• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ajoharjoittelusta radalla

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fabio T.
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No its as se ohituslinjojen/paikkoja hakeminen/opetteleminen kusiaisella on ihan helvetin mukavaa.  
tounge.gif

Perus setti on pistää pykälää pienempi, jättää hieman rakoa, jarruttaa hieman pitkäksi, eli taittaa hieman myöhemmin, myöhänen apeksi, ja sit avauksessa ohi.
omg.gif
jotenkin tuo "jarruta myöhemmin-avaa aiemmin" kuullostaa siltä, että sillä voisi muutenkin joka kierroksella olla nopeampi...
No niin no siis kuten poskin tossa jo selitti niin toi "jarruttaa pitkäksi" tarkottaa myös sitä ett ajaa suoran pitkäksi, eli alkaa taittamaan mutkaan liian myöhään. Eli vähän eri asia kuin pelkästään "jarruttaa myöhemmin".
Helpoin ja turvallisin tapa ohittaa. Jos kämmii, niin ei teilaa sitä ohitettavaa.
tähän vois kommentoida, että toimii kun sen opettelee. Itse opettelin vasta edellisellä ratapäivällä tuon menetelmän, ja tosiaan riski törmäilyyn on pienempi kuin jarruissa ohitteluun.
 
Kannattaa katsoa Twist of The Wrist II, siinä on aika hyviä neuvoja aloittelijoille ja miksei myös kokeneemmillekin. Mielestäni ihan pätevä opetusvideo.
Ei suoraselkäiset motoristit voivat imuttaa sen
Suoraselkäiset joutuvat tilaamaan omansa esim Amazon verkkokaupasta  
wink.gif
Just lat... tilasin ja oli ihan hyvä pätkä. Tyhmä olo tuli pariin otteeseen kun älysi, että tässä ja tuossa asiassa on tullut urpoiltua aina.

Suosittelen.
 
Ja tuohon rentouden hakemiseen pätee yksi hyvä sääntö: Jos kropan rentouttaminen ei onnistu, on vauhtia aavistuksen liikaa.
Tai lähinnä luulee että vauhtia on liikaa?
Oletin, että kaikki ymmärtäisivät ilman rautalangasta vääntämistä, että kyse on henkilökohtaisesti koetusta vauhdista, ei absoluuttisesta nopeudesta, mutta Kiitos kuitenkin rautalangan taivuttamisesta puolestani.
 
Siis voi  
biggrin.gif

Sitten kun saa vihdoin tassut aseteltua tapeille ajoissa ja oikein? niin alkaa luistaa renkaat mutta toisin kuin aikasemmin, hölläämisen sijasta ajoin varikolle ihmettelemään. Liikaa painetta mut kun ei jostain syystä oikein uskalla niin reilusti kerralla laskeakaan. Sitten kun nyt/joskus on selvittänyt renkaiden kaikki salat, ne ovatkin vaihtokunnossa.

Mutta niin, miten jalkojen nyt pitäs olla tapeilla (ettei mehut lopu jaloista)?
Itsellä toiminut viimemmäksi niin, että ulkopuolen jalan päkiä jalkatapilla, kantapää runkoa vasten ja sitten samalla jalalla vielä tuki tankista. Tuolla tuntuu saavan sen verran tukevan otteen tankista, ettei tarvitse juuri muita paikkoja jännittää. Sisäjälka päkiällä ettei ota varpaat rataan kiinni. Kädetkin saa samalla sen verran rennoksi, että voi tarvittaessa irroittaa otteen tangosta.

Tuota voi sitten harjoitella vaikka huoltopukkien kanssa.

Twits of the wristien lisäksi Performance riding techniques on mainio opus vähän nopeampaan ajoon.

Niin joo, kyllä ne mehut jaloista loppuu jossain vaiheessa...
 
Ja tuohon rentouden hakemiseen pätee yksi hyvä sääntö: Jos kropan rentouttaminen ei onnistu, on vauhtia aavistuksen liikaa.
Tai lähinnä luulee että vauhtia on liikaa?
Oletin, että kaikki ymmärtäisivät ilman rautalangasta vääntämistä, että kyse on henkilökohtaisesti koetusta vauhdista, ei absoluuttisesta nopeudesta, mutta Kiitos kuitenkin rautalangan taivuttamisesta puolestani.
Niinno, siinä on kumminkin erittäin suuri ero;
vähennätkö vauhtia sen aavistuksen jotta rentoutuisit
vai
pakotatko itsesi uskomaan että se aavistuksen liian kova vauhti on ihan ok, ja rentoudut.
 
