PoS
Super Retard
Aiemman asiaa käsittelevän aiheen poistamisesta saadun palautteen perusteella tilausta ns. aloittelijatopicille on, joten päätin joutessani moisen kirjoitella. Toivoisinkin saavani tähän ketjuun kokemuksia ja mielipiteitä erityisesti ratauransa alkuvaiheessa olevilta kuljettajilta, ja pyritään pitämään asioiden tarkastelu ainoastaan aloittelijan näkökulmassa. Ja vielä disclaimer. Nämä ovat omia mielipiteitäni ja saatan aivan hyvin olla väärässä.
Sitten varsinaiseen ohjeosuuteen:
Rata-ajo on todella hauskaa. Hauskanpidon ohessa oppii uskomattoman paljon pyörän käytöksestä ja ajamisesta yleensä. Varikolla meininki on todella hyvä ja yhteishenki vallan mainio. Neuvoja ja apuja saa aivan varmasti, jos niitä tarvitsee.
Ennen radalle saapumista on syytä varmistaa pyörän kunto. Renkaiden tulee olla vähintään kohtuullisessa kunnossa. Keskeltä kovin kulunut rengas saattaa aiheuttaa jänniä tilanteita kun pyörää kallistetaan "kulman" yli. Jarrut joutuvat myös kovalle rasitukselle rata-ajossa, joten palojen ja nesteiden tulee myös olla kunnossa. Ennen radalle menemistä lasiset osat joko teipataan tai poistetaan sirpaloitumisen estämiseksi. Kannattaa myös huomioida Ahveniston ja Motoparkin melurajat ja varautua tarvittaessa noisekillerillä. On perin harmillista, jos radalle ei pääse melurajan ylityksen vuoksi. Kun ajetaan rauhallisesti, ei liene tarpeellista hämmästellä rengaspaineita, vaan pitää renkaissa katupaineet. Jos/kun nopeus nousee, kannattaa paineita laskea. Alustan säädöillä ei myöskään kannata vaivata päätään.
Itse ajamista on turha pohtia liiaksi etukäteen. Jos mahdollista, kannattaa pyytää esimerkiksi liivimiestä vetämään ajolinjaa edessä, jotta pääsee linjojen kanssa sinuiksi. Lisäksi on huomattava, että ajolinjoja saattaa olla yhtä monta kuin kuljettajia. Ei se liivimiehen linja mikään absoluuttinen totuus ole, mutta se lienee hyvä lähtökohta. Kokemuksen kertyessä oppii itse miettimään omia, itselleen sopivia linjoja. Katseen käytöstä sen verran, että pyörä menee sinne, minne katsot. Katso riittävän pitkälle eteenpäin - muuten ajosta tulee helposti kulmikasta. Tärkeää on myös jonkun perässä ajettaessa katsoa sinne, minne on ajamassa, eikä edelläajavan ahteria, vaikka siinä mikä tahansa kissa/kolli olisikin kireissä nahkabyysissa pyllistelemässä
Paras ohje, jonka rata-ajoa aloittaessani sain, oli kehoitus vaihteiden ja jarrujen unohtamisesta. Valitaan sopiva vaihde, jolla ajetaan rataa ympäri, kyllä se pyörä jaksaa vetää vaikka vähän pienillä kierroksilla välillä mentäisiinkin. Vaihteenvaihto vie turhaan huomion muusta ajamisesta. Jarruitta ajamisen hyöty on siinä, että on helpompi kontrolloida mutkaan sisäänmenonopeutta. Lisäksi aloittelijoilla jarruttaminen monesti tekee ajosta repivää ja kulmikasta.
Koska kuitenkin jarrutus tulee jossain vaiheesa kuvioihin, käsittelen sitäkin lyhyesti. Jarrutus tulee suorittaa rauhallisesti ja määrätietoisesti. Pyörä pysähtyy etujarrulla ja siirtyypä vielä paiho pois takarenkaalta jarrutustilanteessa, joten takajarrua ei kannata käyttää. Harrastuksen alussa ei kannata hämmästellä kaarrejarrutusta vaan pyrkiä sovittamaan vauhti oikeaksi suoralla. Jos aletaan jarruttamaan ja kääntämään samalla, tulee yhtälöön monta muuttujaa lisää ja riskit kasvavat tarpeettomasti.
