Ajoharjoittelusta radalla

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fabio T.
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Muutaman mutkan sun perässä eilen ajaneena uskaltaisin toistaa saman kuin varikolla: Ensi kaudelle nahkapuku päälle, ja ajamiseen löytyy varmasti paljon rentoutta. Ajoasento sulla näyttäa äkkiseltään suht hyvältä, mitä nyt gorejen takia joutuu pitämään polven sisälle, mistä johtuen lantio ehkä kiertyy aavistuksen ulkokurviin. Noilla vauhdeilla kulutat kyllä jo pirun kalliita polvipaloja kunhan saat nahkaa päälle.
Näinhän se sitten melkein menikin ja miten sattuikaan vielä sama ratakin. Yläkropan kun sai rennoksi niin alkoi tuntua todella hyvältä taas. Oikean käden sormien mystinen kipeytyminen jäi jonnekin sinne syyskuulle. Jossain hitaassa mutkassa kun alussa kaasuttelin vähän miten sattuu pienellä vaihteella niin moottorijarru kaatoi pyörän sisäkurviin niin kuin olis jokin sen heittänyt. Tuo kun onnistuisi jossain vaiheessa edes jotenkin hallitusti niin.... mutta jarru mutkaan on täysi mysteerio tässä vaiheessa. Lopussa alkoi jo kierrokset muistuttamaan toisiaan hyvällä tavalla, hyvin vähän jarrua ja enemmän roikkumista eli just sama homma kuin syksyllä.
Palat otti sen verran jälkeä että kehtaa ehkä käydä kahvillakin  
smile_org.gif
 
Muutaman mutkan sun perässä eilen ajaneena uskaltaisin toistaa saman kuin varikolla: Ensi kaudelle nahkapuku päälle, ja ajamiseen löytyy varmasti paljon rentoutta. Ajoasento sulla näyttäa äkkiseltään suht hyvältä, mitä nyt gorejen takia joutuu pitämään polven sisälle, mistä johtuen lantio ehkä kiertyy aavistuksen ulkokurviin. Noilla vauhdeilla kulutat kyllä jo pirun kalliita polvipaloja kunhan saat nahkaa päälle.
Näinhän se sitten melkein menikin ja miten sattuikaan vielä sama ratakin. Yläkropan kun sai rennoksi niin alkoi tuntua todella hyvältä taas. Oikean käden sormien mystinen kipeytyminen jäi jonnekin sinne syyskuulle. Jossain hitaassa mutkassa kun alussa kaasuttelin vähän miten sattuu pienellä vaihteella niin moottorijarru kaatoi pyörän sisäkurviin niin kuin olis jokin sen heittänyt. Tuo kun onnistuisi jossain vaiheessa edes jotenkin hallitusti niin.... mutta jarru mutkaan on täysi mysteerio tässä vaiheessa. Lopussa alkoi jo kierrokset muistuttamaan toisiaan hyvällä tavalla, hyvin vähän jarrua ja enemmän roikkumista eli just sama homma kuin syksyllä.
Palat otti sen verran jälkeä että kehtaa ehkä käydä kahvillakin  
smile_org.gif
Kyllähän se nahkapuku ja polvipalat vaan tekee ihmeitä, suorastaan pakottaa gore kuskin oikeampaan asentoon. Oikeasti radalle ei olisi kyllä edes asiaa ilman nahkapukua, ainakaan jos meinaa muutakin kuin possujunassa körötellä.