Siis voi  
biggrin.gif

Mutta niin, miten jalkojen nyt pitäs olla tapeilla (ettei mehut lopu jaloista)?
Itsellä toiminut viimemmäksi niin, että ulkopuolen jalan päkiä jalkatapilla, kantapää runkoa vasten ja sitten samalla jalalla vielä tuki tankista. Tuolla tuntuu saavan sen verran tukevan otteen tankista, ettei tarvitse juuri muita paikkoja jännittää. Sisäjälka päkiällä ettei ota varpaat rataan kiinni. Kädetkin saa samalla sen verran rennoksi, että voi tarvittaessa irroittaa otteen tangosta.

Tuota voi sitten harjoitella vaikka huoltopukkien kanssa.

Twits of the wristien lisäksi Performance riding techniques on mainio opus vähän nopeampaan ajoon.

Niin joo, kyllä ne mehut jaloista loppuu jossain vaiheessa...
Itsellä taas alkoi löytyä parempi luotto roikkumiseen kun aloin pitää ulkojalkaa kantapää tapilla, hieman käännettynä jalkaterä ulospäin niin että saa nilkalla tuen pyörästä. Ulkojalan päkiä tapilla ei minulle jotenkin luonnistunut, jännitin jalkaa liikaa ja kramppailu alkoi, ja oli tunne että jalka lipeää tapilta. Joissain peräjälkeen eri suuntiin kääntyvissä mutkissa ei aina ehdi vaihtaa jalan asentoa, eli silloin molemmat päkiät tapeilla, muuten kuten edellä.

Tämäkin taas niitä asioita joihin ei mielestäni ole yksiselitteistä vastausta, kokeilemalla löytyy se itselle paras ja toimivin juttu. Itselle oli melkoinen ahaa-elämys kun tuon itselleni sopivimman asennon, ja sitä kautta kunnon tuen pyörästä, löysin.
 
Siis voi  
biggrin.gif

Mutta niin, miten jalkojen nyt pitäs olla tapeilla (ettei mehut lopu jaloista)?
Itsellä toiminut viimemmäksi niin, että ulkopuolen jalan päkiä jalkatapilla, kantapää runkoa vasten ja sitten samalla jalalla vielä tuki tankista. Tuolla tuntuu saavan sen verran tukevan otteen tankista, ettei tarvitse juuri muita paikkoja jännittää. Sisäjälka päkiällä ettei ota varpaat rataan kiinni. Kädetkin saa samalla sen verran rennoksi, että voi tarvittaessa irroittaa otteen tangosta.

Tuota voi sitten harjoitella vaikka huoltopukkien kanssa.

Twits of the wristien lisäksi Performance riding techniques on mainio opus vähän nopeampaan ajoon.

Niin joo, kyllä ne mehut jaloista loppuu jossain vaiheessa...
Itsellä taas alkoi löytyä parempi luotto roikkumiseen kun aloin pitää ulkojalkaa kantapää tapilla, hieman käännettynä jalkaterä ulospäin niin että saa nilkalla tuen pyörästä. Ulkojalan päkiä tapilla ei minulle jotenkin luonnistunut, jännitin jalkaa liikaa ja kramppailu alkoi, ja oli tunne että jalka lipeää tapilta. Joissain peräjälkeen eri suuntiin kääntyvissä mutkissa ei aina ehdi vaihtaa jalan asentoa, eli silloin molemmat päkiät tapeilla, muuten kuten edellä.

Tämäkin taas niitä asioita joihin ei mielestäni ole yksiselitteistä vastausta, kokeilemalla löytyy se itselle paras ja toimivin juttu. Itselle oli melkoinen ahaa-elämys kun tuon itselleni sopivimman asennon, ja sitä kautta kunnon tuen pyörästä, löysin.
Jalkaterän luonnollinen asento on "osoittaa" samaan suuntaan kuin reisi, joten jos ajaa mutkassa perse keskellä penkkiä niin silloin on helppo pitää ulkojalan päkiää tapilla, koska reisi ja jalkaterä osoittaa baut mopon kyljen suuntaisesti.
Jos taas siirtää persettä sisämutkaan päin, niin silloin reisi alkaa osoittamaan ulkomutkaan jolloin jalkateräkin haluaa osoittaa ulkomutkaan, joten luonnollisempi asento on siirtää jalkatappi "kantapään" alle ja kääntää varpaat ulos.
 
