• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pyörän laitto talviunille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TeijaMM
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos pyörä on sellaisessa tilassa jossa kosteus tiivistyy pinnoille silloin tällöin, pitäisin akkukaapelin irrotusta järkevänä, oli älylaturia tai ei. Sillä vähennetään galvaanisen syöpymisen riskiä johtosarjoissa, liittimissä ja muuallakin. Voi kysyä veneilijöiltä.

Mitenkäs autot kestää ulkona? Aika teoreettisia on monet legendat, kuten moottoriöljyn syövyttävät hapot jne.

Onko siitä haittaa että pyörä seisoo talven kivilattialla? Olisiko syytä laittaa alle joku matto tms? Huoltopukeilla jotkut pitää pyöriään talven, ne olisi varmaan hyvät.

Mulla on ollut pyörä betonilattialla aina. Toki tila on puolilämmin. Keskituella olen pitänyt niin vain eturengas on maassa kevyellä kuormalla. Toki vaatii keskituellisen pyörän :)

Käytössäni on Saksasta aikanaan tuotu älylaturi ihan rautamuuntajalla ja talvet kiinni akku paikallaan.
Seuraavaa omakohtaista tietoa:
FJR1300 -07 hankittu -09 myyty -19 alkuperäinen akku koko ajan
FJR1300 -14 hankittu -19 myyty -24 alkuperäinen akku koko ajan
FJR1300 -17 hankittu -24 toistaiseksi alkuperäinen akku.
Tämä tietysti vain minun oma kokemus ja ehkä tuo älylaturi jotenkin fiksumpi kuin nuo "ctekit". Akkujen valmistja Yuasa. 12 V 14 Ah.

Omassa käytössä Yuasa merkkiset mp-akut ovat kestäneet noin 12 vuotta tavalla, jossa kenkä irroitetaan -navasta ajokauden lopulla ja akkuja ladataan pienitehoisella halpisälylaturilla 2-3 kuukauden välein.

Nyt kokeilussa oleva hyytelöMotobat tuntuu tarvitsevan hyvin lyhyet välilataukset, melkeinpä minuutteja tuntien sijaan.

Mulla on ollut pyörä betonilattialla aina. Toki tila on puolilämmin. Keskituella olen pitänyt niin vain eturengas on maassa kevyellä kuormalla. Toki vaatii keskituellisen pyörän :)

Käytössäni on Saksasta aikanaan tuotu älylaturi ihan rautamuuntajalla ja talvet kiinni akku paikallaan.
Seuraavaa omakohtaista tietoa:
FJR1300 -07 hankittu -09 myyty -19 alkuperäinen akku koko ajan
FJR1300 -14 hankittu -19 myyty -24 alkuperäinen akku koko ajan
FJR1300 -17 hankittu -24 toistaiseksi alkuperäinen akku.
Tämä tietysti vain minun oma kokemus ja ehkä tuo älylaturi jotenkin fiksumpi kuin nuo "ctekit". Akkujen valmistja Yuasa. 12 V 14 Ah.

Kyseisen pyörämallin ollessa kyseessä, on sen erinomaisella lataussäätimellä vamasti tekoa asian kanssa.
Olen jokaiseen pyörääni saman säätimen laittanut ja lataus- sekä akkuongelmat loistavat poissaolollaan.

Shindengen FH020AA on se kyseinen säädin, jollei yamaha-osana halua ostaa.

tärkeintä on että laitat hiirenloukut ja KÄYT TYHJENTÄMÄSSÄ ne, ettei mikää öttiäinen tee pesäänsä ilmanputsariin. pärrä seisoi kesällä liiterin päädyssä ja sen ilmanputsariin oli joku hiiri käynyt viemässä jotain siemeniä tms. ... ei nuo miksikään mene jos paikka vaan tuulettuu tai jos säilytysmestan lämpötila on tasasesti plussalla.

Joskus sillon kun internet oli vielä tuoreehko niin oli sellainen sivu kuin Bajahill ja siellä mopon talvisäilöntäopas.
http://www.bajahill.net/2001/09/moottoripyoran-talvivarastointi.html
Ei tuossa kirjoitettu mitenkään väärin ole, mutta jo kirjoituksen aikaan kohderyhmä oli paremminkin jo reilusti käytetyn laitteen omatoimiomistajat kuin uudenkarkeaa laitetta puikottavat. Jokunen asia on ajan saatossa muuttunut, esim. bensiinilaadut. Eikä valtaosa harrastajista silloinkaan ihan tuolla tarkkuudella hommia hoitanut.

Kattelin yks kevät että, mikä se katon reunan alla olevasta lumikasasta pilkistää? Sitten kun ulos unohdettua vekotinta tarvittiin ruohonleikkuutehtäviin, lähti mokoma vasta kolmannella. Olisko Brigstratton lähteny ekalla, jos olisi ollu säilytysaineet tankissa?

