• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Pyörän laitto talviunille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TeijaMM
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tässäpä se. Helppo haukkua, vaikkei ole vastausta tähän.
On totta, että Ctek ei herätä syväpurkautunutta akkua, mutta veikkaisin, ettei muutkaan näistä ns. ylläpitolatureista tätä tee. Korjatkaa jos olen väärässä.
Noin muuten olen sitä mieltä, että syväpurkautunut MP-akku on entinen. Sen voisi samantien laittaa romuihin. Ainakin BMW:n ABS on hyvin ronkeli väsyneelle akulle.
Itse lataan Ctek:llä kerran kuussa MP-akut, kuten kaikki muutkin talviseisotettavat. Plussa kaapelit on kaikista irrotetut päävirtakatkaisimella. Latauksista pidän yksinkertaista Excel kirjanpitoa.

Noin muuten olen sitä mieltä, että syväpurkautunut MP-akku on entinen. Sen voisi samantien laittaa romuihin. Ainakin BMW:n ABS on hyvin ronkeli väsyneelle akulle.
Itse lataan Ctek:llä kerran kuussa MP-akut, kuten kaikki muutkin talviseisotettavat. Plussa kaapelit on kaikista irrotetut päävirtakatkaisimella. Latauksista pidän yksinkertaista Excel kirjanpitoa.

Se riippuu aika paljon siitäkin, miten akku on mitoitettu pyörään. Joissakin pitää akku olla 100% tikissä, että lähtee kunnolla käyntiin ja jossakin sen verran ylimitoitettu, että ei niin nuukaa.

Se riippuu aika paljon siitäkin, miten akku on mitoitettu pyörään. Joissakin pitää akku olla 100% tikissä, että lähtee kunnolla käyntiin ja jossakin sen verran ylimitoitettu, että ei niin nuukaa.
Toki näin. Kyllä tuo mun vanhempi Bemari lähtee polkaisemalla, vaikka paristolla. Tuo vähän uudempi kyllä starttaa hyvin, mutta ABS ei kytkeydy, jos on vähänkin väsynyt akku.

Kun tuo syväpurkautuneen lataus ei onnistu Ctekillä, niin mielipaha poistuu hankkimalla Victronin akkulaturin. Itse pidän sitä laadukkaampana, kuin Ctek. Tosin vain fiilinkipohjalta.
https://www.suomenakut.fi/laturit-j...-victron-connect/p/8719076036401/#description

Mulla on kaksi kappaletta Ctek Polar 5.0 latureita ollut jo useamman vuoden, oli 15 vuotta työkone 35km päässä säilytyksessä talvikunnossapitotöissä ja aina Ctek kiinni niin ei tullut ikinä vaikeuksia päästä liikkeelle ja lataan Polarilla aina kun muistan pyörien akkuja talvella tallissa. Syväpurkautunutta akkua ei nämä todellakaan ala ladata, mutta ei saisi heikolla akulla leikkiäkään, mulla meni Kotarin 990 supermotosta akusta yksi kenno ajon aikana oikosulkuun ja mittaristo hajosi samalla. Tästä lähin vaihdan kyllä aina akun heti kun pienikin epäilys sen kunnosta.

P.S. On mulla ollut näitä Lidlin parinkympin ylläpitolatureitakin ja nekin toimii. Käytän kuitenkin mielummin Ctekkiä.

Ctekki oli mullakin varmaan 10 vuotta. Toimi hyvin niin kauan kun toimi. Mukaan tarttui (Lidlistä?) "Ultimate"-merkkinen älylaturi. Hyvin sekin toimii, paitsi että jos sähköt katkeaa, se unohtaa mitä sen piti tehdä. Se ei käy ylläpitolaturiksi. Tyhmää ottaa laturin elektroniikan sähköt pelkästään tulopuolelta kun lähdössä olisi valmiiksi hyvinkin iso akku.

Veneessä on 100Ah agm-akku jolla ylimääräisenä kuormana keulamoottori ja kaiku, joten se vajenee muutamankin tunnin kalareissulla merkittävästi. Sitä varten ostin Einhell-merkkisen 10A laturin, oli sen verran edullinen että päätin riskeerata vaikkei merkki erityisesti luottamusta herättänytkään. Se on toiminut vastoin ennakko-odotuksia suorastaan kiitettävästi.

Laturia hankkiessa kannattaa kyllä varmistaa että sähkökatkoksen jälkeen laturi osaa jatkaa kesken jäänyttä hommaansa.

