• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ajoasentoni?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ouzi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ton kuvan perusteella
http://kiia.kuvat.fi/kuvat....851.JPG
näyttäis ett sulla on cliparit sylissä, niin kokeile vääntääsäätää kliparit reilusti "auki" (jos mahollista?), niin saat lisää tilaa käsilles ja kyynerpään tiputtaminen on helpompaa.

Mulla oli/on kans "ongelmia" käden kans; jos vähänkin aristelee mutkaa, nii ei uskalla mennä rennosti mutkaan ja ajoasento rupee heti takkuamaan, ja mopo/äijä jää pystyyn, ja polvi ylös:
http://pgn1.kuvat.fi/kuvat....930.JPG
Mutta sitten kun sattuu paketti osumaan kohdalleen ja pystyy ajamaan mutkan rennosti läpi, niin olkapääkin tipahtaa kohdilleen ja polvikin on tontissa:
http://kiia.kuvat.fi/kuvat....826.JPG
Tosta vielä hartialinja alas, polvee lähemmäs mopoo, enemmän vauhtii ja kanttausta, jooo.... Joskus....  
blush.gif

Tässä käsittääkseni hyviä ohjeita ajoasennosta.
Hemmetin havainnollistava pätkä. Itsellä myös tuppaa asento olemaan "hanuri ulos penkistä, yläkroppa jäykkänä ja olkapää liian ylhäällä"-mallia. Pitää vain uskaltaa laskea sisäkurvin olkapäätä alemmas ja polvea reilusti ulos. Kuten tuosta videosta huomasi, niin rintamasuunnan tulee olla saman suuntainen ajolinjan kanssa. Sen kun saa ujutettua selkärankaan, niin avot.

Ton kuvan perusteella
http://kiia.kuvat.fi/kuvat....851.JPG
näyttäis ett sulla on cliparit sylissä, niin kokeile vääntääsäätää kliparit reilusti "auki" (jos mahollista?), niin saat lisää tilaa käsilles ja kyynerpään tiputtaminen on helpompaa.
Juuri kuten Scuuba sanoi, sisämutkan kyynärpäätä asfalttia kohti. Mutta noita klipareita en lähtisi aivan ensimmäisenä avaamaan. Ajoasennon onkin oltava hyvin nipussa. Kun klipareita avaa, se aiheuttaa helposti sen, että aletaan roikkumaan ja vääntämään käsillä. Se myös haittaa ajoasentoa jarrutuksissa (vie painoa eteen), suorilla ajoasento ei ole kunnolla nipussa ja avauksissa vedetään käsillä (vie painoa ylös ja eteen).

Ajoasento sinällään ei ole mikään itseisarvo, vaan sen on palveltava jarrutusta, kiihdytystä ja suorien ajoa. Se on vain yksi tekijä millä kuljettaja pystyy säilyttämään oikean linjan ja mahdollisimman kovan vauhdin.

Minusta pitäisi puhua koko paketista missä on:
- oikea linja mutkaan sisään
- oikea jarrutustekniikka
- oikea ajoasento
Yksistään mikään noista ei toimi, mutta kaikki yhdessä ne auttavat toinen toistaan. Vastaavalla tavalla tietenkin avaukset jne.

Jos nuo ongelmat pystyy kuitenkin välttämään, niin sitten klipareita avaamaan vain. On kuitenkin syytä muistaa että kyllä ne moottoripyörien valmistajatkin jotain tietävät missä asennossa niiden klipareiden olisi oltava. Näillä kommenteillani tarkoitan sitten vain rata-ajoa sporttipyörilla.

Lisätään tohon listaan vielä katseen käyttö. Näkee usein näitä puolikkaita virityksiä, jossa perse on ulkona ja pää sisällä, jolloin rintamasuunta on reilusti ulkokaarteeseen päin kääntyneenä. Siinä harvalla enää niska kääntyy niin paljoa, että voisi katsoa kunnolla mutkaan sisään eikä luottoa mutkan ajamiseen oikein löydy. Voisipa sanoa, että kannattaa katsoa itseään peilistä. Ei näitä vehkeitä perseellä ohjata.

