1100XX (Blackbird)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja FixxaH
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Moro!

Käytin Bläkkärin Jämsässä Huolto-Kaksikossa 48tkm huollossa kolmisen vuotta sitten. Kyselin, kuinka nuo venttiilin välykset pysyy paikallaan.

Huoltomestari vastasi, että niitä normaalisti tarkistetaan huollossa tuohon 70-100tkm saakka, sen jälkeen niissä saattaa olla tarvetta säätää.

Toki, jos haluaa hifistellä, ja säätää alueen keskelle taikka pitää 'tiukemmalla' puolella, niin saahan niitä säädellä. Mutta se on sitten 'omaa kivaa', ei huolto-ohjelman mukaista.

Nyt on taulussa vielä alle 70tkm -kyllä kertyy perheellisen kilsat hitaasti! Tulee siis kauden aikana tuo kolmas venttiilin tarkistus (72tkm). Saas nähdä, tarviiko vielä säätää vai meneekö säätö seuraavaan (96tkm) huoltoon.

No, onneksi pojilla on noita motoja, joita säätääkin tarvii...  
wink.gif
 
Joo omassa hieman reilu 27tKm mittarissa, ei liene tarvetta säätää vielä.. Toki koneissa on yksilöeroja. Voishan nuo tarkistaa jos vielä ennen kevään tuloa aikana ehtis.
 
Noissa PowerCommaderien hinnoissa näyttää olevan aikamoisia eroja, riippuen mistä päin maailmaa tuon hankkii. Mistähän tuon vehkeen (PCIII) mahdollisimman edullisesti hommaisin..? Onko jengi tilaillu ulkomailta vai saako ihan kotomaasta jostakin halaavalla?
 
no niin, asiasta tennikseen. Milläs rengaspaineilla porukka on birdillä ajelleet?Onko tehtaan arvot hyvät, vai oletteko nostaneet paineita, esim. renkaan kulumisen takia?

sport05.gif
 
Kyytiläisen ja laukkujen kanssa olen hieman reissulle nostanut takarenkaan painetta. Tiedä sitten onko sillä mitään merkitystä, mutta jostain tälläinen tapa on jäänyt. Arkikäytössä mennään tehdasarvoilla.
 
Tervehdys tänne. Piti liittyä kun täällä vaikuttaa olevan asiallista jutustelua...
smile_org.gif
Pari vuotta omistanut tällä hetkellä 34tkm ajetun 2000 vuoden tupla x:n, joten näin parhaaksi tehdä pienoista huoltoa tänä talvena joka alkoi tänään katteiden poistamisella, tarkoituksena olisi vaihtaa jarru-, kytkin- ja jäähdytin nesteet, uudet tulpat, öljyt ja suodatin, ilman suodatin, termostaatti vaihtaa(missä lienee), iskarit huollattaa tai vaihtaa öhlärit, oikasuttaa yoshimuran pakosarja (lommolla alta)
sad_orig.gif
ja jos intoa riittää, kiillottaa vanteiden ulko kehien reunat...

Kysymyksiä heti viisaammille:
Onko xx:n tankissa polttoaineen suodatin?
Onko kokemuksia öhläreistä xx:ssä?
Ja onko kuinka inhoittava vaihtaa jarru nesteet kun on tuo cbs järjestelmä..?
 
Kysymyksiä heti viisaammille:
Onko xx:n tankissa polttoaineen suodatin?
Onko kokemuksia öhläreistä xx:ssä?
Ja onko kuinka inhoittava vaihtaa jarru nesteet kun on tuo cbs järjestelmä..?
Polttoaineen suodatin on ymmärtääkseni tankin sisällä, eikä sitä ole kait edes mainittu missään huoltomanuskassa että pitais vaihtaa joskus. Itsekkin miettinyt, että jossain vaiheessa varmaan pitäis kuitenkin vaihtaa.