Juuri tuon asetuksien sähkökatkon jälkeisen säilymisen takia Polar versiona Ctekit käytössä. Silloin ainakin kun nuo ostin olivat muut mallit nollautuvia virran katketessa lukuunottamatta Polar-versioita. Polarissa lisäksi paremmin kylmää kestävät johdot.

itse pitkällä kokemuksella en käytä säilöntäaineita. ostan ruiskupyöriä. Akkua en irroita jos tiedän että kyseinen pyörä ei paljoa syö akkua. lataan välillä. ctekin pistoke joka pyörässä. yhdessä on se ledijuttu, niin kun se menee punaiselle pitemmäksi aikaa, niin lataan taas. en pidä laturia kiinni, koska esim ctek on ihan syvältä, se hapettaa liittimensä jatkuvassa käytössä. ja latailee akkua ns joka 10minuutti.

en tajua miksei se voi esim pitää viikon taukoa ja sitten taas ladata. ja sitten viikon tauko.

Joko laturisi on viallinen, akkusi viallinen, tai sitten jokin pyörässä kuluttaa koko ajan virtaa. Kun Ctek saa akun täyteen (tavoiteltuun napajännitteeseen), lataaminen loppuu. Kun jännite laskee alle ilmoitetun raja-arvon, lataus alkaa uudelleen. Käyttöohjeen mukaan tuo tapahtuu 12,7V jännitteessä.

Edit. Jos pyörä on kovin kylmässä, eikä akku ole agm (jolla on korkeampi lepojännite) niin voihan se olla että lataus toistuu aika taajaan.

Olen melko pitkälti samaa mieltä. Toki ns. älylaturi osaa ladata akkua sen puoli vuotta akkua rikkomatta. Mutta jokaisella akulla on tietty elinikä joka määräytyy melko pitkälti lataussyklien mukaan ja vähän epäilen jatkuvan lataamisen lyhentävän akun elinikää. Akku pysyy hyvässä kunnossa, kun puhdistaa sen pinnan, lataa täyteen ennen seisontajaksoa, säilyttää sitä viileässä ja lataa pari-kolme kertaa talven aikana. Näin toimien ei ole omalle kohdalle osunut ainuttakaan vuodessa hajoavaa mp-akkua.

Akku on onnellisimmillaan ollessaan irtikytkettynä. Tyypillisesti älykkäät ylläpitolaturit suunnittellaan niin, että ne maksimoivat tämän. Lyhyesti ylläpitolatureista:

1. "Isojen poikien" laturit on sovitettu juuri oikealle akulle. Käytössä on trickle charge eli laturi antaa esimerkiksi kerran tunnissa hyvin lyhyen latauspulssin, jonka energiamäärä riittää juuri ja juuri kompensoimaan itsepurkautumisen. Latausaika siis esimerkiksi pienellä virralla puoliminuuttia tunnissa. Ei voi toimi ilman parametrien sovitusta käytössä olevalle akulle.

2. Yleisissä latureissa yllä oleva ei toimi koska akun koko voi vaihdella merkittävästi. Tyypillisesti mitä isompi akku sitä isompi itsepurkautuminen, joten trickle charge toimintoon lisätään jännitteen perusteella tapahtuva lataus. Laturi mittaa akun jännitettä esimerkiksi kerran minuutissa ja mittaus vie 10 millisekuntia kuluttaen mahdollisimman vähän virtaa. Mahdollisimman lyhyt lataus pienellä virralla.

3. Pelkkä jännitteeseen perustuva lataus. Jännite laskee, joten sen perusteella ladataan taas lyhyt lataus. Ja nimenomaan tavoitellaan taas tuota lyhyttä latausta ja pienellä virralla. Helpoin, turvallisin ja yksinkertaisin tapa.

Yllä olevista menetelmistä paremmaksi ei voi päästä manuaalisesti laturia irroittelemalla. Kyseessä siis ei ole akulle latauskertojen määrä joka vaikuttaa vaan se miten ne toteutetaan. Älykäs ylläpitolaturi ei siis missään tapauksessa lataa akkua jatkuvasti vaan pikemminkin päinvastoin. Ylläpitolaturin periaate tiivistettynä: Jos latausaika on 15 minuuttia niin mieluummin jaetaan se 30:een lyhyeen lataukseen.

Jos ei ole varma onko laturi soveltuva ylläpitolataukseen tai laturi on muuten susihuono, niin sitten tuo laturin irroitus/kytkentä ja lataus 2-3 kertaa kaudessa on hyvä tapa varmistaa että homma rokkaa. Pääasia, että akun kapasiteetti pysyy yli 80%:n koko säilytyskauden ajan. Lisäksi olen skeptinen sen suhteen, että moottoripyöräkäytössä voisi huomata eroa parhaan mahdollisen algoritmin ja tuon 2-3 latausta manuaalisesti per säilytyskausi välillä - yllä oleva on siis pääasiassa turhaa saivartelua. En nyt vain jaksanut hioa huonokuntoisia katteita pihalla vesisateessa, joten päätin kirjoitella tänne...

