on B-ajo-oikeus

01.07 jälkeen:

0h teoriaa ja 5h ajoa +tutkinto


No se "Tutkinto" pitää sisällään todennäköisesti teoriakokeen.Näin se todennäköisesti on.
Hassua jos teoria opiskelua ei vaadita ja mennään teoriaan B kortin tiedoilla , minkähänlainen teoriakoe on.
Ennen mp lle oli oma teoria...sekavaa vielä ...soittamalla selviää.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä mutta kun lukee :

Suoritetaan ensimmäistä MP ajo-oikeutta
ja alla on B-ajo-oikeus

01.07 jälkeen:

0h teoriaa ja 5h ajoa +tutkinto


No se "Tutkinto" pitää sisällään todennäköisesti teoriakokeen.Näin se todennäköisesti on.
Hassua jos teoria opiskelua ei vaadita ja mennään teoriaan B kortin tiedoilla , minkähänlainen teoriakoe on.
Ennen mp lle oli oma teoria...sekavaa vielä ...soittamalla selviää.

No, samathan ne liikennesäännöt on kulkine mikä tahansa. Eli oikeastaan koko uusi koe on täysin tarpeeton, koska oletuksenhan pitää olla että ne liikennesäännöt osataan tuossa(kin) kohtaa. Saahan sitä ajaa edellee sillä b-kortillakin, ei senkään teorioita tarvitse uudelleen tenttiä. Hieman ihmetyttää nämä teoriakokeet näissä kohdissa. Ymmärtäisin sen jos tilanne olisi kuin ilmailussa eli teoriakoe pitää uusia kaikkien aina tietyin välein, mutta siitä tässä ei ole kyse.
 
Tutkinto A-luokissa on aina sama; teoria, käsittely- ja ajokoe
Teoriakoe sisältää; 20kpl monivalinta kysymystä, 50kpl kuvakysymystä ja 5kpl riskintunnistamisen kysymystä.
Sitten käsittelykoe ja sen jälkeen liikenneajokoe.

T: Antti R.
 
Tutkinto A-luokissa on aina sama; teoria, käsittely- ja ajokoe
Teoriakoe sisältää; 20kpl monivalinta kysymystä, 50kpl kuvakysymystä ja 5kpl riskintunnistamisen kysymystä.
Sitten käsittelykoe ja sen jälkeen liikenneajokoe.

T: Antti R.

Nuo on puolusteltavissa heti sen jälkeen kun kotilokuskeille tulee samanlaiset testit ja kokeet ja inssiajot. Vaikkapa siten että b2-kortilla saa ajaa vain alle 80 hv a-segmentin autoja, b1 kortilla saa ajaa alle 100 hv b-segmentin autoja ja b-kortilla yli 100 hv mutta alle 150 hv c ja d segmentin autoja ja vasta b+ kortilla saa ajaa sitä suurempia henkilöautoja. Se olisi tasapuolista. Kaikkiin väleihin ajotunteja, teoriaa ja tentti+inssi. Se olisi tasa-arvoista. :grin:
 
Totta töriset!
Ensin siis yhteys omaan kunnan valtuutettuun, sitten kansan edustajaan ja sieltä sitten päästään vaikuttamaan EU asetuksiin.
Vai miten se meni? Erotaan mekin niin saadaan omat säännöt leikkeihin.
No kyllähän ajokorttien hankkiminen helpottui tänään ;) Siis kun on 1-ryhmän kortti kyseessä.
Tai siis heille ketkä osaa jo, helpottui ja toisille saattoi käydä jtn ihan muuta.

T: Antti R.

Edit. Onhan kotiloissakin 'opin portaat'. B->C1->C->D1->D ja vielä E johonkin sopivaan kohtaan tarvittaessa.
Ja jokaiseen väliin on teoria- ja ajo-opetusta lisäksi aina myös tutkinto.
 
