• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

360km/h..

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja YLLE
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mahtavasti kulkee jo ykkösvaihteella, kun kierroksia on 5500rpm, ja vauhtia jo 100km/h. On heppu tainnu laittaa kunnon aavikkovälitykset hondaan. Mäkin oon luullut että mun Rykköses on pitkä ykkönen mutta ei perkele... Tuohan vetää jo ykkösellä "mittariin" 200km/h.
wink.gif


edit. Lisää tekstiä
 
Täytyy lisätä vielä noista lentokenttäajoista. Tietääkseni näillä konnuilla moisia nopeuskilpailuja ei ole koskaan järjestetty. Niissä missä minä olin viime suvena eivät olleet ainakaan sellaisia. Itsekin kokeilin mielitiettyni pyörää ja sitä mihin oma luonne vielä riittää. Ensi kesän tarjonnasta en tiedä, mutta tarkoitus olisi osallistua niin moneen kuin on mahdollista kilpailulisenssiä hankkimatta.
 
Kyllä sitä pitoa riittää hyvällä kumilla vielä 300km/h:n jälkeenkin. Ongelmia voi tulla liikaa jatketulla pyörällä, jos takarenkaalla ei ole tarpeeks painoa. Ja tietenkin jos olosuhteet tai rengas on huono.

Normaalilla akselivälillä ja hyvällä renkaalla voidaan helposti ajaa selvästi yli 300km/h, eikä sutiminen muodostu ongelmaksi. Jopa yli 400km/h on ajettu, kuten tässä topikissa käy ilmi.

Katupyörissä on pirun hyvä aerodynamiikka nykyisin. Esimerkiksi K5:n aerodynamiikkaa Suzuki väittää paremmaksi kuin Hayabusan, vaikka ulkonäön perusteella vois äkkiä ajatella muuta.

Myöskään MotoGP pyörän aerodynamiikkaa ei ole tehty pelkästään huippunopeus mielessä. Kyllä siellä on muut tekijät tärkeämpi kuin mahdollisimman pieni cv-arvo..
 
Kyllä sitä pitoa riittää hyvällä kumilla vielä 300km/h:n jälkeenkin. Ongelmia voi tulla liikaa jatketulla pyörällä, jos takarenkaalla ei ole tarpeeks painoa. Ja tietenkin jos olosuhteet tai rengas on huono.

Näinkin juuri. Teoriassa kovin huippunopeus saataisiin aikaan pelkällä takapyörällä ajettaessa. Tällöin vaan yleensä aerodynaaminen suunnittelu pitäisi tehdä sellaiseksi, ettei se ole parhaimmillaan kahdella pyörällä ajettaessa.

sanoi:
Normaalilla akselivälillä ja hyvällä renkaalla voidaan helposti ajaa selvästi yli 300km/h, eikä sutiminen muodostu ongelmaksi. Jopa yli 400km/h on ajettu, kuten tässä topikissa käy ilmi.

Itse en ole saanut vielä yhtäkään todistetta siitä, että kyseessä on ollut aivan normaali katukumi. Kun pyörää tehdään tuollaisella budjetilla ei luulisi erikoisseoksen saamisen renkaanvalmistajalta olevan mitenkään mahdotonta. Mutta siis joo, saivartelen. Toki jos muut ominaisuudet natsaavat muuttuu renkaan merkitys vähäisemmäksi (muttei merkityksettömäksi) ja huippunopeus kasvaa.

sanoi:
Katupyörissä on pirun hyvä aerodynamiikka nykyisin. Esimerkiksi K5:n aerodynamiikkaa Suzuki väittää paremmaksi kuin Hayabusan, vaikka ulkonäön perusteella vois äkkiä ajatella muuta.

