(Siirrän tän mun huutelun tähän threadiin tuolta omastaan. Tajustin vasta että tässä oli samaa aihetta jo jaariteltu pidempäänkin)
Stadin prätkäparkit näyttäis kutistuvan vuosi vuodelta ja yksittäisenä ihmisenä palautteen jättäminen on ilmeisen tehotonta. Oon jättäny useana vuonna viestiä ilman mitään hyötyä. Pitäiskö motorisoida joku isompi viestitulva kaikkiin kanaviin samaan aikaan jos se tehoais paremmin?
Ainoa muutos mitä omalla toiminnalla oon prätkäparkkeihin saanu on kun yhtenä vuonna otin veitsen ja leikkasin prätkäparkkimerkin päältä muovit pois kun kevät oli jo pitkällä ja parkki yhä kiinni. Helpotti elämää mut seuraavana talvena eivät enää jättäneet merkkiä siihen ollenkaan...
Perusjuttu on varmaan monille tuttu: Helsingissä moottoripyörää varten pitää hankkia asukaspysäköintitunnus joka maksaa saman 30e/kk kuin autoillekin vaikka tilaa menee huomattavasti vähemmän. Ei se nyt maailman isoin raha ole mutta hyvinkin ärsyttävä summa maksettavaksi siitä ettei järkevää paikkaa ole aina edes saatavilla saati että se hinta olis suhteutettu tilankäytön mukaan.
Alueesta riippuen ongelmaksi muodostuu myös narkkien loputon ilkivalta. Pyörät saa yleensä olla suht hyvin rauhassa kun ne on näkyvällä paikalla isossa nipussa mut sit kun niitä aletaan pujottelemaan kaikkiin pieniin varjoihin ja koloihin kun muualle ei järkevästi saa niin ne nilkit kiinnostuvat niistä myös. Itsellä meni viime vuonna loppukausi pilalle kun joku koitti varastaa ajonestolaitteella varustetun ducatin ruuvimeisselillä ja vasaralla tässä Kallion suunnalla. Vakuutusyhtiö sai siitä 4000e laskun. Nyt pyörä oli ekan yön ulkona ja joku oli jo käynyt nostelemassa pressua ja kattomassa mitä alta löytyy... Kaverilla muutaman korttelin päässä kans vastaavia ongelmia useamman vuoden aikana. Oikeastaan kerta tai kaks per vuosi.
Veisin oman pyöräni Vaasankadun prätkäparkkiin tonne parin korttelin päähän mutta se on näköjään kutistettu viime vuosien isommasta alueesta vain kuuden pyörän parkiksi. Eihän sinne pyörä mahdu kun ei ole viime vuosina mahtunut niille isommilelkaan alueille. Bonuksena vielä tälle vuodelle et se parkki on siirretty toiselle puolelle katua puiden alle. Saa penkin kivasti vähän tahmeammaksi siellä.
Jos porukka jaksais pommittaa Helsingin kaupunkia vähän isommilla palautetulvilla niin ehkä asioihin tulisi edes pieni muutos? Org liikkeelle ja lisää prätkäparkkeja pitkin kaupunkia, kiitos.
En mä nyt pidätä henkeä tän suhteen mutta laitoin itse juuri palautetta ja jos sinne tulis useita viestejä samasta aiheesta niin ehkä joku joutuis edes vähän miettimään tekemisiään.
Palautelomake:
https://www.hel.fi/helsinki/fi/kaupunki-ja-hallinto/osallistu-ja-vaikuta/palaute
Olisko vielä jotain muita kanavia minne huudella? Bittiavaruudessa kukaan ei kuule huutoasi niin viestiä vois tehostaa muillakin rintamilla.
Oman kapeapantaisen näkemykseni mukaan tässä voittais kaikki. Autoilijoiden etuna olis parkkipaikkojen määrä kun auton mentäviä koloja ei varata yhdelle pyörälle, moottoripyöräilijät sais menopelinsä parkkiin järkevään paikkaan, vakuutusyhtiöt säästää kun vähemmän ilkivaltaa ja poliisillakaan ei mene aikaa turhiin rikosilmoituksiin. Jne. Kaikilla olis kivaa ja fantsua jos byrokratia olis järkevää.
Puuh. Kiitos ja anteeksi