Mikä ensimmäiseksi ratapyöräksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Temezkii
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jotta kytkimen voisit unohtaa kokonaan, tarvitsist myös blipperin.
Eikä tarvitse kuin välikaasua ja sillä siisti. En busalla koske kytkimeen muuta kuin liikennevaloissa. Ei ole blipperiä, pippeliä, dipperiä eikä zipperiä... Pelkästään hyvin yksinkertainen ranneliike.

Vähän sivuun asiasta mutta, käänsin vaihdekaavion katupyörästäni ja kävin heittämässä pikku lenkin. Äkkiä siihen näköjään tottuu. Itselleen vaan saa vähän hokea kuinka ne vaihteet menee. Melkein 40v lihasmuisti yrittää aluksi tehdä omiaan. Mutta selkeästi helpompi kiihdyttäessä ja jarruttaessa noin päin.

Vähän sivuun asiasta mutta, käänsin vaihdekaavion katupyörästäni ja kävin heittämässä pikku lenkin. Äkkiä siihen näköjään tottuu. Itselleen vaan saa vähän hokea kuinka ne vaihteet menee. Melkein 40v lihasmuisti yrittää aluksi tehdä omiaan. Mutta selkeästi helpompi kiihdyttäessä ja jarruttaessa noin päin.

Käänsin kanssa kaavion täksi kesäksi ja huomasin, että radalla ei ollut oikeastaan mitään ongelmia sen kanssa, mutta rauhallisessa katuajossa meni välillä väärä vaihde päälle. Ilmeisesti hitaassa vauhdissa on liikaa aikaa ajatella. :;):
Shifteri olisi mullakin talven projektilistalla, Healtech vaikuttaisi ihan toimivalle, tuskin sillä kierrosaikaa parantaa, mutta olisihan se hauska apuväline ajamiseen.

Käänsin kanssa kaavion täksi kesäksi ja huomasin, että radalla ei ollut oikeastaan mitään ongelmia sen kanssa, mutta rauhallisessa katuajossa meni välillä väärä vaihde päälle. Ilmeisesti hitaassa vauhdissa on liikaa aikaa ajatella. :;):
Shifteri olisi mullakin talven projektilistalla, Healtech vaikuttaisi ihan toimivalle, tuskin sillä kierrosaikaa parantaa, mutta olisihan se hauska apuväline ajamiseen.

Ja säästää kytkintä ja vaihdelaatikkoa.

Re: Mikä ensimmäiseksi ratapyöräksi?

Joku väitti mulle kesällä Motoparkissa, että shifteri on -0,5 sek ja blipperi toiset -0,5 sek kierroksella. Melkein tekis mieli tilata tuo JMH:n linkittämä kapistus Myytinmurtajat-hengessä :D

Joku väitti mulle kesällä Motoparkissa, että shifteri on -0,5 sek ja blipperi toiset -0,5 sek kierroksella. Melkein tekis mieli tilata tuo JMH:n linkittämä kapistus Myytinmurtajat-hengessä :D
Saa olla sit kyllä todella kehno kuski kyseessä, koska käsin annetulla välikaasulla alas vaihtaessa saa vaihteet suoraan pesään ilman aikahäviötä. Itselläni blipperi vs ilman ero on 0.0s.

Ylöspäin vaihtaessa ei myöskään tule juurikaan lainkaan eroa jos kuski osaa hommansa. Jokin aika sitten kusiaisella kiellettiin shifteri mutta ei vauhti hidastunut käytännössä lainkaan. Itsellä varmaan joku 0.2 tulee pataan ylöspäin vaihdoissa jos vaihdan busalla throttle cutilla, senkin sais hyvin lähelle nollaa jos kiinnostaisi.

Mulla on bensatankin päällä pelkääjälle kahva josta se pystyy pitämään halutessaan kaksin käsin kiinni koko ajan. Se vain mutkissa päästää sisäkäden irti jotta kuski pystyy nojaamaan kunnolla. Toimii erittäin hyvin.

