• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

ajokoe

Kyllä jarrussa voi runtata takajarrun heti päälle.

Jos on ABS:t. Jos ei, niin ei kannata, muutoin takapyörä menee lukkoon, menetetään takarenkaan pystyssä pitävä hyrrävoima, on vaarana kaatua ja rengas kuluu liukuessa ja taitaa liukuva pyörä muutoinkin hidastua hitaammin. Eikä se näytä ees kovin hallitulta. Eli takajarru mukaan hyvin, hyvin maltillisesti, mutta siten, että voi sanoa käyttäneensä myös takajarrua.

Minulla on se hyvä puoli, että on pyörä, jossa ei ole lukkiutumattomia jarruja (toisena pyöränä), niin on voinut harjoitella silläkin jarruttelua. Takapyörä lukittuu todella helposti. Jarruttaminen sillä on vähän eri juttu kuin ABS-jarrullisella pyörällä. ABS:t on kyllä tämän takia minun mielestä paremmat. Ja nimenomaan takarenkaan osalta. Harva lukitsee eturenkaan, mutta sekin onnistuu, jos jarrukahvaa puristaa äkisti ja kouristuksenomaisesti.

Perhana, täytyy sit varmaan joskus kokeilla :D

Nimenomaan! Sitähän se "talviturkin pois heittäminen" on. Ja kannattaa kokeilla kaikkia eri tapoja, niin näkee, mikä toimii. Pitäs vaan olla sellanen mopo käytössä, että ei haittaisi, vaikka välillä pistäis sen vahingossa kyljelleen (siis hitaissa vauhdeissa).

Aika monessa pyörässä nykyään se takajarru kinnaa myös osaa etujarruista. FJR:ssä taitaa olla niin että neljästä palasarjasta yksi saa voiman takaa. Tiedä sitten mitä tarkoittaa.

Iselläni oli sitten loppujen lopuksi hankalimmat käsittelykokeessa juuri hidasajo ja se 30km/h väistö, jossa nopeus pidettävä koko ajan. Hidasajo pitäisi saada rennoksi, muuten se menee pieleen. Tuossa auttaisi pirusti, jos olisi oma harjoittelupyörä käytössä. 30km/h väistöt meni treenatessa ok, mutta kun inssi sihtasi tutkalle, niin nopeus oli liian pieni, tai sitten jotain muuta sähläsin. Loppujen lopuksi melkein helpoin oli se hätäväistö vasta-ohjauksella. Itse koin saman, kuin jotkut mp-ammattilaiset ovat sanoneet, että ajotunneilla menee liikaa aikaa noiden käsittelykokeiden treenaamiseen, ja liikenteessä ei ehditä olla ollenkaan. Itse kävin varmaan pari pientä lenkkiä liikenteessä, josta toinen oli moottoritiellä, ja toinen vähän kaupungissa. Esim vasta-ohjausta rampissa pääsin kokeilemaan vasta kortin saatuani.

Lykkyä pyttyyn kokeeseen, ja kannustan ottamaan vaikka ne pari lisätuntia, jos tuntuu että minimit ajo-opetuksessa ei riitä. Mielestäni itsekin menin liian raakileena kokeeseen, mutta onneksi meni läpi; rima väpättää siellä varmaan vieläkin :-D

-TP-

Väistö onnistuu, kun työntää sitä sisäkurvin kahvaa ihan voimalla.
Ei siis mikään pieni tönäisy, vaan ihan kunnon voimakas työntö pidemmän ajan.

Joku kouluttaja kuvaili käytettävää voimaa perjantai illan snäkäri-jonon tappeluun. Tarkoitus on ottaa kaverilta senkka nenästä, mutta ei tappaa sitä.

Päästääkö inssi mut ajamaan käsittely- ja ajokokeen omalla pyörällä, jos mulla on aftermarket kokoränni mutta db killeri kiinni eikä nyt mitkään hirviän kovat äänet.. Ei oo myöskään muutoskatsastettu tms. jaksaako ne kiinnostua jos nätisti ajaa ja ei huudata?

mjoo, itse olen sitä ikäluokkaa, joka oppi ajamaan prätkällä ajamalla autoa :) eli vähän jäävi neuvomaan ketään

mutta nyt vanhoilla päivillä olen koittanut opetella ajamaan ja hidasajoon on yksinkertainen ja suht tehokas tapa. Pitäis vaan olla pyörä jonka voi kaataa paikaltaan...

