Ajoharjoittelusta radalla

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fabio T.
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Aiemman asiaa käsittelevän aiheen poistamisesta saadun palautteen perusteella tilausta ns. aloittelijatopicille on, joten päätin joutessani moisen kirjoitella. Toivoisinkin saavani tähän ketjuun kokemuksia ja mielipiteitä erityisesti ratauransa alkuvaiheessa olevilta kuljettajilta, ja pyritään pitämään asioiden tarkastelu ainoastaan aloittelijan näkökulmassa. Ja vielä disclaimer. Nämä ovat omia mielipiteitäni ja saatan aivan hyvin olla väärässä.

Sitten varsinaiseen ohjeosuuteen:
Rata-ajo on todella hauskaa. Hauskanpidon ohessa oppii uskomattoman paljon pyörän käytöksestä ja ajamisesta yleensä. Varikolla meininki on todella hyvä ja yhteishenki vallan mainio. Neuvoja ja apuja saa aivan varmasti, jos niitä tarvitsee.

Ennen radalle saapumista on syytä varmistaa pyörän kunto. Renkaiden tulee olla vähintään kohtuullisessa kunnossa. Keskeltä kovin kulunut rengas saattaa aiheuttaa jänniä tilanteita kun pyörää kallistetaan "kulman" yli. Jarrut joutuvat myös kovalle rasitukselle rata-ajossa, joten palojen ja nesteiden tulee myös olla kunnossa. Ennen radalle menemistä lasiset osat joko teipataan tai poistetaan sirpaloitumisen estämiseksi. Kannattaa myös huomioida Ahveniston ja Motoparkin melurajat ja varautua tarvittaessa noisekillerillä. On perin harmillista, jos radalle ei pääse melurajan ylityksen vuoksi. Kun ajetaan rauhallisesti, ei liene tarpeellista hämmästellä rengaspaineita, vaan pitää renkaissa katupaineet. Jos/kun nopeus nousee, kannattaa paineita laskea. Alustan säädöillä ei myöskään kannata vaivata päätään.

Itse ajamista on turha pohtia liiaksi etukäteen. Jos mahdollista, kannattaa pyytää esimerkiksi liivimiestä vetämään ajolinjaa edessä, jotta pääsee linjojen kanssa sinuiksi. Lisäksi on huomattava, että ajolinjoja saattaa olla yhtä monta kuin kuljettajia. Ei se liivimiehen linja mikään absoluuttinen totuus ole, mutta se lienee hyvä lähtökohta. Kokemuksen kertyessä oppii itse miettimään omia, itselleen sopivia linjoja. Katseen käytöstä sen verran, että pyörä menee sinne, minne katsot. Katso riittävän pitkälle eteenpäin - muuten ajosta tulee helposti kulmikasta. Tärkeää on myös jonkun perässä ajettaessa katsoa sinne, minne on ajamassa, eikä edelläajavan ahteria, vaikka siinä mikä tahansa kissa/kolli olisikin kireissä nahkabyysissa pyllistelemässä

Paras ohje, jonka rata-ajoa aloittaessani sain, oli kehoitus vaihteiden ja jarrujen unohtamisesta. Valitaan sopiva vaihde, jolla ajetaan rataa ympäri, kyllä se pyörä jaksaa vetää vaikka vähän pienillä kierroksilla välillä mentäisiinkin. Vaihteenvaihto vie turhaan huomion muusta ajamisesta. Jarruitta ajamisen hyöty on siinä, että on helpompi kontrolloida mutkaan sisäänmenonopeutta. Lisäksi aloittelijoilla jarruttaminen monesti tekee ajosta repivää ja kulmikasta.

Koska kuitenkin jarrutus tulee jossain vaiheesa kuvioihin, käsittelen sitäkin lyhyesti. Jarrutus tulee suorittaa rauhallisesti ja määrätietoisesti. Pyörä pysähtyy etujarrulla ja siirtyypä vielä paiho pois takarenkaalta jarrutustilanteessa, joten takajarrua ei kannata käyttää. Harrastuksen alussa ei kannata hämmästellä kaarrejarrutusta vaan pyrkiä sovittamaan vauhti oikeaksi suoralla. Jos aletaan jarruttamaan ja kääntämään samalla, tulee yhtälöön monta muuttujaa lisää ja riskit kasvavat tarpeettomasti.

