• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

RR SM 2019 kausi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja carrillo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hellekelistä tuli mieleen että hiki on vettä ja suolaa, ja jos juo paljon vettä, niin henk koht ominaisuuksista riippuen kannattaa syödä suolaa ihan tarkoituksella. Esim meikäläinen ei pärjää ellen syö vähintään 1g suolaa per litra vettä.

Mulla on joku muistikuva, että joku Pelastuspiston opettaja muinoin olisi sanonut Lidlin Saskia Classic -kivennäisveden olevan suolakoostumukseltaan hyvä, joten sitä olen suosinut. Tai sitten Värskaa.

Mulla on joku muistikuva, että joku Pelastuspiston opettaja muinoin olisi sanonut Lidlin Saskia Classic -kivennäisveden olevan suolakoostumukseltaan hyvä, joten sitä olen suosinut. Tai sitten Värskaa.
On siinä (0,13g/L) enemmän kuin tyypillisissä (0,06g/L) suomalaisten makuun, mutta siltikin kaukana esim tuosta 1g per litra (tai veren 9g/L).
Apteekki myy törkeen kalliita suolatabuja, 0.5g per tabu, 100 kpl jotain 16 e.
Mut (vähintään yks) 0.5g tabu per 0.5L vesijuomapullo per joka setin jälkeen on helppo tapa mulle.

Ei tuostakaan tarvitse tehdä astrofysiikkaa...

Jos juo pelkkää vettä, laskee kehon elektrolyyttitasot... tarpeeks ku laskee ni alkaa ongelmat, mitä pidempään et usko ja juot vaa vettä, ongelmat pahenee, ja saattaapi henki lähteä jos huonosti käy.

Itse hikoilen TODELLA rajusti helteisellä säällä, mutta tässä minun supervaativa astrofysikaalinen kaavani miten selviytyä kisasta/harjoituspäivästä hengissä:
1) juo runsaasti suolattua vissyä (kyllä, sitä Hartwallin original vissyä eikä mitää makulitkuja koska niissä ei ole paskan vertaa suolaa)
2) jos ei ole vissyä, ni syö esim. perunalastuja tai suolakeksejä
3) muista saada sokereita myös, banaani on pirun tehokas nopea hiilari joka antaa nopeasti energiaa... kokis toimii myös hyvin, vaikkei ole terveellisimmästä päästä verrattuna banaaniin
4) muista syödä ettet ole nälässä
5) jos kärsit krampeista (tai vaikket kärsisikään ni ei silti ole pahaksi) ni syö magnesiumia. Perus 375mg purutabletti auttaa jo helkkaristi kramppien poissa pitämiseen. Ja mitä enemmä urheilee eli energiaa palaa, sitä enemmä magnesiumia kuluu. Paljon urheilevalle ihmiselle 700+mg päivässä ei ole yhtään pahaksi.

^Ite tykkään sipsien tms. sijasta vetää suolapähkinöitä.

P.S. Joku mode vois siirtää tän hellekeskustelun omaan topiciin.

^Ite tykkään sipsien tms. sijasta vetää suolapähkinöitä.

P.S. Joku mode vois siirtää tän hellekeskustelun omaan topiciin.

Kyllä, suolapähkinät ja banaaneja.

Ei tosiaan oma topicci tälle sääennustetta katsoen ajankohtaiselle ja tärkeälle aiheelle olis pahitteeksi. :thumbup:

3) muista saada sokereita myös, banaani on pirun tehokas nopea hiilari joka antaa nopeasti energiaa... kokis toimii myös hyvin, vaikkei ole terveellisimmästä päästä verrattuna banaaniin

5) jos kärsit krampeista (tai vaikket kärsisikään ni ei silti ole pahaksi) ni syö magnesiumia. Perus 375mg purutabletti auttaa jo helkkaristi kramppien poissa pitämiseen. Ja mitä enemmä urheilee eli energiaa palaa, sitä enemmä magnesiumia kuluu. Paljon urheilevalle ihmiselle 700+mg päivässä ei ole yhtään pahaksi.
Tuokin riippuu hieman henkilön kropasta.
Meikäläisellä noi magnesium tabut aiheuttaa kramppeja ilman urheilua/suola/nestehukkaakin. Ja urheilu/suola/nestehukan jälkeen syöty banaani aiheuttaa kramppeja.

Tuokin riippuu hieman henkilön kropasta.
Meikäläisellä noi magnesium tabut aiheuttaa kramppeja ilman urheilua/suola/nestehukkaakin. Ja urheilu/suola/nestehukan jälkeen syöty banaani aiheuttaa kramppeja.
Magnesium EI TODELLAKAAN aiheuta kenellekään kramppeja. Magnesium on sun kehossasi se yks harva asia joka ehkäisee niitä.

Vai vieläkö sä popsit niitä MagCal tabuja joissa on kalsiumia joka PROVOSOI kramppeja?