Kausilaitteet mulla plussan puolella olevassa tallissa. Jos Defan akkuvahti vilkuttaa oranssia, saatan ladata, kun muistan. Mitään taikoja tai aineita en ole ikinä käyttättänyt. Eikä ole ollut ongelmia käyttöönotossa.

Turha vauhkoominen pois, koneitahan noi vaan on.

^B&S lähtee ekalla vaikka olisi vettä tankissa :grin:.

En ole lukenut lankaa läpi, mutta kai on mainittu että renkaisiin täytyy vaihtaa tuoreet ilmat ummehtuneiden tilalle? Ja mieluiten merkkihuollossa, jotta saa juuri oikeanlaista.

Mitenkäs autot kestää ulkona? Aika teoreettisia on monet legendat, kuten moottoriöljyn syövyttävät hapot jne.

Hyvä pointti. Mut jos kattoo muutaman vuoden ikäisen kotilon konehuonetta niin aika surullisen näköisiä alumiiniosia sieltä löytyy. Riippuu tietysti paljon siitä onko konetilasta huuhdeltu suolamoskaa pois. Sähköt kylläkin toimii nykyvehkeissä yllättävän hyvin, etenkin kun ottaa huomioon miten paljon niitä on.

Moottoriöljyjen happamoituminen loppui käytännössä katalysaattorien tuloon, silloin nimittäin polttoaineesta jouduttiin poistamaan rikki, koska se olisi tärvellyt katin.

Vanhemmat motoristit varmaan muistavat kuinka 70-luvulla ja vielä 80-luvun alussa auton takapöntön vaihto oli vakio-operaatio vuoden-kahden välein. Johtui pääasiassa rikistä joka palaessaan muodosti rikkidioksidia ja edelleen veden kanssa rikkihapoketta.

Nopeesti ne mopojenkin putkistot lahosivat (etenkin 4-tahtisten), nykyisinhän ne taitaa olla rosteria tai jopa titaania.

Mun pyörät on kotona tallissa jossa talven ajan 8 astetta lämmintä. En tee niille mitään erityistä talven varalle, seisovat samassa paikassa lähtövalmiina kuin ajokaudella, lataan akut silloin kun muistan enkä ole irroittanut edes akuista johtoja. Käynnistän pyörät muutaman kerran talvessa ja keväällä kaikki toimii muuten normaalisti mutta VFR Vtec käy kuumana joskus vähän heikosti tyhjäkäyntiä edellisen syksyn bensoilla kunnes saa ajettua tankin tyhjemmäksi ja ostaa tuoretta tavaraa sisään. Mitäpä sitä syksyllä ajosta ehjänä, pestynä ja ketjut rasvattuna jäävä peli muuta kaipaisi? Öljyt vaihdan vasta muutaman ajolenkin jälkeen keväällä ja korjaukset sun muut ylläpitorempat sitten tarpeen mukaan kun ovat ajankohtaisia. Kaikki huollot ja rempat mitkä vaan mitenkään mahdollista teen itse noihin kun 14-22 vuotta ikää noilla omilla romuilla.

Hyvä huomio. Otin nyt myyjä liikkeeseen yhteyttä tän vajaa 500km ajetun Kawasakin osalta että onko tonnin huolto aikasidonnainen vai kilometrisidonnainen.

Tuoreissa Kawasakeissa on yleensä aika/kilometriperusteinen huoltoväli. Minun 2022 mallinen Kwasaakeli alkaa vinkumaan huoltoa joko 12tkm tai 12kk jälkeen, kumpi nyt tulee ensin.

Tuoreissa Kawasakeissa on yleensä aika/kilometriperusteinen huoltoväli. Minun 2022 mallinen Kwasaakeli alkaa vinkumaan huoltoa joko 12tkm tai 12kk jälkeen, kumpi nyt tulee ensin.

Vastasivat liikkeestä että eka tonnin huolto tehtävä vuoden sisällä ostopäivästä.

Vastasivat liikkeestä että eka tonnin huolto tehtävä vuoden sisällä ostopäivästä.

