• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

ABS-tuloksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yoohah
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
ABSeista johtuva jarrutusmatkatappio on aika mutkikas juttu. Tykkäisin sanoa, että kun asfaltista puhutaan, tosielämän tilanteissa järjestelmien ero on pienempi kuin labrajarrutuksissa, joita tehdään kursseilla. Eroa pienentävä tekijä on kuskin suorittama hallinnan säilyttäminen. Jos tilanne on koko jarrutuksen ajan hallinnassa ilman palauttavia toimenpiteitä ja tiukalla jarrulla voidaan mennä loppuun asti, ABSien hyötyä on vaikea nähdä.

Tykkäisin yksinkertaistaa asian niin että kuskin suorittama hallinnanpalautus kesken jarrutuksen maksaa enemmän matkaa kuin ABSien suorittama. ABSit ovat ajonvakautusjärjestelmä, ne pyrkivät vähentämään kuskin tarvetta palauttaa laitteen hallinta kesken jarrutuksen. Mitä labramaisempi tilanne on, sitä vähemmän hallinnanmenetystä on tarjolla ja sitä vähemmän ABSeista on hyötyä.

ABSeilla saatu jarrutusmatkojen hajonta on varmaankin pienempi kuin ilman ABSeja, vaikka minimijarrutusmatka onkin suurempi. Labrajarrutuksissa hajonta on molemmissa tapauksissa pieni, jos kuskin jarrutustaidoissa on riittävä perustaso.

ABSien mukanaolo voi antaa kuskille luottamusta ja pelottomuutta harjoitella tehokkaita jarrutuksia ja edistyä paremmin kuin ilman ABSeja. Tässä suhteessa on suuria eroja eri ihmisten välillä, taustalla oleva kaato voi vahvistaa pelkoja. Harjoittelun myötä voidaan päästä siihen että tosipaikan tullen jarrutus alkaa epäröimättä ja tehokkaasti säästäen metrejä silloin kun tila hupenee nopeiten, eli jarrutuksen alussa. Verrattuna harjoittelemattomuuteen, tämä kompensoi ABSien toiminnasta syntyvää tappiota, parantaa väistökykyä ja pienentää ulosajon tai törmäämisen seurauksia.

Ja huomioiden vielä se että tekniikka kehittyy kaiken aikaa, ja ne kamalimmat viritykset aikaa myöten häviävät ja hyvät yleistyvät. Nykyiset parhaat systeemit alkaa olemaan hankalia päihittää hanskalla jarrukisassa, erityisesti jos kisataan muulla kuin puhtaalla kuivalla asfaltilla.
 
Mulla on omakohtaista kokemusta hätäjarrutuksesta yhden jarrutuksen verran. Olin jo kallistanut mutkaan kun näin hirven tulevan tielle. Nopea arvio oli että jos kumpikaan ei muuta suuntaa eikä vauhtia, ollaan samassa paikassa yhtä aikaa ja meikäläinen on pahasti alakynnessä.

Tein niin hyvän ja tehokkaan jarrutuksen osasin ja pieleenhän se meni. Etujarru pysyi hallinnassa, mutta takajarrua tuli aavistus liikaa. Seurauksena oli että se lukittui ja pyörä poikittain noin 90 km/h vauhdista. Se vaan kävi lukossa, tajusin löysätä sen heti, mutta siinä vaiheessa paska oli jo lähellä tuuletinta. Sain pidettyä pyörän pystyssä, mutta kaikki jarrutus ja ohjaustoimet muuttui juuri sillä hetkellä pelastustoimiksi ettei pyörä lähde käsistä.

Tällä kertaa kävi hyvä mäihä, ylivuotinen vasa kääntyi takaisin metsään ( en tiedä säikyttikö mökäpöntöt) vai mikä sen sai aikaan ja minä sain pyörän hallintaan ennen kuin se päätyi metsähallituksen puolelle.

Jos se olis tullut tielle, en olisi mitenkään voinut yrittää väistää enää, kaikki mitä oli käytettävissä, meni pyörän hallintaan, nyt se onnistui, mutta ihan yhtä hyvin se olis voinut lähteä käsistä.

Tuo kokemuksen jälkeen en sylje abseja yhtään, mutta valitettavasti rahavarat tekee sen että piti seuraavankin pyörän kohdalla tyytyä absitomaan malliin. Vaimolle oltais ostettu myös abs malli, mutta valitettavasti lompakko esitti eriävän mielipiteen.

