• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ajoharjoittelusta radalla

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fabio T.
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onko kemoran eka ratapäivä vasta syyskuun vaihteessa.

Voi prkl. ku asun niin kaukana sieltä alhaalta katsottuna.

Pittää varmaan kesälomalla suunnata jonnekki sinne etelän radalle kokeileen tuota ratahommaa ekaakertaa M-pyörällä. :)

Onhan noita ratapäiviä muidenkin kuin orgin järjestämänä... Itse menen mprata/bikefox päiville kemoraan 24-26.5. Heinäkuun 26. taitaa olla ensimmäinen orgin kemorapäivä.
 
Tyhmä kysymys mutta...

Mistä johtuu sellainen että kun ajaa kaikessa rauhassa rataa saa jonkun hiljalleen kiinni mutta 10m jälkeen ero ei kavene enää ollenkaan ja alan jäädä selvästi jälkeen? Tätä ei tosin tapahdu jos edellä menevä on selvästi hitaampi.

Joku takarenkaan tuijotus + pakko ohittaa nyt niskalukko tuossa taitaa iskeä päälle vaikka kuinka yrittää olla piittaamatta siitä edellä ajavasta. Luulin ensin *että edellä ajava alkaa kiristää juuri silloin kun saan sen kiinni mutta tämä on toistunut minusta liian monta kertaa ollakseen sattumaa.

Pitää varmaan tarkistaa lääkityskin jossain vaiheessa.

Mahtaakohan johtua siitä että ensiksi keskityt ajamiseesi ja sitten alat keskittymään johonkin muuhun, radalla ei kannata keskittyä muuhun kun seuraavan 3 sekunnin päästä tapahtuvaan asiaan, kaikkia neuvojakaan ei kannata kauheen todesta ottaa esim. Ei oo kyllä hirveesti kehumista tässä "ohjeessa" Pete kirjoitti...

"Paras ohje, jonka rata-ajoa aloittaessani sain, oli kehoitus vaihteiden ja jarrujen unohtamisesta. Valitaan sopiva vaihde, jolla ajetaan rataa ympäri, kyllä se pyörä jaksaa vetää vaikka vähän pienillä kierroksilla välillä mentäisiinkin. Vaihteenvaihto vie turhaan huomion muusta ajamisesta. Jarruitta ajamisen hyöty on siinä, että on helpompi kontrolloida mutkaan sisäänmenonopeutta. !!! :D:D:D aivopieru parhaimmasta päästä! ! ! Lisäksi aloittelijoilla jarruttaminen monesti tekee ajosta repivää ja kulmikasta."

Älkää nyt herrajumala ainakaan tätä ohjetta muistelko siellä radalla, ei siellä mitään tärkeämpää olekkaan kun jarrut ja vaihteet.

No niin, nyt niihin neuvoihin, valmistele ja laita pyöräsi rata-ajoa vastaavaan kuntoon niin että vältyt teknisiltä murheilta ja irtoavilta ruuvveilta, tärkeintä on keskittyä joka mutkaan ja kierrokseen niin että alkaa "rytmiä" syntyä siihen ajamiseen tasaisesti ja omien kykyjen mukaan keskittyen OMAAN ajamiseen täydellisesti.
Terkkuja lanatti tomatti, mä voin opettaa jos joku ei osaa....:)
 
Viimeksi muokattu:
Mahtaakohan johtua siitä että ensiksi keskityt ajamiseesi ja sitten alat keskittymään johonkin muuhun, radalla ei kannata keskittyä muuhun kun seuraavan 3 sekunnin päästä tapahtuvaan asiaan, kaikkia neuvojakaan ei kannata kauheen todesta ottaa esim. Ei oo kyllä hirveesti kehumista tässä "ohjeessa" Pete kirjoitti...

"Paras ohje, jonka rata-ajoa aloittaessani sain, oli kehoitus vaihteiden ja jarrujen unohtamisesta. Valitaan sopiva vaihde, jolla ajetaan rataa ympäri, kyllä se pyörä jaksaa vetää vaikka vähän pienillä kierroksilla välillä mentäisiinkin. Vaihteenvaihto vie turhaan huomion muusta ajamisesta. Jarruitta ajamisen hyöty on siinä, että on helpompi kontrolloida mutkaan sisäänmenonopeutta. !!! :D:D:D aivopieru parhaimmasta päästä! ! ! Lisäksi aloittelijoilla jarruttaminen monesti tekee ajosta repivää ja kulmikasta."

