1100XX (Blackbird)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja FixxaH
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Terve!

Tuossa viime syksynä meinasin kaataa/pudottaa pyöräni kyljelleen, kun kävely vauhdista sain sen sammutettua tiukassa käännöksessä  
crazy.gif
. Onneksi tullut reenattua sen verran, että jaksoin kahvoista sen pitää pystössä. Varmaan oli jotain 45-astetta jo kallistuneena, kun sammui...

Tämän seurauksena kuitenkin pyörän ohjauksen "yläkolmio" (vai mikä se nyt onkaan) kääntyi hieman vinoon. Eli ei pelkät kahvat vaan koko yläpää. Muuten tuota ei huomaa, mutta suoraan ajaessa on se yläkolmio ja samalla kahvat hieman vinossa.

Mitenkäs tuo olis helpoin korjata suoraan, muuten kuin yrittämällä kaataa se toiselle puolelle  
smile_org.gif


-04 XX
Taitaa olla bläkkärissä jostain syystä se ohjaus aavistuksen vinossa jo uutena. Eli ominaisuus on - ei vika.
Ovat varmaan Hondalla ajatelleet kun ei pyörään kuitenkaan mitään vikoja käytössä tule, niin laittavat tehtaalla jonkun "vian" jo etukäteen  
033102bebe_1_prv.gif
 
Terve!

Tuossa viime syksynä meinasin kaataa/pudottaa pyöräni kyljelleen, kun kävely vauhdista sain sen sammutettua tiukassa käännöksessä  
crazy.gif
. Onneksi tullut reenattua sen verran, että jaksoin kahvoista sen pitää pystössä. Varmaan oli jotain 45-astetta jo kallistuneena, kun sammui...

Tämän seurauksena kuitenkin pyörän ohjauksen "yläkolmio" (vai mikä se nyt onkaan) kääntyi hieman vinoon. Eli ei pelkät kahvat vaan koko yläpää. Muuten tuota ei huomaa, mutta suoraan ajaessa on se yläkolmio ja samalla kahvat hieman vinossa.

Mitenkäs tuo olis helpoin korjata suoraan, muuten kuin yrittämällä kaataa se toiselle puolelle  
smile_org.gif


-04 XX
Taitaa olla bläkkärissä jostain syystä se ohjaus aavistuksen vinossa jo uutena. Eli ominaisuus on - ei vika.
Ovat varmaan Hondalla ajatelleet kun ei pyörään kuitenkaan mitään vikoja käytössä tule, niin laittavat tehtaalla jonkun "vian" jo etukäteen  
033102bebe_1_prv.gif
Onkohan tuohon muuten mitään hyväksi havaittua keinoa saada kotikonstein se ohjaus millilleen suoraan?

t: Ilkka
 
Onkohan tuohon muuten mitään hyväksi havaittua keinoa saada kotikonstein se ohjaus millilleen suoraan?

t: Ilkka
Joskus kun on olleet etuputket irti, niin eipä ole edes tullut mietityä että voisi mennä vinoonkin takaisin laittaessa  
omg.gif

Olen vain katsonut mitalla ensin sen yläkolmion "ylityksen", kiristänyt sitten sieltä hieman, jottei valu enää alaspäin, sama toiselle putkelle, jonka jälkeen pultit yksi kerrallaan momenttiin.

Ymmärtääkseni ne menee aikaslailla automaattisesti suoraan, jos ei ole mitään voimia vääntämässä vinoon. Esim. pyörää tms. roikkumassa alapäässä. Tai näin mä ainakin arvaisin  
wink.gif
 
Onkohan tuohon muuten mitään hyväksi havaittua keinoa saada kotikonstein se ohjaus millilleen suoraan?

t: Ilkka
Joskus kun on olleet etuputket irti, niin eipä ole edes tullut mietityä että voisi mennä vinoonkin takaisin laittaessa  
omg.gif

Olen vain katsonut mitalla ensin sen yläkolmion "ylityksen", kiristänyt sitten sieltä hieman, jottei valu enää alaspäin, sama toiselle putkelle, jonka jälkeen pultit yksi kerrallaan momenttiin.

