• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

1299 Panigale

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Poistettu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Noista äänistä tuli mieleen, että olin jossain nähnyt Ducatin kisatiimillä hiukan erikoisemman ratkaisun.... ja löytyhän kelpo kuvakin, kun aikansa etsi:

http://www.arubaracing.com/gallery/round-7-portimao/portimao-002.aspx

Tosta oli juttua aiemmin jossain. Olivat saaneet hieman lisää vääntöä putkia pidentämällä ja sääntöä laillisesti kiertämällä noin. Tuli käyttöön n kesäkuun alussa. Aikamoinen käärmeenpesä toi on. Ja luulen ettei kuolevaisen rahoilla hankittavissa kun ton Evoränninkin lähtöhinta oli 5kiloa. Mutta jos en olisi ostanut, sekin olisi harmittanut.
 
On tuolla Akralla ajossa kovat äänet. Kuului vuokra-autoon sisälle vaikka kuinka kaukaa laaksossa kun ensin ajoi meistä ohi ja jäi eteen/viereen risteyksessä vähäksi aikaa niin sai bongattua 1299-tekstit ja Akran. Ei minusta tyhjäkäynnillä ollut niin pahat äänet, mutta ajossa on kovat, etenkin kun kunnolla kuormittaa konetta. Kyllä huomasi milloin lähti neulansilmästä:grin:
 
Lähdin heti ton HST-reissun jälkeen pariksi viikoksi perheen kanssa reissuun ja annoin mopon kaverille lainaan. Eipä se sillä paljoa ollut halunnut ajaa. Meinasin sitten eilen peräkärryllä haun jälkeen lähteä ajamaan. Mopo kävi pihassa ehkä 10 sekuntia ja sammui. Ilmoitti isolla keskellä mittaria punaisella "GEAR SENSOR!". Eikä starttaa kun vika on päällä. Jaha. No ei sitte. Vaikka kuinka räpläs vaihteita ni välillä vilahti hetkeksi vaihdetieto ja sitten vikaa päälle. Soitto maahantuojalle josta heti luvattiin tilata uusi osa pikana. Olisi ollut tänään perillä.

Mutta kun oli sateinen aamu niin lykkäsin mopon huoltopöydälle ja tutkin vähän. Manuskatkin on jo webistä imutettu niin räjäytyskuvista näin että vaihteensiirtäjärummun päässä on kanttinen magneetti. Ja koneenkopan ulkopuolella magneettianturi joka kai sitten alukannen läpi lukee rummun/magneetin asennosta vaihdetiedon. Shifteri irti, kytkimen työsylinteri irti ja eturattaansuoja irti. Siinä se anturi nökötti.

https://drive.google.com/open?id=0B-j_oKL3tntveGdSVTdpQVJ1RjQ

Nappasin senkin irti. Moottorin kopassa näky jotain ja pyyhkäisin sormella. Joku metallilastu, ihan ohut soiro oli kiinni kopan takana olevan magneetin voimasta. Ei tullut edes kuvaa otettua. Eli anturin ja kopan välissä on joku vajaa millin rako. Jostain ihmeestä sinne oli eksynyt tuollainen n sentin mittainen ohut metallilastu. Uskomatonta. Laitoin anturin kiinni ja heti löyty numerot taulusta.

Vianhan olisi saanut korjattua puhaltamalla vaikka paineilmalla anturin rakoon purkamatta mitään. Vähän mietityttää oliko tää nyt vaan äärihuono tuuri vai olisko tuonne anturin ja kopan väliin syytä laittaa vaikka jotain tiivistettä tai vaikka tiivisteliimaa. No, eipä ollu Ducati taaskaa rikki :jpstyle:
 
Jos on Ducatissa lämmöstä aiheutuvia ongelmia, käy molempii 1199 tai 1299..
Sitten löytyy vielä hiilikuitusta koko takarunkoa, jos lämpöä haluu pois
 
Vähän lisää ratamietteitä tusinaysiysistä.