Siis voi  
biggrin.gif

Mutta niin, miten jalkojen nyt pitäs olla tapeilla (ettei mehut lopu jaloista)?
Itsellä toiminut viimemmäksi niin, että ulkopuolen jalan päkiä jalkatapilla, kantapää runkoa vasten ja sitten samalla jalalla vielä tuki tankista. Tuolla tuntuu saavan sen verran tukevan otteen tankista, ettei tarvitse juuri muita paikkoja jännittää. Sisäjälka päkiällä ettei ota varpaat rataan kiinni. Kädetkin saa samalla sen verran rennoksi, että voi tarvittaessa irroittaa otteen tangosta.

Tuota voi sitten harjoitella vaikka huoltopukkien kanssa.

Twits of the wristien lisäksi Performance riding techniques on mainio opus vähän nopeampaan ajoon.

Niin joo, kyllä ne mehut jaloista loppuu jossain vaiheessa...
Itsellä taas alkoi löytyä parempi luotto roikkumiseen kun aloin pitää ulkojalkaa kantapää tapilla, hieman käännettynä jalkaterä ulospäin niin että saa nilkalla tuen pyörästä. Ulkojalan päkiä tapilla ei minulle jotenkin luonnistunut, jännitin jalkaa liikaa ja kramppailu alkoi, ja oli tunne että jalka lipeää tapilta. Joissain peräjälkeen eri suuntiin kääntyvissä mutkissa ei aina ehdi vaihtaa jalan asentoa, eli silloin molemmat päkiät tapeilla, muuten kuten edellä.

Tämäkin taas niitä asioita joihin ei mielestäni ole yksiselitteistä vastausta, kokeilemalla löytyy se itselle paras ja toimivin juttu. Itselle oli melkoinen ahaa-elämys kun tuon itselleni sopivimman asennon, ja sitä kautta kunnon tuen pyörästä, löysin.
Jalkaterän luonnollinen asento on "osoittaa" samaan suuntaan kuin reisi, joten jos ajaa mutkassa perse keskellä penkkiä niin silloin on helppo pitää ulkojalan päkiää tapilla, koska reisi ja jalkaterä osoittaa baut mopon kyljen suuntaisesti.
Jos taas siirtää persettä sisämutkaan päin, niin silloin reisi alkaa osoittamaan ulkomutkaan jolloin jalkateräkin haluaa osoittaa ulkomutkaan, joten luonnollisempi asento on siirtää jalkatappi "kantapään" alle ja kääntää varpaat ulos.
Jalkojen asento tapeilla riippuu tietenkin myös mopon tyypistä ja kuskin koosta. Esimerkiksi minä en pysty pitämään ulkopuolen jalkaa kantapää tapilla jos persettä siirtää enemmän kuin kolme senttiä, koska jalka ei silloin yllä kunnolla tapille asti.
 
Nää viimeiset sivut kylläkin alkaa olla jo aika kaukana aiheesta eli aloittelijoiden rataohjeista.
biggrin.gif


Eli oikeasti alotteleville ratailijoille: Ei se niin vakavaa ole, sinne vaan sekaan. Noi jalkojen asennot yms. tulee tarkempaan tarkasteluun sitten nopeuksien noustessa.
 
Tämäkin taas niitä asioita joihin ei mielestäni ole yksiselitteistä vastausta, kokeilemalla löytyy se itselle paras ja toimivin juttu. Itselle oli melkoinen ahaa-elämys kun tuon itselleni sopivimman asennon, ja sitä kautta kunnon tuen pyörästä, löysin.
Jep, juuri tohon ahaa elämykseen toi omakin jalkojen asento perustuu. Eli kokeilemalla hakemaan mikä sopii itselle. Muistaa kuitenkin, että kun vauhti nousee ja ajoasento muuttuu, niin ei takerru vanhoihin ennen toimineisiin juttuihin vaan kokeilee myös uusia. Muistaa sitten sen lähdekritiikin...
 