Tätä kohtaa en ilmeisesti ole onnistunut selittämään tarpeeksi yksiselitteisesti. Minun pointtinani on nimenomaan se, että pelkkä ilmanvastus ei ole merkittävässä osassa huippunopeuksia tavoiteltaessa. Se saattaa toki auttaa asiaa, mutta ei yksinään ratkaista. Tätä tarkoitin sanomalla että hyvät aerodynaamiset ominaisuudet eivät välttämättä ole hyviä aerodynaamisia ominaisuuksia. Tällä tarkoitan siis sitä, että esimerkiksi "huonosti" suunniteltu takahäkki aiheuttaa suurissa nopeuksissa spoilerin tyyppisen painovoiman lisäyksen ja jos koneessa on ruttua voidaan ilmanvastus kumota lisääntyneen kitkavoiman ansiosta. Huippunopeus kasvaa. Täysverisessä ratapyörässä moisesta ominaisuudesta olisi kuitenkin haittaa, sillä pyörää kallistettaessa mukaan tulee "spoilerin" aiheuttaman vaakavektorin verran lisää voimaa, joka täytyy pystyä kumoamaan kitkavoimilla. Jos tässä ei onnistuta, pyörä jatkaa totuttuun tapaan tangentin suunnassa kohti lepikkoa. Huippunopeus siis kasvaa, mutta kaarrenopeus tuppaa vähenemään. Tämä taasen on ymmärtääkseni varsin epätoivottu ominaisuus ratapyörien piirissä.

sanoi:
Myöskään MotoGP pyörän aerodynamiikkaa ei ole tehty pelkästään huippunopeus mielessä. Kyllä siellä on muut tekijät tärkeämpi kuin mahdollisimman pieni cv-arvo..

Tässä kohtaa aerodynamiikkaan tutustumattomana jää mietityttämään lyhenne cv. Asiayhteydestä päättelisin kyseessä olevan ilmanvastusarvon ja perustelut edelliseen näetkin tuosta aiemmasta.

Toki motoGP-vehkeiden aerodynaamiset ratkaisut ovat oletettavasti jo sen verran rakettitiedettä, ettei pienen insinöörinalun juuri kannata sitä aerodynamiikan peruslakien perusteella lähteä spekuloimaan. Oletettavasti insinöörit ovat siellä kaikessa viisaudessaan keksineet monenlaisia vippaskonsteja tuon vaakavektorin kumoamiseen.

Mutta kuten jo aiemmin sanoin, on kyseessä melko tyhjänpäiväinen teoreettinen lätinä. Toisaalta ihmettelen sitä, että vaikka täällä suomessakin on ilmeiseti parikin Tylyn kriteerit täyttävää katupyörää, on käytännön kokemuksia kuitenkin varsin vähän näistä 350km/h:n ylityksistä.
 
sanoi:
Myöskään MotoGP pyörän aerodynamiikkaa ei ole tehty pelkästään huippunopeus mielessä. Kyllä siellä on muut tekijät tärkeämpi kuin mahdollisimman pieni cv-arvo..

Tässä kohtaa aerodynamiikkaan tutustumattomana jää mietityttämään lyhenne cv. Asiayhteydestä päättelisin kyseessä olevan ilmanvastusarvon ja perustelut edelliseen näetkin tuosta aiemmasta.
Tuo lyhenne olisi oikeasti C ja v alaindeksinä. kyseessä on muotokerroin. Siinä ilmanvastuksen kaavassahan on myös tuo sama suure. Kyseessä ei siis ole otsapinta-ala (joka sekin kyllä siinä kaavassa on).
 
No, jatketaan vielä...

Kyllä sitä pitoa riittää hyvällä kumilla vielä 300km/h:n jälkeenkin. Ongelmia voi tulla liikaa jatketulla pyörällä, jos takarenkaalla ei ole tarpeeks painoa. Ja tietenkin jos olosuhteet tai rengas on huono.

Näinkin juuri. Teoriassa kovin huippunopeus saataisiin aikaan pelkällä takapyörällä ajettaessa. Tällöin vaan yleensä aerodynaaminen suunnittelu pitäisi tehdä sellaiseksi, ettei se ole parhaimmillaan kahdella pyörällä ajettaessa.

No, sen verran olen tuosta 400km/h ylittäneestä Busasta lukenut, että tiedän miten he sen ajoivat.

Yrittivät aluksi sliksillä ja alemmilla paineilla. Se alkoi woblaamaan. Tämän jälkeen pistivät normaalin katurenkaan(!) ja enemmän painetta, jonka jälkeen homma meni ongelmitta. Kummallakaan näistä pito ei ollut ongelma, vaikka Maxtonissa tuo alusta ei ole mikään erikoinen.