Edellisestä ratakerrasta olikin jo mennyt 2kk. Yksi kuukausi lomareissuja välissä ja lisäksi kaikkea muuta ohjelmaa. Johannes Ducatilta vinkkasi että perjantaina pääsisi RM Heinon päiville Alastaroon ja lähdin sinne vähän ruostetta poistamaan. Sääennuste oli niin huono, ettei motivaatio riittänyt vääntämään seosrengasta alle. Eikä ollut tarvettakaan. Keli kyllä pysyi kuivana, mutta ryhmäjako noilla päivillä oli alkuseteissä suorastaan vaarallinen. Siellä oli nopeimmassa ryhmässä K1600-matkalaivat ja sivulaukkuturvaliivimiehet. Ihme ettei isompaa osumaa tullut kun jarrupaikoissa oli varmaan 150kmh nopeuseroa saman ryhmän hitaimman ja nopeimman välillä. Järjestäjä onneksi alkoi siivoamaan ryhmiä.

Myös lauantaiaamun sääennuste Botnialle oli epävakaa, eikä aikomuksista huolimatta tullut vaihdettua seosrenkaita pe iltanakaan. Ajoin siis ekan setin tihkusumussa katukumilla. Mutta hyvin nekin toimivat nykyään. Yllättävän raju pito.

Lauantai meni itselläni vähän penkin alle, tuli hölmöiltyä syömisten kanssa jne eikä ajosta tullut oikein mitään. Satsasin siis sunnuntaihin. Aamu alkoikin kirkkaana ja lämpimänä. Lähdin ekalle setille melko uusilla kumeilla, SC1 edessä ja SC2 takana. Kolmen kierroksen jälkeen takanen alkoi luisumaan ja mielessä kävi että repesikö se? Mutta en vaan uskonut että noin nopeasti voi uusi kumi tuhoutua. ajoin yhteensä 5 kierrosta ja takanen oli valmis. Mittasin paineen heti radalta tultuani, 1,7bar olisi pitänyt olla optimipaine. Koitin vielä yhden setin ajaa hiljaa kaasuun koskematta, mutta kumi paheni vaan. Valmis. Uusi SC1 tilalle. Sekin alkoi rullaamaan heti ekalla setillä. enkä ajanut edes lujaa, 1.44 alkusia jokusen. Oli aika syyttää mopoa.

Ihmeellistä tästä teki se, että toukokuun lopussa Botnialla ei ollut mitään rengasmurheita. Siispä mittaamaan sagit. Nyt on rehellisesti jo viime talvena karismaa keränneeseen ruhoon vielä jokunen kesälomalla nautittu pihvi ja olut tarttunut. Painoa ja kankeutta siis riitti kuskin paikalla. Silti takana sag oli vain 21mm, eli pirun kova. Löysäsin sen 26milliin, pidin parannuksesta ajamani setissä ja sitten etupään vuoro. Edessä sag oli 44m ja sen nostin 38milliin. Odotin että mopo tuntuisi kankeammalta noilla muutoksilla. Mutta ei, kääntyy ihan yhtä ketterästi. Selkeästi parempi jarruttaa ja keuliminen väheni. Jälkimmäistä en odottanut. Pelleilin vähän myös vaimennusten kanssa, mutta homma jäi kesken.

Jäin tälläkin kertaa aika reilusti aikatavoitteista. Ajattelin että 1.42-alkuinen olisi ajettavissa. Mutta kauas jäätiin. En saanut yhtään kierrosta edes 1.43-alkuiseksi. Olin yllättynyt noista sageista, koska mopo tuntui hyvältä ajaa, mitään mutkaan kaatumista, slappereita tai normaalia tunnetta siitä että mopo on liian nenällään. Ei silti harmita että tuli aloitettua säätely vasta nyt. Nyt siihen oli enemmän valmiutta kun jotain perstuntumaa mopon käyttäytymisestä ehti kertyä.

Ei auta kuin ajaa lisää radalla, tää matkamopo tuntuu todella oivalta myös siellä. Eikä metelikään niin haittaa, paitsi pittiboksissa olleita kanssaratailijoita lämmittelyn aikana.

