1 tai 2 putkea

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kurja
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

kurja

New member
Nyt on mopovanhuksesta päässyt oikeanpuoleinen äänenvaimentaja ruostumaan puhki, ja pörinää tulee sen verran että uuden hankinta on edessä, mutta Kawan alkuperäiset änkkärit ovat hinnoissaan, yhden änkkärin hinnalla saa Micronin putkisarjan kaikkine kilkkeineen ja vielä jää kaljarahatkin yli(?!). Erona alkuperäisiin on se, että originaali putkisarja sisältää 2 äänenvaimenninta, kun taas tuossa Micronin sarjassa kaikki putket menevät yhdelle ja samalle pöntölle (myyjän mukaan pitäisi kuitenkin sopia suoraan alkuperäisiin kiinnikkeisiin). Onko tuolla mitään merkitystä mopon/moottorin toimintaan? Pärrähän on siis neljäpyttyinen gpz500. Kuvittelisi että kahdella putkella kaasut virtaisivat vapaammin, taijotn. Vaikuttaako vääntöön tai tehoihin, tarvitseeko konetta mahdollisesti säätää putkien vaihdon jälkeen, tms?

auttakaa tyhmää tietämätöntä %^|
 
Eiköhän homma ole pikemminkin niin, että uusi Micronin sarja on selvästi avoimempi kuin originaali putkisto.

Omaan ZZR:ään on vaihdettu tuplaputkien tilalle yksipönttöinen putkisto ja päinvastoin kaasuun vastaavuus parani selvästi. Tosin hyötyä enemmän irtosi vasta penkittämällä ja vaihtamalla suutinsarja.

Harkitse siis suutinsarjan hankkimista. Penkitys on joka tapauksessa suositeltavaa, sillä seokset ovat melko suurella todennäköisyydellä pielessä putkiston tyypin muuttuessa radikaalisti. Käsittääkseni pitkässä juoksussa esim. seosten ollessa liian laihalla, voi tuo aiheuttaa jo jonkinasteista vauriotakin...
 
Tarkennetaan: kyse ei ole tehoputkisarjasta, tarkoituskaan ei ole yrittää kasvattaa pärrän tehoja saati ääniä vaan nimenomaan päästä eroon vuotavan änkkärin pörinästä.

Oletan että putkisto jonka ZZR:ääsi asensit oli juurikin mallia "vapaasti virtaava", absorptiovaimentimella varustettu?
 
ÖÖÖÖÖ mistä löytyy tollanen Micronin sarja??Ja hinta??
Itellä samallainen mopotin nii kiinnostais...
 
Löytyi tuolta Turun suunnalta, liikkeen nimeä en just nyt muista kirveelläkään, liikkeessä asioinnin kun hoiti sielläpäin asuva sukulaismies. Hintaa oli muistaakseni ovh jotain >370e, melkeinpä pyytämättä pudottivat siitä vielä n.50e pois.

Originaali kawan änkkäri maksaa melkein 500e. Siis pelkkä pönttö (1kpl), huh ja huh.

Kysäsenpä sen puljun nimen heti kun "asiamieheni" tavoitan, postaan sitten taas...
 
Tarkennetaan: kyse ei ole tehoputkisarjasta, tarkoituskaan ei ole yrittää kasvattaa pärrän tehoja saati ääniä vaan nimenomaan päästä eroon vuotavan änkkärin pörinästä.

Oletan että putkisto jonka ZZR:ääsi asensit oli juurikin mallia "vapaasti virtaava", absorptiovaimentimella varustettu?
Zetorissa tavoitteena oli nimenomaan tehojen lisääminen, joten vastaus on kyllä
cool.gif
. Tosin omani ehti olla kiinni vain muutamia viikkoja, kunnes pyörällä käytiin nokallaan ja nyt menee vaimennin ja väliputki taas vaihtoon. Tokihan tilanne on niin, että samanlaista ei enää saanut, joten putken tyyppi vaihtuu taas hieman...

Onko tuo Micronin vaimennin sitten tosiaan jollain väliseinillä tms. varustettu? Useinhan on niin, että niissä on vain joku irroitettava db-killeri mutta ovat avoimia sisältä?
 