Älkää nyt herrajumala ainakaan tätä ohjetta muistelko siellä radalla, ei siellä mitään tärkeämpää olekkaan kun jarrut ja vaihteet.

No niin, nyt niihin neuvoihin, valmistele ja laita pyöräsi rata-ajoa vastaavaan kuntoon niin että vältyt teknisiltä murheilta ja irtoavilta ruuvveilta, tärkeintä on keskittyä joka mutkaan ja kierrokseen niin että alkaa "rytmiä" syntyä siihen ajamiseen tasaisesti ja omien kykyjen mukaan keskittyen OMAAN ajamiseen täydellisesti.
Terkkuja lanatti tomatti, mä voin opettaa jos joku ei osaa....:)

Tuo jarruitta ja ilman vaihteenvaihtoa ajamisen järkevyys riippuu ihan täysin kuskin lähtötasosta. Jos pyörää ei uskalla kallistaa muutamaa astetta enempää, on ensin syytä opetella pyörän kallistamista mutkaan ilman jarruja ja vaihteenvaihtoja. Jos taas lähtötaso on jo keskiryhmän puolella, kannattaa jarrut ja vaihteet ottaa alusta alkaen mukaan. Kovaa ajamisessa jarruttaminen mutkaan on ensiarvoisen tärkeää, mutta ensimmäistä kertaa elämässään radalla ajava keskiverto katumotoristi tekee mutkiin jarruttamisella ajostaan vain vaarallista ja nykivää.

Kaikille sopivaa ohjetta ei voi kirjoittaa, mutta joitain yleistyksiä pystyy tekemään kun tarpeeksi on seurannut aloittelijoita radalla. Oman kokemuksen (neljättä vuotta kouluttajana) perusteella suurimmalle osalle katumotoristeista on parempi opetella mutka-ajon perusteet ensin ilman jarruja ja ottaa jarrut mukaan vasta kun mopon kallistaminen ja ajolinjan pitäminen onnistuu ongelmitta. Kesän aikana vastaan tulee yleensä 2 tai 3 sellaista tapausta, joille voi jo ekana päivänä alkaa neuvomaan nopean ajon perusteita jarruineen ja vaihteenkäyttöineen. Radalla(kaan) kun ei voi opetella nopeaa ajoa jos tietyt ajamisen perusasiat eivät ole kunnossa. Tai ainakin se opettelu päätyy aika isolla todennäköisyydellä pannutukseen.
 
Tuo jarruitta ja ilman vaihteenvaihtoa ajamisen järkevyys riippuu ihan täysin kuskin lähtötasosta. Jos pyörää ei uskalla kallistaa muutamaa astetta enempää, on ensin syytä opetella pyörän kallistamista mutkaan ilman jarruja ja vaihteenvaihtoja. Jos taas lähtötaso on jo keskiryhmän puolella, kannattaa jarrut ja vaihteet ottaa alusta alkaen mukaan. Kovaa ajamisessa jarruttaminen mutkaan on ensiarvoisen tärkeää, mutta ensimmäistä kertaa elämässään radalla ajava keskiverto katumotoristi tekee mutkiin jarruttamisella ajostaan vain vaarallista ja nykivää.

Kaikille sopivaa ohjetta ei voi kirjoittaa, mutta joitain yleistyksiä pystyy tekemään kun tarpeeksi on seurannut aloittelijoita radalla. Oman kokemuksen (neljättä vuotta kouluttajana) perusteella suurimmalle osalle katumotoristeista on parempi opetella mutka-ajon perusteet ensin ilman jarruja ja ottaa jarrut mukaan vasta kun mopon kallistaminen ja ajolinjan pitäminen onnistuu ongelmitta. Kesän aikana vastaan tulee yleensä 2 tai 3 sellaista tapausta, joille voi jo ekana päivänä alkaa neuvomaan nopean ajon perusteita jarruineen ja vaihteenkäyttöineen. Radalla(kaan) kun ei voi opetella nopeaa ajoa jos tietyt ajamisen perusasiat eivät ole kunnossa. Tai ainakin se opettelu päätyy aika isolla todennäköisyydellä pannutukseen.