En usko että ne tekee autuaaksi, mutta tällaiselle maallikolle ne toimiessaan antaa vähän enemmän pelivaraa. Pystyn jarruttamaan takarenkaan ilmaan kovassa jarrutuksessa, mutta veikkaan että takaraivossa kytee ajatus että nenälleen mennään. En usko pystyväni aloittamaan täysin tehokasta jarrutusta välittömästi kun tajuan tilanteen, ei vaan taito riitä. Uskoisin että minunlaisia kuskeja on suurin osa ja toimivat absit tekis meille hyvää.
 
Tuo kokemuksen jälkeen en sylje abseja yhtään, mutta valitettavasti rahavarat tekee sen että piti seuraavankin pyörän kohdalla tyytyä absitomaan malliin. Vaimolle oltais ostettu myös abs malli, mutta valitettavasti lompakko esitti eriävän mielipiteen.
.


Köyhyys ei ole ilo, vaikka välillä se naurattaakin:)- Itse ratkaisin ongelman siirtämällä mopon vaihtoa, kunnes sain säästettyä hillot kasaa absi moppaan. Paljon ylitöitä/vähän huvituksia:sad:
 
En kyllä taas yhtään ymmärrä joitain kirjoituksia.. Kele, absillisilla pyörillä jarrutetaan täysjarrutus ihan kuten tavallisilla jarruilla. Jos abs tulee mukaan, niin jarrutus on suoritettu väärin!

Jarrutusmatka vs. tavalliset jarrut kasvaa vain silloin, jos kahva runtataan hallitsemattomasti pohjaan = paniikkijarrutus. Jarrutusmatka siis lyhenee, kun jarrutus on hallinnassa ja abs ei ala hakkaamaan.

Ainakaan minun ajotapoihin abs-jarrut eivät vaikuta pienimmässäkään määrin, kuten ei muutkaan turvavarusteet.
 
Eli eikö pysty säätämään mihinkään suuntaan alustaa ruuvaamalla? Pyörä ja jarrut on jokseenkin kuin sinulla.
Tietysti hommaa voi hallita sormin, kun tulevan jarrupaikan tietää ennalta ja matka riittää. Joskus vaan ihmetyttää kaikki eksoottiset hiilikuitujarrut, kun pyörän saa ympäri vähemmälläkin. Ja rohkenen väittää, että liikenteessä hirven tai auton puskiessa sivulta eteen niin ettei jarrumatka riitä, ympäri menee helposti jos tämä on mahdollista. Kerran näin kypärän muotoisen kuopan auton ovessa vähän ikkunan alapuolella...

Tietty keulan pitää kantaa riittävästi. Perä nousee helpommin jos keula sukeltaa liian nopeasti. Ei noilla eksoottisilla jarruilla juurikaan lisää maksimitehoa haeta vaan parempaa tuntumaa ja samaa jarrutehoa pienemmällä voimalla. Esim. jo suzukin pääsylkän vaihtaminen Brembon tuotteeseen tekee ison eron, mutta vakiopalojen tilalle jotkut hiilipalat niin jarru puree vielä ihan eri tavalla ja tuntuma on pykälää parempi. Tosin kadulla tommonen hiilipala ei oikein toimi kun ekassa jarrutuksessa ei pidä ollenkaan.
 
Jep, eihän sitä kypärääkään tarvi ellei kolaria aja. Ajokortista nyt puhumattakaan, Turhaa niuhotusta sekin kuten kaiken näköiset kurssitkin

Kypärän kuolemia vähentävästä vaikutuksesta on olemassa faktaa, samoin kuin ajokortin osalta. Eli tuo edellinen väitteesi on edelleen vain harhaluulo ellet pysty sitä todistamaan oikeaksi.

Eli vieläkin odottelen vastausta siihen, että kuinka monta sivullista on kuollut mp:n törmätessä heihin ja kuinka monta noita onnettomuuksista olisi vältetty ABS jarruilla.
 
En kyllä taas yhtään ymmärrä joitain kirjoituksia.. Kele, absillisilla pyörillä jarrutetaan täysjarrutus ihan kuten tavallisilla jarruilla. Jos abs tulee mukaan, niin jarrutus on suoritettu väärin!

Juurikin näin kun ollaan ns. labraoloissa, mutta kun mennään oikeaan liikenteeseen ja alustan pito vaihtelee (esim. sade) tai jarrutus pitää aloittaa kallellaan, päästään ABS:n avulla huomattavasti lähemmäs sitä hidastuvuuden maksimia. Normijarruilla kun etusta ei varsinkaan pyörä kallellaan voi päästää lukkoon, on pakko pitää jonkinlainen perstuntumamarginaali maksimipitoon nähden.
 
