• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Automaattinen ketjujen rasvaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja nurmak
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mä olen laittanut rasvarin letkun svingin yläpuolella olevaan ketjulaahariin, reikä kylkeen letkulle ja vaakareiän kohtaan pari reikää yläpuolelta. Öljy leviää tasaisesti ketjun sisäpintaan ja levittyy koko ketjulle.

Mulla on rasvarina oma valmiste ja kustannukset parista eurosta pariin kymppiin. Säiliö öljylle, 2/4 pur-letkua ja pienkoneen ryyppytutti.

Lyödään lukkoon päivämäärä mihin mennessä tilataan, jos vielä halukkaita ilmaantuu. Esim 15.9 perjantai?

Lähetetty minun ALE-L21 laitteesta Tapatalkilla

Itse laitoin Cobrran keväällä. Nyt Lapin reissulla huomasin, että kusee kaiken alleen. Säiliö tyhjeni, täytin sen, niin samassa rupes valuttamaan öljyä ketjuille. Ja millään en saanut pysähtymään. No sinne ne valui Kajanuksen parkkipaikalle.

Kun tuon Cobrran periaatetta miettii, niin ainoa syy miks öljyä valuis ylenpalttisesti voi olla se, että systeemi saa jostain ilmaa eikä ole tiivis. Onko korkki löysällä, korkin O-rengas pois paikoiltaan tai letkun yläpää huonosti paikoillaan?

Hommahan kai perustuu siihen, että ilmatiivis nestejärjestelmä työntää öljyä eteenpäin vain kun sinne korkkia kiristämällä luo pienen ylipaineen. Muutenhan sieltä ei pitäis valua mitään jos paikat on tiiviit.

(vertaa imupilliin tai pipettiin, joka on täynnä vettä. Kun tukit pillin yläpään, vesi pysyy pillissä. mutta heti kun sormen irrottaa, vesi valahtaa alas)

Öljyn lisäyksen aikana teoriassa saattaa sit jotain vähän valua, jos tää mun pähkäily pitää paikkansa.

Oman Cobrran kun asensin viime viikonloppuna, se O-rengas tuntui olevan aivan aavistuksen liian suuri halkaisijaltaan sopiakseen hyvin paikkaansa. Mutta meni kyllä uraan kun sen sinne erikseen laittoi. Asiaan pitää koittaa muistaa kiinnittää huomio aina täyttäessä, joten seurataan ja katsotaan kuinka laite pelittää.

Viimeksi muokattu:
Kun tuon Cobrran periaatetta miettii, niin ainoa syy miks öljyä valuis ylenpalttisesti voi olla se, että systeemi saa jostain ilmaa eikä ole tiivis. Onko korkki löysällä, korkin O-rengas pois paikoiltaan tai letkun yläpää huonosti paikoillaan?

Hommahan kai perustuu siihen, että ilmatiivis nestejärjestelmä työntää öljyä eteenpäin vain kun sinne korkkia kiristämällä luo pienen ylipaineen.

Oman Cobrran kun asensin viime viikonloppuna, se O-rengas tuntui olevan aivan aavistuksen liian suuri halkaisijaltaan sopiakseen hyvin paikkaansa. Mutta seurataan ja katsotaan kuinka laite pelittää.

Minulla Cobrra laski myös öljyä pihalle omia aikojaan. Syynä oli kaasukahvan asento. Sopivasti "normaalia" enemmän kierroksia koneelle, niin tärinästä johtuen alkoi tyhjenemään. Muuten on toiminut ongelmitta, paitsi radalla ja autobaanalla. Niin ja tuon ongelman voi kiertää estämällä säiliön pyörimisen esim. kumirenksulla tai nippusiteellä tms.

Loobmani on ihan toimiva mutta kyllä minä välillä mietin että jokin täysin automaattinenkin voisi olla paikallaan. Silti olen loobmanilla parissakin pyörässä pärjännyt. Hintaansa nähden todellakin hyvä hankinta kunhan asennus onnistuu järkevään paikkaan.

Sama "Original product Nemo 2" tuli ostettua Alilta 25 eurolla posteineen, ja vahingossa tuli tilattua kaksi. Toisessa oli mukana kopio Cobrran asennusohjeista ja toisessa punainen nitriili O-rengas sylinteriin, ilmeisesti ollut vuotamisia mustalla O-renkaalla kun laittoi varaosan mukaan.