Suorilla osaa kuka tahansa ajaa lujaa. Siihen ei vaadita kuin kahvan kääntämistä. Kannattaa siis ottaa suorat rauhassa ja keskittyä kaarteisiin. Näin helpoitetaan myös takaatulevien ohittamista.
Koska takaatuleva vastaa ohittamisesta, on tärkeää, että radalla ajettaessa käytetään loogisia ajolinjoja. Tästä syystä ei saa seurata takaatulevaa liikennettä. Vaikka väistämisen tarkoitus onkin hyvä, saattaa linjanmuutos yllättää ohittajan aiheuttaen tarpeettoman vaaratilanteen.
Ohitettaessa tulee pitää pää kylmänä. Hitaassa ryhmässä on määritelty paikat, joilla ohittaminen on sallittua. Itse suosin ohittamista mutkan ulostulon jälkeen. Jarrussa ei kannata hitaassa ryhmässä ohittaa, sillä kaksi pyörää rinnakkain sisäänmenossa aiheuttaa tarpeettoman vaaratilanteen. Jos suoralla joku yrittää ohittaa, on syytä antaa hänen mennä ohi, sillä todennäköisesti hän on mutkissa sinua nopeampi. Jos edelläolevasta kuljettajasta ei muuten pääse turvallisesti ohi, kannattaa koukata varikon kautta ja antaa edelläolevan mennä.
Rata-ajo on paitsi hauskaa, myös erinomaisen opettavaista. Lupaan, että sen ensimmäisen ratakerran jälkeen ihan jokainen on entistä taitavampi kuljettaja. Kaatumisen tai muun ikävän riski on hyvin pieni, ja rataharjoittelun jälkeen on kadulla ajaminen varmasti turvallisempaa taitojen ja luottamuksen sekä pyörään että omiin kykyihin kasvettua. Suosittelen lämpimästi myös MotOrg ry:n ratapäivillä olevia koulutuksia. Vaikka ominkin päin oppii varmasti, on palautteen ja neuvojen saaminen erittäin arvokas seikka.
Eiköhän siinä ollut isoimmat...
Varikolla nähdään!
Sitten varsinaiseen ohjeosuuteen:
Rata-ajo on todella hauskaa. Hauskanpidon ohessa oppii uskomattoman paljon pyörän käytöksestä ja ajamisesta yleensä. Varikolla meininki on todella hyvä ja yhteishenki vallan mainio. Neuvoja ja apuja saa aivan varmasti, jos niitä tarvitsee.
Ennen radalle saapumista on syytä varmistaa pyörän kunto. Renkaiden tulee olla vähintään kohtuullisessa kunnossa. Keskeltä kovin kulunut rengas saattaa aiheuttaa jänniä tilanteita kun pyörää kallistetaan "kulman" yli. Jarrut joutuvat myös kovalle rasitukselle rata-ajossa, joten palojen ja nesteiden tulee myös olla kunnossa. Ennen radalle menemistä lasiset osat joko teipataan tai poistetaan sirpaloitumisen estämiseksi. Kannattaa myös huomioida Ahveniston ja Motoparkin melurajat ja varautua tarvittaessa noisekillerillä. On perin harmillista, jos radalle ei pääse melurajan ylityksen vuoksi. Kun ajetaan rauhallisesti, ei liene tarpeellista hämmästellä rengaspaineita, vaan pitää renkaissa katupaineet. Jos/kun nopeus nousee, kannattaa paineita laskea. Alustan säädöillä ei myöskään kannata vaivata päätään.
