KTM Ag yrityssaneeraukseen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hsippe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
En ole asiaa paremmin seurannut, joten aattakaa.

Eli onko kyse emoyhtiön konkurssista, jolloin (joidenkin) tytäryhtiöiden business voi olla terve? Onko varaosat eriytetty omaan yhtiöönsä?

KTM AG on jonkinsortin emoyhtiö

The most important equity holdings of KTM AG are KTM Sportmotorcycle GmbH, Husqvarna Moblility GmbH, WP Suspension GmbH and GASGAS GmbH

Mutta varsinainen emoyhtiö on Pierer Mobility
https://www.pierermobility.com/api/assets/17127521?type=inline

Jonka omistuksessa puolestaan on Bajaj mukana
https://a.storyblok.com/f/186596/8000x4500/66175cb39a/pierer_mobiliy_ir_oct-2024_en.png/m/

Vaikka yrityssaneerauksessa on kyse nimenomaan KTM AG:stä, niin luulempa että ehtona että rahoittaja lähtee mukaan pelastukseen on että koko kuviosta keskustellaan

Yhtiöjärjestelyt osaa olla melkoinen soppa... Itse kun katselen asiaa lähinnä kurapyörien kannalta, niin auki jää onko vaikkapa rungot kaikilla kolmella merkillä samat sekä runkojen ja moottorilohkojen/sylinterien osalta tehdäänkö ne alihankkijoilla.

Yhtiöjärjestelyt osaa olla melkoinen soppa... Itse kun katselen asiaa lähinnä kurapyörien kannalta, niin auki jää onko vaikkapa rungot kaikilla kolmella merkillä samat sekä runkojen ja moottorilohkojen/sylinterien osalta tehdäänkö ne alihankkijoilla.

Eikös noi ole samoja mopoja eri värisillä muoveilla ja jollain pienillä eroilla esim. jarruissa.

^Näinhän se on. Kotarissa ei linkkua ja GG:ssä kevyempi vauhtipyörä - siis tehdas lienee kokoonpanolinjasto, jonka jälkipäästä tulee ulosteena eri brändit, joita sitten myydään eri firmojen toimesta. Who knows?

^Näinhän se on. Kotarissa ei linkkua ja GG:ssä kevyempi vauhtipyörä - siis tehdas lienee kokoonpanolinjasto, jonka jälkipäästä tulee ulosteena eri brändit, joita sitten myydään eri firmojen toimesta. Who knows?

Parhaat osat ja uusimmat päivitykset tulee premiumiin, vanhemmat osat keskihintaiseen ja halvin malli kasataan lattialle pudonneista osista...

Kurapyörissä Husse on premium, KTM seuraava ja pahnanpohjimmainen GG. Esim krossien keskeiset erot:

Husse: komposiittitakarunko, keula 10mm lyhyempi, Brembot, takana linkku eri. Muovit pitkälti erilaiset, mm tankkikin eri kuin KTM ja GG. Protaper stonga.

KTM: alutakarungolla, Brembon jarruilla, "pitkällä" alustalla. Muovit.

GG: kiiltävät ja luokkaa halvemmat Excelin vannekehät, elektroniikkakatkaisijat (luistonesto ja kartat) puuttuu, valukolmiopalat, nelarien alkukäyrässä ei renonaattoripaisaria, alutakarunko, jarrut Braktec, Neken stonga. Muovit. GG Factorymalleissa toki kaikki herkut.

Enskamalleissa em lisäksi KTM tosiaan käyttänyt pitkään takaiskarina PDS:ää, kun Husse ja GG on linkulla.

En ole Mattighofenissa vieraillut, monella muulla tehtaalla on tullut käytyä. Eihän niissä enää juuri mitään valmisteta, vaan ovat kokoonpanolinjastoja. Ja niin kuin listasta yllä näkyy, otetaan sama runko - jossa on joko sininen, oranssi tai punainen väri ja kasataan siihen haluttu brändi. Versioiminen tällä tavalla ei liene kallista.