Eli ajaa kahdeksikkoa niin, että kääntää tangon toppariin ja pitää siinä koko kierroksen ja kääntää toisen puolen toppariin ja ajaa kasin toisen kierroksen. Vauhdin on pakko olla niin hidas, että on luistatettava kytkintä ja pidätellä jarrulla.

A-kortti olisi projektina täälläkin tänä kesänä. Ikää on sen verran liian vähän että puolisen vuotta vanhempana olisi tullut A lahjana autokortin mukana. Ajohistoriaa kaksipyöräisillä on mopoilu aikanaan ja sen jälkeen hetken 125cc crossilla päästelyä ja nyt viimeiset 10 vuotta ei ole ollut muuta kahdella pyörällä liikkuvaa kuin fillari. Autolla, kuorma-autolla ja työkoneilla on tullut sitten ajeltua työnteon merkeissä. Nyt on tullut alettua pikkuhiljaa taas treenata ajamista 250:llä endurolla mettäpoluilla, liekö siitä sitten hyötyä käsittelykokeeseen mutta tuleepa jotain ajoharjoittelua. Voisi sitä jonkun harjoittelupaikan kuivalle pellolle käsittelykoettakin varten pykätä, mutta kovin on kevyt ja ketterä tuommoinen enduro verrattuna ajokoevehkeisiin.

Viimeksi muokattu:
Jos on ABS:t. Jos ei, niin ei kannata, muutoin takapyörä menee lukkoon, menetetään takarenkaan pystyssä pitävä hyrrävoima, on vaarana kaatua ja rengas kuluu liukuessa ja taitaa liukuva pyörä muutoinkin hidastua hitaammin. Eikä se näytä ees kovin hallitulta. Eli takajarru mukaan hyvin, hyvin maltillisesti, mutta siten, että voi sanoa käyttäneensä myös takajarrua.

Minulla on se hyvä puoli, että on pyörä, jossa ei ole lukkiutumattomia jarruja (toisena pyöränä), niin on voinut harjoitella silläkin jarruttelua. Takapyörä lukittuu todella helposti. Jarruttaminen sillä on vähän eri juttu kuin ABS-jarrullisella pyörällä. ABS:t on kyllä tämän takia minun mielestä paremmat. Ja nimenomaan takarenkaan osalta. Harva lukitsee eturenkaan, mutta sekin onnistuu, jos jarrukahvaa puristaa äkisti ja kouristuksenomaisesti.

Itse runttaan takajarrun heti jarrutuksen alussa sellaisella voimalla, että takarengas lukkiutuu, kun etujarrua on annosteltu riittävästi ja paino on siirtynyt lähes kokonaan eturenkaalle ja takarengas leijailee kuin tyhjän päällä.
Takarengas on tehokkaassa jarrutuksessa jatkuvasti vähintään lukkiutumisen rajalla. Takajarrukin hidastaa vauhtia, jos etujarrulla ei jarruta alusta loppuun takapyörä ilmassa.
Sama toimintatapa sekä pitävällä että liukkaalla pinnalla jarruttaessa. Soralla on hyvä harjoitella jarruja sitten kun on selvinnyt ajokokeesta ja saa oman pyörän alle.

mjoo, itse olen sitä ikäluokkaa, joka oppi ajamaan prätkällä ajamalla autoa :) eli vähän jäävi neuvomaan ketään

mutta nyt vanhoilla päivillä olen koittanut opetella ajamaan ja hidasajoon on yksinkertainen ja suht tehokas tapa. Pitäis vaan olla pyörä jonka voi kaataa paikaltaan...

Eli ajaa kahdeksikkoa niin, että kääntää tangon toppariin ja pitää siinä koko kierroksen ja kääntää toisen puolen toppariin ja ajaa kasin toisen kierroksen. Vauhdin on pakko olla niin hidas, että on luistatettava kytkintä ja pidätellä jarrulla.

Samaa kasia kannattaa ajaa myös kääntösädettä ja nopeutta vaihdellen. Ja vaikkapa myös yhdellä kädellä!

