Mielipiteesi slidereista ?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vklnuppi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Vklnuppi

New member
Nyt ei puhuta minihamppareista vaan näistä rullista. Jenkit noista tuntuu tykkäävän ja lähes kaikilla jotkut, mutta Suomessa en ole jostain syystä koskaan nähnyt yhdessäkään pyörässä. Jenkeissä ne vääntävät kättä lähinnä siitä, voivat nuo vahingoittaa runkoa.

Lisäksi on myös tälläisiä muotoiltuja, mutta nuo näyttää aika heppoisilta.

Itseäni ei niinkään kiinnosta tuo mopoa suojaava ominaisuus, koska oletettavasti lunastukseen menee joka tapauksessa ja täyskasko auttaa. Ehkä paikallaan kipatessa saattaa jotain pelastaa, mutta käsisuojat,etuloksu, katteita jne taitaa joka tapauksessa koskettaa maata ennen.
Persliu`ussa nuo kuitenkin estäisivät ettei kuski jää kuskin paikalle mopon ja asfaltin väliin ?

Noita saa runkoon omansa ja akseleille pienemmät. Noiden funktiota en ihan tajua, koska mielestäni eivät nuo missään vaiheessa kosketa maata ennen motoa.
 
R&G Racing ja GB Racing sekä LSL tekevät noita Euroopassa.

Pääsääntöisesti menee niin, että noista on hyötyä ja hyvin vähän haittaa. Kisapyörät sitten erikseen.

Kipin jälkeen mopo voi hyvinkin olla ajokuntoinen vs. tienposkessa odottelemassa hinuria.

Paikaltaan kipeissä pitävät vauriot monesti alle omavastuun.

Eikun etsimään sopivia.
 
Hiljaisessa vauhdissa/paikaltaan kaatuillesa nuo tuommoiset muotoillut kaatumatapit on ainakin yhden lähipiirin bemarin vaurioita pienentäneet.
 
Tuonossahan löytyy jo orkkiksena kyljistä kaatumatapit, eli tuskin niistä haittaakaan on? Edellinen omistaja on myös lisännyt eteen akselitapit ja takahaarukan kaatumatappi toimii samalla myös pukille nostorullana. Ja niin hyvin toimiikin notta tilasin juuri kuvan mukaisen myös buelliin.

rg-achsprotektor-buell-xb-hinten~2.jpg
 
Itsellä on 990 superdukessa ekan kuvan mukaiset rullat.
Kerran on pyörä käynnyt kyljellään alle kävelyvauhdissa ja mitään vaurioita ei tullut pyörään. Eli ainakin tuossa suojasi hyvin.
 
Mulla on mopossa tämmöset

kit-patins-rlk13-zx10r.jpg

Noi tuntuisivat suojaavan paikaltaan kaadettaessa katteet melko lailla kokonaan, vauhdissakaan ei katteisiin hirveitä jälkiä tule. Tässä kaadossakaan ei katteisiin tullut oikeastaan mitään jälkiä, muualle sitten vähän enemmän. En tiedä olisiko tuossa kaatumatatti aiheuttanut mopon pomppimaan lähtemisen, kun mopo jää sen verran pystyyn että renkaat tökkäävät rataan, vai olisiko lähtenyt pomppimaan joka tapauksessa? Tatti itse kesti hyvin ja on vielä ihan käyttökelpoinen, eli siinäkin mielessä ihan ok. On vaan niin karmaisevan hintaiset (reilut 300 euroa), että toiseen mopoon hommasin ihan normaalit pyöreät tatit.
 
Mulla on mopossa tämmöset

katso liitettä 18141

Noi tuntuisivat suojaavan paikaltaan kaadettaessa katteet melko lailla kokonaan, vauhdissakaan ei katteisiin hirveitä jälkiä tule. Tässä kaadossakaan ei katteisiin tullut oikeastaan mitään jälkiä, muualle sitten vähän enemmän. En tiedä olisiko tuossa kaatumatatti aiheuttanut mopon pomppimaan lähtemisen, kun mopo jää sen verran pystyyn että renkaat tökkäävät rataan, vai olisiko lähtenyt pomppimaan joka tapauksessa? Tatti itse kesti hyvin ja on vielä ihan käyttökelpoinen, eli siinäkin mielessä ihan ok. On vaan niin karmaisevan hintaiset (reilut 300 euroa), että toiseen mopoon hommasin ihan normaalit pyöreät tatit.