Samaa mallia käyttää autotehtaat laajaltikin, perus moottorien lohkot ja pohjalevyt ovat laajalti käytössä konsernin sisällä eri merkkien välillä.

tubesta löytyy pilvin pimein dokumentteja moottoripyörätehtaiden toiminnasta, osa paremmin osa huonommin tehtyjä

valmistetaanko jokin osa itse vai alinhankintana on tietysti klassinen kysymys. Alihankkijan kate pitää maksaa mutta he saattavat kuitenkin olla tehokkaampia plus että vältetään mahdollisest investoinnit omaan valmistuskoneisiin

en ole yhdessäkään mopotehtaassa henkilökohtaisesti käynyt. Mutta olen käsityksessä että vaikka ovat pitkälti kokoonpanolinjoja, niin eivät kuitenkaan pelkästään. Että kriittisimmät komponetit, moottorin lohkot jne mutta myös rungot tyypillisesti tehtäisiin itse

KTM:llä erikoisuus että yritysryppääseen kuuluu myös jousitusvalmistaja WP

Viimeksi muokattu:
Mutta olen käsityksessä että vaikka ovat pitkälti kokoonpanolinjoja, niin eivät kuitenkaan pelkästään. Että kriittisimmät komponetit, moottorin lohkot jne mutta myös rungot tyypillisesti tehtäisiin itse

KTM:llä erikoisuus että yritysryppääseen kuuluu myös jousitusvalmistaja WP

Vähän lie konsernista kiinni mitä tehdään itse, esim Piaggio ei tee kiertokankia (RSV4 julkaisun aikaiset probleemat olivat alihankintaketjusta peräisin) ja mahtaako kaikkia moottorinlohkojakaan tehdä.

On aika naiivia kuvitella että moottoripyörän tai auton valmistaja tekisi kaikki osat omin pikku kätösin omassa pajassa. Se kun ei ole kustannustehokasta ja vaatii paljon erikoisosaamista sekä välineistöä, on myös valmistajia jotka ovat kehittyneet jonkun osan valmistamiseen, esimerkiksi kytkin tai vaihteiston rattaat.

Riippuu valmistusmaasta. En olisi hämmästynyt jos Honda tekisi kaiken itse lohkon valusta lähtien. Joskus vierailin SMC:n tehtaalla Japanissa. SMC tekee pientä automaatio-osaa. Heillä alumiinia tuli tehtaalle harkoissa ja varmaan tankoinakin ja vaikuttavan kokoisella prässillä tehtiin kiekoista sylintereitä. Toisena ääripäänä oli SMD- linja elektroniikan valmistamiseksi. Vierailusta on yli kymmenen vuotta ja maailma on voinut muuttua Japanissakin.

Bemarin tehtaalta jäi mieleen kiertokankien punnitus ja lajittelu. Kai siellä muutakin tehdään :p.

Jos käy vaikka Milanon näyttelyssä näkee kuinka paljon eri alihankkijat tekevät osia eri valmistajille. Esimerkiksi Verlichhi, Grimeca, Acerbis tekevät paljon ainakin Aprilialle ja Ducatille, sitten tietenkin ovat nämä oem valmistajat kuten Brembo, Öhlins, Weber-Marelli ja niin pois päin.
Mikä tekee minusta lisävaikeutta tuohon KTMn tilanteeseen on se, että niillä on niin paljon myymättömiä pyöriä, suurin piirtein vuodeen tuotanto.

Mikä tekee minusta lisävaikeutta tuohon KTMn tilanteeseen on se, että niillä on niin paljon myymättömiä pyöriä, suurin piirtein vuodeen tuotanto.

Luonnollisesti. Itse odottelin näkeväni messuilla veret seisauttavia tarjouksia KTM -24 malleista mutta mitä vielä. Ihan ok rahoitustarjous oli Kotarilla tarjolla mutta siihen se sitten jäi. Toki Suomi markkina-alueena mitätön mutta KTM on kuitenkin toiseksi suurin markkinaosuus meillä.

Luonnollisesti. Itse odottelin näkeväni messuilla veret seisauttavia tarjouksia KTM -24 malleista mutta mitä vielä.

Joo, tämä hämmentää. Tarjoukset näyttää ylivuotisista olevan samaa tasoa kuin mitä maksoivat just pahimman hintapompsin jälkeen. Ilmeisesti pyörät menee kaupaksi muutenkin, vaikka taloustilanteesta vois ehkä muuta päätellä.

Veikkaanpa, että Suomessa olevien myymättömien Kotareiden euromääräinen osuus koko maailman myymättömistä on pyöristysmarginaalin kokoluokkaa. Siis ihan sama tehtaalle.

Mikä on myös mielenkiintoista nähdä mikä on tuleva varaosatarjonta ( on sitten tuleva omistajataho kuka tahansa ) hiukankin vanhempaan kalustoon.

Autopuolelta kuultua on, että vapaaehtoistenkin yritysfuusioiden jäljiltä on tilanne, että vanhojen mallien varaosien saatavuus suoranaisesti romahtaa.

