Pyörän laitto talviunille

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TeijaMM
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pitkään on ajokausi jatkunutkin. Ölpät aion kyllä vaihtaa kun olen tehnyt "ylimääräisen" vaihdon suositellun vaihtovälin puolivälissä, ja se osuukin nyt sopivasti. Nii ja ketjut läträän vaihteistoölpällä ja kuivaan rätillä niin kuivaksi kuin laiska ihminen saa.

Öljyn happaneminen väheni merkittävästi jo 1987 kun rikki alettiin poistaa polttoaineesta kattien takia.

Tuossa aiemmin oli mainintaa bensan tiivisteitä turvottavasta vaikutuksesta...se jäi vähän epäselväksi että jos tilalle laitetaan pk-bensaa niin mitenkähän se tiivisteeseen mahdollisesti imeytynyt bensiini haihtuu...

Joka tapauksessa aion vaihtaa tankkiin pk-bensat mikäli mopo ei mahdu talvehtimaan tallissa, lähinnä käryn välttämiseksi. Kyllä ruiskukone sietää muutaman kk säilytyksen 98:llakin. Pitempi aikaväli on sitten asia erikseen.
 
Viimeksi muokattu:
Katupyöräni talvehti viimeiset 10v erään omakotitalon lämpimässä autotallissa, johon omistaja vuokrasi säilytyspaikkoja. Minä olin joka vuosi se, joka toi pyöränsä viimeisenä - ja haki keväällä ensimmäisenä.

Enimmillään tallissa oli kymmenkunta mp:tä/mopoa. En keväällä omaani noutaessa havainnut kertaakaan bensankäryä ilmassa.
 
Joka tapauksessa aion vaihtaa tankkiin pk-bensat mikäli mopo ei mahdu talvehtimaan tallissa, lähinnä käryn välttämiseksi. Kyllä ruiskukone sietää muutaman kk säilytyksen 98:llakin. Pitempi aikaväli on sitten asia erikseen.

Edellinen vene seisoi aika tarkkaan 2v pihassa säiden armoilla. Tankissa 98E5 ilman mitään säilöntäaineita. Tämän jälkeen moottori lähti käyntiin ensi yrittämällä avainta näyttämällä ja kävi ihan normaalisti. Se toki oli Suzuki ja ruiskukone. Myös jokainen minun pyörä (ruiskukoneita kaikki) viimeisen 10v aikana on käynnistynyt ihan yhtä hienosti talven seistyä 98E5 tankissa ilman säilöntäaineita. Näiden kokemusten perusteella en ole nähnyt tarvetta säilöntäaineille/pk-bensalle muissa, kuin kaasarikoneissa.
 
Itse en ole koskaan käyttänyt mitään
bensan lisäaineita talvisäilön aikana.
Ensimmäinen pyörä oli kaasari vehje ja
sen jälkeen ruisku pelejä olleet kaikki.
Normi 98 tankissa eikä ole koskaan ollut mitään
ongelmia talven jälkeen.
Vajaat 20 vuotta mennyt näin enkä edelleenkään
meinaa pelleillä minkään säilöntä aineiden kanssa.
Toki jokainen saa laittaa sinne tankkiin mitä tahtoo
jos siitä mielen rauhan saa.
 
Tosta akku asiasta unohdin vielä
kommenttia laittaa.
Ostin Suzuki 1250 uutena v.2009.
Siinä oli aito japski akku Yuasa vai mikä se lienee.
2016 vaihdoin sen pyörän pois ja edelleen alkuperäinen akku oli täysissä voimissa.
Sittemmin näissä myöhemmissä pyörissä ollut milloin mitäkin tarvike akkuja niin voihan sanoa että ollut kyllä ihan tuurin värkkejä!
Joskus kestää muutaman vuoden Joskus ei!
Sitten vielä on todella isoja eroja miten mikäkin pyörä syö akkua myös seisoessaan eli jos et aja pariin viikkoon.
Itselläni on nyt hyvä vertailu kohta kun on kaksi pyörää.
Eli matkalehmä Kawan gtr 1400 vm.2010 ja sitten hauskan pito vehje Yammun fz1 naku vm.2011.
Kawa syö akkua kyllä todella julmasti jos seisoo esim.
Pari viikkoa ajamatta.Se on myöskin todettu muiden vastaavien pyörien omistajien kokemuksien kautta.
Sitten taas toi Yammu ei vastaavasti syö akkua vaikka seisoo pidemmänkin aikaa?
Kumma juttu vaikka molemmissa ajonesto laite?
Ilmeisesti Kawan huomattavasti laajempi ajotietokoneen systeemi siellä elää omaa elämäänsä?
Olen tullut siihen johto päätökseen että en ota päänsärkyä näistä akku hommista vaan ostan halpis akun jonkin vuoden välein tai ehkä vielä ens akun vaihdossa ostan Kawaan sen aidon japsiakun Yuasan ja kokeilen että onko hintansa väärti?
 