Itse ajamista on turha pohtia liiaksi etukäteen. Jos mahdollista, kannattaa pyytää esimerkiksi liivimiestä vetämään ajolinjaa edessä, jotta pääsee linjojen kanssa sinuiksi. Lisäksi on huomattava, että ajolinjoja saattaa olla yhtä monta kuin kuljettajia. Ei se liivimiehen linja mikään absoluuttinen totuus ole, mutta se lienee hyvä lähtökohta. Kokemuksen kertyessä oppii itse miettimään omia, itselleen sopivia linjoja. Katseen käytöstä sen verran, että pyörä menee sinne, minne katsot. Katso riittävän pitkälle eteenpäin - muuten ajosta tulee helposti kulmikasta. Tärkeää on myös jonkun perässä ajettaessa katsoa sinne, minne on ajamassa, eikä edelläajavan ahteria, vaikka siinä mikä tahansa kissa/kolli olisikin kireissä nahkabyysissa pyllistelemässä
Paras ohje, jonka rata-ajoa aloittaessani sain, oli kehoitus vaihteiden ja jarrujen unohtamisesta. Valitaan sopiva vaihde, jolla ajetaan rataa ympäri, kyllä se pyörä jaksaa vetää vaikka vähän pienillä kierroksilla välillä mentäisiinkin. Vaihteenvaihto vie turhaan huomion muusta ajamisesta. Jarruitta ajamisen hyöty on siinä, että on helpompi kontrolloida mutkaan sisäänmenonopeutta. Lisäksi aloittelijoilla jarruttaminen monesti tekee ajosta repivää ja kulmikasta.
Koska kuitenkin jarrutus tulee jossain vaiheesa kuvioihin, käsittelen sitäkin lyhyesti. Jarrutus tulee suorittaa rauhallisesti ja määrätietoisesti. Pyörä pysähtyy etujarrulla ja siirtyypä vielä paiho pois takarenkaalta jarrutustilanteessa, joten takajarrua ei kannata käyttää. Harrastuksen alussa ei kannata hämmästellä kaarrejarrutusta vaan pyrkiä sovittamaan vauhti oikeaksi suoralla. Jos aletaan jarruttamaan ja kääntämään samalla, tulee yhtälöön monta muuttujaa lisää ja riskit kasvavat tarpeettomasti.
Suorilla osaa kuka tahansa ajaa lujaa. Siihen ei vaadita kuin kahvan kääntämistä. Kannattaa siis ottaa suorat rauhassa ja keskittyä kaarteisiin. Näin helpoitetaan myös takaatulevien ohittamista.
Koska takaatuleva vastaa ohittamisesta, on tärkeää, että radalla ajettaessa käytetään loogisia ajolinjoja. Tästä syystä ei saa seurata takaatulevaa liikennettä. Vaikka väistämisen tarkoitus onkin hyvä, saattaa linjanmuutos yllättää ohittajan aiheuttaen tarpeettoman vaaratilanteen.
Ohitettaessa tulee pitää pää kylmänä. Hitaassa ryhmässä on määritelty paikat, joilla ohittaminen on sallittua. Itse suosin ohittamista mutkan ulostulon jälkeen. Jarrussa ei kannata hitaassa ryhmässä ohittaa, sillä kaksi pyörää rinnakkain sisäänmenossa aiheuttaa tarpeettoman vaaratilanteen. Jos suoralla joku yrittää ohittaa, on syytä antaa hänen mennä ohi, sillä todennäköisesti hän on mutkissa sinua nopeampi. Jos edelläolevasta kuljettajasta ei muuten pääse turvallisesti ohi, kannattaa koukata varikon kautta ja antaa edelläolevan mennä.
Rata-ajo on paitsi hauskaa, myös erinomaisen opettavaista. Lupaan, että sen ensimmäisen ratakerran jälkeen ihan jokainen on entistä taitavampi kuljettaja. Kaatumisen tai muun ikävän riski on hyvin pieni, ja rataharjoittelun jälkeen on kadulla ajaminen varmasti turvallisempaa taitojen ja luottamuksen sekä pyörään että omiin kykyihin kasvettua. Suosittelen lämpimästi myös MotOrg ry:n ratapäivillä olevia koulutuksia. Vaikka ominkin päin oppii varmasti, on palautteen ja neuvojen saaminen erittäin arvokas seikka.
Eiköhän siinä ollut isoimmat...
Varikolla nähdään!