Suorilla osaa kuka tahansa ajaa lujaa. Siihen ei vaadita kuin kahvan kääntämistä. Kannattaa siis ottaa suorat rauhassa ja keskittyä kaarteisiin. Näin helpoitetaan myös takaatulevien ohittamista.

Koska takaatuleva vastaa ohittamisesta, on tärkeää, että radalla ajettaessa käytetään loogisia ajolinjoja. Tästä syystä ei saa seurata takaatulevaa liikennettä. Vaikka väistämisen tarkoitus onkin hyvä, saattaa linjanmuutos yllättää ohittajan aiheuttaen tarpeettoman vaaratilanteen.

Ohitettaessa tulee pitää pää kylmänä. Hitaassa ryhmässä on määritelty paikat, joilla ohittaminen on sallittua. Itse suosin ohittamista mutkan ulostulon jälkeen. Jarrussa ei kannata hitaassa ryhmässä ohittaa, sillä kaksi pyörää rinnakkain sisäänmenossa aiheuttaa tarpeettoman vaaratilanteen. Jos suoralla joku yrittää ohittaa, on syytä antaa hänen mennä ohi, sillä todennäköisesti hän on mutkissa sinua nopeampi. Jos edelläolevasta kuljettajasta ei muuten pääse turvallisesti ohi, kannattaa koukata varikon kautta ja antaa edelläolevan mennä.

Rata-ajo on paitsi hauskaa, myös erinomaisen opettavaista. Lupaan, että sen ensimmäisen ratakerran jälkeen ihan jokainen on entistä taitavampi kuljettaja. Kaatumisen tai muun ikävän riski on hyvin pieni, ja rataharjoittelun jälkeen on kadulla ajaminen varmasti turvallisempaa taitojen ja luottamuksen sekä pyörään että omiin kykyihin kasvettua. Suosittelen lämpimästi myös MotOrg ry:n ratapäivillä olevia koulutuksia. Vaikka ominkin päin oppii varmasti, on palautteen ja neuvojen saaminen erittäin arvokas seikka.

Eiköhän siinä ollut isoimmat...

Varikolla nähdään!
 
Hyvä kirjoitus. Lisäisin tuohon senverran, että hitaassa/koulutusryhmässä ei keskitytä pelkästään rata-ajo asioihin ja -tekniikkaan, vaan siellä opetetaan ja harjoitellaan yleistäkin ajotekniikkaa. Esimerkiksi rennon ajoasennon tärkeyttä ja löytämistä ja katseen käyttöä ajaessa. Siten se soveltuu hyvin harjoitteluksi uusille motoristeille turvallisessa harjoitteluympäristössä. Suosittelen kaikille uusille ja miksei kertaukseksi vanhoillekkin!

EDIT: tämä siis koskee .ORGin järjestämiä tapahtumia. Muilla järjestäjillä voi olla erilaisia käytäntöjä ja toteutuksia.
 
hyvä topic
buttrock.gif
kiitos rata-ajo on sitte vaan niin kivaa
033102beer_1_prv.gif
 
Ehkä paras ohje mitä itse sain liivilliseltä ensimmäisenä ratapäivänä oli jotain tämän suuntaista: Kannattaa vähän höllätä vauhtia niin pysyy kumipuoli alaspäin.

Muitakin hyviä vinkkejä tuli, ja ennenkaikkea sai ensimmäistä kertaa elämässä keskittyä pelkästään ajamiseen. Ei tarvinnut väistellä kolmion takaa tulevia, taikka sinivuokkoja.

Olikos PoSilla sellainen keltainen trumppa? Jos on, sain muistaakseni sulta vinkin kropan asennosta. Keksin loppujen lopuksi syynkin miksi kroppa oli eri asennossa, kuin luulin sen olevan.