Moposta löytyi myös eka suunnittelun kukkanen. Ostin siihen korkeamman pleksin. Mutta pleksi on kiinni kumisilla irtomuttereilla yläkatteessa. Ja 4 noista muttereista on tavoittamattomissa mittariston takana. Mielessä on miten hankala oli asentaa GPS-mokkula, ei tullut pieneen mieleenkään alkaa yrittää vaihtaa pleksiä varikolla jos se kerran vaatii yläkatteen irroituksen. Sais olla pleksit kiinni niillä perinteisillä sienen mallisilla kumimuttereilla.
 
Taas on viikonloppu Botniaa takana. Rengashuolilla lauantai toki alkoi. Repeily SC1sen osalta meni suorastaan mahdottomaksi. Yritin ajaa pitkän setin siten etten koske kaasuun täyskallistuksessa kunnolla ja avaan toooooosi pehmeästi. Mutta ei siivoonnu Pirelli ei. Se mitä fiksuunnuin oli että renkaassa tuntui merkittävää tärinää. Laitoin sen tasapainotuspukkiin ennen vaihtoa ja olikin reilusti epätasapainossa. Hassua, sillä rengas ei ollut pyörähtänyt vanteella ja laittamani painotkin paikoillaan. Ja melko pieetillä se oli tullut puntitettua sekä oli varmasti puntitushetkellä noussut kunnolla vanteelle. Oli miten oli, taas uutta rengasta alle.

Slicksiversio SC1 tällä kertaa. Huolellinen puntitus ja silti heti ekassa setissä pikku repeämää. Ei perkele. Ja kun toi rata on niin tasainen, niin perse ei kerro yhtään mikä alustassa on vialla. Aloin tällä kertaa pehmentämään vaimennuksia. Se alkoikin olla oikea suunta ja repeämä väheni, sunnuntaina rengas jopa siivoutui. Samalla alkoi tulla kääntymisongelmaa kun perä alkoi ilmeisesti painumaan ja kiristin esijännitystä kompensaatioksi. Oikeampi tapa olisi varmasti ollut lisätä iskariin pituutta, vaan eipä sattunut mukaan sen kokoisia lenkkiavaimia.

Muutoin ajo alkoi sujumaan ajoittain paremmin, aina kun sai takalenkin osumaan, sain ajettua 1.43 alkuisen. Mutta heti kun se meni vähänkin pileen, aika oli tyypillisesti 1.45-1.46. Sunnuntaina yritin ajaa 42-alkuista, mutta ei siitä mitään tullut. Pukkas jonkun kerran tilannetta takasen alkaessa luistaa. Yhden kerran nopeessa vasurissa irtosi perä niin vauhdilla, että oikein ihmettelin jälkikäteen miten elektroniikka sai sen siivottua. Itse en ehtinyt edes säikähtää. Tapahtui loppupäässä jossa oli jo läpät levällään, joten vauhtia varmaankin n 210kmh. Olis saattanut mennä mopo rikki jos siitä vauhdista sen olisi heittänyt nurmikolle pomppimaan :D Lisäksi kallistusvarat alkaa olla käytetty ja alkaa änkkäristä 2mm ulkona olevat pultinkannat hioutumaan:

https://drive.google.com/file/d/0B-j_oKL3tntvc1YyU2FVTWdCQUU/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B-j_oKL3tntvS0RENU95cGlOdkk/view?usp=sharing

Sunnuntaina pitikin ajaa jo aika maltilla, kun alkoi olemaan renkaat loppu. Neljässä päivässä viisi takarengasta, ihanan kallista. Mutta nyt onneksi sai vähän tajua miksi ne repeytyi. Ja ehkä ongelman ratkottua. Botnialla tekisi mieleni ajaa lisää, on se vaan niin makea rata nyt.

Myös parantelu jatkui. Sain vaihdettua korkeamman racepleksin. Kuva vähän heikko, kun muistin ottaa sen vasta eilen reissusta palattuani. Radalla minusta todella hyvä, lyhyellä katuajolenkillä ehkäpä lisäsi turbulenssia = ääntä kypärään. Olisi varmaan ollut päällikköpleksi HST-reissulla.