Höpö höpö, ihan buulshittiä...miten ne kortin on saanut, ilman jarrujako, eihän tässä mitään vauvoja yritetä puhumaan opettaa....aivan shaichea...jokainen täysjärkinen osaa vauhdin vaihteluiden mukaan jarruttaa ja asettaa oiken vaihteen, jos ei osaa niin ei kannata pyörään koskeakkaan, se voi käydä henkikullan päälle, voi elämä, me ollaan sitte erinomasi muihin nähden...mun ymmärtääkseni paras keino sovittaa vauhti mutkaan tultaessa on jarrujen käyttö...ajatuksen voimalla ei taida himmata ihan niin hyvin...ja ei se pyörä "räjähdä" tai "pure" radallakaan jos vaihteisiin koskee, vaikka radalla ajaakin ekaa kertaa....ei se nyt niin ihmeellistä ole...
 
Viimeksi muokattu:
Höpö höpö, ihan buulshittiä...miten ne kortin on saanut, ilman jarrujako, eihän tässä mitään vauvoja yritetä puhumaan opettaa....aivan shaichea...jokainen täysjärkinen osaa vauhdin vaihteluiden mukaan jarruttaa ja asettaa oiken vaihteen, jos ei osaa niin ei kannata pyörään koskeakkaan, se voi käydä henkikullan päälle, voi elämä, me ollaan sitte erinomasi muihin nähden...mun ymmärtääkseni paras keino sovittaa vauhti mutkaan tultaessa on jarrujen käyttö...ajatuksen voimalla ei taida himmata ihan niin hyvin...ja ei se pyörä "räjähdä" tai "pure" radallakaan jos vaihteisiin koskee, vaikka radalla ajaakin ekaa kertaa....ei se nyt niin ihmeellistä ole...

Kesäloma alkanut vissiin :D
 
Höpö höpö, ihan buulshittiä...miten ne kortin on saanut, ilman jarrujako, eihän tässä mitään vauvoja yritetä puhumaan opettaa....aivan shaichea...jokainen täysjärkinen osaa vauhdin vaihteluiden mukaan jarruttaa ja asettaa oiken vaihteen, jos ei osaa niin ei kannata pyörään koskeakkaan, se voi käydä henkikullan päälle, voi elämä, me ollaan sitte erinomasi muihin nähden...mun ymmärtääkseni paras keino sovittaa vauhti mutkaan tultaessa on jarrujen käyttö...ajatuksen voimalla ei taida himmata ihan niin hyvin...ja ei se pyörä "räjähdä" tai "pure" radallakaan jos vaihteisiin koskee, vaikka radalla ajaakin ekaa kertaa....ei se nyt niin ihmeellistä ole...

Kuten sanottua, kuulut todennäköisesti tähän superlahjakkaiden motoristien rotuun, johon hyvin harva liikenteessä liikkuva kuuluu. Onnittelut siitä. Tämä ei kuitenkaan poista sitä faktaa, että suurimmalle osalle mutka-ajon opettelu on huomattavasti helpompaa kun alkuun sovitetaan vauhti mutkaan jo ajoissa suoralla sopivaksi (esim. moottorijarrulla tai vain kevyesti jarruttaen) ja ajetaan mutka jouhevasti suhteellisen tasaisella kaasulla läpi. Sitten kun mutka-ajo alkoo sujua kunnolla, voidaan ottaa jarruttaminen mutkaan sisään mukaan kuvioon.

Jos itse osaa jotain lähes täydellisesti, on varmasti todella vaikea ymmärtää miksi joku muu ei osaisi samaa asia ihan yhtä helposti. Valitettavasti ihmiset ovat erilaisia ja monet eivät kykene samanlaisiin suorituksiin kuin sinä. Toisaalta tuossa voit onnitella itseäsi, että hallitset moottoripyörän monia muita paremmin.
 
joo ei se pyörä räjähdä jarruilla, mutta ensikertalaiset radalla keskittyvät niin paljon kiihdyttämiseen ja jarruttamiseen, että mutkat menee ihan pipariksi. Jos jättää ne suoratykitykset vähemmälle(pakko kun ei käytä jarruja), niin mutkaan on aikaa miettiä linjaa. Idea on vain siinä, että ihminen keskittyy pelkkään mutkaan, eikä jarruihin ja kiihdytykseen.