Ymmärtääkseni ne menee aikaslailla automaattisesti suoraan, jos ei ole mitään voimia vääntämässä vinoon. Esim. pyörää tms. roikkumassa alapäässä. Tai näin mä ainakin arvaisin  
wink.gif
Onkos muuten tuo yläkolmio ja alakolmio aina kohdallaa eli "yhtäpuuta"? Siis onko siellä jotkut boorit/ohjainkolot mihkä se tulee automaattisesti ja pysyästi kohdalleen? Vai pääseekö myös tuo yläpää kääntymään vinoon suhteessa alakolmioon.?
 
Onkos muuten tuo yläkolmio ja alakolmio aina kohdallaa eli "yhtäpuuta"? Siis onko siellä jotkut boorit/ohjainkolot mihkä se tulee automaattisesti ja pysyästi kohdalleen? Vai pääseekö myös tuo yläpää kääntymään vinoon suhteessa alakolmioon.?
Ei oo yhtä puuta, vaan kahta puuta  
tounge.gif
. Alaosa akselin kanssa, ja yläosa yksin. Eli voi olla eri asennossa. Jos tuntuu ettei yläosa käänny suoraan helposti, niin hieman kun avaa sitä omituisen muotoista pulttia yläkolmion päältä, niin pitäis kääntyä. Samallahan siinä vaikka laittaa uudet rasvat ohjauslaakeriin, jos kokee tarpeelliseksi. Ohjauslaakerin kiristyksessä onkin tosin omat niksinsä, mutta niistäkin varmaan haulla löytyy täältä yhtä ja toista  
bowdown.gif
 
Onkos muuten tuo yläkolmio ja alakolmio aina kohdallaa eli "yhtäpuuta"? Siis onko siellä jotkut boorit/ohjainkolot mihkä se tulee automaattisesti ja pysyästi kohdalleen? Vai pääseekö myös tuo yläpää kääntymään vinoon suhteessa alakolmioon.?
Ei oo yhtä puuta, vaan kahta puuta  
tounge.gif
. Alaosa akselin kanssa, ja yläosa yksin. Eli voi olla eri asennossa. Jos tuntuu ettei yläosa käänny suoraan helposti, niin hieman kun avaa sitä omituisen muotoista pulttia yläkolmion päältä, niin pitäis kääntyä. Samallahan siinä vaikka laittaa uudet rasvat ohjauslaakeriin, jos kokee tarpeelliseksi. Ohjauslaakerin kiristyksessä onkin tosin omat niksinsä, mutta niistäkin varmaan haulla löytyy täältä yhtä ja toista  
bowdown.gif
Sellainen tarkennus vielä, että sen omituisen näköisen keskipultin lisäksi kannattaa löysätä myös noita etuputkien puristusliitoksen pultteja (yläkuva=22 ja alakuva=9) muuten voi olla vähän raskas käännettävä  
wink.gif


Mulla suoristus meni suurinpiirtein näin: etupyörä ilmaan (keskituelle ja liinalla takapyörä maahan kiinni), noi puristusliitoksen pultit hiukan auki (tässä kohtaa kaveri pitelee etupyörää suorassa), hiukan jännitystä oikealle ja pultit nopsasti takaisin monenttiin. Tämä kaikki siis etuvanne paikallaan, aikaa meni parisen minuuttia.

Lopuksi kannattaa käännellä tanko etupyörä ilmassa reunasta reunaan, jos on stopparia vasten yhtä pitkä matka stongan päästä tankkiin molemmilla puolilla, niin homma on onnistunut. Ekalla kerralla meni hiukan yli, mutta nyt on tismalleen suorassa  
smile_org.gif
 
Kaikkein helpoin keino on ajaa jalkakäytävän viereen ja kivetystä vasten kun nopeasti kääntää, niin sillä suoristuu. Sen verran kulmaa siihen kivetykseen ettei vanne osu kivetykseen vaan rengas. Yhtä hyvä on jos pidät stongasta tiukasti kiinni ja kaveri potkaisee renkaaseen. Jos se helposti menee vinoon niin yhtä helposti se suoristuu.
 
