scuuba
New member
https://www.youtube.com/watch?v=HriDRPWfs64En jaksa selata mutta... Onkos tämä Boschinvideo vuodelta 2013 ollut esillä jo? Sitähän ne silloin kehuivat KTM 1190 Adventuressa ja varmaan se on paikassaan hyvä - tosin tuskin se yhtä hyvä turvajärjestelmä on kuin sohvalla makkoominen näin talvella.
Niin, ei kai tuossa mitään ihmeitä ole, vertaa pyörien pyörintänopeuksia ja on heilahduissensori niinkuin autoissakin ja muuta mitä lienee.
En minä silti rupee kokeilemaan tyhjän päiten kalliiden pyörien kanssa noita mutta muut ja asiaan innostuneet laittakaa videota framille jos tykkäätte testailla voin kyllä katsella...
Kai se systeemi on noistakin ajoista jo kehittynyt, eiköhän niitä yritetä parannella kaiken aikaa niinkuin ABS-jarrujakin. Toisinaan tuntuu että tuolla jossain toreilla ja turuilla monet käsitykset on vielä ihan niillä vuosilla kuin lukkiutumattomat ensi kertaa oli autoissa...
Tuossa esimerkki 2011 BMW S1000RR jossa Boshin IMU joka kertoo DTC:lle mihin suuntaan mopo on menossa ja missä asennossa. Ja its as toi systeemi taitaa olla vuodelta 2009 jolloin tuo bimmeri alun perin tuli markkinoille.
Omat DTC kartat käytössä joilla olen pehmentänyt mopon käytöksen avauksissa. Ei luista liikaa, ei lipsu, ei keuli, ei ole levoton (nopeessa vasurissa vähän hakee, mutta erittäin pehmeästi). Eli noi mun säädöt ei sovi sellaselle kuskille joka haluaa pitää kaasun kanssa sladin hallinnassa ja keulii yms.
Parin vuoden rata-ajokokemuksella noilla omilla DTC kartoilla; luotan ihan täysin tuon systeemin toimintaan. Sillä kun kuitenkin on noin sata kertaa herkemmät, nopeammat, tarkemmat, virheettömämmät ja monipuolisemmat aistit ja toiminnot kuin ihmisellä. Ja dataloggerin datasta kun on katsellut, niin voi vaan todeta vähintään kerran ratapäivässä ett "Jaha, tossaki ois lähteny lapasesta..."