Harvinaisen tyylikkäästi integroituvat. Nuo linkkaamani rizomat ovat myös ihan tyylikkäät, mutta epäilen että lähtevät pyörimään kaadossa. Eikä nuo tatit niin paljon mk1 Hypermotardissa häiritse kun mopo on naku ja muutenkin täynnä kaikkea outoa :D
 
itse pyöriä kippaillessa ja avk pyöriä katsellessä olen havainnut, että lyhyet sliderit voi vähentää vauriota. pitkät voi aiheuttaa pyörimistä, koska renkaat nojaa maahan ja voi ottaa volttia.

Akselin päiden suoraaminen on hyvä, koska helposti vauriota tulee etuhaarukan alapäähän ja myös vanteen reunoihin. akselitapit suojaavat molempia ja myös estävät osaltaan renkaita ottamasta uutta pitoa ja volttia.

myös takahaarun rullat huoltopukille monesti poistaa takahaarukan naarmuuntumisen, mutta lähti kerran se lankarulla irti ja korvake takahaarukasta. No sen pystyi hitsaamaan, taas naarmuja ei oikein eloksoidusta pinnasta saa mitenkään pois.

jos olet kaskokuskeja, niin aja ilman.
 
Minä en kaadu koskaan ja aina kun kaadun, olen muutenkin sattumoisin juuri tekemässä fighteria tai asentamassa kisakatteita, että kulkisi kovempaa.
 
Mul on ollu aiemmin LSL:n sarjaa, nyt juurikin tuossa alussa linkatun R&G:n sarja. Akselisuojat ja tutit. Viimekesän pyörässä ei ollu mitään ja sehän just meni parkkipaikalla Alastarossa nurin kun seisontatuki meni helteessä asfaltin läpi. Onneksi ei isompia tullu, mut tutit ois estänyt ne pienetkin. R&G:n sarjan valitsin ihan ulkonäön perusteella....
 
Minä olen antanut itseni ymmärtää, että ihan vaan paikoiltaan kyljelleen kaatuminen on mopomaailmassa suhteellisen yleinen vahinkotyyppi. Se on myös ainoa josta itselläkin on kokemusta; ketjujenrasvaustilanteessa eräs muinainen gsx-f lipsahti keskituelle nostaessa sateessa käsistä. Ei ollut mieltäylentävä kokemus, ja tattien kanssa vauriot olisivat varmaan jääneet syntymättä.

Täysikaskoa en nyksään ottanut. Tuijottelin pyörää tovin ja totesin että mikäli kävisi hassusti, en halua tietää, yltääkö tankin kulma maahan vai ei, joten R&G:n tapit on tulossa jossain välillä Britit-Suomi. Kovavauhtisissa kaadoissa on varmaan jo sitten käsillä muitakin ongelmia, mutta jos paikaltaan kaatumisen aiheuttaman vitutuksen voi minimoida, niin kiva. Edellisessä pyörässä oli tapit jo ostettaessa, mutta en joutunut ikinä testaamaan. Ei niistä haittaakaan kuitenkaan ollut.
 
Mulla kävi 3v. sitten, pieni lowsideri, Bosnia hertsegovinassa. Kun yliarvioin Yugoslavialaisen asfaltin pitokyvyn...

Siin siirryin, kaatumatateil varustetulla Rykkösellä, noin 60-70 km/h nopeudesta, äkkiä ja yllättäen, pötköttämään kyljelle.

Nostettiin pyörä pystyyn, teipattiin irronnu etuvilkku osoittamaan suunnilleen eteenpäin jonka jälkeen pyyhin vähän pölyjä nahoista ja jatkettiin matkaa :orgmp:

Pahimmat jäljet jäi ite kaatumatattiin. Vähän oli narmuja kattteissa, suurimmat etukatteessa sekä kytkinvaijerin suojassa
Ja etuvilkusta kiinnitys poikki.

