ABS-tuloksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yoohah
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Fortninen videohan kuvastaa tilannetta suurella osalla kaupasta saatavilla pyörillä, joiden ABS toimii vain renkaan pyörimisestä saatavalla datalla. Sitten on näitä 6-axis IMU -tyyppisiä pyöriä, jotka osaa ottaa huomioon kallistuskulmat, nopeuden, g-voimat, jopa jousituksen dippaamisen. Näissä voi runttaa vaikka amatööri kahvan pohjaan ja silti paine tulee aina optimisti jarruille, juuri sopivasti annosteltuna. Näitä tosin vaikeampi testaa, kun pitäisi olla viimeistä huutoa oleva vehje alla.
 
Ei ne nyt aivan pakolliset ole euro5 pyörissäkään kun mulla on tallissa -23 mallinen elokuussa rekisteröity pyörä ilman ABS tai dual jarruja.

Jotain poikkeuksia varmaankin on mutta käsittääkseni ETSC vaatii ABS-jarruja maahantuotaviin ja tieliikenteeseen rekisteröitäviin moottoripyöriin nykyisin.
 
Että saataisiin hyödyllistä tietoa, testimäisyys kyseisessä skenaariossa tulisi saada minimoitua. Testin tulisi siis vastata reaalimaailmaa totuudenmukaisesti
->yllätysmomentti.

Voisi myös olla aika vahvat perusteet hypoteesille että jarrutusharjoittelu, kuten myös yleinen tilannetaju (ajosilmä) olisivat hyödyllisiä siinä mielessä että ne vähentäisivät todennäköisyyttä koskaan joutua paniikkijarrutukseen.

Tässä kannattaa myös kiinnittää huomiota siihen että puhutaan samoista asioista. Kaikilla on nimittäin oma näkemys asiasta perustuen omaan kokemukseen, mutta isoissa tutkimuksissa päästään toisinaan aika lähelle totuutta. Esim. eri tyyppisten pyörien ja niiden käyttäjien välillä on eroja liittyen mm. absien käytön tuomaan turvallisuuteen. Sporttipyörämiesten kuolonkolarit vähenivät abseilla vain 12% ja kustomistien yli 30%. Tätäkin voi miettiä mistä johtuu.

Uutinen tutkimuksesta tuolla: https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/10934/Moottoripy%C3%B6rien-ABS-jarrujen-hy%C3%B6tyj%C3%A4-koskeva-suurtutkimus-tuotti-yll%C3%A4tystuloksen-turvallisuuden-osalta.htm

Oletko sitä mieltä, että ei kannata opetella jarruttamaan ?

Tai jos jo osaa jarruttaa, niin kannattaa vaihtaa se vipu nappiin, jolla kytketään jarrut tyyliin on/off ja annetaan absin hoitaa tilanne ?

Ei loppupeleissä ole kovinkaan vaikeaa saada etunen luistamaan ilman että abs puuttuu vielä peliin. Eli niinkuin videolla todettiin, niin abs ei juurikaan haittaa omaa jarrutusta, mutta on kuiteskin hyvä varmistus jos jokin menee pieleen ranneabsissa. Ja parasta treeniä on enskalla tai krossilla käyttää pelkästään etujarrua.
 
En muista tarkkaa sanamuotoa mutta maastokilpailukäyttöön tehdyt, rekisteröitävät pyörät on vapaat tuosta, käytännössä enskat ja jotkut trilut kun niitäkin saa jotain kilpiin. EXC Kotarit, FE Husset, Beta, Temmi, Sherco ei taida mitään muuta tehdäkkään, jne.
 
Oletko sitä mieltä, että ei kannata opetella jarruttamaan ?

Tai jos jo osaa jarruttaa, niin kannattaa vaihtaa se vipu nappiin, jolla kytketään jarrut tyyliin on/off ja annetaan absin hoitaa tilanne ?
Olen sitä mieltä että kannattaa opetella jarruttamaan.


loppupeleissä ole kovinkaan vaikeaa saada etunen luistamaan ilman että abs puuttuu vielä peliin. Eli niinkuin videolla todettiin, niin abs ei juurikaan haittaa omaa jarrutusta, mutta on kuiteskin hyvä varmistus jos jokin menee pieleen ranneabsissa. Ja parasta treeniä on enskalla tai krossilla käyttää pelkästään etujarrua.
Abs on minustakin hyvä varmistus. Ja varsinkin silloin kun tulee se ylläri eikä ehdi itse tehdä ranneabsia.
 
Eka ABSi pyörä alla. Lienen siis hyvä jarruttelija kun yhä hengissä :D

ABSeja en ole vielä testannut. Tuntuu jotenkin pelottavalta ajatukselta vetää rengas "lukkoon", varsinkin etusen osalta.
 
Se sen absin iso etu on että voi rauhassa harjoitella ja testailla. Anna mennä vaan. Ei se tosiaan kaadu.
 
Kyllä se raksutus on hyvä testata, että oppii luottamaan siihen. Muuten voi tiukassa paikassa jäädä absi käyttämättä.

Märällä mukulakivellä on kynnys aktivoitumiseen melko matala, haha.
 
Eka ABSi pyörä alla. Lienen siis hyvä jarruttelija kun yhä hengissä :D

ABSeja en ole vielä testannut. Tuntuu jotenkin pelottavalta ajatukselta vetää rengas "lukkoon", varsinkin etusen osalta.
Onhan se vähän pelottavaa, jos ei ole sitä ikinä tehnyt.

Se on vähän sama juttu kuin hiekkatiellä ajelu. Jos ei uskalla nostaa vauhtia tarpeeksi, niin meno on tosi huteroa ja kiemurtelevaa. Vauhtia vaan kunnolla ja ohjaus rentona, niin hyrrävoimat hoitavat pyörän menon hiekkateillä.

Se pelkokynnys kannattaa oikeasti ylittää molemmissa tapauksissa.
 
Eka ABSi pyörä alla. Lienen siis hyvä jarruttelija kun yhä hengissä :D

ABSeja en ole vielä testannut. Tuntuu jotenkin pelottavalta ajatukselta vetää rengas "lukkoon", varsinkin etusen osalta.

Kannattaa kokeilla, mutta voi tulla yllätyksenä miten lujaa oikeasti joutuu jarrulle menemään ennen kuin ABS:t puuttuu peliin. Katuajossa en ole saanut kertaakaan jarrutettua niin, että ne aktivoituvat (pl SMOK kouluttajakurssin jarrutuspäivä), ja radallakin vain 2 tai 3 kertaa on "tullut sormille" näpäytys eli etunen on lukkiutunut

Ja edelleen pystyssä näistä kaikista kokeiluista huolimatta
 
Kannattaa kokeilla, mutta voi tulla yllätyksenä miten lujaa oikeasti joutuu jarrulle menemään ennen kuin ABS:t puuttuu peliin. Katuajossa en ole saanut kertaakaan jarrutettua niin, että ne aktivoituvat (pl SMOK kouluttajakurssin jarrutuspäivä), ja radallakin vain 2 tai 3 kertaa on "tullut sormille" näpäytys eli etunen on lukkiutunut

Ja edelleen pystyssä näistä kaikista kokeiluista huolimatta

ABS-testikalustona BMW F800GS
Takajarrua saa polkea ihan kunnolla ennenkuin ABS toimii.
Etujarrun saa räpättämään alastarolla las-palmasin ja lemminkäisen jarrussa.
Katuajossa auttaa hiekka, valkoiset maalaukset, vesisade.
 
ABS-testikalustona BMW F800GS
Takajarrua saa polkea ihan kunnolla ennenkuin ABS toimii.
Etujarrun saa räpättämään alastarolla las-palmasin ja lemminkäisen jarrussa.
Katuajossa auttaa hiekka, valkoiset maalaukset, vesisade.

Saattaa olla, että mun S1000RR:ssä on aavistuksen tahmeammat ja pitävämmät renkaat, josta syystä ei lähde liukumaan :;):
 
Kannattaa kokeilla, mutta voi tulla yllätyksenä miten lujaa oikeasti joutuu jarrulle menemään ennen kuin ABS:t puuttuu peliin. Katuajossa en ole saanut kertaakaan jarrutettua niin, että ne aktivoituvat (pl SMOK kouluttajakurssin jarrutuspäivä), ja radallakin vain 2 tai 3 kertaa on "tullut sormille" näpäytys eli etunen on lukkiutunut

Ja edelleen pystyssä näistä kaikista kokeiluista huolimatta

Itse jarrailen gessulla ABSit lukkoon viikottain. Ihan jo senkin vuoksi että tuo ABS pumput ja venttiilit jne saavat edes silloin tällöin liikettä myös oikean ajon aikana.

Virrat päälle kytkettäessä ne taitavat tehdä jotkin liikkeet ees taas.
 
Katuajossa en ole saanut kertaakaan jarrutettua niin, että ne aktivoituvat (pl SMOK kouluttajakurssin jarrutuspäivä), ja radallakin vain 2 tai 3 kertaa on "tullut sormille" näpäytys eli etunen on lukkiutunut
Ajokortinkin A-ajokokeessa tuo jarrutus on vielä sen verran mieto, ettei siinä ABS:ia saa aktivoitumaan hyvä että edes sadekelilläkään, kuivasta radasta nyt puhumattakaan. Tai no saahan se kokelas toki runtata kahvasta ihan kaikki mitä vain lähtee, mutta aivan turhaan kun huomattavasti vähäisempikin riittää vallan mainiosti hyväksyttyyn suoritukseen => pitäisikö kokeessa siis olla eri raja-arvot kelin (sade/kauiva) ja pyörien (ABS/ei-ABS) mukaan, jotta siinä tosiaan testattaisiin sitä pyörän hidastuvuutta, uskaltaako kokelas tosiaan jarruttaa maksimaalisesti :dunno:

Siltikään eihän tuo koekaan vastaa sitä todellisuutta, koska tilanne on aavistettavissa, hyvin jo ennalta tiedostettu ja näin "jarrutusvalmius" olemassa jo kokeeseen lähtiessä. Tuolla tienpäällä kun se tilanne tulee äkkiarvaamatta ns. silmille, on se kuitenkin ihan erilainen jossa unohtuu kaikenlainen "ensin löysät pois ja vasta sitten pohjaan" -teoretisoinnit sen jarrukahvan kanssa, jotta se jarrutusmatka saataisiin minimoitua :no:
 
Itse jarrailen gessulla ABSit lukkoon viikottain. Ihan jo senkin vuoksi että tuo ABS pumput ja venttiilit jne saavat edes silloin tällöin liikettä myös oikean ajon aikana.

ABS-jarrullisessa pyörässä on myös kaukoviisasta vaihtaa jarrunesteet mieluummiin liian usein, kuin harvoin. ABS-yksikön ahtaat kanavat ja pienet venttiilit eivät pidä jarrunesteestä ajan ja ilman kosteuden kanssa muodostuvasta sludgesta.
 
Ja ilmeisesti ainakin FJR;ssä vaatii vähän kikkailua että saa litkut vaihtumaan myös ABS-yksikössä.
 
Ja ilmeisesti ainakin FJR;ssä vaatii vähän kikkailua että saa litkut vaihtumaan myös ABS-yksikössä.

Taitaa olla näin öpaut kaikissa ABS-pyörissä. Onneksi netistä löytyy tähänkin ohjeita.
 
Kannattaa kokeilla, mutta voi tulla yllätyksenä miten lujaa oikeasti joutuu jarrulle menemään ennen kuin ABS:t puuttuu peliin. Katuajossa en ole saanut kertaakaan jarrutettua niin, että ne aktivoituvat (pl SMOK kouluttajakurssin jarrutuspäivä), ja radallakin vain 2 tai 3 kertaa on "tullut sormille" näpäytys eli etunen on lukkiutunut

Ja edelleen pystyssä näistä kaikista kokeiluista huolimatta

Juu ei se ihan pienestä tunnu aktivoituvan...tai sitten on ABSittomalla treenauksen takia päästy juuri siihen sweetspottiin :D
Täytyy ensi keväällä kokeilla kun taas tulee vettä tielle että saa vähän liukkautta pohjiksi. Vaikka viime kesänä joka reissulla kastui vähintään kerran niin ei silti tullut testaus mieleen.
 
Back
Ylös