Seuraavaksi vaan rentoa ajoa ja rennosti nurin...
biggrin.gif
 
Kiitoksia mahtavista, neuvoista ja ajatuksista. Radalle vaan kaikki, sillä jos tämä täti siellä pärjäilee, niin pärjää kuka tahansa  
smile_org.gif
Ikää siis tädillä jo ~30v, kortti 3v 'vanha' eikä todellakaan tullut helpolla. Kilsoja tullut nyt parina kesänä aika kesysti, ehkä 3000 per kesä. Viimevuonna uskaltauduin EAKiin Apparalle ja siitä se sitten lähti... sen lisäksi tuli viimekesänä vielä pari päivää Kemorassa ja Alastarossa. Tänä keväänä kadulla kilsoja ehkäpä 300 ja ratapäiviä jo 3
smile_org.gif
. Itse olen maailman hitain ja pitkään menin yhdellä vaihteella ja ilman jarruja (kiitos vaan kannustuksesta täälläkin). Nyt on kaarteet jotenkuten hallussa ja ajoasento edes sinnepäin ja nyt tarttis opetella käyttämään kaasua, vaihteita ja jarrua... ja vaikeeta on  
sad_orig.gif
Vauhti on edelleen sama, kuin yhdellä vaihteella ajaessa, sillä tällainen noviisi ei osaa säädellä sitä jarrun ja vaihteen määrää ja ajoitusta ja mutkiin tullan aina liian hitaasti. Nämä kaksi asiaa kun saisi yhdistettyä, sujuvat kaarteet+kiihdytys/jarrutus. Mutta eipä siihen auta muuta kun lisää ajoa vaan.

Mutta aina ei ole pelkästään hauskaa... tänään tuli ekaa kertaa sellainen olo että paluusuoran päästä kippaan mopo pöpelikköön, potkin hiekkaa päälle ja saan itku-potku-raivarit, kun sitten ei mikään enää loistavan ekan setin jälkeen onnistunutkaan. Syykin on selvä, liikaa yrittämistä. Ensikerraksi kaivan Ninjasta lap-timer napin irti, kun se on siinä peukun kohdalla niin houkuttelava  
blush.gif
Peli poikki ja mopo hammasta purren kärryyn ja kotimatkalla pidin itselleni moraalisaarnan
smile_org.gif
Kotimatka on senverran pitkä että ehtii kiukku laantua.

Mutta onneksi motivaatiota ainakin vielä riittää, joten leuka rintaan ja kohti uusia nöyryytyksiä  
cool.gif
 Ja voin ainakin ajatella että minusta on ainakin iloa muille hitaan kuskeille kun saavat jonkun ohitettavan ja voivat tuntea itsensä nopeiksi.

Ja tämä ratailu on siis erittäin koukuttavaa ja porukka varikolla pääosin erittäin mukavaa  
sport05.gif
(Toki siellä aina löytyy myös niitä jotka jaksavat toisten tekemisiä arvostella, mutta tässä lajissa tämä on ihailtavan vähäistä)
 
Itse olen havainnut, että aikojen parantaminen pelkästään suoranopeuksia nostamalla sekoittaa kyllä ajon mutkissa aivan täysin. Jos tulen mutkaan tiukalla jarrulla, niin mutka "hyppää silmille" ja jarrua tulee pidettyä liian kauan -> mutka menee mateluksi. Toisaalta allekirjoittanutta muutenkin välillä hiertää jos joku ajelee hitaammin mutkat mutta vääntää tupin nurin joka kerta kun suora aukeaa. Bladen kanssakin on aikamoinen kampeaminen jos yrittää bussista tai zetorista suoralla ohi, siitä on sitten helppoa kuvitella miten kivaa se on kuussatasella...

Pääosin tulee ajeltua muutamalla vaihteella koko ratakierros ja keskityttyä siihen, että mutkanopeudet olisivat kohdillaan. Maanantainakin kellotin itselleni parhaan ajan ever vain ajamalla 2 vaihteella koko kierroksen. Pääsuoralle riitti ihan hyvin se reilu 180kmh minkä se vähän ennen rajottajaa ottaa. Ne suorilla säästettävät sekunnit on helppo ottaa pois myöhemminkin, mutta mutkanopeuksien nostaminen on mielestäni ns. kestävämpi tapa lähteä parantamaan kierrosaikoja.