Ahvenistolle kuukauden päästä ja siitä Motoparkkiin ja Alastaroon vielä saman kuun aikana, jos luoja, ja työnantaja suo.
 
Hyvä avaus PoSilta rataosioon! Toivottavasti pysyy edes tämä ketju jonkinmoisessa sanallisessa kuosissa ilman kaikkitietäjien päsmäröintiä. Kevät tulee ja ekat ratapäivät taas alkavat... alkaa jo tässä ihan kihelmöidä pikku kätösen kämmentä
biggrin.gif


-hh-
 
Ensimmäiset ratapörinät takana ja lähinnä oli käytössä 'yhden vaihteen tekniikka' ja lähes ilman jarrujakin selvisin. Oli mukava keskittyä katseeseen, ajoasentoon ja ajolinjoihin ilman jarrun/kytkimen/vaihteiden roplaamista. Tekemistä oli tarpeeksi muutenkin. Suorilla pidin reilusti maltillisen vauhdin, oli sitten mukava ajella rauhassa kun muut kaahasi suorilla ohi ja mutkassa hyppäsivät jarrulle. Vähän naureskelua sain osakseni hitaista suoranopeuksista mutta eipä se tällaista tätiä saanut pahasti provosoitua. Omaan ajoon aion keskittyä myös jatkossa vaikka se muita sitten huvittaisikin. Rata-ajo on kyllä tuhannesti kivempaa kuin ikinä asasin kuvitela! Kiitos vaan hyvistä vinkeistä.
062802moto_prv.gif
 
Antaa muiden naureskella. Kaikki siellä on omaa tekemistä parantamassa. Kannattaisi niiden muidenkin keskittyä siihen omaan tekemiseen, niin tulostakin syntyisi
wink.gif
 
Oli mukava keskittyä katseeseen, ajoasentoon ja ajolinjoihin ilman jarrun/kytkimen/vaihteiden roplaamista. Tekemistä oli tarpeeksi muutenkin. Suorilla pidin reilusti maltillisen vauhdin, oli sitten mukava ajella rauhassa kun muut kaahasi suorilla ohi ja mutkassa hyppäsivät jarrulle. Vähän naureskelua sain osakseni hitaista suoranopeuksista mutta eipä se tällaista tätiä saanut pahasti provosoitua. Omaan ajoon aion keskittyä myös jatkossa vaikka se muita sitten huvittaisikin.
Nautiskelu on parasta. Kaikki ajavat omaa ajoaan. Eikä siellä suorilla tosiaan ole mikään kiire. Menee sellaista vauhtia, että pääsee mutkiin ilman jarruja
smile_org.gif
.
 
Tulipa tämäkin homma aloitettua Ahvenistolla ja sateeseen hukkui puolet ajasta. Just makselin org:n elokuun ratailut. Vähän raapi tapit
062802moto_prv.gif
seuraavalla kerralla ehkä paljon enemmän. Aika paljon lienee kiristysvaraa
 
Tulipa tämäkin homma aloitettua Ahvenistolla ja sateeseen hukkui puolet ajasta. Just makselin org:n elokuun ratailut. Vähän raapi tapit
062802moto_prv.gif
seuraavalla kerralla ehkä paljon enemmän. Aika paljon lienee kiristysvaraa
Itsehän olen myös vielä ihan amatööri tässä touhussa, mutta muistelen täälläkin kokeneempien kirjoittaneen, että kun tapit alkaa raapia maata ja vauhtia vielä kiristetään, niin kohta ollaan nutullaan.
Kunnolla vaan painoa sisäkurviin niin ei tarvi viedä pyörää niin kallellaan. Muistaa vielä siirtää myös sitä yläkroppaa, eikä vaan persettä niin pitäis loppua tappien raapiminen ja pääsee mutkat nopeemmin.
Itellä meinaa vieläkin sillon tällön raapasta tapit maahan oikealle kääntyessä jos keskittyminen pääsee herpaantumaan ja yläkroppa jää liian ylös. Kuvassakin vähän jäänyt
wink.gif

Jousitusta säätämällä tohon voi varmaan vähän vaikuttaa myös?
 