Sellainen tarkennus vielä, että sen omituisen näköisen keskipultin lisäksi kannattaa löysätä myös noita etuputkien puristusliitoksen pultteja (yläkuva=22 ja alakuva=9) muuten voi olla vähän raskas käännettävä  
wink.gif
Jeps, onkos noiden pulttien "22" ja "9" momentti mikä?
Manuskan mukaan ylempi 23 Nm ja alempi 49 Nm, omassa vedin ihan rannemomenttiin, mutta hyvähän noi on olla oikeassa monentissa.

Koko manuska löytyy muuten täältä, kliks
 
Milläs öljyillä te olette ajelleet, ja milä kokemuksilla?
Täällä on viimeisen 85tkm aikana käytetty seuraavia öljyjä:

Castrol GPS 10W-40 ja 15W-50
Castrol R4 Superbike 10W-50
Teboil 4T Suberbike 15W-50
Shell Advance Ultra 4
Bel-Ray EXP 10W-40
Valvoline DuraBlend 4T 10W-40
Hondan GN4 10W-40 ja HP4M 20W-50

Parhaiten on toimineet noi Hondan omat öljyt. Varsinkin tuolla HP4M öljyllä tuntuisi vaihteet vaihtuvan kaikkein pehmeimmin.
 
Saatetaan tämän talven huoltolista loppuun:

-Vaimentimien kiilloitus harjalaikka+vaha, jonka jälkeen kiilloituslaikka+kiilloitustahna -> Bling!
-Eturenkaan vaihto, alle laitettiin Metzin Z6 G

Tänä talvena enää korkeintaan asennellaan erinäisiä lisävarusteita ja odotellaan kevään tuloa.
062802moto_prv.gif
 
Onko kellään kokemusta Ermaxin ABS-muovi huggereistä. Tuli tuollainen tilattua ja olisi hieno tietää sopiiko ilman väkivaltaa paikalleen
wink.gif
 
Itselläni on -99 mallissa Ermaxin undertray ja huggeri, molemmat menivät vaivatta kiinni. Undertraytä varten piti alkuperäistä lokaria muotoilla, senhän me kaikki jo tiedämmekin, eikä sitä nyt kukaan kysynytkään, vastasin vain varuilta. Huggeri näyttää irrallisena jotenkin muotopuolelta, paikoilleen asennettuna se on just eikä melkein.
 
Moi.
Kysymys: Minkälaista telinettä suosittelisitte sivulaukuille? Yleensä kolmen laukun telineet on aika karun näköisiä ilman laukkuja ja laukkujahan ei aina mukana tarvitse.

Onko tietoa mistä Bläkkärin omia sivulaukkuja olis saatavana?

Eli sivulaukut pitäisi saada hankittua ennen ilmojen lämpiämistä jotta heti pääsis matkaan.....
XX
Mulla on xx:ssä nuo pyöränväriset (Candy Blue) Corbinin sivulaukut. Ainakin itse pidän kyllä niiden ulkonäöstä (Sopivat bläkkäriin kuin nenä päähän) ja lienevät melko hyvät ns. aerodynaamisestikin, eli eivät varmaankaan aiheuta suuremmin ilmanvastusta kuten useimmat laukut.
Linkki kuvaan, jossa laukut paikoillaan:
http://www.uusikaupunki.fi/~eerool/blackbird.jpg

Lisäksi Corbinit eivät vaadi mitään telineitä asennukseen, kun kiinnitetään xx:n omiin valmiisiin pultinreikiin ( 2 kpl/puoli)mukana seuranneilla pulteilla ja ruuvataan äänärikiinnikkeen pulttiin alatuki...

Asiasta seitsemänteen. Minkälaisia takavilkkuja olette sovitelleet xx:ään.
Eritoten erilaiset "normi minivilkut ei siis ledivilkut" kiinnostaisi, kun nuo alkuperäiset on aika "lohnon" näköiset
tounge.gif
 
XX:ssähän on (ainakin edessä) ns. kelluvat jarrulevyt. Ja omassani toisinaan hieman täristää ja samalla myös ääntää tuo etujarru kun jarruttaa. Ei aina mutta joskus ja yleensä heti liikkeelle lähdettäessä. Joskus myös "kihnuttaa" kun työntelee pyörää, mutta ei niin paljoa kihnuta että ajaessa huomaisi.