Jaa, enpäs olekaan ihan satavarma... kaupoista kyseltiin nimenomaan alkuperäistä vastaavaa, niin oletin että tuokin sitten olisi semmoinen refleksiovaimennin (sp?). Eikä vaimentimen tyyppi sen tarkemmin tullut puheeksi, niinettätuota saattaahan se absorptiovaimenninkin olla.
 
Mitäs se tarkoittaa kun puhutaan esim. 2-1, 2-2, tai vaikka 4-1- putkista? Kuinka monelta sylinteriltä kuinka monelle pöntölle-kö?

Alkuperäiseen kysymykseen viitaten, toisesta keskustelusta löytyi tämmöinen linkki:

http://www.nightrider.com/biketech/exhaust.htm

Ainakin tuon perusteella sillä olisi isokin ero, onko putkia 1 vai 2. Kertokaas nyt viisaammat...
 
Mitäs se tarkoittaa kun puhutaan esim. 2-1, 2-2, tai vaikka 4-1- putkista? Kuinka monelta sylinteriltä kuinka monelle pöntölle-kö?

Alkuperäiseen kysymykseen viitaten, toisesta keskustelusta löytyi tämmöinen linkki:

http://www.nightrider.com/biketech/exhaust.htm

Ainakin tuon perusteella sillä olisi isokin ero, onko putkia 1 vai 2. Kertokaas nyt viisaammat...
Tuossa linkissähän puhutaan HD:n suorista putkista ja niiden vastapaineen säätämisestä.

Tuplaputkinen mopo, jossa vakiona erittäin hyvin hengittävät putket (lähinnät isot twinit), kärsii varmasti, jos yritetään selvitä yhdellä putkella. Ainakin muutaman yrityksen dynokäyrien perusteella noin päättelen. Pienitehoisella nelikolla ei välttämättä ongelmaa ole, kunhan uusi putki ei ole liian tukkoinen. Säätämään kuitenkin joutuu jokatapauksessa. Onhan noissa isoissakin nelikoissa monissa 4-1 putki, joskin hyöty tuossa lienee painonsäästössä.

Eiköhän Micron ole tuossa kokoputkistossa huomioinut vastapaineet yms. jotta saavutetaan tasainen vääntökäyrä.
 
Mitäs se tarkoittaa kun puhutaan esim. 2-1, 2-2, tai vaikka 4-1- putkista? Kuinka monelta sylinteriltä kuinka monelle pöntölle-kö?
2-1= Kahdelta pytyltä lähtee putket, jotka päätyvät yhteen vaimentajaan.
2-2= Sama kuin edellinen, mutta 2 vaimenninta.
4-2= 4 pyttyä, jonka jälkeen 2 putkea liittyvät yhdeksi ja menevät kahtena putkena loppuun saakka ja kahteen vaimentajaan.
4-2-1= Sama kuin edellinen, mutta 1 vaimennin.
 
Mitäs se tarkoittaa kun puhutaan esim. 2-1, 2-2, tai vaikka 4-1- putkista? Kuinka monelta sylinteriltä kuinka monelle pöntölle-kö?
2-1= Kahdelta pytyltä lähtee putket, jotka päätyvät yhteen vaimentajaan.
2-2= Sama kuin edellinen, mutta 2 vaimenninta.
4-2= 4 pyttyä, jonka jälkeen 2 putkea liittyvät yhdeksi ja menevät kahtena putkena loppuun saakka ja kahteen vaimentajaan.
4-2-1= Sama kuin edellinen, mutta 1 vaimennin.
Uskallan arvella että "aivan" olisi riittänyt vastaukseksi ,)

kiitos tiedosta kuitenkin
 
Beesaten Earthendiä, uskon myös että Micronin suunnittelussa on pidetty huolta siitä että tehoa ei ainakaan menetetä. Joitain TÜV-hyväksyttyjä putkistoja käsittääkseni mm. Euroopasta tilaamalla tosin saa, joiden vaikutus saattaa olla negatiivinen maksimitehoon. Johtuu lähinnä juuri siitä, että vaimennin on varustettu erilaisilla väliseinillä ja/tai putkilla. Ohessa esimerkkikuva vanhanmallisesta BSM:n vaimentimesta, jolla tuskin ainakaan lisää tehoa on luvassa:
Future01.gif
.
 
