• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ducati V4 katupyörä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vma
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
En jaksa selata mutta... Onkos tämä Boschin
video vuodelta 2013 ollut esillä jo? Sitähän ne silloin kehuivat KTM 1190 Adventuressa ja varmaan se on paikassaan hyvä - tosin tuskin se yhtä hyvä turvajärjestelmä on kuin sohvalla makkoominen näin talvella.

Niin, ei kai tuossa mitään ihmeitä ole, vertaa pyörien pyörintänopeuksia ja on heilahduissensori niinkuin autoissakin ja muuta mitä lienee.

En minä silti rupee kokeilemaan tyhjän päiten kalliiden pyörien kanssa noita mutta muut ja asiaan innostuneet laittakaa videota framille jos tykkäätte testailla voin kyllä katsella...

Kai se systeemi on noistakin ajoista jo kehittynyt, eiköhän niitä yritetä parannella kaiken aikaa niinkuin ABS-jarrujakin. Toisinaan tuntuu että tuolla jossain toreilla ja turuilla monet käsitykset on vielä ihan niillä vuosilla kuin lukkiutumattomat ensi kertaa oli autoissa...
https://www.youtube.com/watch?v=HriDRPWfs64
Tuossa esimerkki 2011 BMW S1000RR jossa Boshin IMU joka kertoo DTC:lle mihin suuntaan mopo on menossa ja missä asennossa. Ja its as toi systeemi taitaa olla vuodelta 2009 jolloin tuo bimmeri alun perin tuli markkinoille.
Omat DTC kartat käytössä joilla olen pehmentänyt mopon käytöksen avauksissa. Ei luista liikaa, ei lipsu, ei keuli, ei ole levoton (nopeessa vasurissa vähän hakee, mutta erittäin pehmeästi). Eli noi mun säädöt ei sovi sellaselle kuskille joka haluaa pitää kaasun kanssa sladin hallinnassa ja keulii yms.
Parin vuoden rata-ajokokemuksella noilla omilla DTC kartoilla; luotan ihan täysin tuon systeemin toimintaan. Sillä kun kuitenkin on noin sata kertaa herkemmät, nopeammat, tarkemmat, virheettömämmät ja monipuolisemmat aistit ja toiminnot kuin ihmisellä. Ja dataloggerin datasta kun on katsellut, niin voi vaan todeta vähintään kerran ratapäivässä ett "Jaha, tossaki ois lähteny lapasesta..."
 
Tulikin mieleeni Claudio Domenicalin puheet - jotka minusta on yleensä olleet AINA jollain tapaa aitoja ja innostavia: https://www.motorcyclenews.com/news/2018/november/more-ducati-v4s-to-arrive/

Noh, sekin on aika virkistävää kun sanoo suoraan että kaupasta voipi nyt ostaa/tilata ainakin josain mielessä paremman pyörän kuin ne millä nuo rataraasut joutuu ajamaan: "When you take a V4 R and put it in race trim, you have better wings, some better electronics and better suspension than a MotoGP bike. You have cornering ABS, which is not allowed on a MotoGP bike. A lot of riders lose the front in MotoGP but with our cornering ABS there would not be a single crash. Not one."

Ei mua se ratahomma mitenkään kiinnosta mutta on muita käyttöaloja jotka kiinnostaa, jopa.

Ducati voi pienestä myyntinotkahduksesta huolimati hyvinkin pärjätä hengissä, toivotaan ainakin. Jaa juu, kunhan ny itte... Ei se oo Ducatista kiinni kaikki.:D
Haha, siinä on taas markkinointiosasto päässy ääneen. :D
 
A significant contribution to this result came from the success of the Panigale family, which accounted for the sale of 9,700 bikes (70% increase on 2017), making Ducati, for the very first time, the leader of the superbike segment with a market share of over 26%. In 2018 one superbike out of every four sold worldwide was a Ducati Panigale.
 
A significant contribution to this result came from the success of the Panigale family, which accounted for the sale of 9,700 bikes (70% increase on 2017), making Ducati, for the very first time, the leader of the superbike segment with a market share of over 26%. In 2018 one superbike out of every four sold worldwide was a Ducati Panigale.

Tuo on aika huima tilasto, siinä tosin on mukana myös 959 mutta kuitenkin. Mutulla voisi sanoa, että myydyistä toinen neljännes on R1:siä, kolmas neljännes S1000RR:iä ja viimeisessä sitten kaikki muut :p
 
Tuo on aika huima tilasto, siinä tosin on mukana myös 959 mutta kuitenkin. Mutulla voisi sanoa, että myydyistä toinen neljännes on R1:siä, kolmas neljännes S1000RR:iä ja viimeisessä sitten kaikki muut :p

Tämä on kyllä hieno juttu. Japan Inc. on dominoinut superbike markkinoita jo useita vuosikymmenia, ja tämä Europyörien rynnistys on hieno muutos. Onhan se kyllä outoa jos menet ostamaan CBR/GSX-R yms superbike japsin niin ostat markkinoille "erkoisen" pyörän.
 
