Jos tuollaisen Ducatin haluaa niin suosittelen joka tapauksessa varautumaan siihen, että rahaa kuluu perus nelipyttyistä japsia enemmän huoltokuluihin. Ja jos näyttää, että huoltokulut ovatkin todella pienet, niin sitten pitää olla tyytyväinen. Kytkintä, hihnoja, keinuvipuja ja kaikenlaista tilpaketta näihin kuluu. Lisäksi huomattava määrä työaikaa huolloissa, jos ne tehdään kunnolla. Niistä sitä hintaa tulee.
No joku sana vielä huoltokuluista, tässä sen enempää mihinkään merkkiin ja malliin viittaamatta.
Huoltokuluiksi ainakin minä miellän sellaiset kulut, jotka aiheutuu normaaleista määräaikaishuolloista, työkustannuksista ja tavanomaisista kulutusosista.
Siis ketjut, rattaat, öljyt, nesteet, putsarit, tulpat, jarrupalat, renkaat, akku, remmit yms. ovat niitä normaaleja kulutusosia - ja huoltokuluja.
Mutta mielestäni ei voi puhua huoltokuluista, jos ajokista hajoaa pienillä km-lukemilla ja normaali keskivertokäytössä kytkintä, keinuvipuja, venttiileitä, jakopäätä, mäntiä, sylintereitä, kansia, laakereita ja kaikenlaista muuta "tilpaketta", tulee sähkövikoja, nestevuotoja, jarruvikoja jne, jne.. - työkustannusten osuutta unohtamatta. Iskaritkaan eivät mene tuonne huoltokulujen puolelle, jos ne hajoavat tavanomaisessa käytössä jo mitättömissä km-lukemissa.
Kyllä ne on aivan selkeästi ylimääräisiä korjauskuluja. Ne saattaa kertoa niin käytöstä, käyttäjästä, huollon puutteesta, ammattitaidottomasta huollosta, merkin / mallin suunnitteluvirheestä, maanantaipäivän mallista, kuin huonosta laadustakin.
Melkeinpä väittäisin, että todella suuri osa rikki menneistä paikoista johtuu aivan meistä itsestämme. Korjataan ja ropataan, vaikka ei ole minkäänlaista käsitystä edes perusasioista. Ainakin noita ti-asennuksia ja niistä aiheutuneita katastrofeja olen nähnyt paljon - ja joskus aikoinaan niitä korjannutkin.
On myös vara myöntää, että olen itsekin ryssinyt joskus jotain ja pahasti, kun olen kuvitellut osaavani homman. Vaikka perushuollot itse teenkin, niin nykyään mulla on periaate; En yritä tehdä mitään, mitä en varmasti tiedä osaavani. Vallankaan sellaista, jonka epäonnistumisesta saattaa aiheutua isoja kustannuksia