Mutta noita klipareita en lähtisi aivan ensimmäisenä avaamaan. Ajoasennon onkin oltava hyvin nipussa. Kun klipareita avaa, se aiheuttaa helposti sen, että aletaan roikkumaan ja vääntämään käsillä. Se myös haittaa ajoasentoa jarrutuksissa (vie painoa eteen), suorilla ajoasento ei ole kunnolla nipussa ja avauksissa vedetään käsillä (vie painoa ylös ja eteen).
Ottamatta mihinkään sen enempää kantaa, niin ainakin itselläni vakiopyörän clipareiden siirtäminen vakioasennosta 3-4 cm eteenpäin, auttoi todella paljon. Neuvon sain siihen muistaakseni kesällä 2005 Kemoralla ja ajamani 1:20 aika tippui saman päivän aikana 1:17 alkuiseen. Neuvojana oli eräs punaisillakin kengillään naisia hurmaava entinen SM-sarjalainen.

Itselläni vakioasennossa (R1, CBR600RR ja R6R) ajoasento on liian tiivis. Kyynärpäät ottavat polviin mutkissa. Pituutta kertynyt 183 cm ja mittasuhteet about normaalit ja elopaino vaihtelee välillä 75-85 sen mukaan miten jaksaa syödä ja punttia vääntää.

Eilen huomasin kuinka vaikeaa loppupelissä toisen neuvominen suusanallisesti on. Kerroin asian eräälle koulutettavalle päinvastoin mitä tarkoitin, mutta esimerkkiä näyttämällä asia meni sitten perille ja vaikutti siltä, että kyseinen ensikertalainen aihepiiristä innostui ja radalle jatkossakin tulee.

Jukka

On kuitenkin syytä muistaa että kyllä ne moottoripyörien valmistajatkin jotain tietävät missä asennossa niiden klipareiden olisi oltava. Näillä kommenteillani tarkoitan sitten vain rata-ajoa sporttipyörilla.
Kyllähän se 170cm/68kg default settings japanilainen varmaankin hyvin mahtuu nippuun esim -05 636 Ninjan päälle.
Mut sit taas esim tämmönen 188cm/87kg joutuu ottaan sahan käteen, ja sahaamaan vakiokatteista palat pois, jotta saa "aukaistut" kliparit ja itsensä mahtumaan siihen samaan mopoon.

Ja ton aikaisemmin mainitun kuvan perusteella kuski näyttäis olevan enemmän pohjoismaista standardia kuin japanilaista. Joten siitä syystä päädyin suosittelemaan että kokeilee kliparien "avaamista". Saahan ne takas "kiinni" jos homma ei tunnu omalta.

On kuitenkin syytä muistaa että kyllä ne moottoripyörien valmistajatkin jotain tietävät missä asennossa niiden klipareiden olisi oltava. Näillä kommenteillani tarkoitan sitten vain rata-ajoa sporttipyörilla.
Kyllähän se 170cm/68kg default settings japanilainen varmaankin hyvin mahtuu nippuun esim -05 636 Ninjan päälle.
Mut sit taas esim tämmönen 188cm/87kg joutuu ottaan sahan käteen, ja sahaamaan vakiokatteista palat pois, jotta saa "aukaistut" kliparit ja itsensä mahtumaan siihen samaan mopoon.

Ja ton aikaisemmin mainitun kuvan perusteella kuski näyttäis olevan enemmän pohjoismaista standardia kuin japanilaista. Joten siitä syystä päädyin suosittelemaan että kokeilee kliparien "avaamista". Saahan ne takas "kiinni" jos homma ei tunnu omalta.
Harvoin Juhan kanssa asioista samaa mieltä, mutta tuossa yhdyn kyllä kommenttiin.

Valtaosa R1:n ostaneista ei aja pyörällään pääsääntöisesti rataa, joten huomattavan paljon tehdään muutoksia jotka eivät palvele rata-ajoa.

Itse en ole huomannut erityisesti hyötyä suurista lampuista, sivupeileistä, takapenkistä ja takajalkatapeista tuossa omassa rata-ajossani. Myöskään insinöörien pyörään kaavailema rengastus (190/50-17) on aika monella muuksi vaihtunut, ymmärtääkseni Jyrkilläkin vaikka vakioketjuilla 55-sarjalainen ottaakin kiinni swingiin suuremmissa nopeuksissa.

Katuajoon käännän kliparit vakioasentoon, radalla taas siirrän eteenpäin, paitsi ennakoivan ajon kurssilla, jolloin tarvitaan pienempää kääntösädettä.

Minä, saati ystävätoverini J-P, paremmin tunnettu herra Horsena, en/ei mahdu samaan ajopukuun Mika Kallion kanssa. Pyöriä ei valitettavasti tehdä mittojen mukaan (jätetään tästä ammattilaisten kilpapyörät pois), joten 150 senttisen naisen ja 196 senttisen miehen pitää tehdä jo aika isoja muutoksia sporttipyörään jos meinaa sellaista hyödyntää. Tällainen 183 cm tapaus joutuu myös jotain pieniä säätöjä tekemään ja ehkä juuri niistä syistä noissa säätö- ja muutosmahdollisuuksia onkin.