https://drive.google.com/file/d/0B-j_oKL3tntvTEQwSnRoXzcxUVU/view?usp=sharing

Lisäksi Bolaracen Juhalta tuli joku aika sitten haettua raakatapit. Testasin aiemmin kiinantappisarjan, mutta vakiot tuntuivat paremmilta ja ennen kaikkea keveämmiltä. Vaikka ne ovat merkittävästi paremmat kuin mitä Ducatin vakiotapit ovat yleensä olleet, niin silti pitoa saisi olla enemmän. Dremelöin raakatapeista sellaiset, että ne asentuvat kiinteiksi orkkiskolmiopaloihin. Nyt nää on hyvät:

https://drive.google.com/file/d/0B-j_oKL3tntvMGRrVmhMZDNja2M/view?usp=sharing

EDIT: Unohtui kirjoittaa jarrupaloista. Niin hyvän tuntuiset kuin Brembon SC-palat onkin, niiden n 2 ajotunnin elinikä hieman kipristelee kun eivät Carpimotoltakaan tilattuna ihan ilmaisia ole. Tilasin Motovilleltä setin EBC GPFAX-paloja. Aiemmin S1000RR:ssä GPFA-versio oli erinomainen ja ajattelin kokeilla josko tämä uudempi äksällä lisätty versio olisi yhtä hyvä ja toimisi Panissa. Toimikin. Pitoa vähintään sama määrä kuin SC-palassa ja kuluminen nähtävästi paljon hitaampaa. Motoville arveli että Brembonkin RC-kisapala saattaisi kestää jopa paremmin, kun tossa kyydissä raskaalla katupyörällä (ja raskaalla kuskilla) kuitenkin lämpöä varmaan saavat melko hyvin. Täytyy toi RC testata ensi kesänä viimeistään, mutta GPFAX tuntui sekin erinomaiselta.
 
Nyt en pysy taaskaan kärryillä.


No, huono vitsihän se olikin. Tarkoitin lähinnä sitä miten ducati joissain piireissä on epäluotettavaksi väitetty, ainakaan tässä sun yksilössä ei ole ollut varsinaisesti mitään vikaa. Sitä metallilastua nyt tuskin voi varsinaiseksi viaksi kutsua. Lyhyesti siis, vaikuttaa luotettavalta. :)
 
No, huono vitsihän se olikin. Tarkoitin lähinnä sitä miten ducati joissain piireissä on epäluotettavaksi väitetty, ainakaan tässä sun yksilössä ei ole ollut varsinaisesti mitään vikaa. Sitä metallilastua nyt tuskin voi varsinaiseksi viaksi kutsua. Lyhyesti siis, vaikuttaa luotettavalta. :)

No joo. Mersut ei ruostu, Kawat on kaikki venavikaisia, jne. En mä tuolta mitään satatonnia aukomatta odota. Tuskin mikään tän tason laite edes ajoittain tehoja käytettynä sitä tekee. Tossa on kahden vuoden takuu ja siihen kaksi lisävuotta maksaa 590€. Tekis mieli vaihtaa se ärräversioon. Ny harmittaa vain se etten raskinu laittaa sitä kerralla. Ei se ärräkään minusta piiruakaan nopeampaa tekisi, mutta ois se hienoa omistaa jotain überspeciaalia.

Ihan helvetin hieno tääkin on, mutta jotenkin ajattelen että kymmenen vuoden päästä ärrä olis vielä hienompi tallissa. Vaikea sanoa. Ei oo 998 ollu edes käynnissä kahteen vuoteen mutta kuola valuu suupielestä aina kun pressua raottaa päältä. Vikaa päässä ja pahasti.

Sit ku Ducati tekee sen V4-pelin, ostan sen kaikkein kireimmän ettei tarvi jossitella.
 
No ne rajoitukset nyt kiertää parissa tunnissa, kun lyö uuden putken kiinni. Aprilia on ihan mukava laite ja varmasti bang for the buck on hyvää tasoa, mutta eihän se ole Ducati.
 
Ostin tänään 41T takarattaan. 1199R:n orkkisratas. Sehän kiertää tonnin pidemmälle, mutta jos pari piikkiä isompi lätty edes vähä parantaisi tuota muuten niin olematonta kiihtyvyyttä :grin:

Laittaa sitte vaikka orkkis 39T rattaan takaisin ens kesä HST-turneelle.

Ps. Orkkisratas oli muuten halvin mitä löysin, ihan Suomesta maahantuojalta ostettuna.
 
Back
Ylös