• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

ABS stoppie?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tiikeri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Tiikeri

New member
Tulipas kaverin kanssa keskustelua(meinas mennä tinkauksen puolelle), voiko abs jarruilla varustetulla pyörällä tehdä stoppien?

eli kun pyrstö kunnolla ilmassa niin mitäs tekee abs, katkooko jarrutusta myös etujarrulta
 
Ihan hirvellä mutulla heitettynä...eikös abs perustu kiihtyvyysanturiin, kun etupyörän pyörimisnopeus hidastuu liaan nopeasti niin jarrutejoa tiputetaan (katkotaan, pätkitään tms) Ei kai niissä mitään asentotunnistimia oo, eli mun veikkaus menee leiriin, kyllä abs mopolla stoppien pystyy vetäsee.
 
Lisää mutua: Kaiken järjen mukaan ABS säätää etu- ja takarenkaan jarruvoimaa erikseen, ei yhtenä pakettina. Eli pitäs onnistua, ja vois olla aloittelijalle helpompikin, kun ei tartte pelätä renkaan lukkiutumista. Todellisuus voikin olla sit eri asia.
 
Todellisuus voikin olla sit eri asia.
Eikös joku fjr kuski vois testata
wink.gif
 
Pyörimisnopeusanturit valvoo nopeutta. Jos lukitus alkaa ,
kasvaa kulmahidastuvuus ja renkaan luisto kasvaa. Kun raja-arvot ylitetään, säädin käskee magn.venttiilejä pysäyttämään paineen nousu / alentamaan sitä. Ja pyörä pyörii... Ja taas sama alusta..
 
Kaikki mutuilijat lukekaa tuo ensin, pätee pääsääntöisti myös pyöriin ABS

Kokeiltu on, että väärin jarruttamalla eli pumppaamalla saa perän kevenemään ja siitä edelleen mahdollisesti nousemaan.
Siitä ei ainakaan minulle, nykyään kun Viagrakin on keksitty, tule mitään erityisiä kiksejä, lähinnä
eek.gif
 
Ihan hirvellä mutulla heitettynä...eikös abs perustu kiihtyvyysanturiin, kun etupyörän pyörimisnopeus hidastuu liaan nopeasti niin jarrutejoa tiputetaan (katkotaan, pätkitään tms) Ei kai niissä mitään asentotunnistimia oo, eli mun veikkaus menee leiriin, kyllä abs mopolla stoppien pystyy vetäsee.
Mikäli moottoripyörissä samaa tekniikkaa käytetään kuin autoissa noiden absien kans niin pyörän navassa pitäis olla sellainen hammastettu rengas ja sen yhteydessä anturi joka haistelee muuttuvaa magneettikenttää... Eli tuo kentän vaihtelutaajuudella tuon pitäis haistella että yrittääkö pyörä lukkiutua vai ei. Eli tuolla pitäis saaha aina keliin nähden se maksimi jarrutusvoima.

En tiedä sitten että onko pyörissä lisäksi joku tunnistin mikä tunnistelee tuota että nakkaako perää ilmaan vai ei. Mikäli ei tuollaista ole niin periaatteessa pitäis olla mahdollista stoppien teko.

Eli tääkään ei mitään faktaa ole. Mutulla mennään.
 
Kyllähän toi Zetori tuntuu perivän ABSeillakin, en tosin ole yrittänyt oikein yrittämällä nostaa niin korkealle kuin vaan mahdollista. Ihan perus jarrutustreenissä nousee jonkun verran, en osaa senttejä sanoa.
 
B-Magazinessa testattiin isoa Bemaria, ja eipä stoppiet onnistunut.
tuliko se epäonnistuminen abseista vai pyörästä muuten?
Veikkaan, että "pyörästä muuten" oli suurena osasyyllisenä ABSien lisäksi. Tele- ynnä paralever jousituksella kun ei edes keula painu vaikka kuinka kiskoo käsijarrusta.
Silmämunat kylläkin meinaa lähteä päästä kun servo-integraali niittaa samaan rahaan takajarunkin kiinni...
tounge.gif


Muitten puolesta en ossaa sanoa mittään...

t. pozo

062802moto_prv.gif
 
Mitäs jos takanen pyörii ilmassa kovaakin? Luuleeko "ABSi" että etupyörä luistaa?
 
Ei taida noi ABSien ohjausohjelmien koodaajat pyöriä näillä saiteilla
biggrin.gif
Eli ei kun testaamaan!
 
Köpi kielsi kikkailun kun testasin sen FJR:ää, joten kokemusta ei oo kun kaverin F650 bemarista, jolla en kyllä saanut takarengasta yli kymmentä senttiä irti maasta, vaikka yritin useampaan otteeseen. Eturengas ei varmasti luistanut, mutta silti alko ABS raksuttaa. Ehkäpä se tosiaan mittailee etu- ja takapyörän nopeuseroa myös...
 
Osa merkeistä ainakin omilla sivuillaan kertoo että on erillinen abs jarrupiiri eteen ja taakse
"...The system, which works independently on the front and rear brakes, operates at 100 calculations per second and so can sense the exact moment the wheel is about to lock up..."
miten se vaikuttaa jos toinen rengas, lukossa onkin hieman mysteeri

tämä näytti olevankin yllättävän visainen kysymys
 
Sitähän abs juuri tekeekin, vertaa pyörien nopeuseroa. Milläs muuten se voi määrittää nopeuden tai luistaako/lukittuuko jompikumpi pyöristä??
 
Back
Ylös