1299 Panigale

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Poistettu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jospa sähkömopot ja kuulosuojat jätetään omina aiheinaan muualle. Panigalessa ulostulo on lähellä maata, ja luulen että se heijastaa ääntä myös kuskille lisää. Mutta kun reissussa kaveri oli matkassa vakioputkisella Bladella, sanoi että vaikka ei nähnyt mua passolla, niin koko ajan kuuli oman mopon äänien ja tulppien läpi. Tunneleissa jymisee todella häiritsevästi. Mä tykkään tässä mopossa kaikesta muusta mutta tuo melusaaste on Akroilla liikaa _minulle_.

Hiljaisemmilla putkilla vois ajaa reippaammin myös, kun ei keräisi huomiota liikaa jo tyhjäkäynnillä. Joten ahtaammat killerit ja jos ei riitä, vaihdan vakiorännin ja myyn Akran jollekin joka haluaa kuunnella moista älämölöä.
 
Paraniko Pani paljon putkella ja ECU:lla? Yleensä Ducati toimii kunnolla vasta avarammalla putkella ja Race ECU:lla. Jossain lehdessä oli vertailutestissä 1299 ja oli yllättävän vaisu verrattuna muihin tämän kauden vehkeisiin. Putkella saattaa löytyä huomattavasti enemmän tehoa ja vääntöä niin vaihdolla vakioksi voi olla ikävä sivuvaikutus.
Saattaahan ne äänten sävykin tieten lisätä kovien äänten rasittavuutta, esim. 999 ja vanhemmat käy mukavan pehmeästi/muhkeasti verrattuna Paniin ja 11 asteen Testastrettoihin.
 
En ajanut vakiona, joten en pysty sanomaan. Akran omat sivut lupaa keskelle kai jopa 10% lisää, ylös pari-kolme. Ei kuitenkaan mitään ratkaisevaa. Tuskin toi vakiotötteröllä säädettynä niin paljoa huonompi on. Kilojakaan näistä ei kai rännillä montaa lähde. Tänään jo suunnittelin ahtaampaa killeriä, katsotaan josko ennen talvea menee toteutukseen.
 
Paraniko Pani paljon putkella ja ECU:lla? Yleensä Ducati toimii kunnolla vasta avarammalla putkella ja Race ECU:lla. Jossain lehdessä oli vertailutestissä 1299 ja oli yllättävän vaisu verrattuna muihin tämän kauden vehkeisiin. Putkella saattaa löytyä huomattavasti enemmän tehoa ja vääntöä niin vaihdolla vakioksi voi olla ikävä sivuvaikutus.
Saattaahan ne äänten sävykin tieten lisätä kovien äänten rasittavuutta, esim. 999 ja vanhemmat käy mukavan pehmeästi/muhkeasti verrattuna Paniin ja 11 asteen Testastrettoihin.

Ei pahalla, mutta silmiin on osunut yksi ainoa lehti jossa tehot jäi luvatusta .Ihmettelivät itsekin tätä. Muissa testeissä tehoja on ollut jopa enemmän kuin mulkosilmässä, väännöstä tietysti puhumattakaan. Et hyvä matkapyörä toi on:)-
 
Ei pahalla, mutta silmiin on osunut yksi ainoa lehti jossa tehot jäi luvatusta .Ihmettelivät itsekin tätä. Muissa testeissä tehoja on ollut jopa enemmän kuin mulkosilmässä, väännöstä tietysti puhumattakaan. Et hyvä matkapyörä toi on:)-

Ihmettelinkin kyllä, mutta se jäi mieleen se käyrä. Vääntöähän siinä taisi olla ihan hyvin, mutta tehoa vähän. Olikohan se Bike missä se oli mitattu. Kaupassa taisin vilkaista eli en lukenut testiä. Motorradissa löytävät Bemuista aina valtavat tehot ja ne voittavat testit.
 
Ihmettelinkin kyllä, mutta se jäi mieleen se käyrä. Vääntöähän siinä taisi olla ihan hyvin, mutta tehoa vähän. Olikohan se Bike missä se oli mitattu. Kaupassa taisin vilkaista eli en lukenut testiä. Motorradissa löytävät Bemuista aina valtavat tehot ja ne voittavat testit.