Itsehän olen myös vielä ihan amatööri tässä touhussa, mutta muistelen täälläkin kokeneempien kirjoittaneen, että kun tapit alkaa raapia maata ja vauhtia vielä kiristetään, niin kohta ollaan nutullaan.
Kunnolla vaan painoa sisäkurviin niin ei tarvi viedä pyörää niin kallellaan. Muistaa vielä siirtää myös sitä yläkroppaa, eikä vaan persettä niin pitäis loppua tappien raapiminen ja pääsee mutkat nopeemmin.
Itellä meinaa vieläkin sillon tällön raapasta tapit maahan oikealle kääntyessä jos keskittyminen pääsee herpaantumaan ja yläkroppa jää liian ylös. Kuvassakin vähän jäänyt
wink.gif

Jousitusta säätämällä tohon voi varmaan vähän vaikuttaa myös?
Niin no meinasin kiristämistä lähinnä niiltä osin kun ei vielä ottanut kiinni. Jos katsotaan vuoden päästä niitä jousituksia
wink.gif
 
Itsehän olen myös vielä ihan amatööri tässä touhussa, mutta muistelen täälläkin kokeneempien kirjoittaneen, että kun tapit alkaa raapia maata ja vauhtia vielä kiristetään, niin kohta ollaan nutullaan.
Kunnolla vaan painoa sisäkurviin niin ei tarvi viedä pyörää niin kallellaan. Muistaa vielä siirtää myös sitä yläkroppaa, eikä vaan persettä niin pitäis loppua tappien raapiminen ja pääsee mutkat nopeemmin.
Itellä meinaa vieläkin sillon tällön raapasta tapit maahan oikealle kääntyessä jos keskittyminen pääsee herpaantumaan ja yläkroppa jää liian ylös. Kuvassakin vähän jäänyt  
wink.gif

Jousitusta säätämällä tohon voi varmaan vähän vaikuttaa myös?
Niin no meinasin kiristämistä lähinnä niiltä osin kun ei vielä ottanut kiinni. Jos katsotaan vuoden päästä niitä jousituksia  
wink.gif
Laita ainakin painumat kohdalleen, vaikuttaa ajettavuuteen parantavasti ihan kadullakin ja on n. vartin homma.
 
Joku oikeasti nopea on joskus sanonut:

- Jos tapit raapii asfalttia niin säädä jousitusta ja lisää vauhtia

- Jos edelleen raapii niin opettele roikkumaan ja lisää vauhtia

- Jos vieläkin raapii niin optimoi ajolinjat ja lisää vauhtia

- Sitten vaan numerot kylkiin ja kisoihin!
 
Itsehän olen myös vielä ihan amatööri tässä touhussa, mutta muistelen täälläkin kokeneempien kirjoittaneen, että kun tapit alkaa raapia maata ja vauhtia vielä kiristetään, niin kohta ollaan nutullaan.
Kunnolla vaan painoa sisäkurviin niin ei tarvi viedä pyörää niin kallellaan. Muistaa vielä siirtää myös sitä yläkroppaa, eikä vaan persettä niin pitäis loppua tappien raapiminen ja pääsee mutkat nopeemmin.
Itellä meinaa vieläkin sillon tällön raapasta tapit maahan oikealle kääntyessä jos keskittyminen pääsee herpaantumaan ja yläkroppa jää liian ylös. Kuvassakin vähän jäänyt  
wink.gif

Jousitusta säätämällä tohon voi varmaan vähän vaikuttaa myös?
Niin no meinasin kiristämistä lähinnä niiltä osin kun ei vielä ottanut kiinni. Jos katsotaan vuoden päästä niitä jousituksia  
wink.gif
Moi,
tosiaan Medillä tuossa erittäin tärkeä pointti. Jos R1:llä ottaa tapit maahan ja ratakokemusta ei vielä ole erittäin runsaasti, niin suhtautuisin asiaan vakavasti.