Eli pito ei ole ongelma, kunhan muut muuttujat on kunnossa. Lähinnä juuri siis ne osatekijät, että aerodynamiikka ei aiheuta nostetta eikä pyörän pitkä akseliväli aiheuta liian vähän painoa takarenkaalle.

sanoi:
sanoi:
Normaalilla akselivälillä ja hyvällä renkaalla voidaan helposti ajaa selvästi yli 300km/h, eikä sutiminen muodostu ongelmaksi. Jopa yli 400km/h on ajettu, kuten tässä topikissa käy ilmi.

Itse en ole saanut vielä yhtäkään todistetta siitä, että kyseessä on ollut aivan normaali katukumi. Kun pyörää tehdään tuollaisella budjetilla ei luulisi erikoisseoksen saamisen renkaanvalmistajalta olevan mitenkään mahdotonta. Mutta siis joo, saivartelen. Toki jos muut ominaisuudet natsaavat muuttuu renkaan merkitys vähäisemmäksi (muttei merkityksettömäksi) ja huippunopeus kasvaa.

Katso edellinen kohta. Normi katurenkaalla sillä Busalla vedettiin keskinkertaisella alustalla yli 400km/h. Voin koittaa löytää sen tekstin.

sanoi:
sanoi:
Katupyörissä on pirun hyvä aerodynamiikka nykyisin. Esimerkiksi K5:n aerodynamiikkaa Suzuki väittää paremmaksi kuin Hayabusan, vaikka ulkonäön perusteella vois äkkiä ajatella muuta.

Tätä kohtaa en ilmeisesti ole onnistunut selittämään tarpeeksi yksiselitteisesti. Minun pointtinani on nimenomaan se, että pelkkä ilmanvastus ei ole merkittävässä osassa huippunopeuksia tavoiteltaessa. Se saattaa toki auttaa asiaa, mutta ei yksinään ratkaista. Tätä tarkoitin sanomalla että hyvät aerodynaamiset ominaisuudet eivät välttämättä ole hyviä aerodynaamisia ominaisuuksia. Tällä tarkoitan siis sitä, että esimerkiksi "huonosti" suunniteltu takahäkki aiheuttaa suurissa nopeuksissa spoilerin tyyppisen painovoiman lisäyksen ja jos koneessa on ruttua voidaan ilmanvastus kumota lisääntyneen kitkavoiman ansiosta. Huippunopeus kasvaa. Täysverisessä ratapyörässä moisesta ominaisuudesta olisi kuitenkin haittaa, sillä pyörää kallistettaessa mukaan tulee "spoilerin" aiheuttaman vaakavektorin verran lisää voimaa, joka täytyy pystyä kumoamaan kitkavoimilla. Jos tässä ei onnistuta, pyörä jatkaa totuttuun tapaan tangentin suunnassa kohti lepikkoa. Huippunopeus siis kasvaa, mutta kaarrenopeus tuppaa vähenemään. Tämä taasen on ymmärtääkseni varsin epätoivottu ominaisuus ratapyörien piirissä.

Toki aerodynamiikka pitää tehdä siten, ettei se ala aiheuttamaan nostetta tai muuta haitallista missään olosuhteissa. Sitä yritinkin sanoa, kun kerroin, ettei MotoGP pyörän aerodynaaminen suunnittelu ole tehty pelkästään huippunopeus mielessä.

sanoi:
sanoi:
Myöskään MotoGP pyörän aerodynamiikkaa ei ole tehty pelkästään huippunopeus mielessä. Kyllä siellä on muut tekijät tärkeämpi kuin mahdollisimman pieni cv-arvo..

Tässä kohtaa aerodynamiikkaan tutustumattomana jää mietityttämään lyhenne cv. Asiayhteydestä päättelisin kyseessä olevan ilmanvastusarvon ja perustelut edelliseen näetkin tuosta aiemmasta.