Mutta asiaan:

Oletan tuon johtuvan toisen etujarrunlevyn yhdestä tai useammasta "kellukkeesta", joka siis mielestäni vähän jumittaa ja aiheuttaa levyyn jännityksiä, jotka sitten hieman sitä "vänkäävät" jonnekkin päin. Ja ääntä ja tärinää syntyy.

Ja kysymys on siis, miten noita voi/pitää hoitaa paikoilleen? öljyämälläkö kenties, vai?

Olen tähän mennessä koittanut brake cleanerilla putsata sitä paikoilleen, mutta vailla menestystä. Öljyä en ole vielä kokeillut miten sillä onnistuisi (tietysti pitää sitten muistaa levy puhdistaa mahdollisista roiskeista).

Tarkoitus olisi kuitenkin paikoilleen tehdä tuo "korjaus operaatio", kun ei jaksa purkaa sitä.

Eli mitä/miten tuo parhaiten onnistuu???

t: Ilkka
 
sanoi:
Asiasta seitsemänteen. Minkälaisia takavilkkuja olette sovitelleet xx:ään.
Eritoten erilaiset "normi minivilkut ei siis ledivilkut" kiinnostaisi, kun nuo alkuperäiset on aika "lohnon" näköiset
tounge.gif

Tuommoiset löysin messuilta, ihan polttimolla ja kirkas lasi. Muistaakseni Supermotocenterin kojusta bongasin...
biggrin.gif


uudet vilkut
Tosi hienot vinkkarit
buttrock.gif

Onko ne lyhyillä vai pitkillä varsilla ja
jollain Iridiumlasilla (kirkkaalla) ja oranssilla polttimolla?
 
XX:ssähän on (ainakin edessä) ns. kelluvat jarrulevyt. Ja omassani toisinaan hieman täristää ja samalla myös ääntää tuo etujarru kun jarruttaa. Ei aina mutta joskus ja yleensä heti liikkeelle lähdettäessä. Joskus myös "kihnuttaa" kun työntelee pyörää, mutta ei niin paljoa kihnuta että ajaessa huomaisi.

Mutta asiaan:

Oletan tuon johtuvan toisen etujarrunlevyn yhdestä tai useammasta "kellukkeesta", joka siis mielestäni vähän jumittaa ja aiheuttaa levyyn jännityksiä, jotka sitten hieman sitä "vänkäävät" jonnekkin päin. Ja ääntä ja tärinää syntyy.

Ja kysymys on siis, miten noita voi/pitää hoitaa paikoilleen? öljyämälläkö kenties, vai?

Olen tähän mennessä koittanut brake cleanerilla putsata sitä paikoilleen, mutta vailla menestystä. Öljyä en ole vielä kokeillut miten sillä onnistuisi (tietysti pitää sitten muistaa levy puhdistaa mahdollisista roiskeista).

Tarkoitus olisi kuitenkin paikoilleen tehdä tuo "korjaus operaatio", kun ei jaksa purkaa sitä.

Eli mitä/miten tuo parhaiten onnistuu???

t: Ilkka
Jarrulevyn niittien välissä on hienoa pölyä ja vähän karkeempaakin pölyä, parhaiten sen saa pois ihan kuivana pyörittelemällä ja vääntelemällä niittejä kevyesti. Niiteistä saa otteen esim. niitin läpi sopivalla pitkähköllä pultilla, kahdella korialuslevyllä sekä pulttiin sopivalla mutterilla. Pultti pujotetaan vanteen keskiön puolelta aluslevyn kanssa niitin läpi ulkopuolelle, jossa kiristetään mutteri aluslevyn kanssa, jolloin niitti jääpi puristuksiin. Sitten vaan vemputellaan ja pyöritellään niittiä niin kauan kunnes sieltä ei enää pölyä/hiekkaa ropise. Lopuksi voi vielä suihkaista Bräkleenillä / Quickleenillä.
 
Back
Ylös