Tarkoitushan ei ole "saada rojuja maahan" vaan päinvastoin yrittää estää sitä siirtämällä oman kropan painoa roikkumalla ja tällä tavoin pitämällä sitä fillaria mahdollisimman pystyssä kurveissa.

Nyt ekana vaan sitä kroppaa ja mieluusti heti alusta hartoita ja päätä sinne kurvin suuntaan. Vaatii treeniä, mutta kun homman idiksen tajuaa niin ajo siirtyy ihan uudelle tasolle.

Ihan pakko oli ottaa osaa tähän keskusteluun, koska olen nähnyt useita kaatumisia, joissa on taustalla liian vähäistä roikkumista ja pyörän lähes kallelleeen kaatamista....noh, näinhän siinä on sitten lopulla käynyt...
wink.gif


Tule kysymään rohkeasti neuvoa ja jeesiä ajokumppaneilta tai vaikka allekirjoittaneelta jos ollaan samaan aikaan radalla.

//Andy
 
Tulipa tämäkin homma aloitettua Ahvenistolla ja sateeseen hukkui puolet ajasta. Just makselin org:n elokuun ratailut. Vähän raapi tapit
062802moto_prv.gif
seuraavalla kerralla ehkä paljon enemmän. Aika paljon lienee kiristysvaraa
Ei tainnu tuolla 69:n päivillä olla yhtään kuvaajaa paikalla. Kuvista kun näkee aika hyvin sitä, millainen se ajoasento itsellä on (tai jos ei itse osaa katsoa, niin kysyy joltain kokeneemmalta mielipidettä -> esim. nämä .orgin kouluttajat). Mutta Andy puhuu asiaa. Jos sulla jo nyt tapit raapi maata, niin varmasti on ajoasento päin peppua silloin. Ja siitä on lyhyt matka olla nutullaan. Ihtelle onneksi jotkut viisaammat takoivat (ja urakalla) järkeä päähän parin ekan ratapäivän jälkeen etten ehtinyt itseäni nutulleen saada, vaikka vauhtia oli aivan liikaa suhteessa siihen, että ajoasento oli täysin väärä radalle.
 
Kuinkas heivasit liputusohjeista sinisen, valkoisen ja keltapunaisen lipun pois, vain onko kyseessä liputus vain ryhmien treeneissä?
Näissä meidän kekkereissä ei ole koskaan käytetty kyseisiä lippuja, ovat käytössä kisoissa enemmänkin. En myöskään näe tarpeelliseksi niiden lisäämistä repertuaariin tällä hetkellä, pidetään tietyt asiat yksinkertaisena.

//Andy
 
Ei tainnu tuolla 69:n päivillä olla yhtään kuvaajaa paikalla. Kuvista kun näkee aika hyvin sitä, millainen se ajoasento itsellä on (tai jos ei itse osaa katsoa, niin kysyy joltain kokeneemmalta mielipidettä -> esim. nämä .orgin kouluttajat). Mutta Andy puhuu asiaa. Jos sulla jo nyt tapit raapi maata, niin varmasti on ajoasento päin peppua silloin. Ja siitä on lyhyt matka olla nutullaan. Ihtelle onneksi jotkut viisaammat takoivat (ja urakalla) järkeä päähän parin ekan ratapäivän jälkeen etten ehtinyt itseäni nutulleen saada, vaikka vauhtia oli aivan liikaa suhteessa siihen, että ajoasento oli täysin väärä radalle.
Joo niin se varmaan on. Sääli kun tuli se sade päälle niin jäi hommat vähän vaiheeseen, just siinä sain sitä asentoa vähän paremmaksi, kai. Täytyy jossain hitaalla syheröllä vähän testailla, lain ja fysiikan rajoissa
 
Joopa joo. Taas tää sama looppi toistuu mulla: Tehdään ensin hommat päin helvettiä ja opiskellaan sen jälkeen. Tällä kertaa ei edes maksanut mitään! VISA vingahti kuin nastarengas kesällä, Sport Riding Techniques - Nick Ienatsch. Tätäkin on tullut luettua pdf:nä, mutta koska viimeksi ?
confused_orig.gif
 
Back
Ylös