DSC_0053.jpgDSC_0048.jpgDSC_0052.jpgDSC_0038.jpg

Vauriot olisi tuskin jäänny näin pieniks, jos pyöräs ei olisi ollu kaatumatatteja.
 

Liitetiedostot

  • DSC_0054.jpg
    DSC_0054.jpg
    261,1 KB · Katselut: 149
itse pyöriä kippaillessa ja avk pyöriä katsellessä olen havainnut, että lyhyet sliderit voi vähentää vauriota. pitkät voi aiheuttaa pyörimistä, koska renkaat nojaa maahan ja voi ottaa volttia.

Akselin päiden suoraaminen on hyvä, koska helposti vauriota tulee etuhaarukan alapäähän ja myös vanteen reunoihin. akselitapit suojaavat molempia ja myös estävät osaltaan renkaita ottamasta uutta pitoa ja volttia.

myös takahaarun rullat huoltopukille monesti poistaa takahaarukan naarmuuntumisen, mutta lähti kerran se lankarulla irti ja korvake takahaarukasta. No sen pystyi hitsaamaan, taas naarmuja ei oikein eloksoidusta pinnasta saa mitenkään pois.

jos olet kaskokuskeja, niin aja ilman.

Mitkä mahtaa olla lyhyet ja mitkä pitkät :D Noita malleja on yhtä monta erilaista kuin valmistajaa. Nopsasti arvioiden ainakin 10 merkkituotetta ja 100kpl kiinalaisia (joiden käyttäminen on mielestäni vähintäänkin tyhmää).

Tuota "spinningiä" ne jenkitkin kovasti pelkäävät. Mahtaiskohan akseli&runkotappien yhdistelmä estää sen ? Todennäköisesti nuo rizomat estäisivät, mutta en usko että tuo "hahlo" pysyisi rungossa kiinni vaan tuo "engine guard" muuttuu propelliksi siinä vaiheessa kun tontti tulee vastaan.
Jenkeillä myös kova pelko, että nuo jotenkin vääntäisivät runkoa. Itse en usko/käsitä miten noissa voisi olla niin kova lujuus, että runkoon tulisi vaurioita. Se tatti katkeaa päästään ennen tai pultti keskeltä (kiinnityspultti menee rungon läpi putkessa puolelta toiselle).

Noita lankarullia eli "spool sliderssia" en tajunnut. Tuossa omassa kun on yksipuoleinen takahaarukka, niin mihin se tulee toisella puolen kiinni :D Kuvia en löytänyt.

Palaan kaskoon viestin lopussa.

Minä olen antanut itseni ymmärtää, että ihan vaan paikoiltaan kyljelleen kaatuminen on mopomaailmassa suhteellisen yleinen vahinkotyyppi. Se on myös ainoa josta itselläkin on kokemusta; ketjujenrasvaustilanteessa eräs muinainen gsx-f lipsahti keskituelle nostaessa sateessa käsistä. Ei ollut mieltäylentävä kokemus, ja tattien kanssa vauriot olisivat varmaan jääneet syntymättä.

Täysikaskoa en nyksään ottanut. Tuijottelin pyörää tovin ja totesin että mikäli kävisi hassusti, en halua tietää, yltääkö tankin kulma maahan vai ei, joten R&G:n tapit on tulossa jossain välillä Britit-Suomi. Kovavauhtisissa kaadoissa on varmaan jo sitten käsillä muitakin ongelmia, mutta jos paikaltaan kaatumisen aiheuttaman vitutuksen voi minimoida, niin kiva. Edellisessä pyörässä oli tapit jo ostettaessa, mutta en joutunut ikinä testaamaan. Ei niistä haittaakaan kuitenkaan ollut.