Monesti pään sisällä ihminen myös ajaa mielessään sitä edellistä mutkaa, ajatuksia että meni leveeksi, ei mennyt riittävän sisälle jne. Kun ei tykitä suoralle, niin mieli kerkeää nollautumaan ja valmistautumaan seuraavaan mutkaan. Se on hyvä jos joutuu jo vähän odottamaan sitä seuraavaa.

ei kai jääkiekossakaan kukaan arvostele sitä, jos pelaajia harjoitetaan luistelemaan maaleja ympäri. Ihan kuin ei kukaan pysyisi luistimilla ja ei olisi ennen luistellut. se on vain harjoitusmetodi.
 
Itse aloitin ratapyöräilyn tänä keväänä. Takana on reilu vartti teoriaa ja sitten yhtenä joukkona open perässä ajolinjoja opettelemaan. Ohje oli, että pidetään lyhyet välit, että näkee linjan paremmin. Ekat kierrokset mentiin niin hiljaa, ettei jarrua juurikaan tarvinnut. Ensimmäisenä open perässä ajellessa vauhti nousi sen verran kovaksi, että oli pakko jarruttaa. Sitten kun alkoi vapaa-ajo ajelin muutaman kiekan samalla vaihteella mutkiin jarrutellen, ja meni suht hyvin. Sitten kun ahnehdin ja heitin isompaa pykälää ja pääsuoran jälkeiseen mutkaan piti vaihtaa alaspäin ja kun bokserin mieto moottorijarrutus luistatti takapyörää meinasi puskea kylmää hikeä. Tämä opetus tapahtui Räyskälässä poliisien turvallisen ajon kurssilla.

Maanantaina jatketaan harjoittelua Alastarossa (toivottavasti). Omat tavoitteet on parantaa normi katuajelua. Tällä hetkellä henkilökohtaisena ongelmana on se, ettei älyä päästää jarrusta irti mutkaan tullessa. Sikäli harjoittelu siten, että jarruttaa ja päästää irti voi parantaa tapoja, tai sitten ei.
 
Tässä ketjussa on hyviä juttuja, muutamaan juttuun kaipaisin vielä vähän vinkkejä. Eli olen tämän tulevan kesän ensikertalainen ratahommissa. Ajan omalla prätkällä paikanpäälle, prätkä on täysin katukunnossa, katurenkailla ym.

Sen verran olenkin jo ymmärtänyt/tiedän, että prätkä pitää olla huollettu ja kunnossa, varusteiden pitää olla kunnossa ja itse pitää olla kunnossa. Lasit ja muut särkyvät pinnat teipattuna radalle mentäessä. Bensaa tankissa :)

Mitä muuta olisi syytä otta huomioon katuvehkeellä ajettaessa? Mitä tarvitsee ottaa ratapäivälle reppuun mukaan? Rengaspaineista on paljon ollut täälläkin keskustelua. En usko, että paineiden säätäminen on kovin merkityksellistä aloittelijalle, vai? Jos niitä paineita on syytä kuitenkin miettiä, onko niitä syytä säätää jo valmiiksi huoltoasemalla, vai voidaanko niitä säätää tarpeen tullen paikan päällä? Mitenkäs pyörän muut säädöt, jos joutuu esim. kiristelemään jotain kesken päivän? Omaan reppuun ei mahdu juuri työkaluja, voiko paikanpäältä saada lainaksi?

Kiitos, kaikki vinkit tervetulleita! Nähdään radalla :cruising:
 
Tässä ketjussa on hyviä juttuja, muutamaan juttuun kaipaisin vielä vähän vinkkejä. Eli olen tämän tulevan kesän ensikertalainen ratahommissa. Ajan omalla prätkällä paikanpäälle, prätkä on täysin katukunnossa, katurenkailla ym.