Tietenkin nyt puhuin tonnarin kokemuksista, kuussatanen varmasti rankaisee paljon pahemmin ajallisesti jos ei pysyttäydy tehoalueella.

Ja loppuun perinteinen "vitut minä mistään mitään tiedä"-disclaimeri.  
tounge.gif


E: niin pointti oli se, että kyllä se jarruitta ajo on ainakin itselläni käytössä jossain määrin vieläkin.
 
Toisaalta allekirjoittanutta muutenkin välillä hiertää jos joku ajelee hitaammin mutkat mutta vääntää tupin nurin joka kerta kun suora aukeaa. Bladen kanssakin on aikamoinen kampeaminen jos yrittää bussista tai zetorista suoralla ohi, siitä on sitten helppoa kuvitella miten kivaa se on kuussatasella...
No its as se ohituslinjojen/paikkoja hakeminen/opetteleminen kusiaisella on ihan helvetin mukavaa.  
tounge.gif

Perus setti on pistää pykälää pienempi, jättää hieman rakoa, jarruttaa hieman pitkäksi, eli taittaa hieman myöhemmin, myöhänen apeksi, ja sit avauksessa ohi.
 
Toisaalta allekirjoittanutta muutenkin välillä hiertää jos joku ajelee hitaammin mutkat mutta vääntää tupin nurin joka kerta kun suora aukeaa. Bladen kanssakin on aikamoinen kampeaminen jos yrittää bussista tai zetorista suoralla ohi, siitä on sitten helppoa kuvitella miten kivaa se on kuussatasella...
No its as se ohituslinjojen/paikkoja hakeminen/opetteleminen kusiaisella on ihan helvetin mukavaa.  
tounge.gif

Perus setti on pistää pykälää pienempi, jättää hieman rakoa, jarruttaa hieman pitkäksi, eli taittaa hieman myöhemmin, myöhänen apeksi, ja sit avauksessa ohi.
omg.gif
jotenkin tuo "jarruta myöhemmin-avaa aiemmin" kuullostaa siltä, että sillä voisi muutenkin joka kierroksella olla nopeampi...
 
Kyllä Scuuballa tässä on hyvä pointti. Itse käytän monesti vastaavaa tapaa ohitella isompia pyöriä. Hakee linjaa ulompaa, tiukka käännös sisään, myöhäinen apex ja ulostulo normaalia linjaa suorempaan reippaan avauksen kanssa. Ei ole nopein mahdollinen tapa ajaa, mutta toimii, jos edessä on mutkissa hidastelija.
 
No its as se ohituslinjojen/paikkoja hakeminen/opetteleminen kusiaisella on ihan helvetin mukavaa.  
tounge.gif

Perus setti on pistää pykälää pienempi, jättää hieman rakoa, jarruttaa hieman pitkäksi, eli taittaa hieman myöhemmin, myöhänen apeksi, ja sit avauksessa ohi.
omg.gif
jotenkin tuo "jarruta myöhemmin-avaa aiemmin" kuullostaa siltä, että sillä voisi muutenkin joka kierroksella olla nopeampi...
No niin no siis kuten poskin tossa jo selitti niin toi "jarruttaa pitkäksi" tarkottaa myös sitä ett ajaa suoran pitkäksi, eli alkaa taittamaan mutkaan liian myöhään. Eli vähän eri asia kuin pelkästään "jarruttaa myöhemmin".
Helpoin ja turvallisin tapa ohittaa. Jos kämmii, niin ei teilaa sitä ohitettavaa.
 