Näkyy tässä videolla:

Olis kyllä siistii jos oikeesti pystys vetää 1.25 kemoralla kakspäällä. Olet varmaan nopeuttanut ja editoinut jotenkin mut ei kyllä oikeesti ajeta! Olin viiime kesänä at2 ja sen jälkeen vedin 1.34 miedän kouluttaja veti 2 mäntäisellä superkotarilla 1,20 tai vähän alle. Ei hyvää päivää jos jengi oikeesti uskoo ton:grin::grin:

Olis kyllä siistii jos oikeesti pystys vetää 1.25 kemoralla kakspäällä. Olet varmaan nopeuttanut ja editoinut jotenkin mut ei kyllä oikeesti ajeta! Olin viiime kesänä at2 ja sen jälkeen vedin 1.34 miedän kouluttaja veti 2 mäntäisellä superkotarilla 1,20 tai vähän alle. Ei hyvää päivää jos jengi oikeesti uskoo ton:grin::grin:

Eipä toi nyt kummonen temppu ole, reilu 15 sekkaa hitaammin, mitä ite oon ajanu yksin. Tohon 1:25 vauhtiin ei taida itekseen ajaessa vielä joutua edes koskemaan jarruihin jos ei halua. Kaks päällä taitaa joutua jo vähän jarruttamaankin.

Vai että editoinu :)-

Sinä se jaksat trollata ku ei vanhalla nickillä trollannu tarpeeks...

On mulla RaceChronon datatkin tallessa tosta, tosin neki varmaan pystyy jollai tavalla editoimaan...

Eipä toi nyt kummonen temppu ole, reilu 15 sekkaa hitaammin, mitä ite oon ajanu yksin. Tohon 1:25 vauhtiin ei taida itekseen ajaessa vielä joutua edes koskemaan jarruihin jos ei halua. Kaks päällä taitaa joutua jo vähän jarruttamaankin.
Olet lähes oikeassa. Yksin ajaessa Botniaringillä piti ihan pikkasen hipasta jarruun jotta samaan kyytiin pääs, mut kakspäällä saa kyl pusertaa jarruja jo melkoisesti ku on sen verran painoa päällä ja pyöräki on kevyt ja atleettinen :D

P.S. Kaljakorin tarjoon jos vedät 15 sekkaa nopeemmin yksin busalla ku toi :)

Sarkasmi huomioiden. :grin:

Meinasin tuohon vaihteiden vaihtamiseen puuttua, että ennen nopeanryhmän vauhteja vaihtamattomuudella voittaa yleensä 10s kierros. Toisaalta pitää huomioida, että itse olen kyllä onnistunut kaavion vaihtamisen jälkeen useasti kokeilemaan kierrosrajoitinta pyörilläni. Onnekseni vauhteja sen verran maltillisesti, että aina riittäny alueet.

Tähän liittyen otsikonmukaista, ekaksi pyöräksi kuussatku ylilyhyillä ratastuksilla.

:cruising:

Saa olla sit kyllä todella kehno kuski kyseessä, koska käsin annetulla välikaasulla alas vaihtaessa saa vaihteet suoraan pesään ilman aikahäviötä. Itselläni blipperi vs ilman ero on 0.0s.

Jännästi noita apuvälineitä asennellaan pyöriin aika paljon, jos ei niistä kerran ole mitään hyötyä. Itsellä blipperin asennuksen jälkeen lähti kemoran kahvilanmutkasta sekunti pois. Ehkä ajan vaan liian isolla marginaalilla enkä uskalla viedä pyörää niin kuin pitäisi. Toiset vaan osaa ja toiset ei.

Jännästi noita apuvälineitä asennellaan pyöriin aika paljon, jos ei niistä kerran ole mitään hyötyä. Itsellä blipperin asennuksen jälkeen lähti kemoran kahvilanmutkasta sekunti pois. Ehkä ajan vaan liian isolla marginaalilla enkä uskalla viedä pyörää niin kuin pitäisi. Toiset vaan osaa ja toiset ei.

Hys helvete. Tässä ollaan jo muutenkin helisemässä €/ratakierros laskelmien kanssa :D
Omien kaavojen mukaisesti tän kesän investoinneilla piti tulla rataennätyksiä jo ennen juhannusta mutta budjetti haisee nyt haisee vahvasti alijäämäiseltä.
Halvalla ei saa hyvää.