Sen verran olenkin jo ymmärtänyt/tiedän, että prätkä pitää olla huollettu ja kunnossa, varusteiden pitää olla kunnossa ja itse pitää olla kunnossa. Lasit ja muut särkyvät pinnat teipattuna radalle mentäessä. Bensaa tankissa :)

Mitä muuta olisi syytä otta huomioon katuvehkeellä ajettaessa? Mitä tarvitsee ottaa ratapäivälle reppuun mukaan? Rengaspaineista on paljon ollut täälläkin keskustelua. En usko, että paineiden säätäminen on kovin merkityksellistä aloittelijalle, vai? Jos niitä paineita on syytä kuitenkin miettiä, onko niitä syytä säätää jo valmiiksi huoltoasemalla, vai voidaanko niitä säätää tarpeen tullen paikan päällä? Mitenkäs pyörän muut säädöt, jos joutuu esim. kiristelemään jotain kesken päivän? Omaan reppuun ei mahdu juuri työkaluja, voiko paikanpältä saada lainakisi?

Kiitos, kaikki vinkit tervetulleita! Nähdään radalla :cruising:

Mä otan mukaan: aurinkolasit, aurinkovoidetta ja sateenvarjon – sään mukaan, sateessa sateenvarojosta on paljon iloa. Sää voi tietty vaihdella. Sandaalit, kevyet siviilivaatteet, kun en jaksa ainakaan helteessä hikoilla nahoissa. Vesipullo mulla on aina. Pientä mutusteltavaa. Leveetä mustaa sähkömiehen teippiä peileille. Älykännykkä jolla voi selvitellä kadonneiden ratamaksujen/lippujen ongelmia netissä. Jos omistaa endurokotarin niin riippumatto. Kantsii ehkä miettiä miten suojaa ajokamansa ja reppunsa sen sateen sattuessa. Mulla on jotain visiirin pesuun sopivaa nestettä jotta voi putsata kypärän siirtymäajon jälkeen. Kaiken näköstä minkä puuttuminen voi päättää ajamisen tai muun kivan. Multa läks kerran yks tarranauha melkein irti nahkojen vyöstä, eli ompelukonekin kannattaa roudata varmuuden vuoksi mukaan.

Ajamisesta, niin kannattaa tutustua touhuun rauhallisesti ja turhia paineita ottamatta, siellä on nopaampaa ja hitaampaa ja kaikki sinne mahtuu.
 
Tässä ketjussa on hyviä juttuja, muutamaan juttuun kaipaisin vielä vähän vinkkejä. Eli olen tämän tulevan kesän ensikertalainen ratahommissa. Ajan omalla prätkällä paikanpäälle, prätkä on täysin katukunnossa, katurenkailla ym.

Sen verran olenkin jo ymmärtänyt/tiedän, että prätkä pitää olla huollettu ja kunnossa, varusteiden pitää olla kunnossa ja itse pitää olla kunnossa. Lasit ja muut särkyvät pinnat teipattuna radalle mentäessä. Bensaa tankissa :)

Mitä muuta olisi syytä otta huomioon katuvehkeellä ajettaessa? Mitä tarvitsee ottaa ratapäivälle reppuun mukaan? Rengaspaineista on paljon ollut täälläkin keskustelua. En usko, että paineiden säätäminen on kovin merkityksellistä aloittelijalle, vai? Jos niitä paineita on syytä kuitenkin miettiä, onko niitä syytä säätää jo valmiiksi huoltoasemalla, vai voidaanko niitä säätää tarpeen tullen paikan päällä? Mitenkäs pyörän muut säädöt, jos joutuu esim. kiristelemään jotain kesken päivän? Omaan reppuun ei mahdu juuri työkaluja, voiko paikanpältä saada lainakisi?

Kiitos, kaikki vinkit tervetulleita! Nähdään radalla :cruising:

Kun tulet ekaa kertaa radalle niin suosittelen lämpimästi osallistumista esim. orgin Ajotaito II-kurssille. Kurssi kuuluu ratamaksun hintaan ja saat koko päivän henkilökohtaista ohjausta osaavilta kouluttajilta. Kurssin teemana on mutka-ajaminen maantienopeuksissa ja kurssillä käydään läpi ajamisen perusasioita, kuten ajoasento, katseenkäyttö, ajolinjat, rentous ja ohjaustekniikkaa. Kurssi antaa hyvät eväät sitten jatkossa omatoimiseen harjoitteluun niin kadulla kuin radallakin. Ensimmäiseen ratakäyntiin kannattaa suhtautua niin, että silloin on hyvä hetki laittaa kuskin perusasiast kuntoon.