Jarrunesteet vaihdoin kans ite viime kesänä, ja kyllähän se vähän enemmän askartelua vaati kuin sellainen tavallinen systeemi. Huoltomanuaalin kun ottaa käteen ja kattoo siitä minne ne paineet menee milloinkin, niin hyvin pystyy päättelemään että mistä nipasta laskee ilmaa pihalle.

Etujouset vaihdoin viime kesänä Wilbers-merkkisiin. Senverran olin tyytyväinen, että tänä talvena vaihtui takaiskarikin samanmerkkiseen. Öhläri varmaan vielä parempi, mutta myös kalliimpi. Jousitushan tässä pyörässä on melkein se heikoin lenkki, joten parempia komponentteja voi suositella lämpimästi.
 
Niin ja huoltomanuaalin saa vaikka TUOLTA, jos ei vielä satu olemaan. Samaisella sivustolla myös muuta hyödyllistä, varsinkin jos tykkää itse ropata mopoaan.
 
Kiitokset vinkeistä! Itse tuli katseltua tankkiin lampulla ja aivan kun siellä olisi ollut metalli lastuja (ilmeisesti tehtaalta porauksen jäljiltä), siksi tulikin mieleen tankin puhdistus ja mahdollisen suodattimen vaihto... (kannattaa varmaan muidenkin tarkastaa)
 
Kiitokset vinkeistä! Itse tuli katseltua tankkiin lampulla ja aivan kun siellä olisi ollut metalli lastuja (ilmeisesti tehtaalta porauksen jäljiltä), siksi tulikin mieleen tankin puhdistus ja mahdollisen suodattimen vaihto... (kannattaa varmaan muidenkin tarkastaa)
Eikös niitä saa poimittua semmoisella teleskooppivarren päässä olevalla magneetilla? Niiden lastujen pitäis olla ferriittistä metallia notta tarttuisivat siihen..
 
terve!

Olen tuossa tilailemassa hieman palikoita briteistä tuohon omaan bläkkäriin kun on tuo punta vielä aika alhaalla.

eli, toimiiko nuo EBC:n sintteri jarupalat bläkkärissä?
entä, onko mitään hyötyä vaihtaa ilmanputsari K&N vapariin? Pyörään on tulossa Dynojetin suutinsarja ja menossa keväällä penkkiin säädettäväksi. Kovin tekisi mieli samalla tilata Delkevicin rosteri pakosarja, mutta onko tuo ihan rahojen haaskausta?(Micronin sliparit löytyy jo).

Ketuttaa kun pyörä on velipojan tallissa n.300km päässä joten ei pääse lainkaan iltaisin tuota kynimään, vaikka pitäisi vielä ennen ajokautta tehdä täydellinen huolto,kiillottaa vanteiden reunat, asentaa suutinsarja, laittaa huggeri,ym... pientä ;)
 
Terve,

Tankin putsaus lopultaiaka pieni homma eli kandee tehdä kunnolla. Tankki irti, pari kuusiokoloa aukipohjassa olevasta alipainehanasta, valuta bensat ämpäriin, irrota hana. Varaudu vaihtamaan O-rengas hanan ja tankin välissä, muuten saattaa vuotaa kun panet vanhan takaisin.

Tarkista samalla alipainekalvon kunto. Meinaan viime kesänä jätti ao. kalvon repeämän takia tielle.Saattaa olla vähän jopa revennyt, mutta toimii kunnes repeämä suurenee liiaksi.

Jussi
 
Itse tyhjensin tankin paikallaan raottamalla tankkia sen verran että sai suutin rungosta bensan paluu putken irti, ja kyllä se sitä pitkin myös aika ripeästi tyhjeni... Niin kyllähän ne varmaan sillä magneetillakin saa, mutta tulisi samalla tarkastettua se bensan suodatin asia että onko siinä edes semmoista... Onkos teistä kukaan vaihtanut termostaattia mopoonsa? Ja onkohan se mahdollisesti siinä moottorin päällä olevassa putki hässäkässä?
 
terve!

