ABS-tuloksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yoohah
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Omaan kokemukseen perustuen ei kuski ole turvallaan kun reilusta kallistuksesta ABS pelastaa kostella asfaltilla.
Tosin en nykässyt kahvaa pohjaan vaan tasasella jarrulla kallistusta lisäten.

En epäile kokemustasi yhtään.

Varmaan tämän videon nähnyt, mutta tuossa puolen minuutin kohdalla ABS laitetaan kunnolla töihin. Tuossa on reilu kallistus.

 
En epäile kokemustasi yhtään.

Varmaan tämän videon nähnyt, mutta tuossa puolen minuutin kohdalla ABS laitetaan kunnolla töihin. Tuossa on reilu kallistus.


Hyvä demovideo kyllä, mutta edelleen jaksaa ihmetyttää, että kuinka paljon treeniä tolla testikuskilla on alla, että uskaltaa tarkotuksella nykästä etusen alta jarrulla ABSittomalla pyörällä.
 
Joo on nuo absit ihan hyvät:p Kotariin ei tule kuin 5 metriä lisää jarrutus matkaa kun ne on päällä. Olen miettinyt että kuinka paljon on vauhtia kun törmään auton perään tai kylkeen versus että sais pysäitettyä ennen sitä. En ole vielä jaksanut ruveta laskeskelemaan.

Nuo BMW:n kymmenen vuotiaat absit toimii selkeästi sillä logiikalla, että 80-20 km/h on tehokas jarrutus ja 20-0 on hyvin pehmeä. Eli juuri viimeisellä neljänneksellä tulee ne erot absittoman pyörän eduksi, jos puhutaan vain absoluuttisesta pysähtymismatkasta laboratorio-olosuhteissa.

Bemun inssit on varmaan funtsineet, että kuski pystyy paniikkitilanteessa toimimaan niin rationaalisesti, että hidastaa ensin maksimit ja lopussa jarrun jälkeen väistää jos siihen on tarvetta.

Valitettavasti käytännössä vaan suurella osalla paniikkitilanteessa tuo jarru ja väistö alkaa heti suorituksen alussa ja sit ollaankin nenullaan.

Absin lisäksi on erillinen mokkula joka valvoo ettei pysty pysähtymään niin tehokkaasti, että pyörä menisi keulan kautta ymäri. Vielä en oo löytänyt minkä sulakkeen takana se on.

Mutta tietäiskö Nysse?
 
Hyvä demovideo kyllä, mutta edelleen jaksaa ihmetyttää, että kuinka paljon treeniä tolla testikuskilla on alla, että uskaltaa tarkotuksella nykästä etusen alta jarrulla ABSittomalla pyörällä.

Tuossa on ABS. Siinä pointti.

 
Tuossa on ABS. Siinä pointti.

Vakio ABS:lla ja vakio ABS:lla on eroja. Joista merkittävä on toimintataajuus.
Toimintataajuus taas vaikuttaa erityisesti kallellaan jarruttaessa jolloin esim. sekunnin välein toimiva johtaa helposti yllä olevan videon kaltaisiin lippoihin.
 
Vakio ABS:lla ja vakio ABS:lla on eroja. Joista merkittävä on toimintataajuus.
Toimintataajuus taas vaikuttaa erityisesti kallellaan jarruttaessa jolloin esim. sekunnin välein toimiva johtaa helposti yllä olevan videon kaltaisiin lippoihin.

Toinen on on renkaan säteen lyheneminen (kehän lyheneminen) kallistuksen lisääntyessä. Tuon tiedon käyttämiseen ABS:n pitää tietää kallistuskulma.
 