Jukka

Harvoin Juhan kanssa asioista samaa mieltä, mutta tuossa yhdyn kyllä kommenttiin.

Valtaosa R1:n ostaneista ei aja pyörällään pääsääntöisesti rataa, joten huomattavan paljon tehdään muutoksia jotka eivät palvele rata-ajoa.

Itse en ole huomannut erityisesti hyötyä suurista lampuista, sivupeileistä, takapenkistä ja takajalkatapeista tuossa omassa rata-ajossani. Myöskään insinöörien pyörään kaavailema rengastus (190/50-17) on aika monella muuksi vaihtunut, ymmärtääkseni Jyrkilläkin vaikka vakioketjuilla 55-sarjalainen ottaakin kiinni swingiin suuremmissa nopeuksissa.

Katuajoon käännän kliparit vakioasentoon, radalla taas siirrän eteenpäin, paitsi ennakoivan ajon kurssilla, jolloin tarvitaan pienempää kääntösädettä.

Minä, saati ystävätoverini J-P, paremmin tunnettu herra Horsena, en/ei mahdu samaan ajopukuun Mika Kallion kanssa. Pyöriä ei valitettavasti tehdä mittojen mukaan (jätetään tästä ammattilaisten kilpapyörät pois), joten 150 senttisen naisen ja 196 senttisen miehen pitää tehdä jo aika isoja muutoksia sporttipyörään jos meinaa sellaista hyödyntää. Tällainen 183 cm tapaus joutuu myös jotain pieniä säätöjä tekemään ja ehkä juuri niistä syistä noissa säätö- ja muutosmahdollisuuksia onkin.

Jukka
Hep!

Itse 184/86 ja pyöränä 1000 gsxr K7. Itse "joutunut" myös tekemään muutoksia mm. jalkatappisarja, cliparit ym. "roikkuminen" muuttui huomattavasti luonnikkaamaaksi.

Näillä olen saanut eniten sekunteja pois kierrosajoista. Lisätehoilla taasen vähiten hyötyä.

Jukka
Hep!

Itse 184/86 ja pyöränä 1000 gsxr K7. Itse "joutunut" myös tekemään muutoksia mm. jalkatappisarja, cliparit ym. "roikkuminen" muuttui huomattavasti luonnikkaamaaksi.

Näillä olen saanut eniten sekunteja pois kierrosajoista. Lisätehoilla taasen vähiten hyötyä.
Paljonhan sitä kokeillaan kaikenlaisia "säätöjä" ja miksi ei voisi auttaakin. Minä olen 183 cm pitkä ja 80kg painoa ja kuitenkin jalkatapit ovat siirtyneet ylemmäs ja taaemmas ja kliparit on joko vakiona tai himpun sisään päin. Kokeilin itsekin avata klipareita, mutta sain vain mainitsemani ongelmat. Pyörää ei ajeta millään lihasvoimilla. R1:sen ja R6R:n päällä on kyllä tilaa minua isommillekin kavereille, mutta tämä vain oma mielipiteeni. Kukin tekee niin kuin parhaaksi näkee.

Komppaan täysin mitä Hannula sanoi katseen käytöstä. Sillä yläkroppa menee lähes itsestään oikeaan asentoon. Ja jos katsetta ei käytä oikein, ei ajoasentokaan muodostu oikein. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Jukka
Hep!

Paljonhan sitä kokeillaan kaikenlaisia "säätöjä" ja miksi ei voisi auttaakin. Minä olen 183 cm pitkä ja 80kg painoa ja kuitenkin jalkatapit ovat siirtyneet ylemmäs ja taaemmas ja kliparit on joko vakiona tai himpun sisään päin. Kokeilin itsekin avata klipareita, mutta sain vain mainitsemani ongelmat. Pyörää ei ajeta millään lihasvoimilla. R1:sen ja R6R:n päällä on kyllä tilaa minua isommillekin kavereille, mutta tämä vain oma mielipiteeni. Kukin tekee niin kuin parhaaksi näkee.

Komppaan täysin mitä Hannula sanoi katseen käytöstä. Sillä yläkroppa menee lähes itsestään oikeaan asentoon. Ja jos katsetta ei käytä oikein, ei ajoasentokaan muodostu oikein. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Mulla taas toi cliparien avaaminen nimenomaan vähensi sitä tangossa roikkumista kun sain penkissä samalla paremman asennon ja mutkaan sisään ja ulostulot helpottuivat huomattavasti. Nyt ei tarvitse maata cliparien "yläpuolella" vaan yläkroppa pääsee roikkumaan luonnollisesti ns. käsien ja jalkojen välissä.