Täyskasko, vai mikä nyt nyky nimellä onkaan, oli jotain 200€ kalliimpi/vuodessa niin totesin et otetaan se kun kerta amatööri ollaan. Pyörän hinta (Hypermotard 1100) lienee jossain 7000-10000€ välissä. Paha sanoa kun noita on niin vähän myynnissä/liikenteessä. Ilmeisesti näillä on luonnollinen poistuma melko kova, sillä osia on kyllä riittämiin tarjolla ebay/purkufirmoissa. Osittain varmaan myös siksi, että samat sälät tuntuu olevan monissa eri ducateissa ja konekin lienee ducatin yleisin (DS1100).

Tarkoitus on kyllä tiputtaa normikaskoon kun OP-bonukset loppuvat. Käsittääkseni se suurin ero noissa on, että täys korvaa myös omat mokailut (kaatumiset jne). Mutta jos paikaltaan kippaa niin aika edullisesti (alle 1000€) tuon laittaisi kuntoon, vaikka väri olisikin sitten pakko vaihtaa.
 
Harvinaisen tyylikkäästi integroituvat. Nuo linkkaamani rizomat ovat myös ihan tyylikkäät, mutta epäilen että lähtevät pyörimään kaadossa. Eikä nuo tatit niin paljon mk1 Hypermotardissa häiritse kun mopo on naku ja muutenkin täynnä kaikkea outoa :D
Tossa itseasiassa kuvakulma on melko edullinen, vähän enemmän noi livenä tököttää tosta kyljestä. Jalkoja voi pitää noiden päällä ihan hyvin, jos haluaa chopperkuskia leikkiä
 
Jenkeillä myös kova pelko, että nuo jotenkin vääntäisivät runkoa. Itse en usko/käsitä miten noissa voisi olla niin kova lujuus, että runkoon tulisi vaurioita. Se tatti katkeaa päästään ennen tai pultti keskeltä (kiinnityspultti menee rungon läpi putkessa puolelta toiselle).

Itse olen joskus kuvan tai pari nähnyt. Jos nuo asennetaan ns.väärään paikkaan, johonkin ylenpään koneenkorvakkeeseen tms. Reilun sentin paksuikseen alumiini ulokkeeseen, sitten pyörän liukuu 50-100km/h kanttikiveen tai muuhun mihin se tatti tarraa kiinni, niin siinä antaa periksi moni asia, vaikka se kiinnityspulttikin katkeisi siinä rytäkässä niin on kiinityspistekin voinut vääntyä tai murtua.
Mutta kai noi asiansa ajavia on, vielä kun heittää pyörien akseleidenkin päähän vastaavat, niinkuin sanottu ei pyörä lähde heittämään volttia niin helposti tai ole koneen sivuposki puhki. Noihin sivuposkiinkin saa hiilarisuojia.


Ps. Monethan duunaa nämä rullalaudan renkaista, eivätkä oikeastaa vaadi mitään modausta ja niitä saa hienoilla grafiikoilla ja väreillä. :;): tai etrasta "pommia" ja siitä sorvailee tai muuten duunaa vaikka minkä muotoista slaideria.
 
Viimeksi muokattu:
Saatavuus kai noiden yleistymistä on rajoittanut. Ei löydy Motonetin jne. hyllyistä.
 
Minä en kaadu koskaan ja aina kun kaadun, olen muutenkin sattumoisin juuri tekemässä fighteria tai asentamassa kisakatteita, että kulkisi kovempaa.

kyllähän kunnon tatti kyljessä ja johon on viilattu hieman jälkiä, tuottaa rispektiä. tai sorvaa ruotsalaisen mallin anustapin mukaan, niin silläkin saa huomiota. rispektit kovat sitten ihan omassa ryhmässään. oletan.
 
Tatti kyljessä tai tatti otsassa.

Lähetetty minun motorola one laitteesta Tapatalkilla
 
Jotkut on varmaan nähnytkin mun patentti-lisäkaatumatapit...slaiderit.. eli takajalkatapit pois (jalkatappirungot jää) ja takajalkatappien haarukkaan tilalle sellaiset pienemmät juniorijääkiekot. Ihan siistit :;): ja uskon että liu'ussa antaa lisäsuojaa katteille.
 
Back
Ylös