A-kortti olisi projektina täälläkin tänä kesänä. Ikää on sen verran liian vähän että puolisen vuotta vanhempana olisi tullut A lahjana autokortin mukana. Ajohistoriaa kaksipyöräisillä on mopoilu aikanaan ja sen jälkeen hetken 125cc crossilla päästelyä ja nyt viimeiset 10 vuotta ei ole ollut muuta kahdella pyörällä liikkuvaa kuin fillari. Autolla, kuorma-autolla ja työkoneilla on tullut sitten ajeltua työnteon merkeissä. Nyt on tullut alettua pikkuhiljaa taas treenata ajamista 250:llä endurolla mettäpoluilla, liekö siitä sitten hyötyä käsittelykokeeseen mutta tuleepa jotain ajoharjoittelua. Voisi sitä jonkun harjoittelupaikan kuivalle pellolle käsittelykoettakin varten pykätä, mutta kovin on kevyt ja ketterä tuommoinen enduro verrattuna ajokoevehkeisiin.

Onhan tuo taatusti hyödyllistä!
Kiinnitä huomiota että ohjaat pyörää tankoa kääntämällä etkä ruumistasi heiluttelemalla.

Itse runttaan takajarrun heti jarrutuksen alussa sellaisella voimalla, että takarengas lukkiutuu, kun etujarrua on annosteltu riittävästi ja paino on siirtynyt lähes kokonaan eturenkaalle ja takarengas leijailee kuin tyhjän päällä.
Takarengas on tehokkaassa jarrutuksessa jatkuvasti vähintään lukkiutumisen rajalla. Takajarrukin hidastaa vauhtia, jos etujarrulla ei jarruta alusta loppuun takapyörä ilmassa.
Sama toimintatapa sekä pitävällä että liukkaalla pinnalla jarruttaessa. Soralla on hyvä harjoitella jarruja sitten kun on selvinnyt ajokokeesta ja saa oman pyörän alle.

Samaa kasia kannattaa ajaa myös kääntösädettä ja nopeutta vaihdellen. Ja vaikkapa myös yhdellä kädellä!

juu kääntösäde muuttuu nopeuden funktiona. yhdellä kädellä se ei onnistu, koska pitää säätää kytkintä ja jarrua/kaasua.
https://youtu.be/C9iot_9_j08?t=185

juu kääntösäde muuttuu nopeuden funktiona. yhdellä kädellä se ei onnistu, koska pitää säätää kytkintä ja jarrua/kaasua.
https://youtu.be/C9iot_9_j08?t=185

No laitat sen verran vauhtia, ettei tarvitse kytkintä. 30km/h? Ei tarvitse tietenkään olla aivan tapissa ohjaus.
Eri kokoisia kaseja eri vauhdeilla ja kallistuksilla - myös loppua kohden kiristyviä ja hidastuvia kaarroksia voi olla hyödyllistä harjoitella. Jossain vaiheessa jopa mutkaan jarruttamista! Maanteillä kun voi tulla eteen yllättäviäkin tilanteita, joissa voi joutua muuttamaan ajolinjaa.

Yhdellä kädellä ajaessa huomaa ajoasennon tärkeyden ja topakan keskivartalon tuen. Kahdella kädellä voi petollisesti röhnöttää tangolla, vaikka luulisikin, ettei käsillä ole painoa. Yhdellä kädellä lähtee heti kiemurtelemaan ja ohjaus hankaloituu, jos kannattelee kädellä yläkroppaa.

Nämä nyt eivät varsinaisesti liity ajokokeeseen, mutta ovat hyödyllisiä taitoja ajonautinnon ja hengissä selviämisen kannalta.

Päästääkö inssi mut ajamaan käsittely- ja ajokokeen omalla pyörällä, jos mulla on aftermarket kokoränni mutta db killeri kiinni eikä nyt mitkään hirviän kovat äänet.. Ei oo myöskään muutoskatsastettu tms. jaksaako ne kiinnostua jos nätisti ajaa ja ei huudata?
Suattaapi paastää vua suattaapi olla päästämättännii.
Käsittelykokeessa ei ehkä niin tarkkaa, mutta onnistuneen käsittelykokeen jälkeen olen kuullut inssin kehottavan oppilasta vaihtamaan peilit E-hyväksyttyihin ennen ajokoetta. Perusteena että ajokokeessa ajoneuvon tulee olla katulaillinen.
Tyssäisikö ajokoe oikeasti peileihin tai putkeen, eos.