Kun kovasti hehkutellaan säilöntäaineen tarpeettomuutta, niin yksi kokemus joidenkin vuosien takaa: vanha Yamaha-mopo oli ollut pitkäaikaissäilytyksessä jonkun vuoden ja tankkasin sen korkeintaan puoli vuotta vanhalla 98E5:lla, jota oli säilytetty muovisessa polttoainekanisterissa.

Ennen helposti käyntiin lähtenyt mopo ei jaksanut tuskin yskähtääkään. Ei kun tankki tyhjäksi ja uutta bensaa tilalle. Kaksi polkaisua, niin moottori kävi. Vetoja koneessa oli taas sen verran, että kulkee kuin ennekin, myös ylämäkeen 45 km/h.

Kaadoin puolivuotiasta bensaa peltipurkin pohjalle ja heitin varovasti palavan kankaan palan purkkiin. Bensa toimi tässä tapauksessa hyvänä sammuttimena.

Taisi olla yksi moottoribensan yksi osa butaani haihtunut puolen vuoden aikana.

Vastakkainen kokemus oli puolitoista vuotta seisoneen auton ( ruiskulla ) käynnistys vanhalla bensalla, ilmaan stabilisanttia.
Lähti käymään kuin palmun alta.

Pitäisi vaan tietää etukäteen kuinka tulee käymään. Kympin maksavalla pullolla stabilisanttia pärjää aika monta vuotta. Keväisin netti on täynnä tuskailuja, miksi laitteet eivät lähde käymään tai miksi tyhjäkäynti puuttuu.
 
Itse en ole koskaan käyttänyt mitään
bensan lisäaineita talvisäilön aikana.
Ensimmäinen pyörä oli kaasari vehje ja
sen jälkeen ruisku pelejä olleet kaikki.
Normi 98 tankissa eikä ole koskaan ollut mitään
ongelmia talven jälkeen.
Vajaat 20 vuotta mennyt näin enkä edelleenkään
meinaa pelleillä minkään säilöntä aineiden kanssa.
Toki jokainen saa laittaa sinne tankkiin mitä tahtoo
jos siitä mielen rauhan saa.
Jos saa toivoa niin älä vaihda riviä enterillä, melkoisen raskaan oloista luettavaa vrt. monen muun teksti.
 
En ole oikein itse ollut mitenkään kovin vakuuttunut noista stabilaattoreista. Ainakin allekirjoituksen 1190 Adventure ei ole kaivannut keväällä muuta kuin käyttöönoton. Elektroniikka kun vie vähän sähköä niin latailen akkua satunnaisesti enempi vähempi talven aikaan. Säilytetty siinä n. +10 asteisessa tilassa talven yli, syksyiset 98E5:n jämät tankissa. Sama juttu oli edellisen 2008-mallisen 690 SMC:n kanssa.


Ehkä jollain on kertoa tapauksesta missä stabilaattorit ovat olleet se hopealuoti millä keväiset käynnistysongelmat on vältetty.

t. Janne
 
Tosta akku asiasta unohdin vielä
kommenttia laittaa.
Ostin Suzuki 1250 uutena v.2009.
Siinä oli aito japski akku Yuasa vai mikä se lienee.
2016 vaihdoin sen pyörän pois ja edelleen alkuperäinen akku oli täysissä voimissa.
Sittemmin näissä myöhemmissä pyörissä ollut milloin mitäkin tarvike akkuja niin voihan sanoa että ollut kyllä ihan tuurin värkkejä!
Joskus kestää muutaman vuoden Joskus ei!
Sitten vielä on todella isoja eroja miten mikäkin pyörä syö akkua myös seisoessaan eli jos et aja pariin viikkoon.
Itselläni on nyt hyvä vertailu kohta kun on kaksi pyörää.
Eli matkalehmä Kawan gtr 1400 vm.2010 ja sitten hauskan pito vehje Yammun fz1 naku vm.2011.
Kawa syö akkua kyllä todella julmasti jos seisoo esim.
Pari viikkoa ajamatta.Se on myöskin todettu muiden vastaavien pyörien omistajien kokemuksien kautta.
Sitten taas toi Yammu ei vastaavasti syö akkua vaikka seisoo pidemmänkin aikaa?
Kumma juttu vaikka molemmissa ajonesto laite?
Ilmeisesti Kawan huomattavasti laajempi ajotietokoneen systeemi siellä elää omaa elämäänsä?
Olen tullut siihen johto päätökseen että en ota päänsärkyä näistä akku hommista vaan ostan halpis akun jonkin vuoden välein tai ehkä vielä ens akun vaihdossa ostan Kawaan sen aidon japsiakun Yuasan ja kokeilen että onko hintansa väärti?

Gtr 1400 syö akkua enemmän, jos mokkulaa säilyttää pyörän lähellä. Silloin se "keskustelee" pyörän tietokoneen kanssa koko ajan.
Mulla ollut Motoblatin akku motonetista jo monta vuotta koko ajan kiinni johtoihin kytkettynä ctec ledhäntä vilkkumassa. Kerran kuussa lataillut talvisin. Motoblatissa tuplanavat ja on aika edullinen.
 
