No, jatketaan vielä...
Kyllä sitä pitoa riittää hyvällä kumilla vielä 300km/h:n jälkeenkin. Ongelmia voi tulla liikaa jatketulla pyörällä, jos takarenkaalla ei ole tarpeeks painoa. Ja tietenkin jos olosuhteet tai rengas on huono.
Näinkin juuri. Teoriassa kovin huippunopeus saataisiin aikaan pelkällä takapyörällä ajettaessa. Tällöin vaan yleensä aerodynaaminen suunnittelu pitäisi tehdä sellaiseksi, ettei se ole parhaimmillaan kahdella pyörällä ajettaessa.
No, sen verran olen tuosta 400km/h ylittäneestä Busasta lukenut, että tiedän miten he sen ajoivat.
Yrittivät aluksi sliksillä ja alemmilla paineilla. Se alkoi woblaamaan. Tämän jälkeen pistivät normaalin katurenkaan(!) ja enemmän painetta, jonka jälkeen homma meni ongelmitta. Kummallakaan näistä pito ei ollut ongelma, vaikka Maxtonissa tuo alusta ei ole mikään erikoinen.
Eli pito ei ole ongelma, kunhan muut muuttujat on kunnossa. Lähinnä juuri siis ne osatekijät, että aerodynamiikka ei aiheuta nostetta eikä pyörän pitkä akseliväli aiheuta liian vähän painoa takarenkaalle.
sanoi:
sanoi:
Normaalilla akselivälillä ja hyvällä renkaalla voidaan helposti ajaa selvästi yli 300km/h, eikä sutiminen muodostu ongelmaksi. Jopa yli 400km/h on ajettu, kuten tässä topikissa käy ilmi.
Itse en ole saanut vielä yhtäkään todistetta siitä, että kyseessä on ollut aivan normaali katukumi. Kun pyörää tehdään tuollaisella budjetilla ei luulisi erikoisseoksen saamisen renkaanvalmistajalta olevan mitenkään mahdotonta. Mutta siis joo, saivartelen. Toki jos muut ominaisuudet natsaavat muuttuu renkaan merkitys vähäisemmäksi (muttei merkityksettömäksi) ja huippunopeus kasvaa.
Katso edellinen kohta. Normi katurenkaalla sillä Busalla vedettiin keskinkertaisella alustalla yli 400km/h. Voin koittaa löytää sen tekstin.
sanoi:
sanoi:
Katupyörissä on pirun hyvä aerodynamiikka nykyisin. Esimerkiksi K5:n aerodynamiikkaa Suzuki väittää paremmaksi kuin Hayabusan, vaikka ulkonäön perusteella vois äkkiä ajatella muuta.
Tätä kohtaa en ilmeisesti ole onnistunut selittämään tarpeeksi yksiselitteisesti. Minun pointtinani on nimenomaan se, että pelkkä ilmanvastus ei ole merkittävässä osassa huippunopeuksia tavoiteltaessa. Se saattaa toki auttaa asiaa, mutta ei yksinään ratkaista. Tätä tarkoitin sanomalla että hyvät aerodynaamiset ominaisuudet eivät välttämättä ole hyviä aerodynaamisia ominaisuuksia. Tällä tarkoitan siis sitä, että esimerkiksi "huonosti" suunniteltu takahäkki aiheuttaa suurissa nopeuksissa spoilerin tyyppisen painovoiman lisäyksen ja jos koneessa on ruttua voidaan ilmanvastus kumota lisääntyneen kitkavoiman ansiosta. Huippunopeus kasvaa. Täysverisessä ratapyörässä moisesta ominaisuudesta olisi kuitenkin haittaa, sillä pyörää kallistettaessa mukaan tulee "spoilerin" aiheuttaman vaakavektorin verran lisää voimaa, joka täytyy pystyä kumoamaan kitkavoimilla. Jos tässä ei onnistuta, pyörä jatkaa totuttuun tapaan tangentin suunnassa kohti lepikkoa. Huippunopeus siis kasvaa, mutta kaarrenopeus tuppaa vähenemään. Tämä taasen on ymmärtääkseni varsin epätoivottu ominaisuus ratapyörien piirissä.
Toki aerodynamiikka pitää tehdä siten, ettei se ala aiheuttamaan nostetta tai muuta haitallista missään olosuhteissa. Sitä yritinkin sanoa, kun kerroin, ettei MotoGP pyörän aerodynaaminen suunnittelu ole tehty pelkästään huippunopeus mielessä.
sanoi:
sanoi:
Myöskään MotoGP pyörän aerodynamiikkaa ei ole tehty pelkästään huippunopeus mielessä. Kyllä siellä on muut tekijät tärkeämpi kuin mahdollisimman pieni cv-arvo..
Tässä kohtaa aerodynamiikkaan tutustumattomana jää mietityttämään lyhenne cv. Asiayhteydestä päättelisin kyseessä olevan ilmanvastusarvon ja perustelut edelliseen näetkin tuosta aiemmasta.
Juu, ilmasvastukseen liittyy. CV on muotokerroin:
http://personal.eunet.fi/pp/davinci/osa2.html
sanoi:
Toki motoGP-vehkeiden aerodynaamiset ratkaisut ovat oletettavasti jo sen verran rakettitiedettä, ettei pienen insinöörinalun juuri kannata sitä aerodynamiikan peruslakien perusteella lähteä spekuloimaan. Oletettavasti insinöörit ovat siellä kaikessa viisaudessaan keksineet monenlaisia vippaskonsteja tuon vaakavektorin kumoamiseen.
Mutta kuten jo aiemmin sanoin, on kyseessä melko tyhjänpäiväinen teoreettinen lätinä. Toisaalta ihmettelen sitä, että vaikka täällä suomessakin on ilmeiseti parikin Tylyn kriteerit täyttävää katupyörää, on käytännön kokemuksia kuitenkin varsin vähän näistä 350km/h:n ylityksistä.
Kyllähän niitä muutamia pyöriä on, joiden pitäisi päästä yli 350km/h, kunhan on vaan olosuhteet kohdallaan, ja tarpeeksi matkaa kiihdyttää.
Edit: juttua 400km/h ylittäneen Busan rengasvalinnasta:
sanoi:
Pollack leaps on and immediately rips off a 224-mph pass, but not without some drama; just before the line the bike launched into a scary weave, moving around enough to blow his foot off the footpeg as he entered the speed trap. Pollack was actually backing out of the throttle as he approached the timing lights.
More speed looked possible, but not until the wobble that was stopping Pollack from holding the throttle open was sorted out. Yancy thought it might have something to do with the tires; he'd been running a Michelin race slick on the rear, with a low-profile street tire up front, both at the recommended (roadracing) pressures. But now he was concerned that the lower pressure recommended for roadracing was allowing too much sidewall flex, causing the weave. He decided to change the slick for a regular street tire in the rear and increase the tire pressure on both ends to see if that cleared up the weave.
A tire change cleared up the weave, and then some. Pollack climbed aboard the next morning and the bike was transformed--lofting the front wheel in all of the first four gears. Pollack blitzed through the timing lights at a mind-numbing 236.7 mph. Not only was this a new land-speed record for motorcycles at Maxton, it was also the fastest speed ever run by any type of vehicle (cars included) on the crumbling, half-century-old surface. Once the tire change sorted the handling out, Yancy's Hayabusa became the fastest stock-wheelbase production bike on the planet.
Ei siis ongelmia pidon kanssa edes paskalla alustalla. Woblaamisen kanssa ne ongelmat olivat:
http://superstreetbike.com/features/122_0336_max/
Tuon jälkeen sama pyörä on mennyt jo 260mph