Kannattaa katsoa uuden pyörän öljymäärä tikusta.
Moni pyörää myyvä firma laittaa uuden luovutuksessa huomattavan vähän öljyä koneeseen kun oletus on että asiakas tulee tonnin tai tonnimailin kohdalla ekaan huoltoon.
Siinä säästää aika paljon öljyä vuoden mittaan.

ns yksipyttyiset vehkeet, esim ruohonleikkurit ja yksipyöräiset mp:t kannattaa vetää takapyörästä puristukseen. Tällöin venttiilit on kiinni, pytty ei ruostu ja venttiilit ei ole painuneina.

itse pitkällä kokemuksella en käytä säilöntäaineita. ostan ruiskupyöriä. Akkua en irroita jos tiedän että kyseinen pyörä ei paljoa syö akkua. lataan välillä. ctekin pistoke joka pyörässä. yhdessä on se ledijuttu, niin kun se menee punaiselle pitemmäksi aikaa, niin lataan taas. en pidä laturia kiinni, koska esim ctek on ihan syvältä, se hapettaa liittimensä jatkuvassa käytössä. ja latailee akkua ns joka 10minuutti.

en tajua miksei se voi esim pitää viikon taukoa ja sitten taas ladata. ja sitten viikon tauko.

käytän kyllä pyörää max myöhään syksyllä ja aikaisin keväällä, jolloin säilytysaika on vain muutaman kuukauden. ja käytän sen lämpimäksi asti jos starttaan. ja ajelen keskituella vaihteet läpi että vaihteisto voideltuu myös, tai ilman keskitukea sudittelen lumella että vaihteisto pyörii.

talven aikana jos käyn tallissa niin painelen jarruja ja joskus pumppaan vähän jousitusta että pysyy tiivisteet kunnossa.

itse pitkällä kokemuksella en käytä säilöntäaineita. ostan ruiskupyöriä. Akkua en irroita jos tiedän että kyseinen pyörä ei paljoa syö akkua. lataan välillä. ctekin pistoke joka pyörässä. yhdessä on se ledijuttu, niin kun se menee punaiselle pitemmäksi aikaa, niin lataan taas. en pidä laturia kiinni, koska esim ctek on ihan syvältä, se hapettaa liittimensä jatkuvassa käytössä. ja latailee akkua ns joka 10minuutti.

Minulla on ollut kaksi Ctekkiä, ensimmäinen ja viimeinen. Melko pitkälti samoista syistä. Tuo älytön laturi ei myöskään lataa akkua lainkaan, jos se on päässyt riittävästi tyhjenemään. Ilmeisesti se haluaa nähdä tietyn verran napajännitettä akussa ennen, kuin se aloittaa latauksen. Sen voi tietty herättää perineisellä akkulaturilla mutta eihän siinä ole mitään järkeä :rant:

talven aikana jos käyn tallissa niin painelen jarruja ja joskus pumppaan vähän jousitusta että pysyy tiivisteet kunnossa.

Tämä on hyvä ohje. Noi etuiskareiden tiivisteet saattavat päästä kuivumaan ja ehkä myös aavistuksen kutistumaan kuivassa talvi-ilmassa monen kuukauden paikallaan olon aikana. Saattavat sitten tarrata kiinni liukuputkiin ja rikkoutua kevään ensi ajossa. Luottohuoltaja antoi vinkin, suihkauta pikkuisen silikonia tai muuta liukastetta noihin etupamppujen liukupintoihin ja pumppaa keulaa pari kertaa ennen talviunia niin sillä välttää tuon damagen.

Minulla on ollut kaksi Ctekkiä, ensimmäinen ja viimeinen. Melko pitkälti samoista syistä. Tuo älytön laturi ei myöskään lataa akkua lainkaan, jos se on päässyt riittävästi tyhjenemään. Ilmeisesti se haluaa nähdä tietyn verran napajännitettä akussa ennen, kuin se aloittaa latauksen. Sen voi tietty herättää perineisellä akkulaturilla mutta eihän siinä ole mitään järkeä :rant:
Mikä olisi sitten parempi laturi, kuin Ctek?

Ctekin kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Pistän pyörään ja joskus kun muistan autotallissa käydessäni vaihdan toiseen. Molemmissa on pikaliittimet ko laturimerkille.

Mikä olisi sitten parempi laturi, kuin Ctek?
Tässäpä se. Helppo haukkua, vaikkei ole vastausta tähän.

Mulla on kaksi Ctekkiä. Ekan ostin vuonna 2006 (muistaakseni joku sen aikainen 3.8A tms.) ja siinä ei ole ollut muuta vikaa kuin, että alkaa pikkuhiljaa johdot porsimaan. Ostin uuden (MXS 5.0), joka on vielä paketissa, mutta luottamus on kova. Onhan noissa muistaakseni 5 vuoden takuu.

On totta, että Ctek ei herätä syväpurkautunutta akkua, mutta veikkaisin, ettei muutkaan näistä ns. ylläpitolatureista tätä tee. Korjatkaa jos olen väärässä.

P.S. On mulla ollut näitä Lidlin parinkympin ylläpitolatureitakin ja nekin toimii. Käytän kuitenkin mielummin Ctekkiä.

Back