Se helpottaa tekemistä todella paljon, ei nopeuta sitä juurikaan. En minäkään shifteriä pois jättäisi tonnarista koska se tekee ajamisesta paljon mukavampaa. Ei se mua silti nopeuta. Jos tonnarilla vetää throttle cutin täysi hönkä päällä ni se nykäisee epämukavasti joka kerta, shifterin kanssa meno on paljon tasaisempaa.

Blipperin merkitys (minulle) on vähä sama kuin laittaisi 100m kävely kisan perusterve vs liikuntarajoitteinen ja annetaan molemmille rollaattori. Ei se rollaattori nopeuta sitä tervettä ihmistä yhtään mutta tekee suorituksesta kevyempää, toiselle sen sijaan siitä oli suuri apu ku ei homma oo muuten hallussa.

Kemoran kahvilan jarru ja Botniaringin kikkamutkan jarru on melkeinpä ainoat paikat joissa oon käyttäny aina kytkintä kakkoselle vaihtaessa. Tämä siksi että vaikka se onnistuu välikaasulla ihan samalla tavalla, niin JOS se välikaasu menee vähänkin pieleen niin se aiheuttaa todella epämukavaa rodeota kesken kaarteen ku pyörä nykäisee eteenpäin.

Sotkeudunpa nyt tähänkin hieman ja ahdistukoon jokainen omaan tahtiin, oman herkkyytensä mukaisesti :D.

Vanhana ja vannoutuneena apupyörien hyljeksijänä on kyllä pakko ottaa muutama asia
pöydälle ihan kohtuuden nimissä.

Omassa päässäkin namikat menee monelta osin aika eri asentoon riippuen siitä mitä milloinkin
ollaan tekemässä. Eli onko tavoitteena ns. rataennätys ja mieluusti vielä sen parantaminen, huippusuoritus,
vaiko vain ihan roots- tason tunnelmointi omaksi iloksi..... Mistä hommasta nyt milloinkin onkaan kyse.

Huipputulosta haetaan, varsinkin lyhyellä täjtäimellä, tottamooses kaikin käsillä olevin keinoin. PISTE.
"Kisa on aina kisa", eikä murskavoittoa heikompaa tavoitetta ole olemassa.

Neppailu ja fiilistely on myös erittäin hieno laji, mutta ihan oma juttunsa omine prioriteetteineen.

"Taitolajeihin" liittyy kyllä toisaalta, mielipiteistä riippumatta sellainen realiteetti, että useista ja
laadukkaistakin apuvälineistä huolimatta se legendaarinen "tuntuma" ja sen taso määrittää
loppupeleissä sen, kuinka paljon avusteista lopulta saadaan puristettua irti tavoitteen saavuttamiseksi.

Ts. Jos perustaidot (ilman avusteita) ovat, tai avusteisiin alusta saakka kovin nojaten, jäävät
kilpailijoita heikommaksi, päädytään helposti tielle jolla alati jyrkkenevällä käyrällä
"ajetaan itse asiassa avusteita vastaan"...... eikä niinkään hyödynnetä niitä..... mikä lienee kuitenkin keksintöjen perusfunktio.

Rakettimainen nousu "kylätason kingiksi" on ihan mahdollinen ja jopa todennäköinen...... kunnes
törmätään siihen (urakehityksessä ja sen aikajanalla) ylittämättömään graniittiseinämään johon on
sprayattu isoin kirjaimin: "Kyydissä istuneet jäävät tähän". WTF ? Niinno.... tuohon saakka kun jäi matkalla
se vaativampi kiipeilytekniikka ja sen varusteiden hyödyntäminen opettelematta. "Apujahan" ne ovat,
eikä mitään taxikuskeja!

Pohjalla pötköttää aina ja iänkaiken se vittumainen juttu joka katoa mihinkään.
Nimittäin gummin ja ajoalustan lukeminen/tuntuma.

Mutta mutta.... edelleen. Rataakin voi, saa ja pitääkin jokaisen kiertää ihan siten kuin
itsestä tuntuu hyvältä... ja pulinat pois.

Sitä kaikkiin "perustaitoihin" liittyvää realiteettia (joka ei ole mielipidekysymys) ei silti välttämättä
kannata unohtaa..... että "sähkö on valtavan hieno keksintö"..... mutta kun pistoke nykäistään irti.......

Jatkakaa.... :;):.

Back