Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos huhut toteutuu ni siitä saa ratailijat syyttää ihan itseään ku vuodesta toiseen pihtailtu minimaalisilla vakuutusmaksuilla vaik ne on ollu tyyliin yks pienimpiä summia vuosibudjetissa.Aika hiljaista ratapäivillä ensi kesänä, jos huhut vakuutusten hinnoista pitää paikkansa![]()
Jos huhut toteutuu ni siitä saa ratailijat syyttää ihan itseään ku vuodesta toiseen pihtailtu minimaalisilla vakuutusmaksuilla vaik ne on ollu tyyliin yks pienimpiä summia vuosibudjetissa.

Aika hiljaista ratapäivillä ensi kesänä, jos huhut vakuutusten hinnoista pitää paikkansa![]()

Jaa-a. Huhun liikkeellelaskija tällä palstalla jätti lässytyksensä puolitiehen.
Avaan siis arvausleikin:
Siirtokilpien hinta kytkeytyy kesällä Nordpoolin sähköpörssiin.
Onko näistä valmennuksista jo täällä jokin ketju mistä saisi lisätietoa ja jos ei niin saa mainostaa, kiitos!
Ei kannata yleistää ihan noin karkeesti. Vain koska ite et kehity, ei tarkoita ettei kukaan muu voi (tai ole kehittynyt).Se että kokeneempi katukuski alkaa ite opetteleen rata-ajoa tähtäimenä nopea ryhmä on sama kun kuntohiihtäjä alkaisi itse opetteleen mäkihyppyä tähtäimenä SM-kisat.
On lajin aliarvioimista ja/tai oman oppimis kapasiteetin yliarvioimista.
Itse olen viitenä kesänä ratapäivillä käynyt ja tiedostan sen ettei keskihitaasta nopeampaan ole asiaa ilman ulkopuolisen neuvoja. Tai voisin ehkä keskinopeaan päästä käymällä useammilla ratapäivillä, mutta en sen pidemmälle kehittyisi.
Ei kannata yleistää ihan noin karkeesti. Vain koska ite et kehity, ei tarkoita ettei kukaan muu voi (tai ole kehittynyt).
Ite kehityin itseopiskeluna kadulta SM-kisoihin 4 rataviikonlopussa. Eka koulutuspäivä mihin menin oli KVR vuonna 2020 ku oli jo 2 vuotta kisoja alla. Ja tiedän monta tyyppiä joilla on kehitys vielä paljon paljon nopeampaaki ollu.
Hiihto vs mäkihyppy oli aika raju vertaus, osuvampi olis ehkä yhdistetty, koska moni asia tulee kadulta jo messissä mutta nopeassa rata-ajossa on todella paljon opittavaa joka on täysin uutta.
Opiskelumenetelmillä on hirveän suuri merkitys siihe kehittyykö nopeasti vai junnaako 10 vuotta paikallaan. Ei siihen välttämättä tartte professoria viereen oppiakseen matiikkaa, mutta tuo haasteita enemmän. Jos kehitys polkee paikallaan, niin ensimmäisenä kannattaa ottaa se hopeapinnoite käteen ja miettiä että voisinko kokeilla jotain erilailla.
Ei kannata yleistää ihan noin karkeesti. Vain koska ite et kehity, ei tarkoita ettei kukaan muu voi (tai ole kehittynyt).
Tää on kyllä totta ja ihmisen aiempi harrastustausta vaikuttaa paljon. Otetaan esimerkki, jossa henkilö 1 on ajellut kadulla pari vuotta, mutta ei ole harrastanut aktiivisesti kierrosajan jahtaamista missään muodossa. Henkilö 2 taasen on ajellut moottoripyörällä lähinnä kadulla, mutta harrastuksena on ajanut virtuaaliympäristössä aktiivisesti kilpaa.
Henkilön 1 pitää opetella ainakin seuraavat asiat (vähän yksinkertaistettuna.)
- Ajolinjan perusteet täysin nollista.
- Pyörän päällä liikkuminen
- Jarruttaminen
- Kaasuttaminen
- Pikku hiljaa hankitaan ymmärys mikä tekee ajolinjasta nopean.
Henkilö 1 käyttää esim. 50% oppimiskapasiteetista ajolinjan opetteluun ja loppupuoliskon ns. mekaaniseen tekemiseen.
Henkilö 2 opettelee sitten nämä:
- Pyörän päällä liikkuminen
- Jarruttaminen
- Kaasuttaminen.
Ajolinja henkilölle 2 tulee rutiinilla. Muutama kierros haetaan, että mites tää "uus työkalu" oikein käyttäytyy ja entrataan linjaa sen mukaan. 100% oppimiskapasiteettia voidaan siis käyttää ns. mekaaniseen suorittamiseen pyörän päällä.
P.S. Ja ajolinjalla tarkoitan tuossa yllä sekä ajolinjan tarkkuutta, että ymmärrystä siitä missä ja miten kierrosaikaa saadaan parannettua. Osaava kuski tietää missä paikoissa ns. rullailu on se nopein tapa, missä pienellä puskemisella saadaan etua tai milloin pitää vain malttaa odottaa sen kaasun kanssa.
Eli jos luet kirjasta jonkin asian itsenäisesti ja kirja on jonku muun kirjoittama, ni se ei ole sun mielestä itseopiskelua?Tässä kohtaa varmaan pitäisi kysyä missä menee raja itse opiskelun ja valmennuksen välissä?
Katsoo ennen ratapäivää tube videon toisen ajamana. Vieläkö on itse opiskelua vai valmentamista?
Se mitä olen noita kokeneempia katukuskeja katsellut ja jopa opastanutkin, niin vaikka kaikilla olisi sopiva menopeli nopean ryhmän nopean puoliskoon, eikä mitään psyykkisiä tai fyysisiä esteitä sinne pääsyyn, niin silti jotkut pääsevät sille tasolle nopeasti, jotkut ei koskaan.Se että kokeneempi katukuski alkaa ite opetteleen rata-ajoa tähtäimenä nopea ryhmä on sama kun kuntohiihtäjä alkaisi itse opetteleen mäkihyppyä tähtäimenä SM-kisat.
On lajin aliarvioimista ja/tai oman oppimis kapasiteetin yliarvioimista.
Itse olen viitenä kesänä ratapäivillä käynyt ja tiedostan sen ettei keskihitaasta nopeampaan ole asiaa ilman ulkopuolisen neuvoja. Tai voisin ehkä keskinopeaan päästä käymällä useammilla ratapäivillä, mutta en sen pidemmälle kehittyisi.
Tää on hyvä pointti, ja uskomattoman yleinen....vai itselle asetetut rajoitukset (tiedostetut ja tiedostamattomat).
Tässä kohtaa varmaan pitäisi kysyä missä menee raja itse opiskelun ja valmennuksen välissä?
.
Itseopiskelu: Kaikki oppiminen, joka tapahtuu ilman toisen ihmisen aktiivista osallistumista. Itseopiskeluna toimii ajattelu, kokeileminen, lukeminen tai vaikkapa videon katselu.
Valmentaminen: Toinen ihminen aktiivisesti osallistuu oppimisprosessiin, eli toisin sanoen kertoo mitä ja miksi juuri sinun pitäisi tehdä kehittyäksesi ja antaa suorituksesta palautetta.
Noiden kahden välimaastoon sitten jää enemmän tai vähemmän harmaa alue, jossa voi halkoa hiuksia loputtomiin.