Se ns.kotimainen Bike taisi tosiaan olla tuo.
Nahkahousu vetää aina kotiinpäin, se on tunnettu juttu ja italot keskittyy lähinnä pyörien esittelyihin ja fiilistelyyn testeissään. Varmaan pelkäävät mainoseurojen menoa jos tulee liikaa kritiikkiä...Onneksi me tiedetään paremmin:p
 
Bikestä poimittua

...jarrupenkissä tehoksi saadaan vain 171 hevosvoimaa luvattujen 205:n sijaan. Vastaavissa testeissä kyseinen malli on tuottanut 15-20 hevosvoimaa enemmän, mikä pitäisi paremmin paikkansa, kun mukaan lasketaan voimansiirron tehohäviö. Asiaa tutkitaan paraikaa syvemmin, ja demopyörä on toistaiseksi maahantuojan ja luotettavan huoltoliikkeen syynissä. Jokin kyseisessä yksilössä ei ole niin kuin pitäisi. Asiasta ilmoitetaan Biken seuraavassa numerossa.

Ja Panihan siis voitti kyseisen vertailun tehovajauksesta huolimatta. :orgmp:
 
Aika yleisesti sanotaan että Panin kanssa penkissä pitää takapyörän pyörimisanturin liitin irroittaa. Muuten ajaa mopoa ns safemoodissa kun pyörimisnopeusero on niin suuri ja n 20hp puuttuu. En osaa ottaa kantaa onko tämä totta ja syy Biken testiin.
 
Aika yleisesti sanotaan että Panin kanssa penkissä pitää takapyörän pyörimisanturin liitin irroittaa. Muuten ajaa mopoa ns safemoodissa kun pyörimisnopeusero on niin suuri ja n 20hp puuttuu. En osaa ottaa kantaa onko tämä totta ja syy Biken testiin.
Juu, tuostahan on ihan Ducatin tehdastiedotekin. Mikäli Panigalea ajetaan jarrupenkissä, jossa ei ole ajonopeuden mukaan säätyvää tuuletusta edessä, niin nopeusanturin liitin on irrotettava, muuten seos menee rikkaalle ja kone tietenkin menettää tehoa.

Panigalen moottori-ECU säätää seosta mm. ajonopeuden mukaan. Jos takarengas pyörii esim. 300 km/h, niin tietysti ECU olettaa, että myös ilmavirran nopeus ilmanottoaukkoihin on sama ja rikastaa seosta sen mukaan. Jos kuitenkin tuuletin työntää ilmaa vakionopeudella esim. 130 km/h, niin seos on liian rikkaalla. Mikäli tuulettimen ilmavirran nopeus on alle 200 km/h, on liitin irrotettava. Tietenkin, vaikka liitin on irti eli ECU ei huomioi vauhtia, niin silloin myös menetetään mitattua maksimitehoa todellisesta (ram air puuttuu). Vielä tärkeämpää tämä on silloin, jos seosta säädetään penkissä (Power Commander tms.). Väärällä menettelyllä mennään metsään että mätkähti ja seos on todellisuudessa liian laihalla.

Loppupäätelmänä voi todeta, että Panigale pitäisi ajaa aina sellaisessa penkissä, jonka tuuletin puhaltaa takapyörän nopeuden mukaan.
 
Onkohan ihan noin, että italot eivät ole paineanturista kuulleet ja säätävät seosta nopeusmittarin mukaan :thumbup:
 
Onkohan ihan noin, että italot eivät ole paineanturista kuulleet ja säätävät seosta nopeusmittarin mukaan :thumbup:

Mulla on ollu reilu 20 sporttimopoa. Paineanturia ei ole vielä ilmanoton puolella vastaan tullut. Lämpötila-anturi kyllä jo viime vuosituhannella italoista kun japsit vielä teki kaasaripelejä. Sinänsä fiksu ajatus, toivottavasti kaikissa vastaavasti käytössä.
 
Mulla on ollu reilu 20 sporttimopoa. Paineanturia ei ole vielä ilmanoton puolella vastaan tullut. Lämpötila-anturi kyllä jo viime vuosituhannella italoista kun japsit vielä teki kaasaripelejä. Sinänsä fiksu ajatus, toivottavasti kaikissa vastaavasti käytössä.

Kyllä tuo MAP anturi alkaa ymmärtääkseni olla aika lailla vakiokamaa ainakin japseissa.
 