Hiekkateillä, joissa on irtosoraa kovalla pinnalla, on hyvä kytkeä ABS pois päältä.
Takajarru lukkoon ja etujarrua kevyesti.
Hidastuu.
ABS ei tuossa tilanteessa hidasta juuri yhtään.
Siksi minulla onkin BMW R1100GS 1999 pyörässäni nappula, jolla saan ABS:sät pois vauhdissa.
Asfaltilla ABS jarrut toimivat erinomaisesti ja käytänkin niitä "lukkoo" ainakin kerran viikossa, niin pysyvät virkeinä ja kunnossa.
Kotarissa (1190R) olen tykännyt sport-asetuksista en ole kokenut abseista olevan haittaa (tehotkin riittää paremmin). Sen sijaan 990:ssä ja jonkin verran Multissa absit huonontaa hidastuvuutta soralla, ihan kuin olisi saippuapalat laikkoja vasten.
 
Joissakin pyörissä riippuu ABS:n asetuksista, miten vaikuttaa endoiluun, vai vaikuttaako. Uusissa mopoissahan on monta gyroa, joten kuski ei varmasti mene nenän kautta ympäri, jos on kaikki bitit päällä.

Videon bimmerin vuosimallista ei tietoa, mutta on syytä epäillä, että mopossa joko ei ollut ABS päällä, tai oli sellaisissa asetuksissa, että salli perän nousun.

En tiedä millainen tilanteen pitää olla, mutta... Nähnyt en ole, mutta olen kuullut ja lukenut uudempienkin absillisten Bemujenkin menneen nenän kautta ympäri - takapyörän mahdollisesta kohoamisesta varoitetaan ohjekirjassakin.
Itse en kuitenkaan ole saanut yhdenkään Bemun takapyörää nousemaan ilmaan harjoitustilanteissa tehdyissä täysjarrutuksissa, vaikka niitä on tullut tehtyä lukemattomia määriä nopeuksista 20 - >120 km/h.
 
Mitenkähän kävisi, jos kehittäisivät joskus sellaisen testistandardin että ajellaan sataa metsätiellä ja yllättäen jostain pomppaa vaikka vieteriukko pyörän eteen. Vertailtaisiin tuloksia absilla ja ilman. Ja sama sateella.
 
Kyllä tuo ABS oli yksi allekirjoittaneenkin valintakriteereistä, tuota isoa vesi-rosvoa kun saa sekä-että ja näin tuli taloon eka ABS-pyörä :cruising:
 
Mitenkähän kävisi, jos kehittäisivät joskus sellaisen testistandardin että ajellaan sataa metsätiellä ja yllättäen jostain pomppaa vaikka vieteriukko pyörän eteen. Vertailtaisiin tuloksia absilla ja ilman. Ja sama sateella.

Veikkaisin että tulokset olisi täysin saman kaltaisia.
Koska :
1. Testi tilanne
2 fysiikan lait

Ja kun tulokset taas julkaistaisiin niin joku toteaa että yllättävässä tilanteessa absit voittaa aina niin harjoittelu on täysin turhaa vaikka testintulos olisi mikä vaan.

Ja avot taas ollaan alkupisteessä:D
 
ABS-jarrut on nykyisin pakolliset E5-hyväksytyissä pyörissä eli uutta pyörää ei edes saa ilman abseja. Itse en ole oikeastaan koskaan osannut kaivata abseja. Missään pyörässä ei taida olla niin herkkää/voimakasta etujarrua, että sillä saisi vahingossa etupyörän lukkoon, kun ei olla kallistuneena ja alla kuivaa asvalttia. Sateella/soralla tietty eri asia. Tiemerkintöjä on myös syytä varoa erityisesti sateella, kun voivat olla juuttaan liukkaita. Joskus sateella mennyt etupyörä hetkellisesti lukkoon tällaisen kohdalla mutta silloin en kontannut, kun selkärangasta tuli käsky: vapauta etujarru.
 
Veikkaisin että tulokset olisi täysin saman kaltaisia.
Koska :
1. Testi tilanne
2 fysiikan lait

Ja kun tulokset taas julkaistaisiin niin joku toteaa että yllättävässä tilanteessa absit voittaa aina niin harjoittelu on täysin turhaa vaikka testintulos olisi mikä vaan.