Vastakommentoinpa näihin
Lainaan tuosta Posin aloitustekstistä muutamia kohtia, mitkä on herättänyt ajatuksia, nämä ei ole siis suunnattu pelkästään aloittajalle, vaan hyödynnän tekstiä otsikoina.
sanoi:
Valitaan sopiva vaihde, jolla ajetaan rataa ympäri, kyllä se pyörä jaksaa vetää vaikka vähän pienillä kierroksilla välillä mentäisiinkin. Vaihteenvaihto vie turhaan huomion muusta ajamisesta.
Ei onnistu mun gpz:lla. Vääntöä tuossa pyörässä ei tunnu olevan nimeksikään ja veto tuntuu loppuvan mutkassa, jos kierrokset laskee alle seitsemäntuhannen. Uuteen rataan tutustuessa haastavinta onkin ollut oikeiden vaihteiden löytäminen mutkiin. Ahvenistolla pärjäsin kakkos- ja kolmosvaihteella, Kemoralla kolmos- ja nelosvaihteella, paitsi että vitosta kaipailin muutamalla suoralla, kun nelosvaihteella punaraja tulee vastaan 90km/h vauhdissa. (ja ei, en tuijota mittareita vaan tunnen pyöräni). Se on valitettavan totta, että vaihteen vaihtaminen vie huomion muusta ajamisesta.
No joo. Tuossa nyt puhutaan valtaosasta pyöristä. Sinulla lienee 500 GPZ? Vääntöä pitäisi löytyä numeroiden mukaan jonkin verran vajaa samat kuin allekirjoittaneen mopedista. Kuitenkin, jos pyörä kulkee nelosella 90km/h, lienee vaihteiden vaihto tarpeen. Silti en jaksa uskoa että kakkosta tarvitsisit, tai kait se uskottava on kun niin sanotaan, mutta kuullostaa kovin oudolta. Itse yleensä possujonoa vetäessäni ajan Triumphillani nelosella koko Apparan ympäri ja kun lainasin tarjoitukseen Lunan R6 Yammua, sillä käytössä taisi olla kolmonen ehkä nelonen, en enää muista. Molemmilla kierrokset olivat matalimmillaan varmaan jossain 2500rpm hujakoilla.

Vuotta viisaampana voin sanoa, että tähän ongelmaan auttoi pikkuisen se, että vaihdoin kepsuun uudet tulpat ja puhtaan ilmansuodattimen. Ei siitä silti mitään ratatykkiä tullut ja lopullisesti tämän ongelman ratkaisi koko pyörän vaihto.

Nyt ekan kerran uudella pyörällä radalla käyneenä voin sanoa, että hei, tää onnistuu mun CBR:llä
smile_org.gif
Kemorassa ekan ajosetin jälkeen olin ihan ihmeissäni, miten yksinkertaiselta ajaminen tuntui kun ei tarvinnut keskittyä kaikkeen epäoleelliseen.

Eniten ongelmia tulee ajoasennon suhteen, radalla kun pitäisi ohjeiden mukaan pitää päkiät jalkatapeilla. Kemoralla yritin tehdä näin ja huomasin, että jos päkiä on jalkatapilla niin vaihteenvaihtoa varten tarvitsee siirtää jalkaa reilusti eteenpäin, että yltää vaihdepolkimeen. Tuo pitkä liike taas aiheutti sen, että vaihteen vaihtaminen oli epävarmempaa, ei ollut tuntumaa siitä, että menikö oikea vaihde päälle. Sen jälkeen, kun sain sohlattua vapaan päälle juuri ennen mutkaa, aloin pitämään jalkaa taas tavalliseen tapaan jalkatapilla. Tiedä sitten, kumpi olisi parempi vaihtoehto, opetella tuo jalansiirto niin, että se tulee selkärangasta asti varmasti oikein vai pitää jalat tapeilla niinkuin tavallisestikin?
Päkiät kannattaa pitää tapeilla. Lisää kallistusvaraa huomattavasti. Ja juuri siitä syystä, että vaihteenvaihto vie huomiota muusta ajamisesta, kannattaisi pyrkiä mahdollisimman paljon samalla vaihteella aluksi. Jos vaihteenvaihto on välttämätöntä, se kannattaa tehdä rauhassa ja hyvissä ajoin, jotta säästyy ylimääräiseltä ohjelmalta.