Rengaspaineista ei ekalla kerralla kannata kantaa huolta vaan aja samoilla paineilla kuin kadullakin ajaisit. Toki ne kannattaa vilkaista, että ovat suurinpiirtein oikeassa arvossa jos et ole hetkeen tarkistanut. Toki joskus jo ensimmäisellä ratareissulla pääsee sellaiseen vauhtiin, että paineita kannattaa rukata, mutta siihenkin saa sitten vinkkiä kouluttajilta.

Reppuun kannattaa ottaa rahaa lounasta varten tai vaihtoehtoisesti eväät, juotavaa (radalla on vesipiste), jotain pientä suolaista varsinkin kuumana päivänä. Lisäksi kuivat sukat, T-paita ja alushousut ovat ihan hyvä lisä reppuun. Vaikka ei sataisikaan niin yleensä tuo on sen verran lämmintä puuhaa, että paita kastuu päivän aikana. Ja jos tilaa on niin jotkut kevyemmät kengät (släpärit, lenkkarit tms.) on ihan mukavat jalassa settien välillä. Ja tietty repullinen iloista mieltä. Ratavarikolla pyörivät ihmiset ovat keskimääräistä joviaalimpaa porukkaa ja työkaluja yms. saa kyllä tarvittaessa lainaksi.

Edit. Myös aurinkorasva, lippis, sateenvarjo yms. oman tarpeen mukaan ovat ihan hyviä varusteita.

Ystävällisin terveisin:
MotOrg Ry:n koulutusvastaava.
 
Kun tulet ekaa kertaa radalle niin suosittelen lämpimästi osallistumista esim. orgin Ajotaito II-kurssille. Kurssi kuuluu ratamaksun hintaan ja saat koko päivän henkilökohtaista ohjausta osaavilta kouluttajilta. Kurssin teemana on mutka-ajaminen maantienopeuksissa ja kurssillä käydään läpi ajamisen perusasioita, kuten ajoasento, katseenkäyttö, ajolinjat, rentous ja ohjaustekniikkaa. Kurssi antaa hyvät eväät sitten jatkossa omatoimiseen harjoitteluun niin kadulla kuin radallakin. Ensimmäiseen ratakäyntiin kannattaa suhtautua niin, että silloin on hyvä hetki laittaa kuskin perusasiast kuntoon.

Rengaspaineista ei ekalla kerralla kannata kantaa huolta vaan aja samoilla paineilla kuin kadullakin ajaisit. Toki ne kannattaa vilkaista, että ovat suurinpiirtein oikeassa arvossa jos et ole hetkeen tarkistanut. Toki joskus jo ensimmäisellä ratareissulla pääsee sellaiseen vauhtiin, että paineita kannattaa rukata, mutta siihenkin saa sitten vinkkiä kouluttajilta.

Reppuun kannattaa ottaa rahaa lounasta varten tai vaihtoehtoisesti eväät, juotavaa (radalla on vesipiste), jotain pientä suolaista varsinkin kuumana päivänä. Lisäksi kuivat sukat, T-paita ja alushousut ovat ihan hyvä lisä reppuun. Vaikka ei sataisikaan niin yleensä tuo on sen verran lämmintä puuhaa, että paita kastuu päivän aikana. Ja jos tilaa on niin jotkut kevyemmät kengät (släpärit, lenkkarit tms.) on ihan mukavat jalassa settien välillä. Ja tietty repullinen iloista mieltä. Ratavarikolla pyörivät ihmiset ovat keskimääräistä joviaalimpaa porukkaa ja työkaluja yms. saa kyllä tarvittaessa lainaksi.

Edit. Myös aurinkorasva, lippis, sateenvarjo yms. oman tarpeen mukaan ovat ihan hyviä varusteita.

Ystävällisin terveisin:
MotOrg Ry:n koulutusvastaava.

Kiitos vastauksesta, myös shyhander. Olen ilmoittautunut Ajotaito 2:lle Botniaringin yhteydessä ;)
 
Vielä korostaisin sitä että apua, neuvoja, työkaluja (lainaksi...) yms. saa aina muilta, rohkeasti vaan kyselet.
 
