• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

748

Compañero

New member
Ei oo pyörää tallis tällä hetkellä ja nyt olis tollanen 2001 748 tarjolla. Oishan noita uudempia Ducsujakin tarjolla ja nykyaikaisempia, mutta jotenkin tuo kiehtoo. Tehoja taitaa 748:ssa olla n.100hv ja vääntö niinä 70-80Nm ja paino yli 200kg???

Jos kokemuksia/näkemyksiä tai parempia vaihtoehtoja 748:lle, niin laittakaa toki. Ja jos omaanne haluatte tarjota, niin siitä vaan...
 
Ei oo pyörää tallis tällä hetkellä ja nyt olis tollanen 2001 748 tarjolla. Oishan noita uudempia Ducsujakin tarjolla ja nykyaikaisempia, mutta jotenkin tuo kiehtoo. Tehoja taitaa 748:ssa olla n.100hv ja vääntö niinä 70-80Nm ja paino yli 200kg???

Jos kokemuksia/näkemyksiä tai parempia vaihtoehtoja 748:lle, niin laittakaa toki. Ja jos omaanne haluatte tarjota, niin siitä vaan...
Sitä luokkaa niistä irtoaa, omasta -00 mallista penkitettiin vajaa 93 heppaa takapyörältä termignonin slipareilla ja DPn lastulla. Ei mikään ohjus, mutta kyllä sillä eteenpäin pääsee. Mukava ja huoleton peli on ollut, mitään ylimääräistä huoltoa ei ole tarvinnut tehdä.
Ja on tyylikäskin vielä  
tounge.gif
 
748:ssa on useita asioita joita täytyy tarkailla ja joista täytyy pitää huoli, tai sitten edessä voi olla kallista remonttia. Mulle on vähän epäselvää, että mitkä ongelmat koskee vain vanhimpia malleja, kuulema osa ongelmista ei päde viimeisimpiin vuosimalleihin.

Tärkein on varmaan ne keinuvivut: jos niiden pinnoitusta ei tarkkailla ja kuluneita ei vaihdeta ajoissa, niin sitten menee vaihtoon nokka-akselit ja se ei ole ihan halpaa...
(Tarkistus ei kuulu huolto-ohjelmaan...)
 
Muutama juttu mitä kannattaa tarkkailla on keinuvipujen kuluminen, itse olen ihmetellyt niitä venasäätöjen tarkastusken yhteydessä. Ei ole tarvinnut venoja säätää ja keinut(mitkä näkyvät) näyttävät hyvältä. Öljynvaihdon yhteydessä huomaa kanssa jos karkeasuodattimessa on hilsettä, voipi viitata keinujen kulumiseen. Tai ao. vauhtipyörän sokan hajoamisen.

Vauhtipyörän pulttejakin on jossain vanhemmissa löystynyt, näkyy vasemman puolen ajoituksen tarkastusikkunasta jos v-pyörä on kiinni ikkunassa. Siinä vaiheessa huomaa varmaan muustakin
smile_org.gif


Akun takana oleva lataussäätimen liitin on hieman altis kosteudelle, omasta vaihdoin varmuuden vuoksi järeämpään. Oli vanha vähän tummunut...

Tuo keinujen kuluminenkin osittain vältettävissä oikeilla venan välyksillä ja laadukkailla öljyillä sekä koneen kunnollisella lämmittämisellä ennen revittelyä. Ja kyllä asiantuntevassa huollossa kuluneet keinut huomataan säätöjen tarkistuksen yhteydessä, tai ainakin pitäisi huomata jos kyseessä ei ole valohoito...

Huollot on omassa yksilössä ollut aika peruskamaa, jakohihnat, tulpat, suodattimet, jarrupalat, renkaat, parit polttimot... kun tekee itse, tulee remontista juuri sellainen kuin siitä sattuu tulevan
smile_org.gif
 
Pystyykö vertaamaan RSV:hen, TL S:ään tai VTR F:ään? Vai onko niin paljon erilaisia tai onko kellään ylipäätään kokemusta? Ja Duceltahan toki löytyy isompaa kokoluokkaakin.