No, samathan ne liikennesäännöt on kulkine mikä tahansa. Eli oikeastaan koko uusi koe on täysin tarpeeton, koska oletuksenhan pitää olla että ne liikennesäännöt osataan tuossa(kin) kohtaa. Saahan sitä ajaa edellee sillä b-kortillakin, ei senkään teorioita tarvitse uudelleen tenttiä. Hieman ihmetyttää nämä teoriakokeet näissä kohdissa. Ymmärtäisin sen jos tilanne olisi kuin ilmailussa eli teoriakoe pitää uusia kaikkien aina tietyin välein, mutta siitä tässä ei ole kyse.

Muistaakseni silloin joskus oli teoriakokeessa kysymyksiä mp:n ryhmittäytymisestä autojen seassa ja muutenkin näkyvyydestä liikenteen seassa jotain erityispiirteitä oli mielestäni teoriaan sisälletetty.
Mut joo ....liikennesäännöt on samat kuin autoilla.
 
Ei nyt varsinaisesti koske opetuslupa hommia, mutta kyllähän näissä säädöksissä on aika käsittämättömiä ratkaisuja.
Vaimon pitäisi käydä nyt korottamassa A2 kortti isoon A:han ja oltiin varattukin jo aika autokouluun tälle vanhalle systeemille kunnes nyt ilmoittivat autokoulusta, että tämän uuden lain myötä olisi mahdollista suorittaa myös halvemmalla käymällä ajovarmassa suorittamassa käsittelykoe ja inssi.
No sinäänsähän uutinen kuulosti hyvältä, että olisi mahdollista saada korotus noin 100€ hintaan aikaisemman 500€ sijaan mutta...
Vaimolla siis Yamaha FZS 600cc, jolla aikanaan ajoi myös tuon A2 kortin. Pyörähän kävisi kuutiodensa puolesta myös isoon A luokkaan, mutta ilmeisesti kun ajokoetta tehdään täytyy pyörän olla myös vähintään 40kw, nyt rajoitetun 35kw sijaan. Tätä en kyllä ymmärrä alkuunkaan. Mitä merkitystä on kulkeeko pyörä 160km/h (35kw) vai 230km/h (70kw) ja miten tämä vaikuttaa yhtään millään tavalla käsittely / ajokokeen suorittamiseen.
Nythän jos päätämme säästää ja mennä suorittamaan ajokokeen niin se tarkoittaa käytännössä sitä, että poistamme kuristuksen -> rekisteröidään pyörä takaisin täysitehoiseksi -> Minä ajan pyörän ajovarmaan kun vaimon kortti ei enää riitä -> siellä tehdään käsittelykoe.
Jos sattuisi kuitenkin käymään niin, että käsittelykoe ei onnistuisikaan mm. Tiukennetun pujottelu tehtävän ansiosta niin homma jatkuisi näin. Minä ajan pyörän pois -> viedään uudelleen kuristettavaksi jotta voidaan harjoittella lisää -> rekisteröidään 35kw -> harjoitellaan -> otetaan kuristus pois -> rekisteröidään täysi tehoiseksi -> minä ajan pyörän ajovarmaan -> kokeillaan uusiksi.
Tämän skenaarion jälkeen homma ei vaikutakkaan kovin edulliselle enään.
Ymmärrän kyllä tuon kuutiotilavuus vaatimuksen 600cc isossa A:ssa, koska isompi kone tuo enemmän painoa -> vaikeampi käsiteltävä, mutta tuo miniteho vaatimus on kyllä nyt jostain ihan :hanuria: .
Milloinhan autoilta vaaditaan, että inssi pitää ajaa vähintään 200hv teholtaan olevalla autolla.
Eli käytännössähän tuo uusi käsittelykoe ja ajokoe ei eroaisi pyörän osalta yhtään mitenkään siitä mikä tehtiin kaksi vuotta sitten (pois lukien teho joka ei vaikuta suorituksee).
 