Tietty keulan pitää kantaa riittävästi. Perä nousee helpommin jos keula sukeltaa liian nopeasti. Ei noilla eksoottisilla jarruilla juurikaan lisää maksimitehoa haeta vaan parempaa tuntumaa ja samaa jarrutehoa pienemmällä voimalla. Esim. jo suzukin pääsylkän vaihtaminen Brembon tuotteeseen tekee ison eron, mutta vakiopalojen tilalle jotkut hiilipalat niin jarru puree vielä ihan eri tavalla ja tuntuma on pykälää parempi. Tosin kadulla tommonen hiilipala ei oikein toimi kun ekassa jarrutuksessa ei pidä ollenkaan.

Mulla on suikassa Brembon 19RCS. En tiedä eroa toimivaan alkuperäiseen, kun tuo laitettiin keväällä heti viallisen tilalle, mutta herkempää välitystä en ole kokeillut edes, koska kahden sormen voima riittää tosi hyvin. Paloina samaa merkkiä SC, RC ei ehtinyt vielä ajoon, sekä EBC:n kisapalaa. Keula oli mieluumminkin liian jäykkä, vieteriä myöten. Alusta tuunataan vasta ensi kaudeksi Ö-tuotteilla. Mutta kiitoksia kommenteista.
 
Mulla on suikassa Brembon 19RCS. En tiedä eroa toimivaan alkuperäiseen, kun tuo laitettiin keväällä heti viallisen tilalle, mutta herkempää välitystä en ole kokeillut edes, koska kahden sormen voima riittää tosi hyvin. Paloina samaa merkkiä SC, RC ei ehtinyt vielä ajoon, sekä EBC:n kisapalaa. Keula oli mieluumminkin liian jäykkä, vieteriä myöten. Alusta tuunataan vasta ensi kaudeksi Ö-tuotteilla. Mutta kiitoksia kommenteista.

Ok, aika samat kamat siellä on kun mulla. Ajoin kauden aikana EBC:n GPFA palalla, Brembon RC:llä ja SBS:n dual Carbonilla. EBC:n pala on hyvä, mutta pölyää pirusti, joten ei enää niitä mulle. Brembon RC ja SBS:n dual Carbon aika samanlaisia, ehkä karvan paremmin puree toi SBS. Kestosta ei hajua noiden kahden jälkimmäisen osalta kun tuli niin vähän kierroksia molemmilla.

Joo ja toi liian jäykkä keula tietty aiheuttaa samaa oiretta kuin liian löysä. Perä nousee jos keula ei painu. Tää on aina tasapainoilua kahden ääripään välistä. Samalla muuten tuo jäykkä keula voipi aiheuttaa keulimista.
 
Käytiin tänään kokeilemassa ihan mielenkiinnosta kuinka tuo 1290 kotari pysähtyy kun tehdään paniikkijarrutus n. 80 nopeudesta. Eli tehtiin vai kaksi jarrutusta apsit päällä. Tyylillä kahvat ja polkimet pohjaan nyt heti ja siellä pysyy, kunnes pysähtyy. Tulos 34 askelta. Absit pois ja kokeilemaan. Rauhallinen jarrutus etujarrulla tulos 27 askelta.

Hondissa ja Bemareissa on kuulemma paremmat absit kun tossa, niin olis kiva kuulla kuinka ne pysähtyy kahvat pohjassa.:bye:
 
Käytiin tänään kokeilemassa ihan mielenkiinnosta kuinka tuo 1290 kotari pysähtyy kun tehdään paniikkijarrutus n. 80 nopeudesta. Eli tehtiin vai kaksi jarrutusta apsit päällä. Tyylillä kahvat ja polkimet pohjaan nyt heti ja siellä pysyy, kunnes pysähtyy. Tulos 34 askelta. Absit pois ja kokeilemaan. Rauhallinen jarrutus etujarrulla tulos 27 askelta.

Hondissa ja Bemareissa on kuulemma paremmat absit kun tossa, niin olis kiva kuulla kuinka ne pysähtyy kahvat pohjassa.:bye:

Itse olen sitä mieltä, että nuo abs:t auttaa silloin, kun tilanne on hankala. Suoralla jarruttaminen (asvaltilla) hyvissä olosuhteissa ei niinkään ole varmaan ollut tähtäimessä kun abs-kehitystä on tehty. Sitten kun alla on kuulalaakerisoraa, tai sataa vettä ja on lätäköitä tai pitää ohjata jarruttaen esteen ohi tai vaikka vedetään kaarteessa vähän liian lujaa ja pitää vauhtia ottaa jarruilla pois (BMW:n dynamic abs). Silloin tuon abs:n osuus saattaa olla se ratkaiseva tekijä siinä mennäänkö hallitsemattomasti metsähallituksen puolelle vai pysytäänkö tiellä ja jatketaan matkaa.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Itse olen sitä mieltä, että nuo abs:t auttaa silloin, kun tilanne on hankala. Suoralla jarruttaminen (asvaltilla) hyvissä olosuhteissa ei niinkään ole varmaan ollut tähtäimessä kun abs-kehitystä on tehty. Sitten kun alla on kuulalaakerisoraa, tai sataa vettä ja on lätäköitä tai pitää ohjata jarruttaen esteen ohi tai vaikka vedetään kaarteessa vähän liian lujaa ja pitää vauhtia ottaa jarruilla pois (BMW:n dynamic abs). Silloin tuon abs:n osuus saattaa olla se ratkaiseva tekijä siinä mennäänkö hallitsemattomasti metsähallituksen puolelle vai pysytäänkö tiellä ja jatketaan matkaa.


Sent from my iPad using Tapatalk

Noinhan se toimii- mutta tässä tullaan takaisin siihen että:
Taitava(avustettu) kuski selviää tilanteista joihin hyvä kuski ei joudu.
Ja siihen että kaikeen ei voi varautua.
Ja jos mennään mutkaan kunnolla lujaa ja siinä on paskaa tiellä niin siitä lähtee jokatapuksessa - ihmisten lait ei päihitä luonnon lakeja. Eikä poliisit vaivaudu niitä valvomaan.

Jotenki on selvitty muinaisina aikoina ilman avustimia vaikka niistä toisinaan onkin iloa.

Edit: avustimet auttaa siinä välissä kun kuski ei oo asioiden tasalla ja ei vielä olla täysin luonnonlakien vietävänä.
 
Perän nousu on hallittavissa aika hyvin asennolla. esim perus endo lähtö onnistuu parhaiten, että on kädet suorana pää ylhäällä ja istuu edessä ja nykäisee tankista jaloilla

Perän nousun esto on melkein sen vastakohta, ei pidä käsiä lukossa, pään alhaalla ja ei nykäise tankista jaloilla.

Monessa pyörässä myös takajarrrun käyttö laskee perää ja estää nousua.

jousitustakin voi tietysti säätää. Paluuvaimennusta perään lisää ja sisäänmeno vaimennusta keulaan lisää.


jotkut pyörät on kyllä tehty vähän liian nenälleen, yksi video muistuu mieleen jostain netistä, jossa S1000RR menee etukautta ympäri silmänräpäyksessä kun kuski säikähtää ja vetää etujarrua todella nopeasti.

EDIT: https://www.youtube.com/watch?v=0t5ab4kTORI
 
jotkut pyörät on kyllä tehty vähän liian nenälleen, yksi video muistuu mieleen jostain netistä, jossa S1000RR menee etukautta ympäri silmänräpäyksessä kun kuski säikähtää ja vetää etujarrua todella nopeasti.

EDIT: [

Nyt ei kyllä ihan auennut tämä? Tarkotatko, että S1000RR on liian nokallaan vai oliko tuo vaan esimerkki mitä käy kun rouhii jarrua liikaa kun on riittävän pitävät renkaat alla.
 
[/QUOTE]Jotenki on selvitty muinaisina aikoina ilman avustimia vaikka niistä toisinaan onkin iloa.
Itseasiassa ei selvitty, mikäli katsoo historian hämärän onnettomuus tilastoja.
 
Käytiin tänään kokeilemassa ihan mielenkiinnosta kuinka tuo 1290 kotari pysähtyy kun tehdään paniikkijarrutus n. 80 nopeudesta. Eli tehtiin vai kaksi jarrutusta apsit päällä. Tyylillä kahvat ja polkimet pohjaan nyt heti ja siellä pysyy, kunnes pysähtyy. Tulos 34 askelta. Absit pois ja kokeilemaan. Rauhallinen jarrutus etujarrulla tulos 27 askelta.

Hondissa ja Bemareissa on kuulemma paremmat absit kun tossa, niin olis kiva kuulla kuinka ne pysähtyy kahvat pohjassa.:bye:

Joo, ei noita abseja voi pitää referenssinä. Sen tuntee ihan mittaamattakin, kun etupää ei vaan pure.
 
Jotenki on selvitty muinaisina aikoina ilman avustimia vaikka niistä toisinaan onkin iloa.
Itseasiassa ei selvitty, mikäli katsoo historian hämärän onnettomuus tilastoja.

Aika moni täällä kuitenki on edelleen kinaamassa aiheesta.
 
Back
Ylös