Mites 748:lla radalla pärjää ja syheröiset mutkapätkät? Pystyykö pienellä vaihteella ottaa ulostulossa keulaa irti? Rakettihan se ei ole, ainakaan aikaisempiin pyöriini verrattuna. Mutta jos rivakka meno pyörältä luonnistuu ja huollettuna/oikein käytettynä luotettava, niin miksipä ei...

Iso Monsterikin käynyt mielessä. Oisko se sitten?
 
Ja kyllä asiantuntevassa huollossa kuluneet keinut huomataan säätöjen tarkistuksen yhteydessä, tai ainakin pitäisi huomata jos kyseessä ei ole valohoito...
Joku mekaanikko väitti, että keinut voi oikeasti tarkistaa vain vetämällä nokat ulos kannesta. Muutoin ei pääse näkemään kaikkien keinujen liukupintoja. Ja ne voi kulua kahdella eri tavalla, eli pinnasta voi lähteä lastuja tai sitten se vain kuluu montulle. Saas nähdä, en ole vielä omaa talvihuoltoa aloittanut... en kyllä usko että niitä niistä pienistä luukuista pääsee näkemään, ainakaan silloin jos kone on kiinni rungossa.

Muitakin mahdollisia ongelmakohtia on, tässä jotain mitä nyt tulee ulkomuistista:
- latausliitin, keinuvivut ja vauhtipyörän mutteri jo tulikin...
- vakioilmansuodattimet, päästää p*skan tosi helposti läpi. Ilmaboksissa on yleensä melkoinen pöly... Tarvikefiltteriratkaisu maksaa jotain 200-250eur.
- eturattaan kiinnitys, jos löystyy niin hakkaa vetoakselin hajalle
- bensansuodattimen huollon laiminlyönti: jos se alkaa tukkeentua, niin bensapumppu joutuu koville, vanhoissa yksilöissä suli jotain laturin johtoja tästä syystä. Samoin bensavuotoja on ollut...
- kytkimen työsylinteri voi pettää
- takarattaan "kiinnityspuslat" voi lähteä liikkeelle sisäänpäin ja ne alkaa sorvaamaan keskiötä...

Ja tietty se tehon puute, tuntuu tosi laiskalta Z750:n jälkeen (jossa oli 105hp takapyörältä). Ja mullakin on kiinni termit + lastu, vakio 748:ia en ole ajanut...

Mutta silti... hyvä pyörä se on. Vaatii vaan tarkempaa huolenpitoa kuin perusjapsit.
 
Ja kyllä asiantuntevassa huollossa kuluneet keinut huomataan säätöjen tarkistuksen yhteydessä, tai ainakin pitäisi huomata jos kyseessä ei ole valohoito...
Joku mekaanikko väitti, että keinut voi oikeasti tarkistaa vain vetämällä nokat ulos kannesta. Muutoin ei pääse näkemään kaikkien keinujen liukupintoja. Ja ne voi kulua kahdella eri tavalla, eli pinnasta voi lähteä lastuja tai sitten se vain kuluu montulle. Saas nähdä, en ole vielä omaa talvihuoltoa aloittanut... en kyllä usko että niitä niistä pienistä luukuista pääsee näkemään, ainakaan silloin jos kone on kiinni rungossa.
Tosiaan ei noita alempia keinuja näe kunnolla tarkistusluukusta, mutta jos välys on kasvanut suureksi niin voi olettaa kulumaa löytyvän. Nitä nyt noita kuluneita keinuja on näkynyt nettikeskusteluissa, suurin osa on ollut niitä avaavia keinuja.

Mielessä on käynyt että seuraavaan isompaan talvihuoltoon pudottaa koneen irti rungosta, helpottaa kummasti kaikkia huoltotoimenpiteitä. Jakohihnan kiristimen mutterikin jää ikävästi runkoputken taakse, modatulla hylsyllä ja nivelellä joutuu kiristämään.
 
Pystyykö vertaamaan RSV:hen, TL S:ään tai VTR F:ään? Vai onko niin paljon erilaisia tai onko kellään ylipäätään kokemusta? Ja Duceltahan toki löytyy isompaa kokoluokkaakin.