No, samathan ne liikennesäännöt on kulkine mikä tahansa. Eli oikeastaan koko uusi koe on täysin tarpeeton, koska oletuksenhan pitää olla että ne liikennesäännöt osataan tuossa(kin) kohtaa. Saahan sitä ajaa edellee sillä b-kortillakin, ei senkään teorioita tarvitse uudelleen tenttiä. Hieman ihmetyttää nämä teoriakokeet näissä kohdissa. Ymmärtäisin sen jos tilanne olisi kuin ilmailussa eli teoriakoe pitää uusia kaikkien aina tietyin välein, mutta siitä tässä ei ole kyse.

Ainakin omassa teoriakokeessa joitain vuosia sitten kysyttiin mm. moottoripyörän tehokkaasta jarrutus suhteesta etu -ja takajarrun kesken ja muita nimenomaan moottoripyöräilyyn liittyviä kysymyksiä 10kpl teoria kysymys sarjassa.
Sen jälkeen oli sitten nämä liikennetilanne kuvatehtävät, jotka eivät sinäänsä eroa mitenkään b-kortin vastaavista.
Siitä en tiedä onko tämän uuden lain jälkeen enää näitä 10kpl moottoripyöräaiheisia teoriakysymyksiä.
 
Samaa mieltä 'Lyijy'n kanssa näistä 'tutkinto ajoneuvo vaatimuksista'. Kuka näitä keksii!!
A2 min 395 ccm? Jää pois paljon hyviä mopoja millä ajella :(
A min 595 ccm ja kohta min 175 kg. Nyt vielä painossa 'siirtymä' menossa.
Mut hei. Reenatkaa kuristettuna tehtävät kuntoon, sitten kurit pois ja homma ok.
Ei se kääntö tehtävä ole paha, sehän on aina +1metri kääntö tilaa.
Tai suoraan kurit pois ja koulutuksella korotus. Siinä on vaan se riski että oppii jtn muutakin kuin 'kenttä vääntöä'.

T: Antti R.

Edit. Siis eihän kuristuksia tarvitse poistaa, jos haluaa myydä niiden kanssa ja tekee korotuksen koulun motolla.
 
Tässäpä vielä nämä määräykset tutkinnossa käytettävästä ajoneuvosta. Nämähän ovat siis olleet ennenkin näin, mutta sillä ei ole ollut merkitystä, koska A2 korttia ei ole voinut korottaa A-Luokkaan, muuten kuin autokoulussa käymällä.


"1 §
Tutkintoajoneuvojen vaatimukset
Kuljettajantutkinnon ajokokeessa käytettävän ajoneuvon on täytettävä ajo-opetuksessa käytettäviä ajoneuvoja koskevat vaatimukset ja lisäksi:

1) A1-luokassa moottoripyörän sylinteritilavuuden on oltava vähintään 115 cm3, tehon enintään 11 kW, teho/painosuhteen enintään 0.1 kW/kg ja suurimman rakenteellisen nopeuden vähintään 90 km/h;

1 a) A2-luokassa moottoripyörän sylinteritilavuuden on oltava vähintään 395 cm3, tehon vähintään 25 ja enintään 35 kW, teho/painosuhteen enintään 0,2 kW/kg ja moottoripyörä ei saa olla muunnettu ajoneuvosta, jonka teho on yli kaksi kertaa niin suuri; ja

1 b) A-luokassa moottoripyörän sylinteritilavuuden on oltava vähintään 595 cm3 ja moottorin tehon vähintään 40 kW;"

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2012/20121087
 
Ainakin omassa teoriakokeessa joitain vuosia sitten kysyttiin mm. moottoripyörän tehokkaasta jarrutus suhteesta etu -ja takajarrun kesken ja muita nimenomaan moottoripyöräilyyn liittyviä kysymyksiä 10kpl teoria kysymys sarjassa.
Sen jälkeen oli sitten nämä liikennetilanne kuvatehtävät, jotka eivät sinäänsä eroa mitenkään b-kortin vastaavista.
Siitä en tiedä onko tämän uuden lain jälkeen enää näitä 10kpl moottoripyöräaiheisia teoriakysymyksiä.