Juu, ilmasvastukseen liittyy. CV on muotokerroin: http://personal.eunet.fi/pp/davinci/osa2.html

sanoi:
Toki motoGP-vehkeiden aerodynaamiset ratkaisut ovat oletettavasti jo sen verran rakettitiedettä, ettei pienen insinöörinalun juuri kannata sitä aerodynamiikan peruslakien perusteella lähteä spekuloimaan. Oletettavasti insinöörit ovat siellä kaikessa viisaudessaan keksineet monenlaisia vippaskonsteja tuon vaakavektorin kumoamiseen.

Mutta kuten jo aiemmin sanoin, on kyseessä melko tyhjänpäiväinen teoreettinen lätinä. Toisaalta ihmettelen sitä, että vaikka täällä suomessakin on ilmeiseti parikin Tylyn kriteerit täyttävää katupyörää, on käytännön kokemuksia kuitenkin varsin vähän näistä 350km/h:n ylityksistä.

Kyllähän niitä muutamia pyöriä on, joiden pitäisi päästä yli 350km/h, kunhan on vaan olosuhteet kohdallaan, ja tarpeeksi matkaa kiihdyttää.

Edit: juttua 400km/h ylittäneen Busan rengasvalinnasta:
sanoi:
Pollack leaps on and immediately rips off a 224-mph pass, but not without some drama; just before the line the bike launched into a scary weave, moving around enough to blow his foot off the footpeg as he entered the speed trap. Pollack was actually backing out of the throttle as he approached the timing lights.

More speed looked possible, but not until the wobble that was stopping Pollack from holding the throttle open was sorted out. Yancy thought it might have something to do with the tires; he'd been running a Michelin race slick on the rear, with a low-profile street tire up front, both at the recommended (roadracing) pressures. But now he was concerned that the lower pressure recommended for roadracing was allowing too much sidewall flex, causing the weave. He decided to change the slick for a regular street tire in the rear and increase the tire pressure on both ends to see if that cleared up the weave.

A tire change cleared up the weave, and then some. Pollack climbed aboard the next morning and the bike was transformed--lofting the front wheel in all of the first four gears. Pollack blitzed through the timing lights at a mind-numbing 236.7 mph. Not only was this a new land-speed record for motorcycles at Maxton, it was also the fastest speed ever run by any type of vehicle (cars included) on the crumbling, half-century-old surface. Once the tire change sorted the handling out, Yancy's Hayabusa became the fastest stock-wheelbase production bike on the planet.

Ei siis ongelmia pidon kanssa edes paskalla alustalla. Woblaamisen kanssa ne ongelmat olivat: http://superstreetbike.com/features/122_0336_max/

Tuon jälkeen sama pyörä on mennyt jo 260mph  
tounge.gif
 
Ei siis ongelmia pidon kanssa edes paskalla alustalla. Woblaamisen kanssa ne ongelmat olivat: http://superstreetbike.com/features/122_0336_max/

Tuon jälkeen sama pyörä on mennyt jo 260mph
tounge.gif
Jaa paska alusta, eikö tuossa kuvassa näy ihan selvästi Öhlshitin takapampun hydraulisen esijännityksen säädön palikka? Ja tarkka silmäisemmät näkevät varmaan mitä etuputkien alaosassa lukee.

Maxtor
Tossa kai tarkoitettiin ajoalustaa, siis sitä alustaa jonka päällä ajetaan. Ainakin minä niin sen ymmärsin kun luin tuon lainatun englanninkielisen pätkän.
 
Ei siis ongelmia pidon kanssa edes paskalla alustalla. Woblaamisen kanssa ne ongelmat olivat: http://superstreetbike.com/features/122_0336_max/

Tuon jälkeen sama pyörä on mennyt jo 260mph  
tounge.gif
Jaa paska alusta, eikö tuossa kuvassa näy ihan selvästi Öhlshitin takapampun hydraulisen esijännityksen säädön palikka? Ja tarkka silmäisemmät näkevät varmaan mitä etuputkien alaosassa lukee.

Maxtor
Heh, tarkoitin kyllä sitä pintaa missä se ajoi
wink.gif


sanoi:
.. on the crumbling, half-century-old surface.