Kuin myös Kotareissa. Ruisku LC8:n taisi saada synkattuakin katselemalla näyttöä ja pyörittelemällä ruuvia sen mukaan.
 
Sama juttu se on muissakin mopoissa kun penkissä säädetään. Parempi tulee kun ottaa ram air korjauksen pois säädön ajaksi.
 
Kyllä tuo MAP anturi alkaa ymmärtääkseni olla aika lailla vakiokamaa ainakin japseissa.
MAP (Manifold Absolute Pressure) -anturi on ollut Ducateissakin jo jonkin aikaa (tosin ei nyt ihan viime vuosituhannella), myös Panigalessa, eihän tässä siitä ollutkaan kyse tai sitten en ole osannut lukea rivien välejä. Nythän B 12 käsittääkseni ihmettelikin, että miksi ei ole anturia mittaamassa painetta kaasuläpän toisella puolella eli tulevan ilman painetta ennen kaasuläppää. Syy siihen, että miksi tuo tieto otetaan nopeusanturilta (siis ei mittarilta), on olettamani mukaan se, että koska ECU muutenkin käsittelee nopeustietoa, niin ram airin tuottama "ahtopaine" saadaan kohtuu helposti lisättyä säätökarttaan. Sillä ei taida juurikaan olla merkitystä, että ajetaanko esim. 10 km/h puhaltavaa tuulta vastaan vai myötäiseen.

Minulla ei (kuten ei Raaserillakaan) ole vielä tullut eteen tällaista anturia. Jos tällainen anturi olisi yleinen, niin luulisi sellaisen löytyvän myös BMW:n S1000RR-mallista, bemari kun kovin herkästi lisäilee uutta elektroniikkaa malleihinsa. Sellaista anturia ei kuitenkaan tuossakaan mallissa tietääkseni ole.
 
MAP (Manifold Absolute Pressure) -anturi on ollut Ducateissakin jo jonkin aikaa (tosin ei nyt ihan viime vuosituhannella), myös Panigalessa, eihän tässä siitä ollutkaan kyse tai sitten en ole osannut lukea rivien välejä. Nythän B 12 käsittääkseni ihmettelikin, että miksi ei ole anturia mittaamassa painetta kaasuläpän toisella puolella eli tulevan ilman painetta ennen kaasuläppää. Syy siihen, että miksi tuo tieto otetaan nopeusanturilta (siis ei mittarilta), on olettamani mukaan se, että koska ECU muutenkin käsittelee nopeustietoa, niin ram airin tuottama "ahtopaine" saadaan kohtuu helposti lisättyä säätökarttaan. Sillä ei taida juurikaan olla merkitystä, että ajetaanko esim. 10 km/h puhaltavaa tuulta vastaan vai myötäiseen.

Minulla ei (kuten ei Raaserillakaan) ole vielä tullut eteen tällaista anturia. Jos tällainen anturi olisi yleinen, niin luulisi sellaisen löytyvän myös BMW:n S1000RR-mallista, bemari kun kovin herkästi lisäilee uutta elektroniikkaa malleihinsa. Sellaista anturia ei kuitenkaan tuossakaan mallissa tietääkseni ole.

Käytännössähän tuota ulkoilman painetta ei tarvitsekaan tietää niin pitkään kuin ollaan alipainekartalla, koska ilman tiheys = hapen määrä voidaan laskea imusarjan paineen ja ilman lämpötilan perusteella ja mahdollisesti korjata sitä sitten lambadan antamalla arvolla. Ongelmat tosiaan tulee vastaan sitten isoilla kaasunasennoilla, kun ollaan puhtaasti TPS/RPM-kartalla, jolloin tosiaan sitten tuo imupuolen paine ja lambda jää kokonaan huomioimatta. Eihän tommonen anturi tietysti paljon maksa, mutta taitaa olla ingenjöörille helpompi vaan mitata tuo patopaineen vaikutus eri nopeuksilla ja syöttää ne kiinteäksi trimmikartaksi eculle kuin mitata samaa asiaa lennosta ja laskea korjaus sen perusteella.

Eli vähän eri asiasta tosiaan alunperin puhuttiin mun ajatusvirheen seurauksena. MAP-löytyy käytännössä kaikista pyöristä, samoin IAT (Intake Air Temperature), mutta IAP (Intake Air Pressure) puuttuukin käytännössä kaikista laitteista.
 
Back
Ylös