Mulla taas toi cliparien avaaminen nimenomaan vähensi sitä tangossa roikkumista kun sain penkissä samalla paremman asennon ja mutkaan sisään ja ulostulot helpottuivat huomattavasti. Nyt ei tarvitse maata cliparien "yläpuolella" vaan yläkroppa pääsee roikkumaan luonnollisesti ns. käsien ja jalkojen välissä.
Yhtä ja ainoaa oikeaa ei ole, oli kyse sitten ajoasennosta tai stongan asennosta. Aloittelijalle nyt aivan persiillään olevan asennon voi korjata, mutta kun noita kuviakin katsoo MotoGP:stä, niin aika varioivaa on.

Muutama kaveri noita kierrosmääriäni arvosteli lähdöissä ja neuvoi käyttämään eri määriä. Jostain syystä lähdössä jäivät aina taakse, olivat sitten rivin tai pari edessä tai takana. Teoria on teoriaa, käytäntö on käytäntöä. Matti Nykänen ei varmaan osaa edes kirjoittaa sanaa mäkihyppytorni, mutta aika hyvin osasi käytännössä hommansa. Itse kilpailen itseäni vastaan siinä olenko kädettömämpi tekniikassa vai suorituksissa, joka alan monilahjattomuus kun olen. Mutta kaikkea pitää kokeilla paitsi (selvinpäin) kansantanhuja.

Jukka

Jeps, 185/90 (kohta 85kg)  
tounge.gif
on tuo elokoko, täytyy vaihtaa nuo kliparit säädettäviin, toisi varmasti tilaa "ajaa".Noita TLS:n klipareiden kulmaa on ainakin Enklannissa rataa harrastavat kritisoineet.

Lisätään tohon listaan vielä katseen käyttö. Näkee usein näitä puolikkaita virityksiä, jossa perse on ulkona ja pää sisällä, jolloin rintamasuunta on reilusti ulkokaarteeseen päin kääntyneenä. Siinä harvalla enää niska kääntyy niin paljoa, että voisi katsoa kunnolla mutkaan sisään eikä luottoa mutkan ajamiseen oikein löydy. Voisipa sanoa, että kannattaa katsoa itseään peilistä. Ei näitä vehkeitä perseellä ohjata.
Tossa mulla on katse (radan tuntevilla) pitkälle mäkeen ylös, omasta mielestäni ihan kohdillaan, hämää varmasti aikalailla kun kypärä ja visiiri on täysmusta... Das rispekt mallia  
biggrin.gif

Jospa lainaan itsekkin tätä topiccia. Nyt on juteltu kyykkyjen ajoasennoista niin mitenkäs sitten nakupyörällä. Ohessa on oma suoritus Ahvenistolta maanantailta. Jotenkin tuntuu ettei yläkroppaa saa riittävän ulos tangon sijainnin ja asennon takia.
nixweiss.gif
Eli vinkkejä mitä pitäisi tehdä ja yrittää kun haluaisi polven maahan asti. Vai onko se mahdotonta nakulla?

JK1P6426.jpg

Kemora33.jpg

jep eli saapi kommentoida ajeluasentoani
biggrin.gif
tossa oon just mutkaan taittamas et vissii polvea sais ulommas taittaa mut ei uus nahkapuku veny haaroista
tounge.gif

Itse meinasin lähinnä tuota hartioiden siirtoa kun tuntuu aika hankalalla kun tanko on erilailla kuin kyykyssä. Eli eroaako kyykyn ja crossitankosen ohjeet jotenkin? Toi video olikin jo tuolla ylempänä mielestäni.