Mitä sitten tarvikkeena saa, vaihtelee suuresti, mutta tilanne ei varmasti helpota vanhojen kulkuvälineiden omistajia, vaikka puhtaasta harrastuskalustosta olisi kyse.

Se, että kaikkea on haluttaessa saatavilla alkuperäisenä varaosana on eri tilanne, kuin että jotain on saatavana tarvikeosina.

Joo, tämä hämmentää. Tarjoukset näyttää ylivuotisista olevan samaa tasoa kuin mitä maksoivat just pahimman hintapompsin jälkeen. Ilmeisesti pyörät menee kaupaksi muutenkin, vaikka taloustilanteesta vois ehkä muuta päätellä.

Isoja alennuksia lienee turha odotella ennen kuin velkasaneerauksen lopputulema on selvillä. Lopputuloksen perusteella sitten omistajatahot tekevät päätöksiä, että onko tarve realisoida varastoissa olevat pyörät mahdollisimman nopeasti vai myydäänkö suurinpiirtein normihinnoilla. Käytännössä Q1 loppupuolella varmaan nähtävissä miten varastoille tulee käymään. Ja vaikka Suomi on pieni markkina-alue, vaikuttaa ainakin Euroopan alueen mahdolliset alennukset melko suoraan tännekin. Lyhyt matka käydä hakemassa mopo vaikka Saksasta jos hinta Suomea merkittävästi halvempi.

Riippuu valmistusmaasta. En olisi hämmästynyt jos Honda tekisi kaiken itse lohkon valusta lähtien.

Moottori sisältää paljo osia joita varmuudella tilataan niiden valmistukseen erikoistuneilta yrityksiltä, joten tässä(kään) tapauksessa ei voida sanoa että moottori on 100% omaa tuotantoa. Ei ole edes kustannustehokasta tuottaa omissa tehtaissa kaikkia osia joita tarvitaan osakokonaisuuksien kokoonpanoon. Toki jotkut moottorit on "valmistettu" merkin omalla tehtaalla osittain tai kokonaan alihankituista osista, tai moottori tulee ostopalveluna moottorien valmistukseen erikoistuneilta yrityksiltä.

Pyöritellään nyasseja miten kauan tahansa niin lopputulos on että yksikään moottoripyörä- tai autovalmistaja ei valmista kaikkia osia tai osakokonaisuuksia omissa tuotantolaitoksissa.

Pyöritellään nyasseja miten kauan tahansa niin lopputulos on että yksikään moottoripyörä- tai autovalmistaja ei valmista kaikkia osia tai osakokonaisuuksia omissa tuotantolaitoksissa.

Toihan on tietysti selvää. Pohdinta olikin että valmistavatko mopotehtaat itse yhtään mitään vai edes jotain.

------------------
Selvää on että tulevan uuden omistuspohjan pitää tehdä myymättömille mopoille nopeasti jotain.
Paitsi että niissä makaa rahaa kiinni, niin niiden olemassaolo myös haittaa -25 vuosimallisten myyntiä, kun jengi pohtii kuinka halvalla vois saada -24 vuosimallin. Pohti siis muuallakin kuin Suomessa.

Myymättömien koko määrähän ei sit varmastikaan ole isoja katupyöriä vaan siellä on kaikenlaista 125 kilvettömästä pelistä lähtien.

Kävi mielessä semmonenkin että talousjohtaja saattaa huokaista syvään ja alaskirjata myymättömän varaston. Eli siis romuttaa. Valtava tappio, mutta vahinko on jo tapahtunut ja uusien mallien myynti saatava vetämään. Voi tosin olla että tämmönen ajattelu on realismin tuolla puolen.

Viimeksi muokattu:

Auotpuolella BYD taitaa olla aika lähellä, netin mukaan renkaat ja ikkunat tulee alihankintana, kaikki muu itse. Mutta paha on Kiinasta sanoa mikä on "itse tehty" ja mikä ei

Auotpuolella BYD taitaa olla aika lähellä, netin mukaan renkaat ja ikkunat tulee alihankintana, kaikki muu itse. Mutta paha on Kiinasta sanoa mikä on "itse tehty" ja mikä ei

Autopuolella Teslalla taitaa olla aika iso osa komponenteista omaa tuotantoa. Mutta kyllähän tuo monimutkaisten sarjatuotteiden valmistus perinteisesti perustuu melko laajoihin alihankintaketjuihin, joissa tiettyyn osa-alueeseen erikoistuneet valmistajat tuottavat usealle loppuvalmistajalle osia.

Back