Vielä ei ole käytössä kun pyörä on ilmeisesti edelleen malmina jossain louhikossa...:pissed:

Kuinka hyvin tuo öljy leviää koko ketjun leveydeltä, kun kaikissa näyttää olevan vain yksi suutin, joka yleensä laitetaan valuttamaan ketjun ulkoreunaan. Eli meneekö öljy myös ketjun sisäreunaan hyvin, vai jääkö kuivemmaksi? Scottolerilla oli joku kaksois suutin olemassa, mutta sitä ei ainakaan niiden sivujen perusteella saisi omaan mopoon käymään, siksi mietin että miten se öljy leviää koko ketjun leveydelle.

Sama "Original product Nemo 2" tuli ostettua Alilta 25 eurolla posteineen, ja vahingossa tuli tilattua kaksi. Toisessa oli mukana kopio Cobrran asennusohjeista ja toisessa punainen nitriili O-rengas sylinteriin, ilmeisesti ollut vuotamisia mustalla O-renkaalla kun laittoi varaosan mukaan.

Jep, mulla oli tollanen kopioversio kiinni pyörässä Norjan reissulla. Öljyä tuli yhtä paljon ohjaustangolle kuin ketjullekin noilla mustilla tiivisteillä...

Kuinka hyvin tuo öljy leviää koko ketjun leveydeltä, kun kaikissa näyttää olevan vain yksi suutin, joka yleensä laitetaan valuttamaan ketjun ulkoreunaan. Eli meneekö öljy myös ketjun sisäreunaan hyvin, vai jääkö kuivemmaksi? Scottolerilla oli joku kaksois suutin olemassa, mutta sitä ei ainakaan niiden sivujen perusteella saisi omaan mopoon käymään, siksi mietin että miten se öljy leviää koko ketjun leveydelle.
Scottoiler oli edellisessä pyörässä, levisi se öljy ihan hyvin. Eniten siinä pisti päähän se, että lämpötilan mukaan sai syöttöä säätää jatkuvasti...

Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla

Mulla on nyt ollut käytössä scottoilerin alipaine malli, osco ja nemo 2.
Kaikkein parhaiten homman hoitaa minun mielestä osco. Nemo olis hyvä jos valuttais nopeammin sen rasvan ketjuille.

Ketjurasvareilla on ajettu jokunen kymppitonni ja käytössä on ollut erilaisia suuttimia ja sijoitettu eri paikoihin. Letku on modattu pyörästä riippuen takahaarukan yläpuoliselle ketjulaahaimelle poraamalla siihen reikä letkulle ja vuotoreiät ketjun levyjen kohdalle, tämän etu on että öljy leviää tasaisesti ketjulle mutta sotkee jonkin verran eturattan/swingin ympäristöä. Toinen hyvä paikka on jos löytyy ketjuohjuri takarattaan etupuolelta, poraa reiän yläpuolelta letkulle että öljy tippuu suoraan letkusta keskelle ketjua, öljy leviää tasaisesti eikä sotke niin paljoa kun edellinen vaihtoehto.

Sitten on kokeiltu yhtä suutinta takarattaan toiseen reunaan, voitelee ketjun toispuoleisesti. Molemmille puolille laitettuna voitelee tasaisemmin mutta ei levitä öljyä yhtä hyvin koko ketjun leveydelle kun aiemmat vaihtoehdot. Jotkut on laittaneet letkun/suuttimen eturattaan taakse alapuolelle sekin on ilmeisen toimiva ratkaisu ja öljy pääsee leviämään ketjulle ennen takaratasta.

Mulla on nyt ollut käytössä scottoilerin alipaine malli, osco ja nemo 2.
Kaikkein parhaiten homman hoitaa minun mielestä osco. Nemo olis hyvä jos valuttais nopeammin sen rasvan ketjuille.

Oscosta samaa mieltä. Sen etu on että jos suutin menee pölystä tukkoon niin se poistaa tukoksen väkisin, samaa ei tee Scottoiler koska öljy valuu painovoimalla. Jos ei olisi kiinan Nemoa olemassa niin olisin ostanut Oscon koska on saman hintainen kun orkkis Nemo.

Itse tilasin just Pro-Oilerin gps:llä. Helvetin kallishan tuo oli, mutta asenna ja unohda meininki kiinnostaa. Onhan tuota kehuttu, niin kaipa tuosta saa rahoilleen myös vastinetta.

Back