Olen tuossa tilailemassa hieman palikoita briteistä tuohon omaan bläkkäriin kun on tuo punta vielä aika alhaalla.

eli, toimiiko nuo EBC:n sintteri jarupalat bläkkärissä?
entä, onko mitään hyötyä vaihtaa ilmanputsari K&N vapariin? Pyörään on tulossa Dynojetin suutinsarja ja menossa keväällä penkkiin säädettäväksi.  Kovin tekisi mieli samalla tilata Delkevicin rosteri pakosarja, mutta onko tuo ihan rahojen haaskausta?(Micronin sliparit löytyy jo).

Ketuttaa kun pyörä on velipojan tallissa n.300km päässä joten ei pääse lainkaan iltaisin tuota kynimään, vaikka pitäisi vielä ennen ajokautta tehdä täydellinen huolto,kiillottaa vanteiden reunat, asentaa suutinsarja, laittaa huggeri,ym... pientä ;)
Itselläni xx:ssä yoshimuran 4in1 putkisto ja powercommanderi, ja siksi löytyy myös K&N vapari...
PC:n miehet sanoivat että jos asentaa PC:n, niin se ei toimi vakio suodattimen kanssa kunnolla... Turhaan vaparia ei kannata laittaa sillä siitä menee kaikki kimalaista pienempi läpi...
wink.gif
 
Onkos teistä kukaan vaihtanut termostaattia mopoonsa? Ja onkohan se mahdollisesti siinä moottorin päällä olevassa putki hässäkässä?
Termostaattikotelo on ruiskurungon alapuolella ja hieman oikealla puolella, suunnilleen runkopalkin korkeudella. Se letkusysteemi siinä venttiilikopan päällä, lähellä ohjauslaakeria on "pair control solenoid valve". Tuuppaa tarvittaessa ilmaa pakosarjaan -> vähentää saastepäästöjä. Ei liity mitenkään termostaattiin, eikä edes jäähdytysveteen.

Miksi muuten haluat termarin vaihtaa? Onko jumissa?
 
Vähän on ollut lämpeämisen kanssa ongelmaa kun viileämmillä ilmoilla ei tahdo lämmöt oikein nousta ja taas kuumemmilla keleillä tuntuu että flekti käy koko ajan jos ajelee hissuksiin... Yleensä se on sitten jommin kummin jos termari kenkkuilee, joko kylmänä tai kuumana, siksi tuntuukin oudolta... Vai lieneekö tuollainen käyttäytyminen normaalia? Niin, ja eihän termarin vaihto ole koskaan pahitteeksi 9 vuotta vanhaan pyörään...
wink.gif
 
Eihän tuo ihan normaalilta kuulosta, joten varmaan ihan oikea paikka alkaa vikaa hakemaan on tuo termari. Samallahan tulee siinä nesteetkin vaihdettua.
 
Noo tuo kuuman kelin käytös on xx:lle ihan normaalia, siis helteellä jos ajelee keskustassa ja jumittelee likennevaloissa niin flekti pyörähtää melko herkästi. Ja mikä on sitten pitkä aika moottorin lämpenemiseen kylmällä kelillä..?
 
No toi mun pyörä on varustettu vielä analogisilla mittareilla, normaalisti lämmöt nousevat puoleen väliin, mutta kylmällä kelillä eli n.10 asteen nurkilla ei lämmöt nouse kuin vartti mittariin jos siihenkään...
 
-98 mallilla mennään, sama homma eli kylmällä ei lämmöt nouse kuin tuon neljänneksen. En ole jaksanut murehtia - tai tajunnut - kun kerran mittari värähtää. Osaako joku sanoa mikä on mittarin mittaamisväli, siitähä on kyse. Meinaan jos mittamisväli on pieni, ei sillä sitten isommin väliä, eli moottori lämpenee riittävästi. Kunhan ei mene punaiselle.

Mutta kun en oikeasti tiedä, silloin onkin helppo ottaa kantaa
biggrin.gif
 
Back
Ylös