No laitat sen verran vauhtia, ettei tarvitse kytkintä. 30km/h? Ei tarvitse tietenkään olla aivan tapissa ohjaus.
Eri kokoisia kaseja eri vauhdeilla ja kallistuksilla - myös loppua kohden kiristyviä ja hidastuvia kaarroksia voi olla hyödyllistä harjoitella. Jossain vaiheessa jopa mutkaan jarruttamista! Maanteillä kun voi tulla eteen yllättäviäkin tilanteita, joissa voi joutua muuttamaan ajolinjaa.

Yhdellä kädellä ajaessa huomaa ajoasennon tärkeyden ja topakan keskivartalon tuen. Kahdella kädellä voi petollisesti röhnöttää tangolla, vaikka luulisikin, ettei käsillä ole painoa. Yhdellä kädellä lähtee heti kiemurtelemaan ja ohjaus hankaloituu, jos kannattelee kädellä yläkroppaa.

Nämä nyt eivät varsinaisesti liity ajokokeeseen, mutta ovat hyödyllisiä taitoja ajonautinnon ja hengissä selviämisen kannalta.

Kasin ajaminen tanko topparissa treenaa nimenomaan kytkimen/kaasun/jarrun hallintaa.

Maantiekruisailu on ihan eri juttu.

Harjoitusta harjoitusta ja vielä harjoitusta... Itsehän ajoin viime vuonna kortin. Eikä mikään menny niinkuin römsöös. Jos ei luonnistu niin ota surutta lisää ajotunteja

Okei - sanamuoto "runttaaminen" antaa vähän ehkä voimakkaan kuvan, meilläpäin runttaus on paljolla voimalla ja äkisti. Mutta selventävä kohta on tuo "takarengas on lukkiutuisen rajalla". Tuota täytyy vaan harjoitella. Just silleen sen pitäis mennä.

Mä oon harjoitellut siten, että ensin jarruttelen pelkällä etujarrulla ja kun se on alkanut sujua, niin sitten mukaan takajarru pikkuhiljaa, niin, että lopulta takajarrun sopiva käyttö alkaa luonnistua. Ajokokeessa pysähtyminen onnistuu pelkällä etujarrullakin, mutta siinä oikeastaan mitataan kykyä jarruttaa molemmilla jarruilla yhtaikaa ja siten pysäyttää mopo.

Mut kannattaa kokeilla ja harjoitella! Eri vauhdeista. Satasesta jännempää kuin viidestä kympistä.

Onhan tuo taatusti hyödyllistä!
Kiinnitä huomiota että ohjaat pyörää tankoa kääntämällä etkä ruumistasi heiluttelemalla.

Pitkän tauon jälkeen alkuun olikin outoa kallistaa ja ohjata riittävän reippaasti sellaiseen spoorimutkaan, ja onnistuinkin muutaman kerran melko lahjakkaasti napsauttamaan turvalleen sisäkurviin päin etupyörän kiivetessä reunavalliin ennenkuin sain taas päähän iskostettua että jos meno tökkii niin tankoa mutkan suuntaan, pyörää kallelleen ja hanaa. Tuo viimemainittu hankalin näin kuoleman pelon vallatessa enenevässä määrin alaa iän karttuessa tällaiselle muutenkin vellip*rseelle tyypille. Kyllähän ne rollaattorimummotkin iloisesti ohi keulii näistä mun vaihdeista mutta pikku hiljaa alkaa tuntumaa löytyä vähän kerrassaan.

Täällä sama jännitys.Ajotunteja odottelen ja huhtikuussa pääsis ne 5h ajamaan ja sitten käsittely- ja ajokoe päälle.

Mopoa ajanut viimeks 90-luvun alkupuoliskolla ja nyt sain jonkun säteen että pitää pyörä saada.Pyörä ostettu,varusteet ja vakuutukset mutta se kortti puuttuu.
Ajokortti on kyllä ollut 22 vuotta että se liikenteessä ajaminen ei jännitä mutta tosiaan toi käsittelykoe on se mitä tekis mieli harjoitella.

Fillarilla oon alitajuisesti treenaillut kun pyöräilen muutenkin eikä se nyt ameriikan temppu olis hilata omaa moottoripyörääkään vaikka työpaikan pihaan aitojen suojiin ja treenailla sitten siellä käsittelyä.Kovat luulot on osaamisesta itsellä mutta muutaman viikon sisään sen kai näkee miten se sujuu

Back