Ja avot taas ollaan alkupisteessä:D
Että saataisiin hyödyllistä tietoa, testimäisyys kyseisessä skenaariossa tulisi saada minimoitua. Testin tulisi siis vastata reaalimaailmaa totuudenmukaisesti
->yllätysmomentti.

Voisi myös olla aika vahvat perusteet hypoteesille että jarrutusharjoittelu, kuten myös yleinen tilannetaju (ajosilmä) olisivat hyödyllisiä siinä mielessä että ne vähentäisivät todennäköisyyttä koskaan joutua paniikkijarrutukseen.

Tässä kannattaa myös kiinnittää huomiota siihen että puhutaan samoista asioista. Kaikilla on nimittäin oma näkemys asiasta perustuen omaan kokemukseen, mutta isoissa tutkimuksissa päästään toisinaan aika lähelle totuutta. Esim. eri tyyppisten pyörien ja niiden käyttäjien välillä on eroja liittyen mm. absien käytön tuomaan turvallisuuteen. Sporttipyörämiesten kuolonkolarit vähenivät abseilla vain 12% ja kustomistien yli 30%. Tätäkin voi miettiä mistä johtuu.

Uutinen tutkimuksesta tuolla: https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/10934/Moottoripy%C3%B6rien-ABS-jarrujen-hy%C3%B6tyj%C3%A4-koskeva-suurtutkimus-tuotti-yll%C3%A4tystuloksen-turvallisuuden-osalta.htm
 
Näiden kanssa jonkun verran pelanneena – kuten aiemmat on todenneet – jarrutustaito on tärkeä. Jos vaan runttaa kahvan pohjaan autotyyliin, matkassa on todella eroa. Se, kuinka hyvin osaa jarruttaa oikeassa tilanteessa riippuu harjoituksesta. Jos lukkiutumispiste tulee selkärangasta, on tulos varmasti parempi. Ja tositilanteessa ABS:t päihittävät kuskit ovat harvassa – siis verrattuna tilanteeseen ilman ABS:ää. Fortninen videota en jaksanut katsoa, koska hänellä on, kiitos klikkikalastelun, kärjistävä ja yksisilmäinen tyyli vetää omia hommiaan.

Ja muistanpa lukeneeni Auto Motor und Sport -lehden muinaisen artikkelin ABS-jarrutestistä ajalta, jolloin Mersu alkoi varustaa autoja ABS-jarruin. Tuolloin (muistaakseni) Stuttgartin taksikuskeja käytettiin koe-eläiminä, osalla oli ABS:t, osalla ei. Tutkimuksessa todettiin, että ilman ABS-jarruja ajavat olivat turvallisempia, koska ABS-kuskit ulosmittasivat ajotavallaan jarrujen turvallisuusedun. Eli elektroniikka on hyvä renki, mutta huono isäntä.
 
Eli elektroniikka on hyvä renki, mutta huono isäntä.

Niinhän se on, mutta todelisuus nykypäivänä on se että rapamahat ostavat sen uuden superduken tai H2:sen ja rupeavat arpomaan että millä asetuksilla sitä pitäisi opetella ajamaan... :doh:
 
ABS-jarrut on nykyisin pakolliset E5-hyväksytyissä pyörissä eli uutta pyörää ei edes saa ilman abseja.

Ei ne nyt aivan pakolliset ole euro5 pyörissäkään kun mulla on tallissa -23 mallinen elokuussa rekisteröity pyörä ilman ABS tai dual jarruja.

Rekisteröitävillä kilpaenduroilla on joku hassu poikkeuslupa tähän. En nyt muista tarkkaan millä se määritetellään mutta tais olla ainakin joku minimi maavara ja/tai jousituksen joustomatka yms.

Ja muistaakseni toi ABS (tai pikkupyörissä vähintään dual-brake) vaatimus tuli jo Euro4:een 2016. Toki voi olla ettei enää kelpaa kuin ABS.
 
Back
Ylös