Hyviä juttuja tässä ketjussa ja paljon.

Itsellä ajokokemusta 9 vuotiaasta lähtien krossi ja mopotouhuja sekä kadullakin tullut kevarista lähtien pyörittyä se 13 vuotta.

Pari vuotta sitten kävin ensimmäisen ratapäivän Ahvenistolla ja olin olevinaan kovakin kuski. Suorat tuppi nurin ja mutkat vaappuen. Tänä vuonna sitten käynyt kaksi orgin koulutusryhmää nöyränä läpi ja kyllä on asenne muuttunut. Jarruton ajo on itselle ollut opeista se suurin, jolla oikeasti ajoon tullut jo rentoutta mutkavauhtien noustessa huomaamatta.

Kipinä ratailuun nyt syttynyt ja kunhan loppukesän päivät tulevat myyntiin, pitää isompi pompsi hankkia. Koko ajan töissäkin ajatukset vaan karkailee ratailuun ja olo on kuin olisi koko harrastuksen vasta aloittanut
biggrin.gif


Suosittelen ehdottomasti jokaiselle orgin/vst. koulutuspäiviä, joissa rakentavassa hengessä käydään omaa ajoa läpi. Tieto omista virheistä lisää tuskaa, mutta näin alussa ne on vielä helppo sisäistää ja korjata.
 
Nää viimeiset sivut kylläkin alkaa olla jo aika kaukana aiheesta eli aloittelijoiden rataohjeista.  
biggrin.gif


Eli oikeasti alotteleville ratailijoille: Ei se niin vakavaa ole, sinne vaan sekaan. Noi jalkojen asennot yms. tulee tarkempaan tarkasteluun sitten nopeuksien noustessa.
No ihan yhtä hyvin se hidasryhmäläinen alottelija joutuu miettimään jalkojen käyttöä siinä vaiheessa kun alkaa käyttämään painonsiirtoa. Ja ajoasento ja painonsiirto kuitenkin on ensimmäisten asioiden joukossa, mistä kannattaa lähteä korjaamaan omaa ajoaan, kuten esim tosta triidistä huomaa: http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....28;st=0

Ja esim ei sitä ajoasentoa ja painonsiirtoa tarvitse loppuun asti hioa, ennen kuin nostaa vauhtia. Mutta se että tekee ne suurin piirtein oikeansuuntaisesti auttaa pitämään sen kokonaispaketin kasassa, jolloin sen vauhdin nostaminen on helpompaa. Ja erityisesti se mopon hallitseminen on helpompaa. Ja kun on lähtenyt alusta asti oikeaan suuntaan, niin se auttaa siinä paketin kehittämisessä sitten jatkossakin. Ja radalla ajelu on paljon mukavempaa kun paketti on kasassa, oli vauhti sitten mitä tahansa.
 
Nää on aika henkilökohtasia juttuja miten jalkaa pitää ja miten se on hyvä. Mulla ei ulkokurvissa meinaa edes piisata jalka tapille, esim. Kemoran tuplaoikeassa vasen jalka "roikkuu" runkoa vasten ja vaihde vaihtuu "sinne päin" potkaisemalla. Pitänee nostaa tappeja, ei oo vaan saanu aikaseks.. Ihan hyvä se on ollu ajaa noinkin. :P
 
^ Toi kommentti, varsinkin viimenen lause, tuon sun kuvakkeen vierellä aiheutti pientä hilpeyttä
biggrin.gif


Itellä sama juttu, ei yllä ulkokaarteen jalan kantapää tapille persjalkasella.
 
Ja ajoasento ja painonsiirto kuitenkin on ensimmäisten asioiden joukossa, mistä kannattaa lähteä korjaamaan omaa ajoaan, kuten esim tosta triidistä huomaa: http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....28;st=0
Meidän ratapäivien kurssilla perus ajoasennon tarkistaminen ilman mitään painonsiirtoja on järjestyksessä toinen asia mikä tarkistetaan, ja painonsiirto on aikaisintaan kuudentena listalla, käytännössä vielä myöhemmin. Joskus ehkä kerran parissa vuodessa näkee niitäkin, joilla pyörän päällä liikkumista joutuu katsomaan aikaisemmin. Perusporukan suurimmat ongelmat löytyy muista asioista, ja niiden kohdilleen saaminen auttaa heitä pääsemään nopeammin sille tasolle missä painon siirtely alkaa olemaan oikeasti hyödyllistä eikä vain pelkkää fiilistelyä. Ei sillä etteikö fiilistelykin olisi tärkeää, pääasiahan on että ajaminen tuntuu kivalle.
 