Päkiät pysyy nykyään aina jalkatapeilla. Tuo paremmin tuntumaa pyörään. Eipä tämäkään asia olisi ollut mikään ongelma ilman tuota kepsun vaihteenvaihtorumbaa. Eikä tätäkään asiaa olis oppinut ilman radalla käyntiä..
 
Eri threadeissa on hiukan erilaista tietoa tai ainakin tiedot ovat hiukan eri vuosikertaa. Eli:

Millä edellytyksillä Pohjola Vakuutus Oy:ltä hankittu "Autoturva" -niminen vakuutustuote on voimassa vakio-omavastuulla siten että vuosi on 2010, alla on tien sijasta moottorirata ja kyse on Moottoripyora. org:in karkeloista?

Onko ainoa vaatimus se että on lunastanut paikan "koulutusryhmä" -nimiseen ajovuoroon? Vai pitääkö olla pohjalla jotakin muutakin koulutusta käytynä kuin ajokortin myöntämiseen aikanaan liittynyt...?


On vierähtänyt varsin monta kesää siitä kun olen viimeksi radalle uskaltautunut (kiitos vakuutusyhtiöiden). Vaikka mopedini onkin jo vanha, en silti haluaisi "ratailla" täysin omalla vastuullani kun siitä pahuksen vakuutuksesta on kerran maksettukin jonkin verran...
 
Siis voi  
biggrin.gif

Sitten kun saa vihdoin tassut aseteltua tapeille ajoissa ja oikein? niin alkaa luistaa renkaat mutta toisin kuin aikasemmin, hölläämisen sijasta ajoin varikolle ihmettelemään. Liikaa painetta mut kun ei jostain syystä oikein uskalla niin reilusti kerralla laskeakaan. Sitten kun nyt/joskus on selvittänyt renkaiden kaikki salat, ne ovatkin vaihtokunnossa.

Mutta niin, miten jalkojen nyt pitäs olla tapeilla (ettei mehut lopu jaloista)?
 
Vielä yksi juttu, eli takarenkaan leveys. Omassa pyörässä on vaatimaton 130 leveä takarengas. Kai siinä syynsä on, että kyykkypyörissä on ainakin ne 180 leveät renkaat takana.
Lainataan vähän vanhaa asiaa, vaikkain Pos siihen esitti oman mielipiteensä.

Mielestäni renkaanleveys on käsiteltävyyden ja pidon välillä kikkailua. Piikkinen ei tartte niin paljon pitoa(traction) mitä superbike esim. Sitten tehon kasvaessa renkaan leveys kasvaa kun pitoa tarvitaan lisää, samalla kärsitään käsiteltävyyden huonontumisesta.
 
Hyvä kirjoitus!

Itsellä on vasta muutamat ratapäivät takana ja kyllä näiden lukeminen oli taas hyvää kertausta.

Erityisesti tuo toteaminen suoralla ajamiseta on niin totta. Ikävää ajella tehokkaamman pyörän takana joka karkaa suorilla ja sitten tukkii tien mutkissa.

t.Ville
 
Siis voi  
biggrin.gif

Sitten kun saa vihdoin tassut aseteltua tapeille ajoissa ja oikein? niin alkaa luistaa renkaat mutta toisin kuin aikasemmin, hölläämisen sijasta ajoin varikolle ihmettelemään. Liikaa painetta mut kun ei jostain syystä oikein uskalla niin reilusti kerralla laskeakaan. Sitten kun nyt/joskus on selvittänyt renkaiden kaikki salat, ne ovatkin vaihtokunnossa.