P.S.
Nyt en muista miten lyijyakkujen kanssa menee, mutta iso osa akkutyypeistä pitää siitä että niitä käytetään tai muuten kapasiteetti laskee. Onneksi meillä on ajokausi tätä varten.

Minulla on ollut kaksi Ctekkiä, ensimmäinen ja viimeinen. Melko pitkälti samoista syistä. Tuo älytön laturi ei myöskään lataa akkua lainkaan, jos se on päässyt riittävästi tyhjenemään. Ilmeisesti se haluaa nähdä tietyn verran napajännitettä akussa ennen, kuin se aloittaa latauksen. Sen voi tietty herättää perineisellä akkulaturilla mutta eihän siinä ole mitään järkeä :rant:
Ctekillä on olemassa malleja, joissa on virtalähdetoiminto. Semmoinen saa ladattua täysin tyhjänkin akun, kun hetken pitää ensin virtalähde-asennossa, jonka jälkeen voi vaihtaa normaaliasentoon ja lataus jatkuu. Onneksi kuitenkin kovin harvinaista on joutua täysin tyhjää akkua lataamaan, ei itsellä ainakaan edes ihan jokavuotista huvia. Jos ei ole virtalähdetoimintoa omassa laturissa, niin silloin voi laittaa apukaapeleilla täyden akun hetkeksi ladattavan akun rinnalle, jolloin laturi taas tyytyväisenä alkaa lataamaan, kun näkee riittävän napajännitteen.

Ctekillä on olemassa malleja, joissa on virtalähdetoiminto. Semmoinen saa ladattua täysin tyhjänkin akun, kun hetken pitää ensin virtalähde-asennossa, jonka jälkeen voi vaihtaa normaaliasentoon ja lataus jatkuu.

Optimatella myös. Nykyakut kyllä tuppaa olemaan aika helposti moro, jos pääsevät täysin tyhjäksi. Mikä lie muuttunut.

Mikä olisi sitten parempi laturi, kuin Ctek?

Nykyisin käytössä Exiden laturi (tyyppiä en nyt muista) ja se on toiminut hyvin jo vuosia. Lisäksi käytössä perinteinen "akkumatti" tyyppinen vanha kunnon laturi, joka antaa aina virtaa, kun sen pistää seinään kiinni. Sitä voi myös kätevästi käyttää 12v jännitelähteenä erilaisia sähkövehkeitä testatessa.

Tuo minun em. Ctek muuten hajosi, juuri sopivasti takuuajan päätyttyä. Se ja sen kyvyttömyys ladata tyhjää akkua ilman apuvirtaa oli riittävät syyt karttaa merkkiä jatkossa.

Noissa älylatureissa on muuten sekin ongelma, ettei niillä saa ladata LiFePO4 akkuja, koska pulssilataus saattaa rikkoa akun oman jännitteensäätimen. Perinteisellä 12v virtaa työntävällä laturilla näitä kyllä voi ladata vaikka akun valmistaja yleensä suosittaa omaa ihan laturia näille. Mutta mistäs se akku tietää lataako sitä mp, auto tai akkulaturi.

Edelleenkään en kyllä ymmärrä miksi mp-akku pitäisi jättää ylläpitolataukseen koko talven ajaksi?

voihan sitä laittaa älypistorasian ja ctekin siihen ja aktivoi kellolla vaikka kerran viikossa tai kuussa.

itselläkin on ctek polar, muuten toiminut hyvin vuosikausia, mutta se johdon liitin jotenkin väsyy, toimii sillä moottoripyöräasennolla kun virta on pienempi, mutta autoissa joissa menee 5amp,niin kuumenee ja tulee jännitehäviöö liittimessä, ilmoittelee joko virhettä tai ei lataa täyteen yms.

pienellä mp/kelkka virralla ei tunnu haittaavan.

Edelleenkään en kyllä ymmärrä miksi mp-akku pitäisi jättää ylläpitolataukseen koko talven ajaksi?
Jos mopo on vaikka tiettömien taipaleiden takana kesämökin aitassa talvisäilössä, niin silloin tuollainen ylläpitolaturi on melko näppärä. Tai jos on muuten vaan laiska, eikä jaksa olla akun kanssa hieromassa edes paria kertaa talvessa, niin silloinkin on aika helppo.