Jospa lainaan itsekkin tätä topiccia. Nyt on juteltu kyykkyjen ajoasennoista niin mitenkäs sitten nakupyörällä. Ohessa on oma suoritus Ahvenistolta maanantailta. Jotenkin tuntuu ettei yläkroppaa saa riittävän ulos tangon sijainnin ja asennon takia.  
nixweiss.gif
Eli vinkkejä mitä pitäisi tehdä ja yrittää kun haluaisi polven maahan asti. Vai onko se mahdotonta nakulla?
http://jpuroaho.pp.fi/images/view/ahvenisto_2009_05_04/JK1P6426.jpg

Itse meinasin lähinnä tuota hartioiden siirtoa kun tuntuu aika hankalalla kun tanko on erilailla kuin kyykyssä. Eli eroaako kyykyn ja crossitankosen ohjeet jotenkin? Toi video olikin jo tuolla ylempänä mielestäni.
Ens kerralla ku meet radalle, niin pidä perse penkissä, ja polvet kiinni mopossa, ja kun haluut mennä mutkaan, niin ennen mutkan sisääntuloa käännä sinne mutkaan ensin katse ja pää, sitten aukaset/käännät hartialinjan sinne mutkan suuntaan, sitten painat pään/hartiat/yläkropan alaspäin ja tiputat sen sisämutkan kyynepään alaspäin, ja aukaset polvee/lantioo vaan sen verran että fokus pysyy edelleen siinä pään ja yläkropan tekemisessä; ja vasta sitten teet vastaohjauksen ja otat mopon "mukaan" sinne mutkaan.
Eli pää eeltä, kroppa perästä ja mopo vasta sit.

Ton treenin tarkotus on opettaa omasta selkärangasta pois se tyypillisin virhe; perse alas, kylki eeltä mutkaan, joudutaan katsomaan olkapään yli, työnnetään vastaohjauksella mopo kuskin alle, ja surffataan mutka kylki eeltä läpi kuten tossa sun kuvassa käy; mopo eeltä, kroppa perästä, ja pää viimesenä. Kun ton surffailun on kerran oppinut ja sillä ajanut ja kiertänyt rataa, niin se on sit taas tyypistä kiinni kuin nopeesti sen saa poistettuu selkärangasta.
Mulla meni yks kesä, mut mä oonki kokeneiden kuskien mielestä paska kuski joka ei osaa ajaa eikä sais neuvoo ketään. Mutta ihan vaan vittuillakseni ajan edellen ja neuvon edelleen. :]

Sit kun se pää eeltä mutkaan meneminen onnistuu, niin perse mukaan sen verran että pää edeltä mutkaan meneminen onnistuu edelleen.
Ja lisää päätä ja persettä, jne.
Mitä enemmän saat päätä mutkaan, niin sitä enemmän voit ottaa persettä mukaan, ja sitä nopeemmin osuu polvi tonttiin.
Jos akrobatiaa haluat harrastaa, niin onnistuuhan se polven tonttiin laitto vaikka suoralla jos vaan roikut koko kropalla riittävän kaukana mopon sivulla.
Moni kai luulee että polven saa tonttiin jos vain kallistaa tarpeeksi, mutta se ei sinänsä pidä paikkaansa, vaan käytännössä polven saa sitä helpommin tonttin mitä enemmän roikkuu (koko kropalla! Ei perseellä) ja mitä pystymmässä mopo sen ansiosta menee.

Riippuen kyykystä ja krossista ja kuskin koosta niin ainoa ero on se kuinka alas pystyy kyynerpäällä/kropalla menemään jotta se tuntuu vielä luontevalta. Jos satulan ja tangon väli on lyhyt vs kuski pitkä, niin sit joutuu tod näk ajamaan "pystyssä", mutta ei se siltikään estä sitä etteikö ensin voisi mennä pää eeltä ja sit kroppa ja mopo perässä. Koska silloinhan kroppa on edelleen yhtä ulkona mopon keskilinjasta kuin mitä se olisi ärräpärrän keskilinjasta. Ei se mopo sinänsä välitä istutko vai makaatko sen mopon sivulla.

Tossa yks nakukuski "näyttää mallia". Kuten huomaat niin selän asento on pystympi johtuen juurikin siitä että kahvat on "sylissä". Mutta muutoin asento on ihan sama kuin ärräpärrällä, ja polvi tontissa:
http://www.ip.fi/~scuuba....94.html

Jos katse on oikean suuntaan, eli siis sinne minne ollaan menossa, niin suurella osalla yläkroppa menee aikalailla automaattisesti siihen suuntaan, itse yritän pysyä siinä mopon kyydissä jotenkin noin: Motoparkin hevosenkenkä STD600:lla

Sitä en tiedä onko oma ajoasentoni mistään kotoisin, mutta noin se ainakin itsellä luontevimmin sujuu.

Niin ja ei näitä tosiaan oikein perseellä ohjata, mutta jonkulainen perstuntuma tarvitaan kyllä
smile_org.gif

Ja mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, niin tuohan näyttää ihan hyvältä, ei muuta kun vähän vielä enempi kroppaa sivuun, tosin onhan tuossa vielä varaa kallistaa mopoakin enempi.

Back