Akku ja talvi - kysely

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TwinTenox
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Miten akku kannattaa talven aikana säilyttää?

• Pyörä syksyllä talliin ja keväällä pois. Akulle ei tarvitse tehdä mitään.

Ääniä: 16 16,7%
  • Ladataan kerran keväällä ennen ensimmäistä ajoa.

Ääniä: 17 17,7%
  • Ladataan 2-6x talven aikana tavallisella laturilla.

Ääniä: 31 32,3%
  • Pidetään akku kiinni ylläpitolaturissa (äly) koko talvi.

Ääniä: 15 15,6%
  • Jollai muullai, kerron viestissä.

Ääniä: 17 17,7%

• Ääniä yhteensä
    96

TwinTenox

New member
Kysytääs tällaista ajankohtaista asiaa.

Pyörän mukana tuli tuollainen 0,8A ylläpitolaturi (Ctek) ja mietin jätänkö sen kiinni koko talveksi. Pyörässä on Yuasan 20Ah akku. Aiemmat talvet olen toiminut niin, että olen ladannut noin kerran kuussa 3,6A laturilla akun täyteen, mutta en ole pitänyt laturia kiinni muuten. Pyörää olen tavannut käyttää muutaman kerran talven aikana ja bensan joukkoon laitan säilöntäaineet. Talli on lämmin vähintään +5 astetta.

Viimeksi muokattu:
Akku irti ja kylmään (ulos).

Kerta talvessa lämpimään ja lataus.. takaisin ulos.

Onko jotain selkeää syytä miksei kannata jättää koko talveksi ylläpitolaturiin kiinni? Kysyn vain kun se tuntuisi helpoimmalta tavalta ja luulin, että nimenomaan siihen noi on tarkoitettu. Akkua en ota irti itse, ihan laiskuuttani, kun pyörän kuitenkin muutaman kerran talven aikana käynnistän, että vaihtuu bensa letkuissa ja ruiskussa.

Itellä se laturi olis vaan tiellä. Tänään lähti just tankki, ilmaboksi ja läppärungot sinne hyllyyn katteiden kaveriksi. Tutkailin venttiilien välykset.

Kotarissa on akku kiinni, mutta siinä ei ole mitään virtaa syövää laitetta, ja se saa ajoakin kohtuu tasaisesti. Talvella akku tulee ladattua kerran tai pari, jos seisoo pidemmän aikaa. Ihan varuiksi.

Kyllä se ylläpitolaturi toimii. Mä en vainoharhoissani uskaltais vaan jättää sellaista kytketyksi.

Onko jotain selkeää syytä miksei kannata jättää koko talveksi ylläpitolaturiin kiinni? Kysyn vain kun se tuntuisi helpoimmalta tavalta ja luulin, että nimenomaan siihen noi on tarkoitettu. Akkua en ota irti itse, ihan laiskuuttani, kun pyörän kuitenkin muutaman kerran talven aikana käynnistän, että vaihtuu bensa letkuissa ja ruiskussa.

Itse antaisin olla kiinni. Akun irrotuksesta ei ole juuri hyötyä jos tila on kuiva. Jos taas lämpötila vaihtelee niin paljon että pyörä on välillä märkä, olisi galvaanisen syöpymisen kannalta parempi jos sähköä ei ole läsnä. Eikä ole haitaksi vaikka hyllyssäkin olevaa akkua lataisi kk tai parin välein.

Omissani on vielä orkkisakut (2009 ja 2012). Viime vuonna tuo vanhempikin jaksoi hyvin vääntää koneen käyntiin, tänä vuonna en ole sitä kokeillut. Ctekin tapsia olen seisokin aikana siirtäny pyörästä toiseen ohi kulkiessani (helppoa kun lataan sähkötakin töpselistä joka roikkuu pyörän kyljestä), latureita kun on yksi ja pyöriä enempi.

Syssyllä talliin ja akusta kaapelit irti, keväällä kaapelit kiinni ja kowaa ajoa.

