ABS-tuloksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yoohah
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Joo on nuo absit ihan hyvät:p Kotariin ei tule kuin 5 metriä lisää jarrutus matkaa kun ne on päällä. Olen miettinyt että kuinka paljon on vauhtia kun törmään auton perään tai kylkeen versus että sais pysäitettyä ennen sitä. En ole vielä jaksanut ruveta laskeskelemaan.

Niin, valitettavasti kaikki abs-toteutukset ei ole yhtä hyviä. Kesällä koeajoin kaksi uutta kotaria ja molemmissa tiukka jarrutus tuntui kuin renkaan ja asfaltin välissä olisi jotain luistavaa möhnää. Toisen merkin molemmissa pyörissä pitoa löytyi selvästi tiukemmin. Ja kolmannen merkin pyörässä taas möhnä palasi renkaan alle.

Olen ollut monta kertaa ajoharjoittelussa melkein 10v vanhalla abs-pyörälläni ja joka kerta jarrutuksen tehokkuutta kehuttiin. Rengas vinkuu selvästi, eikä perä juurikaan nouse. Ratapyörässäni, joka on yhtä vanha ja ilman abs:ia, ongelmana on perän nousu ilmaan, jos ei ole tarkkana. Kitkaa siis on, mutta helposti lähtee yli. Joku voisi varmaan ohjeistaa miten tuon saisi minimiin.
 
Onhan se toki niin että ei kaikkeen voi varautua mutta yleensä niissä tilanteissa abseilla ei tee mitään.
Jos auto syöksyy eteen ja ainut mahdollisuus on pysähtyä ennen autoa apsit voi pelastaa, yleensä ei.

Uskaltaisin kuitenkin väittää, että absit pelastavat juuri tuossa tilanteessa taviksen, koska hätäjarrutus on useimmille varsin vaativa suorite.

ja absitko tekee jarrutuksesta jotenkin tehokkaamman ja kuski on paremmin hereillä tilanteessa. Uskallan väittää että ei pelasta, vaan juuri toisinpäin. Ollaan enemmän unessa ja pienemmällä markinaalilla liikkeellä kun on nää tehokkaat absit.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Niin, valitettavasti kaikki abs-toteutukset ei ole yhtä hyviä. Kesällä koeajoin kaksi uutta kotaria ja molemmissa tiukka jarrutus tuntui kuin renkaan ja asfaltin välissä olisi jotain luistavaa möhnää. Toisen merkin molemmissa pyörissä pitoa löytyi selvästi tiukemmin. Ja kolmannen merkin pyörässä taas möhnä palasi renkaan alle.

Olen ollut monta kertaa ajoharjoittelussa melkein 10v vanhalla abs-pyörälläni ja joka kerta jarrutuksen tehokkuutta kehuttiin. Rengas vinkuu selvästi, eikä perä juurikaan nouse. Ratapyörässäni, joka on yhtä vanha ja ilman abs:ia, ongelmana on perän nousu ilmaan, jos ei ole tarkkana. Kitkaa siis on, mutta helposti lähtee yli. Joku voisi varmaan ohjeistaa miten tuon saisi minimiin.

Oletko kokeillut kuinka paljon lähtee jarrutus matkasta pois kun kytket absit pois päältä? Kotarissa ero on karkeasti 80 vauhdista 5 metriä.
 
ja absitko tekee jarrutuksesta jotenkin tehokkaamman ja kuski on paremmin hereillä tilanteessa. Uskallan väittää että ei pelasta, vaan juuri toisinpäin. Ollaan enemmän unessa ja pienemmällä markinaalilla liikkeellä kun on nää tehokkaat absit.

Miten vain. Omaa ajotyyliäni nämä minulle ensimmäiset absit eivät ole muuttaneet.Kuskin vireystila on luultavasti muusta kiinni, kuin pyörässä olevasta jarrujärjestelmästä. Uskoisin, että sitä ajaisi kaikista skarpimmin, jos ei olisi jarruja ollenkaan:p Se mitä tässä yritän sanoa on, että kaikenlaiset apujärjestelmät tasoittavat kuskien eroja.Muuten kannatan ihmisten vapautta valita itselleen sopiva systeemi.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
ja absitko tekee jarrutuksesta jotenkin tehokkaamman ja kuski on paremmin hereillä tilanteessa. Uskallan väittää että ei pelasta, vaan juuri toisinpäin. Ollaan enemmän unessa ja pienemmällä markinaalilla liikkeellä kun on nää tehokkaat absit.