Voidaanhan sitä kysyä vaikka mitä. Mutta kun ne on jo siinä ensimmäisessä tentissä kysytty ja läpi päästy, niin miksi kysellä uudelleen? kun muiltakaan ei kysellä. Et nyt tajunnut pointtia. Ei ne moottoripyöräaiheiset jutut muutu teoriakokeesta toiseen, etu- ja takajarru ovat edelleen samanlaiset. Ja sama koskee liikennesääntöjä. Nekään eivät periaatteessa muutu, ja jos muuttuu niin ikänsä b-kortilla kotiloa kuskaavienkin on ne itse itselleen päivitettävä, ei heiltä niitä uudelleen tentitä.
 
Voidaanhan sitä kysyä vaikka mitä. Mutta kun ne on jo siinä ensimmäisessä tentissä kysytty ja läpi päästy, niin miksi kysellä uudelleen? kun muiltakaan ei kysellä. Et nyt tajunnut pointtia. Ei ne moottoripyöräaiheiset jutut muutu teoriakokeesta toiseen, etu- ja takajarru ovat edelleen samanlaiset. Ja sama koskee liikennesääntöjä. Nekään eivät periaatteessa muutu, ja jos muuttuu niin ikänsä b-kortilla kotiloa kuskaavienkin on ne itse itselleen päivitettävä, ei heiltä niitä uudelleen tentitä.

Ymmärsin, että kyseessä oli B-kortti pohjalta oleva henkilö, jolloin häneltä ei ole kysytty aikaisemmassa teoriakokeessaan (B) moottoripyöräaiheisia kysymyksiä vaan pelkästään henkilöauto aihepiirin teoriakysymyksiä ja siltä kannalta teoriakoetta voisi pitää mielestäni perusteltuna tältä osin.
 
Et nyt HH tajunnut pointtia. Ei A kortin teoriakoetta tarvitse tehdä kuin kerran.
Esim. A1 16v ja sitten jtn muuta sen jälkeen.
Ei ole pakko jos ei haluu...

T: Antti R.
 
Ymmärsin, että kyseessä oli B-kortti pohjalta oleva henkilö, jolloin häneltä ei ole kysytty aikaisemmassa teoriakokeessaan (B) moottoripyöräaiheisia kysymyksiä vaan pelkästään henkilöauto aihepiirin teoriakysymyksiä ja siltä kannalta teoriakoetta voisi pitää mielestäni perusteltuna tältä osin.

Joo, niiden jarrukysymysten kohdalla kyllä, mutta maksaako vaivan jos vain siitä on kyse? Voisiko olettaa että jos kerran on opettaja ja opetusohjelma, niin moiset melkolailla oleelliset jutut tulisi opetettua? miksi virkamiehen pitäisi se tarkistaa?
 
Juurikin näin, vielä viime viikolla.
Tänään ei enään lainkaan teoria tunteja, ihan itse opitaan/osataan. Siis teoriat, ei ole pakko kun ei haluu...
Ajoa vielä viisix50min ja siellä sitten näitä 'tutkitaan'. Hyvä siitä tulee, kun valmiiksi jo osaa.
Saapi häntä nähdä, aika näyttää. Onneksi alkaa loma keskiviikkona ja pääsee tekeen jtn ihan muuta.
Vaikka opettelemaan ajamista. Jos saisi alle 1'30 Alastarossa...Ei varmaankaan kun on liikaa ikää jne.

T: Antti R.

Edit. Lähtenyt irti aiheesta, taas. Joten modet voisi katkaista uuteen Esim. Ax kortin korotus...
Ajattelin vaan, ihan vähän niin ei ala ahistamaan ;)
 
No jos mä lopetan kun aloitinkin
Eli B kortti potilaan pitää suorittaa mp teoriakysymykset vaikkei opiskelua vaadita.
Todennäköisesti on fiksua opiskella mp teoriaa kuitenkin jotta läpäisee moottoripyöräkohtaiset kysymykset.
Ja ajaa ei tarvi kuin 5 tuntia niin osaa hallita isonkin moottoripyörän.:jippikaijee:
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös