Ajaminen pitkät päällä

Bobby-Digital

New member
Nii ajeleeko porukka päivisin pitkät päällä miten yleisesti...
ainakin ite totesin sen olevan joskus melkein välttämätöntä,
sen verran monesti autoilija katto hölmistyneenä (keula jo puoliks edessä kun oikeelta yritti liikenteeseen mukaan) että katos sieltä tulleeki mopedi...

tietty ne vilkuttelee pitkiä kun niitä häikäsee mutta parempi sekin ku ajaa jonku kylkee...ja ei se nyt oo ku alle 2 sekuntia kun mä tuun vastaan  
wink.gif

On tullu kyllä ajeltua päivällä pitkillä. Se häirii vaan just sopivasti et tulee nähdyks mut silti ei häikäse. Suositellaan! Ihmettelin tosa et onko ajovalot kehittyny niin paljon ku tuppaa noi autoilijat vilkuttelee jo sillonki ku on lyhykäiset päällä. Tuli tuolla ruotsissa kesällä bussi vastaan ja rupes vilkuttelee ni vilkautin pitkiä ihan piruttani takas ja oli kovin hauskan näköstä ku koko pussi tuli valaistua sisältä. Oli monta hölmistynyttä naamaa sisällä!!
biggrin.gif
tounge.gif

Hyvä vinkki...taidankin kokeilla ensi keväällä mitä reaktioita tuo pitkät päällä suhailu aiheuttaa.

Minä olen koko pyöräilyikäni ajanut pitkät päällä päivisin, ainavälillä vastaan tulee karvahattumiehiä, jotka alkavat räpsyttelemään autonsa valoja. Hyvä niin, he ovat varmaanki niitä suurimpia riskejä meille kaksipyöräisille.
Tosin on nuo pyörien valot kehittyneet niin paljon että uuden Wingini pitkiä en kehtaa pitää päällä muulloinkuin ajaessani aurinko selän takana.

Tuli koko kesä ajettua pitkät päällä ja koko kesän saldo oli kaks vastaan tulevaa vilauttelijaa...
smile_org.gif

Pitkät päällä ehdottomasti jos haluat tulla huomatuksi  
idea3.gif
.  Olen tolla "pelti kotterollakin" ollut sen verran kesälläkin liikenteessä, että selvä ero pitkillä/lyhkäsillä valoilla!  Pitkät päällä tulevan huomio paljon paremmin. Enkä välitä pätkääkään valojen räpsyttelijöistä. Kun tiedän ettei noi pyörän valot niin tehokaat ole, että häikis autoilijoita niin pahasti  
bowdown.gif
.

Tähän mennessä en ole ajanut pitkät päällä päivällä ollenkaan, no en ole ajanutkaan vielä kuin kaksi kesää "isolla pyörällä" saas nähdä täytyykö turvautua pitkiin myöhemmin.

Kun muistaisi missä luki tai oliko se joku teevee ohjelma missä joku kotilo jyyrä ilmoitti että seuraava mopo kun tulee pitkät päällä vastaan ni hän ajaa päälle
mad.gif

No toivon mukaan ei ole uhkaustaan täyttänyt, kyllä sitä olonsa tuntee näkyvämmäksi ku ajelee pitkät päällä päivä aikaan
kynttila.gif

Autokoulun opettaja sano että "Ajakaa sitten pitkät päällä, nää mopojen valot on yleensä sitä luokkaa, että...". Olen siitä lähtien ajellut pitkät päällä.

Mutta miksi hitossa mopojen valot täytyy sitten olla niin huonot?! Joskushan esim. TM:ssä on valotestitkin, kuten kaikista autoista on, ja ei hyvältä näytää
omg.gif
Kotilolla kuin kotilolla 150m ja mopolla ka. x < 100m
033102ass_1_prv.gif

nimim "valoisempia aikoja odotellessa"

edit: koskaan ei oo kukaan vilautellu valoja

Pitkät päällä ajelen yleensä koko ajan! Eikä noi autoilijat ole valoja välkytelly.

Tästäkin aiheesta oli syksyllä keskustelua ja siellä oli ainakin yksiperuste miksei kannattaisi ajaa pitkätpäällä päivällä seuraava. Autoilijoiden on hankala hahmoittaa etäisyyttä tulevaan moottoripyörään jos mp ajaa pitkät päällä. Tiedä tuosta sitten.

Itse ajelen pitkät päällä silloin, kun aurinko paistaa takaa ja matalalla. Muuten on lyhkäset päällä.
062802moto_prv.gif

Ajokauden alussa ajan hetken aikaa pitkät päällä. Yksivaloisen kaukovalon etäisyyttä on lähes mahdoton arvioida, joten pyörä kyllä havaitaan paremmin, mutta eteen saatetaan silti tulla.

Sehän on aina positiivista kun vastaan tulijat räpyttelee valoja, ovatpa ainakin huomioineet vastaantulijan  
062802jumpie_prv.gif

Kyllä minä käytän vain lähivalot päiväsaikaan. MIelestäni on turhaa härnätä autoilijoita sen enempää kun monella tuntuu jo pipon kiristävän päätä liikaa, Eikä se nyt niin paljon mielestäni auta, kyllä autoilijan näkee päiväsaikaan lähivalojakin, ainakin mun mopottimella (jos vaan olen muistanut laittaa päälle
omg.gif
)

Lisäksi luin jostain että jos ajaa pitkät päällä, niin autoilija voi saada sen kuvan että se on auto joka tulee sieltä kaukaa, ja kyllä ehtii. Koska monet pitkät ovat niin häikäiseviä, että vastaantuleva/eteentuleva ei näe mitä valon takana piilee, ja olen itsekin huomannut saman. Eli kun prätkä tulee kaukaa pitkät päällä, niin äkkiä katsottuna voi näyttää autolta, joka tulee kaukana, mutta sitten jos jaksaa tuhlata sekunti enemmän siihen katsomiseen, niin huomaa, että pituvie, tuo auto tule lujaa, tai sitten on moottoripyörä...enkä tällä tarkoittanut että pyörä tulee lujaa, vaan huomaa että se oli lähempänä kun luulinkaan.

Mitähän jos suuntais lyhyet hitusen ylemmäs....tai sitten hommaa semmoset jetsoni vilkut etukatteeseen...ja sumu torven ja majakkalyhdyn.... TAIKKA!!! sitten ostaa auton...maasturin tai rekan...sitten ei tartte enää väistellä ketään  
mad.gif
....ja voi ajella pienempiä autoja päin jos niillä sattuu olemaan pitkät päällä
kaboom.gif
...tai ne on väärän merkkisiä...tai värisiä....tai....

Muista Popi se jokapäiväinen lääkitys. Tänään piti ottaa se vihreä pilleri...  
tounge.gif
wink.gif

Back