Jäin ihmettelemään Bike lehden suoritusarvoja V4S:lle. 0-140kmh superbikeistä hitain ja 0-200kmh puolet pyöristä nopeampia? Jopa 188hv mitatulla teholla Fireblade kyykyttää sitä. Myös väännön kehitys hieman ihmetyttää-kuitenkin Ducatia myyty vääntökoneena ja nyt bmw ja Apikka pyyhkivät pöytää 5000rpm alkaen (bmw jopa 4500rpm alkaen) . Koko testin 4:s sija ja rata-ajoissa vasta neljänneksi nopein aika. Oletin tiukempaa suoritusta jotenkin🤔
 
Jäin ihmettelemään Bike lehden suoritusarvoja V4S:lle. 0-140kmh superbikeistä hitain ja 0-200kmh puolet pyöristä nopeampia? Jopa 188hv mitatulla teholla Fireblade kyykyttää sitä. Myös väännön kehitys hieman ihmetyttää-kuitenkin Ducatia myyty vääntökoneena ja nyt bmw ja Apikka pyyhkivät pöytää 5000rpm alkaen (bmw jopa 4500rpm alkaen) . Koko testin 4:s sija ja rata-ajoissa vasta neljänneksi nopein aika. Oletin tiukempaa suoritusta jotenkin樂

Uus 2019 bemari pyyhkii pöytää Ducatilla eritoten ennen 8000 rundia, ja huippujakin löytyy enempi. Tämä huolimatta 100 kuution pienemmästä tilavuudesta. V4S siis verrokkina.

Muuttuva venttiilien ajoitus auttaa.
 
Kahteen sataan elektroniikka joutuu tehoa rajoittamaan, joten ei pelkillä huipputehonumeroilla saada kovia aikoja. Samoin kuljettajan suoritus tuo aina omat muuttujat. Pitäisi melkein mitata pidempi matka, jossa tehoa pääsee hyödyntämän, esim. 0-1200m ja siitä nopeus ajan ja matkan funktiona. Niin voisi hieman arpoa mikä pyörä oikeasti menee.

Ko. testissä Ducatia pidettiin hankalana tai erilaisena ajaa, siksi ei ihan parhaaksi yltänyt. Vastaavasti Aprilia, BMW ja Yamaha oli heti helpompia useammalle kuskille. Ja rata oli tuollainen hankala ja tekninen korkeuseroja, pimeitä kurveja jne. Joku stop 'n go rata niin Ducati ois varmaan pärjännyt paremmin kun on hyvä jarruttaa ja kiihdyttää geometrian puolesta. Bemarin kone on kyllä hyvä, yli 100cc vähemmän tilavuutta kuin Ducatissa ja silti tehoa lähes joka paikassa enemmän. Niin ja S1000RR oli taas varusteltu (kuten joka testiin vuosien aikana) kevyillä vanteilla, nyt hiilikuituiset kun muut oli vakiokuntoisia, niin sekin varmasti näkyy testin tuloksissa, ja huomauttivat myös artikkelissa asiasta.
 
Testissä oli kaikista malleista ne paremmat versiot mistä vain niitä on saatavissa:Yamaha R1M (R1 sijaan) , Fireblade oli SP malli ja Ducatikin oli V4S Corse jossa perusmallin lisäksi öhlins,takovanteet ja kevyt akku (vielä parempi speciale oli rajoitettu valmistusmäärältään ?) Siksi kait bmw oli myös M-pack varusteinen ja sinällään ”oikeassa seurassa”.
Onhan se selvää että elektroniikka tekee töitä näillä tehoilla ja paljon ja jos järjestelmät eivät ihan saumattomasti pelaa niin radallahan se ammattilaisen ajamana tulee esiin- ei meidän tavallisten käyttäjien menossa.
Jenkki testissä (youtubesta löytyy) dynotettiin bemari, apikka ja v4R ja kahdesta ekasta saatiin 192hv renkaalta ja V4R pukkasi vain 184hv mikä on mielestäni huomattavan heikko tulos lupauksiin nähden. Lieneekö yksilössä ollut vikaa? Onkohan V4R testailtu muualla millä tuloksilla?





Kahteen sataan elektroniikka joutuu tehoa rajoittamaan, joten ei pelkillä huipputehonumeroilla saada kovia aikoja. Samoin kuljettajan suoritus tuo aina omat muuttujat. Pitäisi melkein mitata pidempi matka, jossa tehoa pääsee hyödyntämän, esim. 0-1200m ja siitä nopeus ajan ja matkan funktiona. Niin voisi hieman arpoa mikä pyörä oikeasti menee.

Ko. testissä Ducatia pidettiin hankalana tai erilaisena ajaa, siksi ei ihan parhaaksi yltänyt. Vastaavasti Aprilia, BMW ja Yamaha oli heti helpompia useammalle kuskille. Ja rata oli tuollainen hankala ja tekninen korkeuseroja, pimeitä kurveja jne. Joku stop 'n go rata niin Ducati ois varmaan pärjännyt paremmin kun on hyvä jarruttaa ja kiihdyttää geometrian puolesta. Bemarin kone on kyllä hyvä, yli 100cc vähemmän tilavuutta kuin Ducatissa ja silti tehoa lähes joka paikassa enemmän. Niin ja S1000RR oli taas varusteltu (kuten joka testiin vuosien aikana) kevyillä vanteilla, nyt hiilikuituiset kun muut oli vakiokuntoisia, niin sekin varmasti näkyy testin tuloksissa, ja huomauttivat myös artikkelissa asiasta.
 
Ducati julkaisi vuoden 2025 V4 Panigalen ja siitä luonnollisesti S mallin. Suurimmat päivitykset on tehty alustaan. Näkyvin muutos on Ducatin perinteisen yksipuolisen takahaarukan muuttaminen kaksipuoliseksi. Varmaan Panigale on taas himpun nopeampi radalla, mutta minun silmääni ulkonäkö meni huonompaan suuntaan :blink:
 
Back
Ylös