Akku irti, hylly ja lataus muutaman kerran kevään mittaan. Jossakin mopossa oli valmiina nuo cetekin ylläpito kaapelitkin ettei olis tarvinnut kun pukata liitin paikoilleen syksyllä ja antaa olla, mutta kuten joku totesikin, vainoharha ja järjetön herra Murphyn pelko estää jättämästä laturia varsinkaan mopossa olevaan akkuun kiinni. :baahaahaa:

Meidän perheen neljä käyttöpyörää "talvehtii" ylläpitolaturin piuhan nokassa, ovat talvehtineen suunnilleen niin kauan kun noita älylatureiita on ollut saatavilla, eikä koskaan mitään ongelmaa. JMH, mitä sä tuossa ylläpitolaturissa pelkäät?

-jp-

Mulla on pyörä talvehtinut muualla kuin omassa tallissa. Akun olen ottanut irti ja säilyttänyt omassa puolikylmässä tallissa. Lataillut älylaturilla muutaman kerran talven aikana. Päivän-pari ollut laturi kiinni kerrallaan.

Meidän perheen neljä käyttöpyörää "talvehtii" ylläpitolaturin piuhan nokassa, ovat talvehtineen suunnilleen niin kauan kun noita älylatureiita on ollut saatavilla, eikä koskaan mitään ongelmaa. JMH, mitä sä tuossa ylläpitolaturissa pelkäät?

-jp-

Tulipaloa.

Mul on yks auton akku pihasaunan suihkun voimanlähteenä. En mä sitä uskalla tallissa ladata. Aina suoritan pihalla.:D

Eipä ole koskaan tullut mitään tehtyä; pyörä talliin syksyllä ja käyntiin keväällä. Jos joku kevät ei starttaa, niin mietin käytännön uusiksi.

Kyllä voi jättää laturiinkin kiinni mutta jos on geeli/agm akku niin ottaa kaapelin irti ja antaa olla. Geeli/agm akuissa itsepurkautuvuus on niin olematonta että vaika olis vuoden lataamatta niin varaus ei juurikaan laske. Muutenkin tuo käynnistely varsinkinkin ruiskuvehkeiden osalta on seisonnan aikana ihan turhaa :)

Edit: Niin siis ite irrotan akkukaapelin ja annan olla. Toki olen itekki joskus käyttänyt pyörää talven aikana mutta ihan muista syistä :grin:

Joo, ym. mainituista syistä itse tekisin, ja olen tehnytkin. Talveksi miinuskaapeli irti akusta, lataisin sitä keväällä ennen starttia jollain pienellä virralla lataavalla laturilla vaikkapa vuorokauden esimerkiksi juurikin kysyjän mainitsemalla laturilla. Eikä ole mitään tarvista käyttää välillä konetta. Itse säilytin olohuoneessa K100RS-bemua muutaman talven, eikä tullut mieleenkään laittaa sitä käyntiin talvella :D

Akku irti ja himaan, laturia ei ole. Tuossa kesällä tuli testattua että tonniäffä lähtee hyvin käyntiin täysin tyhjälläkin akulla, kun jäi parkit päälle. Ne jää tonniäffässä päälle helposti, millin päässä off-asennosta virtalukossa. Ei tarvitse suurta mäkeä starttiin. Kevätstartti on tietysti pidempi yleensä kun kaasarit ja letkut ovat kuivat. Pienkonebensa ajettu systeemiin neljällä tankkauksella. Kausi loppuu huomenna, täytyy käydä vielä vähän asioilla. Nuo modernit ajohousut ovat kyllä niin lämpimät, että niiden puolesta voisi ajaa vaikka lähes läpi talven. +8C ei tarvitse vielä edes kiinnittää kaikkia vuoria.

Taidan kokeilla tuota, että laitan vaan Ctekin kiinni liittimeen ja annan olla kevääseen saakka.

Maajohto irti akusta, lataus Ctekilla ja keväällä ennen käyttöönottoa taas Ctek yön yli lataamassa (oli tarvetta tai ei) Edellisen mopon AGM-akku kesti tällä reseptillä toistakymmentä vuotta ja oli OK kun myin pyörän edelleen.

Akku irti ja kotiin autotallin hyllyyn.Onhan siinä sitten jotain kellon asetuksia ym. keväällä mopedia noudettaessa,mutta pieniä asioitahan nuo on.

Back