...yhden neuvon voin antaa: Kaksipäiväisillä ratapäivillä kannattaa repiä maalarinteipit laseista/peileistä yöksi pois."
Jaa, taitaa olla vieläkin teipit peileissä 8.6. ratapäivän jälkeen...  
biggrin.gif
Itseasiassa sama vika... Tosin ahvenistollahan niitä tarvittiin maanantaina.
smile_org.gif


Sen verran olen kuitenkin oppinut, että maalarinteippiä en enää käytä. Sen liimat on edelleen peileissä vaikka itse teipit ovatkin siirtyneet manan majoille jo ajat sitten. Harvinaisen ärhäkkää tavaraa se liima...
sad_orig.gif
 
...yhden neuvon voin antaa: Kaksipäiväisillä ratapäivillä kannattaa repiä maalarinteipit laseista/peileistä yöksi pois."
Jaa, taitaa olla vieläkin teipit peileissä 8.6. ratapäivän jälkeen...  
biggrin.gif
Itseasiassa sama vika... Tosin ahvenistollahan niitä tarvittiin maanantaina.
smile_org.gif


Sen verran olen kuitenkin oppinut, että maalarinteippiä en enää käytä. Sen liimat on edelleen peileissä vaikka itse teipit ovatkin siirtyneet manan majoille jo ajat sitten. Harvinaisen ärhäkkää tavaraa se liima...
sad_orig.gif
Asiaan liittyen kokemuksia eiliseltä..

En tiedä, miltä vuosikymmeneltä (vai tuhannelta) WCRC (tjsp) jannut oli, mutta piti sitten laittaa teipit valoumpioihin scanukkien vapareissa.. Muuten hyvä, mutta umpiot on muovia ja tätä ihmetellessäni sain porttimieheltä hupaisan selityksen:

"Ne muoviset umpiot pirstaloituu teräviksi paloiksi, joita ei saa kerättyä pois radalta jos kaadut"

Olen itse kaatunut radalla ja noukkinut muiden kaatamia kymmeniä mopoja sieltä pois ja jopa nuo nykyiset umpioni ovat kaatuneet ja ikinä en ole nähnyt semmoisia muovinpirstaleita niistä tulevan, että niistä olisi mitään haittaa ollut. Jos nyt sattuu niin ikävästi, että ne palasiksi menee, niin tokkopa tuo teippi siinä päällä mitään pelastaisikaan. Saattaa tosin siinä vaiheessa olla muutama muukin muovinpala radalla..

Tämä voisi melkein sopia ketjuun "orgista opittua", mutta en löytänyt sitä ensihätään enkä jaksa etsiä.
smile_org.gif



Eli koska tämä nyt on topikki rata-ajoa aloittaville, niin jos ne umpiot on muovia, niin ei niitä ole mitään hyötyä teipata. Peilit kannattaa ruuvata irti. Omassa mopossani siihen menee noin 30 sek, joten se on nopeampaa, kuin teippailu.

-Lauri

p.s. Meinasi teipata vielä takavalotkin, mutta ne on onneksi piilotettu vilkkuihin, joten ei täti löytänyt niitä..
biggrin.gif
 
Toi takavalojen teippaaminen on mun mielestä paitsi turhaa, myös hitaammissa ryhmissä vaarallista. Hitaassa ja keskinopeassa olen ollut liiankin lähellä todistamassa tilannetta jossa onkin "ohjaamo täynnä käsiä" kun edellä menevä vetää liinat kiinni todella oudossa paikassa. Esim apexin jälkeen jarruttava samaa ajolinjaa ajava on aikamoinen yllätys jos sillä ei jarruvaloja ole. Jarruvalonkaan kanssa ei liikaa reaktioaikaa ole. Sitäpaitsi onhan sitä kiva seurata missä nopeammat kuskit jarruttaa.
smile_org.gif
 
Back
Ylös