itse pyöriä kippaillessa ja avk pyöriä katsellessä olen havainnut, että lyhyet sliderit voi vähentää vauriota. pitkät voi aiheuttaa pyörimistä, koska renkaat nojaa maahan ja voi ottaa volttia.
Akselin päiden suoraaminen on hyvä, koska helposti vauriota tulee etuhaarukan alapäähän ja myös vanteen reunoihin. akselitapit suojaavat molempia ja myös estävät osaltaan renkaita ottamasta uutta pitoa ja volttia.
myös takahaarun rullat huoltopukille monesti poistaa takahaarukan naarmuuntumisen, mutta lähti kerran se lankarulla irti ja korvake takahaarukasta. No sen pystyi hitsaamaan, taas naarmuja ei oikein eloksoidusta pinnasta saa mitenkään pois.
jos olet kaskokuskeja, niin aja ilman.
Mitkä mahtaa olla lyhyet ja mitkä pitkät

Noita malleja on yhtä monta erilaista kuin valmistajaa. Nopsasti arvioiden ainakin 10 merkkituotetta ja 100kpl kiinalaisia (joiden käyttäminen on mielestäni vähintäänkin tyhmää).
Tuota "spinningiä" ne jenkitkin kovasti pelkäävät. Mahtaiskohan akseli&runkotappien yhdistelmä estää sen ? Todennäköisesti nuo rizomat estäisivät, mutta en usko että tuo "hahlo" pysyisi rungossa kiinni vaan tuo "engine guard" muuttuu propelliksi siinä vaiheessa kun tontti tulee vastaan.
Jenkeillä myös kova pelko, että nuo jotenkin vääntäisivät runkoa. Itse en usko/käsitä miten noissa voisi olla niin kova lujuus, että runkoon tulisi vaurioita. Se tatti katkeaa päästään ennen tai pultti keskeltä (kiinnityspultti menee rungon läpi putkessa puolelta toiselle).
Noita lankarullia eli "spool sliderssia" en tajunnut. Tuossa omassa kun on yksipuoleinen takahaarukka, niin mihin se tulee toisella puolen kiinni

Kuvia en löytänyt.
Palaan kaskoon viestin lopussa.
Minä olen antanut itseni ymmärtää, että ihan vaan paikoiltaan kyljelleen kaatuminen on mopomaailmassa suhteellisen yleinen vahinkotyyppi. Se on myös ainoa josta itselläkin on kokemusta; ketjujenrasvaustilanteessa eräs muinainen gsx-f lipsahti keskituelle nostaessa sateessa käsistä. Ei ollut mieltäylentävä kokemus, ja tattien kanssa vauriot olisivat varmaan jääneet syntymättä.
Täysikaskoa en nyksään ottanut. Tuijottelin pyörää tovin ja totesin että mikäli kävisi hassusti, en halua tietää, yltääkö tankin kulma maahan vai ei, joten R&G:n tapit on tulossa jossain välillä Britit-Suomi. Kovavauhtisissa kaadoissa on varmaan jo sitten käsillä muitakin ongelmia, mutta jos paikaltaan kaatumisen aiheuttaman vitutuksen voi minimoida, niin kiva. Edellisessä pyörässä oli tapit jo ostettaessa, mutta en joutunut ikinä testaamaan. Ei niistä haittaakaan kuitenkaan ollut.
Täyskasko, vai mikä nyt nyky nimellä onkaan, oli jotain 200€ kalliimpi/vuodessa niin totesin et otetaan se kun kerta amatööri ollaan. Pyörän hinta (Hypermotard 1100) lienee jossain 7000-10000€ välissä. Paha sanoa kun noita on niin vähän myynnissä/liikenteessä. Ilmeisesti näillä on luonnollinen poistuma melko kova, sillä osia on kyllä riittämiin tarjolla ebay/purkufirmoissa. Osittain varmaan myös siksi, että samat sälät tuntuu olevan monissa eri ducateissa ja konekin lienee ducatin yleisin (DS1100).
Tarkoitus on kyllä tiputtaa normikaskoon kun OP-bonukset loppuvat. Käsittääkseni se suurin ero noissa on, että täys korvaa myös omat mokailut (kaatumiset jne). Mutta jos paikaltaan kippaa niin aika edullisesti (alle 1000€) tuon laittaisi kuntoon, vaikka väri olisikin sitten pakko vaihtaa.