Koittakaa nyt uskoa hyvät herrat. Ei kai se teiltä ole pois jos joku ajaa yli 400km/h, vaikka Suomessa ei oliskaan ajettu, tai oma pyörä kulkee vaan vähän yli 200?

tounge.gif
 
Ei siis ongelmia pidon kanssa edes paskalla alustalla. Woblaamisen kanssa ne ongelmat olivat: http://superstreetbike.com/features/122_0336_max/

Tuon jälkeen sama pyörä on mennyt jo 260mph  
tounge.gif
Jaa paska alusta, eikö tuossa kuvassa näy ihan selvästi Öhlshitin takapampun hydraulisen esijännityksen säädön palikka? Ja tarkka silmäisemmät näkevät varmaan mitä etuputkien alaosassa lukee.

Maxtor
Tossa kai tarkoitettiin ajoalustaa, siis sitä alustaa jonka päällä ajetaan. Ainakin minä niin sen ymmärsin kun luin tuon lainatun englanninkielisen pätkän.
Joo, kaikki ei näköjään ymmärrä. Ilmeisen hätäisesti luetaan näitä viestejä ja heitellään kommentteja...
 
Vertailun vuoksi.
Tuo uusi Bugatti, joka automaailmaa on kohauttanut viime aikoina, kiihtyy 0-300km/h 17 sekunnissa, ja 0-400km/h 55 sekunnissa. Toisinsanoen, paikaltaan kolmeensataan n. 1.5 km matkaa ja neljäänsataan n. 6km.
Sääli ettei VW päästä ihan herkästi ketä vaan kokeilemaan tuolle Ehra-Lessien radalleen. (kaksi 8km suoraa, yhdistettynä kaarretuilla mutkilla, joilta saa 240km/h alkuvauhdin suoralle)
 
"Paino sinällään on melko marginaalinen siinä mielessä, että suurta painoa voidaan aina korvata hevosvoimien määrällä"

Paino ei vaikuta huippunopeuteen
 
Aika nopeesti tulee ainakin kannanottoja tähän ketjuun... Liekö jonkin sortin ennätys?
Minä aattelin kyllä tulla mp-messuille ihan toisilla nopeuksilla kun 360 km/h. Ainakin ne kuulutuksissa väittää vehkeen kulkevän noin 1000 km/h. Ei vain pääse mittareita enää katselemaan, joten voihan se olla feikki.
Niin, se vehe on sinivalkoisissa väreissä ja sillä pääsee vielä illaksi kotiin...
 
"Paino sinällään on melko marginaalinen siinä mielessä, että suurta painoa voidaan aina korvata hevosvoimien määrällä"

Paino ei vaikuta huippunopeuteen
Niin teoriassa, mutta käytännössä kyllä vaikuttaa. Koska siihen huippunopeuteen pitää aina kuitenkin kiihdyttää.

Elikäs mitä painavampi samantehoinen laite, niin sitä pidemmän suoran se vaatii päästäkseen huippunopeuteen. Jos Busa painaisi 1000kg, niin Suomestakaan tuskin löytyy yhtään tienpätkää jossa sen ehtisi kiihdyttämään huippunopeuteen
wink.gif
 
Se ainkin tuli todettua viime kesänä, että kuskin koolla ja painolla on merkitystä. Samalla pyörällä 40kg kevyempi ja 30cm lyhyempi pääsi 313 km/h ja painavampi tarvitsi nossit (+50 hp) avuksi jotta pääsi 315 km/h.
 
Se ainkin tuli todettua viime kesänä, että kuskin koolla ja painolla on merkitystä. Samalla pyörällä 40kg kevyempi ja 30cm lyhyempi pääsi 313 km/h ja painavampi tarvitsi nossit (+50 hp) avuksi jotta pääsi 315 km/h.
Toki se vielä tossa lentokentällä korostuu, kun kiihdytysmatka on kohtuu lyhyt. Pienemmällä ja kevyemmällä on paremi teho/paino -suhde ja luultavasti mahtuu paremmin katteiden taakse piiloon.
 