Marko, nyt et nää metsää puilta, ehkäpä juuri siksi, että sulla on toi mopo ja liikenne muutenkin aika paljon keskivertojantteria paremmin hallussa. Suurin osa porukasta kiskasee äkkitilanteessa etusen lukkoon ja päätyy naamalleen. Parempi törmätä pystyssä ja vähän hitaammalla vauhdilla kuin maantasossa liukuen vähän kovempaa.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kuinkas moni motoristi kykenee jarruttamaan läheskään noin tehokkaasti? Siis ilman abseja?

Tosi harva, varsinkin kun olosuhteet vaihtelevat. Tuo viiden metrin ero ABS:n ja ei ABS:n välillä liikenteessä ei meinaa mitään, koska toinen tulos on olosuhteista riippumatta aika lailla aina sama ja maksimi.

ABS liikenteessä hyvä.

Koska mopoilla ajetaan vaikka ihan kilpaakin, niin toi ABS pitäis voida sammuttaa kuskin niin halutessa.

Harva sammuttais, varsinkaan kadulla.
 
Uskoisin, että sitä ajaisi kaikista skarpimmin, jos ei olisi jarruja ollenkaan:p Se mitä tässä yritän sanoa on, että kaikenlaiset apujärjestelmät tasoittavat kuskien eroja.Muuten kannatan ihmisten vapautta valita itselleen sopiva systeemi.

Tämä on ihan totta. Ajelin muuten aika rauhallisesti Alastarolta Mynikseen kun oli jarrukahva poikki:blink:
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Marko, nyt et nää metsää puilta, ehkäpä juuri siksi, että sulla on toi mopo ja liikenne muutenkin aika paljon keskivertojantteria paremmin hallussa. Suurin osa porukasta kiskasee äkkitilanteessa etusen lukkoon ja päätyy naamalleen. Parempi törmätä pystyssä ja vähän hitaammalla vauhdilla kuin maantasossa liukuen vähän kovempaa.

Samaa mieltä että koko matka kannatta käyttää hidastuvuuteen ennen kuin pulkkana liukumiseen. Mua vaan häiritsee kun porukka pitää noita abseja jonain ihmejarruina jotka pelastaa tilanteesta kuin tilanteesta.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tosi harva, varsinkin kun olosuhteet vaihtelevat. Tuo viiden metrin ero ABS:n ja ei ABS:n välillä liikenteessä ei meinaa mitään, koska toinen tulos on olosuhteista riippumatta aika lailla aina sama ja maksimi.

ABS liikenteessä hyvä.

Koska mopoilla ajetaan vaikka ihan kilpaakin, niin toi ABS pitäis voida sammuttaa kuskin niin halutessa.

Harva sammuttais, varsinkaan kadulla.

Nyt pitää muistaa että toi 5 metriä ero on silloin kun abseilla yritetään jarruttaa mahdollisimman tehokkaasti. Jos liipaisee jarrut pohjaan tyyliin kaikkinytheti niin ero on huomattavasti pidempi.
Mutta joo kun tiellä on kaikkea likaa, savea ja öljyä niin onhan se helpompi jarrutella niin ettei etunen lähde alta mutta ei ne ihmeisiin pysty.
 
Nyt pitää muistaa että toi 5 metriä ero on silloin kun abseilla yritetään jarruttaa mahdollisimman tehokkaasti. Jos liipaisee jarrut pohjaan tyyliin kaikkinytheti niin ero on huomattavasti pidempi.
Mutta joo kun tiellä on kaikkea likaa, savea ja öljyä niin onhan se helpompi jarrutella niin ettei etunen lähde alta mutta ei ne ihmeisiin pysty.

Vaikka se olis 10 metriä, niin ei meinaa mitään. Mutulla heitän, ettei yksikään mp:llä kuollut tai vakavasti loukkaantunut ole tuon jarrutusmatkan eron takia haudassa/ lasaretissa.

Lukkiutuneen etusen takia haudassa/ lasaretissa on useampia.

Tollanen 5-10 metriä on jarrutusmatkassa ihan mitätön, kun tuohon lisää erilaiset pyörät, renkaat ja olosuhteet.

ABS hyvä.

Jarruttamisen osaaminen hyvä.

Tehokkaan jarrutuksen tekeminen abseilla on helpompaa, ja ilman abseja mitattavasti tehokkaampaa.
 
Huonolla pyörällä ohjastaja on jatkuvasti liikenteessä valppaana, kun taas hyvällä, (ja avusteisella), on paljon huol(ima-) / (e-) ttomampi.....:D
 
Riittävän rennot kädet ja herkkä sormituntuma kahvaan lienee ainut lääke tuohon perän nousuun. Hyvillä jarruilla helpompaa, huonoilla lähes mahdotonta tuntuman puuttuessa.