Ja urheilu jälkeen syöty banaani aiheuttaa kramppeja.
Mistä sä revit näitä sun teorioitas? Nopeat hiilarit (esim. banaani) on PARAS tapa päästää keho rasituksen jälkeen glukoosivelasta joka aiheuttaa kortisolituotantoa kehossa joka puolestaan rikkoo hyvää lihasmassaa. Nopea hiilihydraatti myös ehkäisee lihasväsymystä joka aiheuttaa kramppeja.

Magnesium EI TODELLAKAAN aiheuta kenellekään kramppeja. Magnesium on sun kehossasi se yks harva asia joka ehkäisee niitä.

Vai vieläkö sä popsit niitä MagCal tabuja joissa on kalsiumia joka PROVOSOI kramppeja?
Olen kokeillut pelkkiä magnesium-tabuja(kin), ja vieläpä sinun vinkistä, mutta mun kroppa ei tykkää niistä(kään).

Olen kokeillut pelkkiä magnesium-tabuja(kin), ja vieläpä sinun vinkistä, mutta mun kroppa ei tykkää niistä(kään).
Nyt kyllä täytyy sanoa, että plasebo tekee sulle tepposet.

Siis Magnesium on potentiaalinen kramppien ehkäisijä, mutta se ei ole hoitona mitenkään taattu. Joidenkin keho reagoi siihen positiivisesti, joidenkin ei. Mutta se että sun keho EI reagoi positiivisesti, ei tarkoita että se magnesium sun kehossasi saisi aikaan lisää kramppeja.

Eli lyhyesti : Joko 1) Magnesium vähentää kramppeja sun elimistössä 2) se ei tee sun elimistössä kramppien suhteen yhtään mitään. Sillä ei ole minkäänlaista lääketieteellistä negatiivista vaikutusta kramppien syntyyn, niinku ei ole nopeilla hiilihydraateillakaan.

On siinä (0,13g/L) enemmän kuin tyypillisissä (0,06g/L) suomalaisten makuun, mutta siltikin kaukana esim tuosta 1g per litra (tai veren 9g/L).
Apteekki myy törkeen kalliita suolatabuja, 0.5g per tabu, 100 kpl jotain 16 e.
Mut (vähintään yks) 0.5g tabu per 0.5L vesijuomapullo per joka setin jälkeen on helppo tapa mulle.

Mites energiageelit, niissä on suoloja ja energiaa, parilla päivällä ollut mukana ja kaksi pussia päivän aikana lipaissut naamaan. Ei niistä ainakaan haittaa ole ollut.

Mites energiageelit, niissä on suoloja ja energiaa, parilla päivällä ollut mukana ja kaksi pussia päivän aikana lipaissut naamaan. Ei niistä ainakaan haittaa ole ollut.
Energiageelit toimii erinomaisesti jos niitä vaivautuu ostamaan. Itse vetelin muutaman sellasen viime vuonna Virtasalmella SM-kisoissa ja hyvin pelitti.

Kannattaa varmaan lukee siit paketin kylestä että mitä se sisältää ja kuinka paljon. Itse pyrin välttämään nopeita hiilareita (varsinkin tärkkelystä) koska mulla heittää verensokerit muuten voltin ja iskee uni kesken kaiken.

Nyt kyllä täytyy sanoa, että plasebo tekee sulle tepposet.

Siis Magnesium on potentiaalinen kramppien ehkäisijä, mutta se ei ole hoitona mitenkään taattu. Joidenkin keho reagoi siihen positiivisesti, joidenkin ei. Mutta se että sun keho EI reagoi positiivisesti, ei tarkoita että se magnesium sun kehossasi saisi aikaan lisää kramppeja.

Eli lyhyesti : Joko 1) Magnesium vähentää kramppeja sun elimistössä 2) se ei tee sun elimistössä kramppien suhteen yhtään mitään. Sillä ei ole minkäänlaista lääketieteellistä negatiivista vaikutusta kramppien syntyyn, niinku ei ole nopeilla hiilihydraateillakaan.

Oon lukenut tutkimuksen jossa todettiin että magnesium auttaa osalla kramppien ehkäysyyn mutta semmoista tutkimusta en ole lukenut jossa olisi tutkittu voiko ne aiheuttaa jossain ihmis tyypissä niitä vaikka jonkun toisen ainevaikutuksen tehostamana.

Sulta varmaan löytyy tuommoinen tutkimus. Kun en itse löydä.

Meikämandoliino voi entisenä kovankin luokan voimanostaja kertoo teille et unohtakaa saman tien ne magnesiumtabletit. Ainut mikä niistä imeytyy sun kehoon on sitraatti ja sitäkin sais kerralla vetään sen vähintään puol purkkia et toimis. Paras ja ainut tapa imeyttää on ihon kautta ja helpoin on jalkapohjat joten nyt jätkät ajojen välissä vaan jalkakylpyyn mihin lisätty magnesiumrouhetta.

Back