Vertailun vuoksi.
Tuo uusi Bugatti, joka automaailmaa on kohauttanut viime aikoina, kiihtyy 0-300km/h 17 sekunnissa, ja 0-400km/h 55 sekunnissa. Toisinsanoen, paikaltaan kolmeensataan n. 1.5 km matkaa ja neljäänsataan n. 6km.
Sääli ettei VW päästä ihan herkästi ketä vaan kokeilemaan tuolle Ehra-Lessien radalleen. (kaksi 8km suoraa, yhdistettynä kaarretuilla mutkilla, joilta saa 240km/h alkuvauhdin suoralle)
Tarkoitatko tuolla uudella Bugatilla (EI DUCATILLA!
wink.gif
) tuota Bugatti veyronia?? Joskus tm:ssä oli juttua tuosta autosta, ja siinä kirjoitettiin jotenkin näin: Kiihtyvyysarvoksi ilmoitetaan 14sek. Tuo ei varmasti heti hetkauta, kunnes kuulee, että kyseessä on kiihtyvyys 0-300km/h. :P
 
Vertailun vuoksi.
Tuo uusi Bugatti, joka automaailmaa on kohauttanut viime aikoina, kiihtyy 0-300km/h 17 sekunnissa, ja 0-400km/h 55 sekunnissa. Toisinsanoen, paikaltaan kolmeensataan n. 1.5 km matkaa ja neljäänsataan n. 6km.
Sääli ettei VW päästä ihan herkästi ketä vaan kokeilemaan tuolle Ehra-Lessien radalleen. (kaksi 8km suoraa, yhdistettynä kaarretuilla mutkilla, joilta saa 240km/h alkuvauhdin suoralle)
Tarkoitatko tuolla uudella Bugatilla (EI DUCATILLA!
wink.gif
) tuota Bugatti veyronia?? Joskus tm:ssä oli juttua tuosta autosta, ja siinä kirjoitettiin jotenkin näin: Kiihtyvyysarvoksi ilmoitetaan 14sek. Tuo ei varmasti heti hetkauta, kunnes kuulee, että kyseessä on kiihtyvyys 0-300km/h. :P
Kyllä tuohon tahtiin tai jopa kovempaa kiihtyy muutama suomalainen katupyöräkin  
wink.gif


Tero Kiiran Kawalle mitattu 0-200km/h 5.9s.. Kuitenkin kohtuu lähellä vakio 10R:ää, kertoo melko paljon myös kuskin taidoista. Ei taida Bugatticaan pysyä mukana.. Tosin alle 300km/h nopeuksissa monikin pyörä pöllyttää sen.
 
Vertailun vuoksi.
Tuo uusi Bugatti, joka automaailmaa on kohauttanut viime aikoina, kiihtyy 0-300km/h 17 sekunnissa, ja 0-400km/h 55 sekunnissa. Toisinsanoen, paikaltaan kolmeensataan n. 1.5 km matkaa ja neljäänsataan n. 6km.
Sääli ettei VW päästä ihan herkästi ketä vaan kokeilemaan tuolle Ehra-Lessien radalleen. (kaksi 8km suoraa, yhdistettynä kaarretuilla mutkilla, joilta saa 240km/h alkuvauhdin suoralle)
Tarkoitatko tuolla uudella Bugatilla (EI DUCATILLA!
wink.gif
) tuota Bugatti veyronia?? Joskus tm:ssä oli juttua tuosta autosta, ja siinä kirjoitettiin jotenkin näin: Kiihtyvyysarvoksi ilmoitetaan 14sek. Tuo ei varmasti heti hetkauta, kunnes kuulee, että kyseessä on kiihtyvyys 0-300km/h. :P
Kyllä tuohon tahtiin tai jopa kovempaa kiihtyy muutama suomalainen katupyöräkin
wink.gif


Tero Kiiran Kawalle mitattu 0-200km/h 5.9s.. Kuitenkin kohtuu lähellä vakio 10R:ää, kertoo melko paljon myös kuskin taidoista. Ei taida Bugatticaan pysyä mukana.. Tosin alle 300km/h nopeuksissa monikin pyörä pöllyttää sen.
Aah, tästä on kehkeytymässä klassinen auto vs. mp taisto pikkuhiljaa.
biggrin.gif
Tarvitaan enää joku kertomaan keulivista lava-autoista tai vaikkapa tosta Bugatista lisää
wink.gif
 
Back
Ylös