Tästä saattaapi tulla aika pitkä teksti, mutta alla mun mietteitä aiheesta ja muutama tarkennus aloittajan viestiin.
Mitä mieltä olette kun porukat maksaa monta tonnii vuodessa asiantuntijoille.
Tällä hetkellä Suomessa taitaa olla kaksi tahoa, jotka tarjoavat kaikille avointa koulutusta. KVR myy kk-hintaisia valmennuspaketteja (max. 89€/kk) tai päiväkohtaista valmennusta 189€/päivä. MotOrg tarjoaa ilmaista EAK-koulutusta (Ajotaito 2) tai lähes ilmaista jatkokurssia (Ajotaito 3). Lisäksi tarjolla on rata-ajon perusteisiin ja kierrosajan parantamiseen tähtäävät kurssit hintaan 40-50€/päivä. Oikein ahkera koulutuksissa kävijä siis pystynee kauden aikana käyttämään 2-3k€ koulutuksiin, jos näin haluaa, mutta aika harvassa sellaiset kuskit varmaan on.
Nämä analysoi ajotyylin ja kertoo miten sitä hanuria pitää liikuttaa. Sitten ollaan nopeassa vuodessa. Samalla ollaan saavutettu se oma kapasiteetin yläraja.
Ajoasento on vain yksi osa-alue siinä kuinka pyörää viedään mahdollisimman tehokkaasti, joten aika paljon muutakin koulutuksissa käydään läpi. Nopeaan ryhmän vauhtiin (rataenkka + 10-15s) pystyy käytännössä kuka tahansa normaalilla motoriikalla varustettu henkilö, jos alla on millään tapaa järkevä kalusto. Jollain ER6 kawalla on tekemätön paikka, mutta suht moderni (tältä vuosituhannelta) naku tahi kyykky n. 100hp tehoilla on jo yleensä riittävä laite. Henkilökohtaisen kapasiteetin raja alkaa tulla vastaan sitten siinä vaiheessa, kun mennään luokkaa 5-10s rataennätyksestä. Toki tuo riippuu todella paljon henkilöstä ja lahjakkuudesta.
Henkilökohtaisesti tykkään opetella ja oivaltaa itse.
Lajissa kuin lajissa itseoppiminen ja oivaltaminen ovat tärkeässa osassa kehittymisessä. Henkilökohtaisista kyvyistä sitten riippuu kuinka pitkälle ja nopeasti omilla opeilla pääsee. Lahjakkaimmat pystyvät ajamaan kisojen kärkikuskien kyytiä, mutta keskiverto harrastajalla alkaa seinä nousta pystyyn jossain kohtaa nopeaa ryhmää. Ulkopuolisen valmennuksen tarve sitten korostuu mitä lähemmäksi SM, EM tai MM kärkeä mennään. Jos tavoitteena on lajin huippu, ei missään lajissa sinne nykyään nousta ilman valmentajien apua.
Nykyiset koulutetut kuskit on kaikki suoraan samasta muotista, ei mitään omaa. Hiton tylsää mielestäni.
Lajissa kuin lajissa sen hetkinen tietotaito ja tekniikan taso määrittää aika pitkälti mikä on nopein, tehokkain ja paras tapa saavuttaa huipputuloksia. Nykyisillä pyörillä ja renkailla nopein tapa on käyttää kroppaa todella paljon. Ajotyylikin on muuttunut jatkuvasti ja tulee kehittymään jatkossakin. Katso vaikka kuvia Rossin uran varrelta. Niistä saa aika hyvän läpileikkauksen ajotyylin kehittymisestä viime vuosikymmenten aikana. Silti kuskeilla on edelleen omat persoonalliset tyylinsä myös MM-huipulla. Vertaa vaikkapa Rean, Toprakin ja Bautistan ajotyylejä WSBK:ssa. Kolme erilaista laitetta ja kolme persoonallista tyyliä.
Ennen oli kisoissakin porukkaa viivalla kun ei tarvinnut olla 20 kilon kilpuria ja siihen vielä datat ja analyysit. Mutta minkä teet kehitys kehittyy ja tietoa on saatavilla liikaa.
Oletan, että viittaat tässä kotomaan kisoihin. Aika harvassa nuo 20k€ kilpurit tuollakin on. Osaava kuski pystyy ajamaan edelleen SM-podiumille tuommoisella 5-7k€ pyörällä ja esim. tämän kauden Suberbike mestaruuspyörää vastaavan laitteen saa 10-15k€ budjetilla. Laitteiden hinta ei juurikaan ole vaikuttanut kuskien määrään viivalla, koska se ei ole oleellisesti muuttunut ainakaan viimeisen kymmenen vuoden aikana. Uuden kilpurin rakentaminen maksaa edelleen sen 25-40k€. Kaikkien muiden kustannusten nousu ja sponsoreiden saamisen vaikeus on sitten vaikuttanut senkin edestä. Data puolestaan sitten helpottaa pyörän säätämistä ja alkuinvestoinnin jälkeen tiedonkeruu auttaa säästämään bensaa, renkaita ja kaato-osia.
Siksi olen pysynyt poissa koulutuksista, ennemmin oma ajotyyli kuin toisten määritelemä. Ajatuksia?
Oma näkemus koulutuksista on seuraava:
Katukuski tai ensimmäistä kertaa radalla:
Ajotaito 2 tyyppinen EAK-kurssi on erittäin hyödyllinen kenelle tahansa katumotoristille tai ensimmäistä kertaa radalla vierailevalle kuskilla, koska kurssilla saadaan korjattua helposti muutamat perusvirheet kuskin tekemisessä. Noiden perusasioiden kuntoon laittaminen pienentää kuskin kaatoriskiä merkittävästi niin kadulla kuin radallakin.
Satunnainen rataharrastaja / keskihitaan/keskinopean kuski:
Oman opiskelun oheen on välillä hyvä saada palautetta tekemisestä ulkopuolelta. Omalla opiskelulla kehittyy helposti tapoja, jotka lisäävät kaatoriskiä ilman, että kuski sitä itse tiedostaa. Esim. AT3 / AT4 kurssit on tähän ihan loistavia noiden KVR koulutusten ohella.
Aktiivinen rataharrastaja / nopean ryhmän kuski.
Tavoitteellisuus alkaa olemaan läsnä ja tavoitteisiin pääsee halvemmalla sekä nopeammin, jos saa apua ulkopuolelta. Esim. yksi päivä koulutuksessa saattaa säästää useamman rengassarjan tavoitteen saavuttamisessa.
Kisakuski:
Esim. mulla rengassarja kestää nykyään max. 100 kierrosta, eli 2-3 treenipäivää. Kustannuksena tämä on aika tarkkaan 500€. Omalla treenaamisella sekunnit alkaa olemaan aika tiukassa ja veikkaan, että sekunnin parannus vaatii 5-10 treenipäivää ilman ulkopuolista apua, elikkäs kustannuksena pahimmoillaan 2500€. Edellisen kerran, kun kävin KVR koulutuksessa päivän, tipahti kierrosajasta 1,6s. Jos yhden valmennuspäivän kustannus on 189€ kurssi + 250€ edestä rengasta niin valmennus on aika paljon edullisempi tapa kasvattaa vauhtia kuin itseoppiminen. En toki oleta, että jokaisella valmennuspäivällä lähtisi edes sitä sekuntia, mutta jo 0,25s parannusksella kustannus on matalampi. Samaa kustannuslaskelmaa voi sitten kuka tahansa tavoitteellinen kuski tehdä oman vauhtinsa ja kustannuksiensa osalta.