Eli eikö pysty säätämään mihinkään suuntaan alustaa ruuvaamalla? Pyörä ja jarrut on jokseenkin kuin sinulla.
Tietysti hommaa voi hallita sormin, kun tulevan jarrupaikan tietää ennalta ja matka riittää. Joskus vaan ihmetyttää kaikki eksoottiset hiilikuitujarrut, kun pyörän saa ympäri vähemmälläkin. Ja rohkenen väittää, että liikenteessä hirven tai auton puskiessa sivulta eteen niin ettei jarrumatka riitä, ympäri menee helposti jos tämä on mahdollista. Kerran näin kypärän muotoisen kuopan auton ovessa vähän ikkunan alapuolella...
 
Oletko kokeillut kuinka paljon lähtee jarrutus matkasta pois kun kytket absit pois päältä? Kotarissa ero on karkeasti 80 vauhdista 5 metriä.

Silloin kun pyöräni ostin, niin siinä oli absit päällä (ei saa pois) toiseksi lyhin jarrutusmatka satasesta mitä Motorrad oli koskaan mitannut. Eikä tuohon juuri muutoksia ole tullut. En siis usko pystyväni parempaan tuolla pyörällä, ilman absejakaan. Sitä paitsi abseilla voin tehdä vaivattomasti toistettavia suorituksia.

Ja kuten mainitsin, ratapyöräkin on, ilman abseja.
 
Tuli hankittua vanha Bemari, jossa on Absit.
Tuumailin, että tarttis kokeilla, miten ne toimi. Einpä ehtinyt, kun tuli peura eteen hiekansekaisella kuoppaisella kantatiellä. No vauhtia ei ollut kuin se 80km/h, mutta tuhina vaan kuului kun abs teki töitä sepelintäyteisellä asfaltilla.
On mulla lukkiutumattomat vanhemmassa -48 mallin Bemarin etupäässäkin. Siinä on kylläkin panostettu enemmän takapään jarruihin ainakin, jos jarrurumpujen kokoa vertaa.
 
Aihehan on sellainen että tulee helposti provoja, mutta näin lauantai-iltana sanoisin, ennenkuin täysin olen pihalla, että tähänastiseen kokemukseen perustuen, ehdottaisin kaikkia mahdollisia (sis. ABS) teknisiä apuvälineitä, ja sen lisäksi jatkuvaa tunnetta ja tietämystä siitä että ne auttavat vain tiettyihin tilanteisiin ja ajotoiminnan sopeuttamista tämän mukaiseksi.

ABS jarrujen kaiken pilaavasta vaikutuksestahan on keskusteltu aiemminkin ja jonkinlainen näkemys ilmaistiin silloinkin että kaikkein turvallisin motoristi on se joka ajaa ilman vaatteita ja jarruja. Amerikoista olemme kuitenkin saaneet lisätietoja tähän liittyen ja vaikuttaa siltä että esim. kypärättömyyden puolesta vannovien määrä näyttäisi vähenevän -joka mällin jälkeen.
 
eiköhän se oo niin että abs ja vetoluiston estotkin pelastaan tilanteesta johon ei tolkun ajolla edes joudu.
mutta kyl 5m on paljon... tekee kipeetä pysätä sisäkkäin auton kanssa... vaikka ei se silti sisäkkäin viittä metriä mene.....
toinen vaihtoehto on 50 luvun mopot niis ei mene jarrulla lukkoon eikä sudi satasesta kaasulla
silloin kun 900 kawat tuli alko porukka oppia ajamaan ... jos ei tuli luonnollista poistumaa....
six on tullu ajoa helpottavaa laittetta että riittää ostajia
 
Pakko, laki, direktiivi, pykälä, vitutus ja voi saatana. Mitä vikaa siinä on, että yksillöllä olisi joku valinnan vapaus... ihan sama mitä absit tekee. Pakko absien sijaan investoimalla saman summan vaikka varhaiskasvatukseen ja huumevalistukseen voi saada myös jotain aikaan.
Liikenne alkaa oikeasti oleen järkevällä tasolla loppuun kaluttu, jos poistumia katsoo lukumäärällisesti.
 
Tuo viimeinen havainto on kyllä niin totta. Poistumat on aika vähäisellä tasolla. Niiden viimeistenkin poistaminen vaatii käytännössä liikenteen lopettamista, joten karkeasti nykytasoon +/- on tyytyminen edes jotensakin järkevin panostuksin ja määräyksin.
 
Back
Ylös