Kyllä laskisin tonnisesta rengaspaineita ihan ensimmäisellekin ratapäivälle. Viime kesänä kolmen vuoden pyörättömän kauden jälkeen pitkästä aikaa radalle intoa puhkuen ja mukamas rauhallisesti ottaen. Kuinkas ollakaan päivän loppupuolella takarengas alta ja perseellään oltiin alastaron kahvilan mutkassa. En ole keksinyt mitään muuta syytä tuolle renkaan lipahtamiselle, kuin liian kova rengaspaine takana. Siellä kun oli se melkein kolme kiloa tehtaan suosituksesta kylmästä renkaasta mitattuna. Seuraavilla kerroilla sopivammilla rengaspaineilla (samat renkaat) ei ole ollut samoja pito-ongelmia. Onnettomuusdiagnoosi sisältää toki oletuksen siitä, ettei kuski tehnyt ajovirhettä. :grin:
 
Onnettomuusdiagnoosi sisältää toki oletuksen siitä, ettei kuski tehnyt ajovirhettä. :grin:

Rengaspaine voi olla toki osasyynä, mutta jos kaato on tullut hitaassa taikka keskiryhmässä niin epäilen perimmäiseksi syyksi piiskakaasua ja/tai liian aikaista kaasun avaamista mutkasta. Jos kaasu avataan liian aikaisin, alkaa linja valua leveäksi ja tuota kun sitten paikkaa kallistamalla mopoa samaan aikaan lisää, antaa takarengas aika helposti periksi.

Toki jos ekalla ratapäivällä vauhti iltapäivää kohti nousee reippaasti niin kannattaa kysästä joltain kokeneemmalta neuvoa rengaspaineisiin. Esim. ratajärkkärit ja kouluttajat auttavat kyllä mielellään. Alkupäivästä en ekalla ratareissulla paineita tiputtaisi, koska tuloksena on todennäköisesti liian löysien renkaiden takia kiemurteleva mopo.
 
Rengaspaine voi olla toki osasyynä, mutta jos kaato on tullut hitaassa taikka keskiryhmässä niin epäilen perimmäiseksi syyksi piiskakaasua ja/tai liian aikaista kaasun avaamista mutkasta. Jos kaasu avataan liian aikaisin, alkaa linja valua leveäksi ja tuota kun sitten paikkaa kallistamalla mopoa samaan aikaan lisää, antaa takarengas aika helposti periksi.

Toki jos ekalla ratapäivällä vauhti iltapäivää kohti nousee reippaasti niin kannattaa kysästä joltain kokeneemmalta neuvoa rengaspaineisiin. Esim. ratajärkkärit ja kouluttajat auttavat kyllä mielellään. Alkupäivästä en ekalla ratareissulla paineita tiputtaisi, koska tuloksena on todennäköisesti liian löysien renkaiden takia kiemurteleva mopo.

Juuri näin... pyörä ei kaadu vaikka ajais vanteella, kun sitä työntää avauksesta pystyyn ja takapuolituntuma on kohdallaan sekä alkaa avaamaan vasta taittopisteen jälkeen. Hyvä pito toki antaa enemmän harjoittelun varaa eikä siitä alkuun haittaa ole.
 
Aika moni kyllä ajaa kadulla suht kovilla paineilla lisätäkseen renkaan kilometrikestävyyttä. Jos lähtee kuumalle radalle 2,9 paineilla ja tahkoaa täyden setin, uskoakseni ainakin jo keskiryhmä vauhdeissa voi paine nousta helposti hyvän matkaa kolmosen paremmalle puolen. Tämän kun yhdistää Esan mainitsemaan piiskakaasuun ja katurenkaisiin, ei kahvilan kaltaisessa neulansilmässä tarvita isoakaan lipokasta kun kinneri on kumossa. Korjatkaa ihmeessä jos ajatusmaailmani on hajanainen mutta pehmeämpi (lue löysempi) rengas pikkuisen irrotessaan tapaa pidon takaisin paremmin kuin kivikova kumi. Näin ollen pitäisin pienempänä pahana pientä suoralogiikan puutosta kuin pidon katoamista mutkissa. But thats just me...

Likimain joka ainut hitaan nopeassa päässä tai jo keskiryhmässä ajava, jolta ollaan korjattu rengaspaineita alaspäin katupaineista, on kertonut ajamisen tunteen parantuvan selvästi.
 
Back
Ylös