Jos mopo on vaikka tiettömien taipaleiden takana kesämökin aitassa talvisäilössä, niin silloin tuollainen ylläpitolaturi on melko näppärä. Tai jos on muuten vaan laiska, eikä jaksa olla akun kanssa hieromassa edes paria kertaa talvessa, niin silloinkin on aika helppo.

Nämä ovat mielipiteitä. Tiettömän taipaleen takana olevasta liiterimoposta itse ottaisin akun irti, enkä jättäisi piuhan perään.

Nimimerkki, Vainoharha.

Nykyisin käytössä Exiden laturi (tyyppiä en nyt muista) ja se on toiminut hyvin jo vuosia. Lisäksi käytössä perinteinen "akkumatti" tyyppinen vanha kunnon laturi, joka antaa aina virtaa, kun sen pistää seinään kiinni. Sitä voi myös kätevästi käyttää 12v jännitelähteenä erilaisia sähkövehkeitä testatessa.

Tuo minun em. Ctek muuten hajosi, juuri sopivasti takuuajan päätyttyä. Se ja sen kyvyttömyys ladata tyhjää akkua ilman apuvirtaa oli riittävät syyt karttaa merkkiä jatkossa.

Noissa älylatureissa on muuten sekin ongelma, ettei niillä saa ladata LiFePO4 akkuja, koska pulssilataus saattaa rikkoa akun oman jännitteensäätimen. Perinteisellä 12v virtaa työntävällä laturilla näitä kyllä voi ladata vaikka akun valmistaja yleensä suosittaa omaa ihan laturia näille. Mutta mistäs se akku tietää lataako sitä mp, auto tai akkulaturi.

Tuo Exide on ihan hyvä peruslaturi, mutta ei mielletä mitenkään huipuksi.
Jos halutaan pitkä takuuaika, niin Victronilla se on 5 vuotta. Samaisella laturilla voi myös ladata LiFePo4 akkuja. Lisäksi siinä on BT-yhteys, jonka avulla näkee lataustiedot kännykästä.
Itselläni on autossa kiinteästi Victronin hieman isompi versio. Sen lisäksi autossa on Ctekin DC/DC laturi, jolla saa myös LiFePo4 akut ladattua.
Jos nyt MP-akun latauksessa pysytään, niin valitsisin Victronin pienimmän. Ongelmana on vain mulla se, että vanhoihin vehkeisiin tarvitsen 6 V laturin. Kohtuu hyvän sellaisen 6/12 V laturin löysin Tokmannin halpahallista.

Valvomatta en minäkään jätä lataukseen. Yksi Ctek aikoinaan sekosi ja alkoi keittämään akkuja. Kerran kuussa lataus ja laturi irti seinästä. Mielummin vielä akustakin, jos ei ole päävirtakatkaisinta. Akkuun kiinteästi liitetty laturi tyhjentää akkua hiljalleen.

Yksi Ctek Polar oli, johon tuli se surullisen kuuluisa mode-nappivika takuuajan jälkeen. Kytkimen vaihtaminen vaatii mikropiirikokoluokan juotostaitoja.

Sain hiljan yhdeltä tutulta Ctekin ylläpitolaturin, koska oli hankkinut sen kylmässä tallissa olevan akun talviylläpitoon.

Paketin avattuaan löysi sisältä Ctekin varoituslapun, EI SAA KÂYTÂÂ PAKKASESSA.

Ehkä sillä voi lämpimässä tallissa ladata jotain? Latausteho oikein 1A.

Nämä ovat mielipiteitä. Tiettömän taipaleen takana olevasta liiterimoposta itse ottaisin akun irti, enkä jättäisi piuhan perään.

Nimimerkki, Vainoharha.
Sehän se on se oikea tapa, patteri pärjää siellä piuhat irti ilman latailujakin. Nykymopoissa kun on tuvan täydeltä elektroniikkaa, niin vaativatko jotkin autojen malliin jatkuvasti sähköä, ettei tule älypurkeille harmi?

Mutta Ctekiin vielä, niissä oleva Recond-toiminto on mun kokemusten mukaan hyvä. Monta akkua olen saanut elvytettyä huonosta välttäväksi tuolla kunnostustoiminnolla, on saanut vähän jatkettua käyttöikää. Ratamopon akku oli toissa keväänä niin huonona, että ekalla Ahvenistolla ei kylmänä pyörittänyt käyntiin, vaikka oli vähän aikaisemmin ladattu. Päiväksi Ctek recondille, niin samalla akulla mennään vieläkin. Aina ei toki tuokaan toiminto ole avain onneen, mutta välillä natsaa.

En itse vaivautuisi tyhjäksi menneen akun kanssa jännäämään käynnistyykö taas. Kaupasta saa uusia.

Back