Yksi pakoputkisysteemien erikoisuuksista taitaa olla Kawan Z1000 - olikos tuo nyt 4-2-1-2-4 tms
nixweiss.gif


KawZ1000-lead-lg.jpg
 
Jos kyseessä on 4-pyttyinen gpz 500 -tai 600, mulla on jäänyt nurkkiin pyörimään yhdet ylimääräiset Siton uudet tarvikevaimentajat.

Ovat ainakin ulkoisesti alkuperäisen näköiset ja eivät ilmeisesti kovin äänekkäät.

Voi käydä myös 2-pyttyiseen Gpz:taan, mutta se varmaan pitäisi jostain luettelosta varmistaa.

Jos kiinostaa, niin tarjoa jotain.
 
Doh, ehdin jo ostaa sen micronin sarjan. kiitos tarjouksesta kuitenkin. Ai niin joo, kyllä se on neljämukinen, kuten tuossa ekassa postauksessa lukee ,)
 
Eilen purin vanhat putket irti, huomatakseni etteivät ne uudet sovi. Sylinterin puoleiseen putkenpäähän olisi tarvinnut laittaa jonkinlaiset korotusholkit jotta olisi voinut edes kuvitella saavansa putken istumaan tiiviisti pakoaukkoa vasten, vaimentajan kiinnityskorvake on n. 35cm eri kohdassa kuin alkuperäisessä, ja hieman arvelutti olisiko öljynlauhdutin/alakate mahtunut takaisin paikoilleen uusien putkien kanssa, sen verran eri reittiä nuo Micronin putket näyttivät kulkevan. Ja nämä siis ovat ne liikkeen mukaan suoraan alkuperäisen tilalle sopivat putket, kaikki tarvittava löytyy pakkauksesta.

mad.gif


Nyt on vuotava alkuperäinen vaimentaja hätäsesti paikattu, (helisee muuten mukavasti kun käsissään kääntelee, kyllä siitä on parhaat kilometrit jo ajettu) tänään takaisin paikoilleen jotta saa mopon liikenteeseen, kun on kelitkin kohillaan... Jospa löytäisin uudet puket vaikka talvella asennettavaksi
veryangry.gif
 
Eilen purin vanhat putket irti, huomatakseni etteivät ne uudet sovi. Sylinterin puoleiseen putkenpäähän olisi tarvinnut laittaa jonkinlaiset korotusholkit jotta olisi voinut edes kuvitella saavansa putken istumaan tiiviisti pakoaukkoa vasten, vaimentajan kiinnityskorvake on n. 35cm eri kohdassa kuin alkuperäisessä, ja hieman arvelutti olisiko öljynlauhdutin/alakate mahtunut takaisin paikoilleen uusien putkien kanssa, sen verran eri reittiä nuo Micronin putket näyttivät kulkevan. Ja nämä siis ovat ne liikkeen mukaan suoraan alkuperäisen tilalle sopivat putket, kaikki tarvittava löytyy pakkauksesta.

mad.gif


Nyt on vuotava alkuperäinen vaimentaja hätäsesti paikattu, (helisee muuten mukavasti kun käsissään kääntelee, kyllä siitä on parhaat kilometrit jo ajettu) tänään takaisin paikoilleen jotta saa mopon liikenteeseen, kun on kelitkin kohillaan... Jospa löytäisin uudet puket vaikka talvella asennettavaksi
veryangry.gif
Huomasimpa vahingossa tämänkin ketjun

Itsekkin etsiskelen uutta pakoputkistoo tohon GPX 500Rauskuun
Soitin sumekolle kun kyselin että käykö GPZ putkisto, vastaus että ei. Taas kun katselee buykawasaki.com:sta niin gpz:talle löytyy kolmella eri varaosanumerolla putkistoja ja yks setti niistä on sama kun gpx:ssä. ja muistaakseni laaserilla on putkistot gpx ja gpz:lle samojakin. Tosin hinta niillä suolainen.

Tuollainen microoni rupesi kiinnostamaan, eikös pakkauksessa ollu jotain mainintaa mihin härveleihin se käy? helvetti kun stormi sivuillakaan ei löydy tällässii vanhoi härveleit..
 
Back
Ylös