Mutta niin, miten jalkojen nyt pitäs olla tapeilla (ettei mehut lopu jaloista)?
Sisäkurvin puoleisen jalan päkiä tapilla ja ulkokurvin puolen jalka tukevasti jalkatappi kengän korkoa vasten. Mehut loppuu jaloista joka tapauksessa. Jalat kannattaa siirtää tapeilla oikein jo hyvissä ajoin jos mahdollista, koska mutkaan mennessä on muutakin ohjelmaa.

jake
 
Sisäkurvin puoleisen jalan päkiä tapilla ja ulkokurvin puolen jalka tukevasti jalkatappi kengän korkoa vasten. Mehut loppuu jaloista joka tapauksessa. Jalat kannattaa siirtää tapeilla oikein jo hyvissä ajoin jos mahdollista, koska mutkaan mennessä on muutakin ohjelmaa.

jake
Mehustuminen on huomattu täälläkin.

Olen tähän asti pitänyt päkijöitä koko ajan tapeilla, mutta nyt runsaammin roikkuessa alkaa tosiaan jalkapohjat hajoamaan. Toisaalta kuulemma roikkuessakin painon tulisi olla ulkokurvin jalalla ja kädellä, eikä sisäkurvin jalalla. Kaiken kukkuraksi olen ajellut pääosin vain yhdellä/kahdella vaihteella rataa ympäri, joten pitänee sitäkin jalkajumppaa alkaa harjoittelemaan.

Tässä ratailussakin tieto lisää tuskaa. Paljon helpompaa oli silloin kun ei ollut vielä käynyt radalla kertaakaan ja oli mielestään täydellinen kuski... Joka kerta koulutuksessa/liivimiesten ohjeista vaan huomaa lisää asioita joita tekee väärin.
tounge.gif
 
Olen tähän asti pitänyt päkijöitä koko ajan tapeilla, mutta nyt runsaammin roikkuessa alkaa tosiaan jalkapohjat hajoamaan. Toisaalta kuulemma roikkuessakin painon tulisi olla ulkokurvin jalalla ja kädellä, eikä sisäkurvin jalalla. Kaiken kukkuraksi olen ajellut pääosin vain yhdellä/kahdella vaihteella rataa ympäri, joten pitänee sitäkin jalkajumppaa alkaa harjoittelemaan.
Rentouta se sisäpuolen jalka ja käsi. Anna kantapään, polven, lantion, olkapään, kyynerpään, "tippua" rentona alas.

Itsellä ihan sama ongelma edelleen välillä. Vaikka tietää ett pitäis rentona mennä, niin vähän väliä huomaa puristavansa iha eniten täysii.
 
Kannattaa katsoa Twist of The Wrist II, siinä on aika hyviä neuvoja aloittelijoille ja miksei myös kokeneemmillekin. Mielestäni ihan pätevä opetusvideo.
Ei suoraselkäiset motoristit voivat imuttaa sen  - täältä -
Suoraselkäiset joutuvat tilaamaan omansa esim Amazon verkkokaupasta  
wink.gif
 
Olen tähän asti pitänyt päkijöitä koko ajan tapeilla, mutta nyt runsaammin roikkuessa alkaa tosiaan jalkapohjat hajoamaan. Toisaalta kuulemma roikkuessakin painon tulisi olla ulkokurvin jalalla ja kädellä, eikä sisäkurvin jalalla. Kaiken kukkuraksi olen ajellut pääosin vain yhdellä/kahdella vaihteella rataa ympäri, joten pitänee sitäkin jalkajumppaa alkaa harjoittelemaan.
Rentouta se sisäpuolen jalka ja käsi. Anna kantapään, polven, lantion, olkapään, kyynerpään, "tippua" rentona alas.

Itsellä ihan sama ongelma edelleen välillä. Vaikka tietää ett pitäis rentona mennä, niin vähän väliä huomaa puristavansa iha eniten täysii.
Ja tuohon rentouden hakemiseen pätee yksi hyvä sääntö: Jos kropan rentouttaminen ei onnistu, on vauhtia aavistuksen liikaa.
 
Back
Ylös