Ehkä jollain on kertoa tapauksesta missä stabilaattorit ovat olleet se hopealuoti millä keväiset käynnistysongelmat on vältetty.

t. Janne
Mulla on niin tehokas se stabilaattori että joka kevät on lähtenyt laakista ruiskupyörä käyntiin, on riittänyt että stabilaattoripurkki on samassa tallissa avaamattomana.
Toisaalta kaverilla oli aikanaan 350 Honda twini kaasareilla. Se ei vaan lähtenyt keväällä käymään muuten kuin päästämällä ensin uimurikammiot tyhjäksi.
 
Ehkä jollain on kertoa tapauksesta missä stabilaattorit ovat olleet se hopealuoti millä keväiset käynnistysongelmat on vältetty.

t. Janne

Netti täyttyy joka kevät kertomuksista huonosti toimivista talven yli seisoneista erilaisista pienkoneista, joissa kaasutin/kaasuttimet.
Kovin harvan vikakuvauksessa kerrotaan käytetyn bensassa stabilisaattoria tai vaihtoehtoisesti tyhjentäneen polttoainejärjestelmän.
Varmaan puhdasta sattumaa?

Polttoaineen suihkutuksella varustetuista isommissa moottoreissa vastaavat talvenjälkeiset käyntiongelmat tuntuvat olevan lähes luokkaa nolla. Miksi yrittää niputtaa kaikki samaan kategoriaan?

Kympin maksavalla stabilisanttiputelilla käsittelee noin 100 litraa bensaa. Dyra pengar!:;):
 
Kympin maksavalla stabilisanttiputelilla käsittelee noin 100 litraa bensaa. Dyra pengar!:;):

Eniten tuossa epäilyttää että kun stabilointiaineiden ohjeissa ehdotettu seossuhde on niin pieni, melkeinpä voisi sanoa että homeopaattinen, että jotenkin tulee mieleen että mahtaako tuo mitenkään voida toimia sellaisena "päivä ja yö"-erona, eli toimiiko se kuitenkin vain tapauksissa missä lähtökohdat ovat joka tapauksessa sellaiset että ilman stabilointiainettakin pärjättäisiin ok? Eli toisinsanoen olisiko noista ollut mitään apua esim. mainitsemaasi "kaikki herkästi syttyvät aineet olivat talvisäilytyksessä haihtuneet"-tapaukseen?

Hinta ei kyllä ole kovin suuri, mutta silti tutkijan luonteen omaavana ihmisenä haluaisin mielellään nähdä aiheesta kunnon systemaattisen tutkimuksen, ennemminkin kuin anekdootteja netistä. Pitäisi olla koejärjestely missä ainut muuttuja on stabilointiaine ja samplekoko on sellainen että mahdollisesta hyödystä ei jää epäselvää.

Tietenkin voi olla että nuo toimii, mutta mikään ei korvaa luotettavaa tutkimusta.

t. Janne
 
Entä systemaattinen tutkimus, siitä että stabilisaattori on pienkoneiden pitkäaikaissäilytyksessä tarpeeton?
Ilmeisesti siitä on sinulla nettianekdootteja parempaa luotettavaa tutkimusta?
 
Eniten tuossa epäilyttää että kun stabilointiaineiden ohjeissa ehdotettu seossuhde on niin pieni, melkeinpä voisi sanoa että homeopaattinen, että jotenkin tulee mieleen että mahtaako tuo mitenkään voida toimia sellaisena "päivä ja yö"-erona, eli toimiiko se kuitenkin vain tapauksissa missä lähtökohdat ovat joka tapauksessa sellaiset että ilman stabilointiainettakin pärjättäisiin ok? Eli toisinsanoen olisiko noista ollut mitään apua esim. mainitsemaasi "kaikki herkästi syttyvät aineet olivat talvisäilytyksessä haihtuneet"-tapaukseen?

Hinta ei kyllä ole kovin suuri, mutta silti tutkijan luonteen omaavana ihmisenä haluaisin mielellään nähdä aiheesta kunnon systemaattisen tutkimuksen, ennemminkin kuin anekdootteja netistä. Pitäisi olla koejärjestely missä ainut muuttuja on stabilointiaine ja samplekoko on sellainen että mahdollisesta hyödystä ei jää epäselvää.

Tietenkin voi olla että nuo toimii, mutta mikään ei korvaa luotettavaa tutkimusta.

t. Janne

Kannattaa kokeilla ihan käytännössä sopivilla koneilla.
Muutaman kerran kun hartsit poistaa joka paikasta, tekee mitä tahansa jottei tarvitsisi sitä enää tehdä.
Ruiskukoneissa ei niinkään, mutta kaasutinvehkeissä ilmiön huomaa.
 
Back
Ylös