Mites 748:lla radalla pärjää ja syheröiset mutkapätkät? Pystyykö pienellä vaihteella ottaa ulostulossa keulaa irti?
748 on luonteeltaan aika erilainen kuin nuo mainitsemasi isommat twinit. (Rehellisesti sanoen en kyllä ole noilla radalla ajanut.) Mutta juuri koneen luonteen ansiosta 748 on hauska. Alavääntö ei ole kaksinen, mutta kiertää iloisesti rajoittajalle saakka ja 6000rpm alkaen on mielestäni oikein hauska ajaa. Bipostokin pukkaa kyllä keulaa kevyesti ylös, kun osut avaamaan sopivalla kierrosalueella. (Sinänsä tuohan ei nyt ole paras etenemistapa, vaikka mukavalta tuntuu kyllä.)

Oma täysamatöörikokemusmielipiteeni on, että on jokseenkin raskas vietävä syheröissä ja vaatii määrätietoista vääntämistä. Saa varautua valitsemaan vaihteensa riittävän alas, ettei mutkan läpimenosta tule tökkivää kitkuttelua kierrosten pudotessa (Alastaro; 3. 5. 11.). Eli ajettava kai kuten 600cc nelarilla. Kakkonen (vaihde) tulee tutuksi. 748 on parhaimmillaan ajettavimmissa pidemmissä kurveissa, joissa kysytään pyörän vakautta (Alastaro; 4. 6. 8-9.). Itse kyllä pidin myös sellaisista joihin mennään lujaa, osajarrulla sisälle (A.; 1.). Keveämmät vanteet ja isompi takaratas auttaa kotomaan ratojen syheröihin.

Huoltojutuista sen verran, että itsellä ei ollut 2001 bipostossa mitään ongelmia kahden vuoden aikana. Joitakin tuhansia kilsoja ratakiusaamista ja maantietä hieman enemmän. Myydessä mittarissa oli liki 30tkm. Kannattaa liittyä ja lukea keskusteluja myös ducati.ms -foorumilta.
 
Pystyykö vertaamaan RSV:hen, TL S:ään tai VTR F:ään? Vai onko niin paljon erilaisia tai onko kellään ylipäätään kokemusta? Ja Duceltahan toki löytyy isompaa kokoluokkaakin.

Mites 748:lla radalla pärjää ja syheröiset mutkapätkät? Pystyykö pienellä vaihteella ottaa ulostulossa keulaa irti?
748 on luonteeltaan aika erilainen kuin nuo mainitsemasi isommat twinit. (Rehellisesti sanoen en kyllä ole noilla radalla ajanut.)
Sitä vaan ajattelin, että jos jollain ois kokemusta mainitsemistani V2:sta (tai muista). Ja siltä pohjalta vähän ominaisuuksia ym. tuntumaa/fiilistä vois verrata.

Itellä kokemusta VTR F:stä ja molemmista Telluista. Esim. VTR on mielestäni oikein ketterä, voimaa ihan ok ja hyvin taipuu mutkiin. Ja jos joku on samaa mieltä Veturista ja omaa, kokemukseen perustuvan, mielipiteen 748:sta, niin sais vähän vertailupohjaa...
 
Itellä kokemusta VTR F:stä ja molemmista Telluista. Esim. VTR on mielestäni oikein ketterä, voimaa ihan ok ja hyvin taipuu mutkiin. Ja jos joku on samaa mieltä Veturista ja omaa, kokemukseen perustuvan, mielipiteen 748:sta, niin sais vähän vertailupohjaa...
Ymmärsin kyllä vaikka vastasinkin. Tarvitset kommentteja joltain joka on noita kaikkia radalla ajanut. Ei millään noista mitään vaikeuksia julkisilla teillä ole, kun siellä et syheröillä polvea maahan sentään paina? Voimaa kaikissa mainitsemissasi isoissa on 748:a enemmän, erityisesti alakierroksilla, ja sitä vastoin 748 on muita kierrosherkempi. Jos pelkkään maantiesyherökokemukseen pohjaisin, pitäisin 748:a tosi ketteränä ja keveänä ajettavana.
 
Back
Ylös