• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ajolinjoista

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Cterror
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kannattaa huomata myös kuviorenkaan ja slicksin ero! Monikaan tästä porukasta (ei myöskään allekirjoittanut) ei kai ole ajanut slicksillä... Juttelin Erkan kanssa tuossa joku aika sitten. Totesi että kuviorenkaalla ajettaessa pitää valita ihan erilainen ajotekniikka.

Toinen huomioitava asia lienee litrasessa oleva vääntö --> pidon saa menetettyä paaaaaljon helpommin kuin kuussatasessa.

Eli kunnon kumit alle ja oikeaan lämpötilaan niin voit kallistaa pyörän kyljelleen mutkaan, eikä tarvitse pelätä pidon menetystä.

Oman kokemuksen mukaan (ei kirjallisuustietoa) mutkaan voi sukeltaa aivan törkeällä nopeudella ilman että pito loppuu. Omalla kohdalla "tilanteita" on ollut enempi mutkan ulostulossa, jolloin naru on jo 80%:sti kiristynyt... takarengas yksinkertaisesti menettää pitonsa!!

Sitten kun pyörän hallinta ja ajotaito on edes jonkinlaisella tasolla (vrt. B-lk kuskit), voi nopeutta lähteä kasvattamaan pikkukikkailulla. Näitä voi sitten ammentaa vaikka kirjallisuudesta...
 
Tuossa yksi linkki missä hieman hahmoteltu 600 vs. 1000 ajolinjoja.

Mitä itse olen kuullut ajomiehiltä niin kyllä se kaasu avataan kun jarru loppuu.
 
Tuossa yksi linkki missä hieman hahmoteltu 600 vs. 1000 ajolinjoja.
Toi tonnisen ajolinja on aika levottomasti kyllä piirretty.. siinähän on 2 kääntökohtaa samassa kaarteessa
omg.gif
 
mutta mikä on se apexi? mikä ihmeen mutkassa oleva apeksi?

jarrutuksen ja kiihdytyksen vaihtumiskohta vaiko kallistuksen keskikohta vaimikäihme?

joku saa selventää.
 
Apexi on kohta, jossa sisääntulo loppuu ja ulostulo alkaa, niin olen käsittänyt.

Tämä ajolinjan valinta ei ole kauhean yksinkertainen juttu, etenkin jos ajetaan mutkaa, joka muuttaa kaarevuussädettä mutkan aikana. Vaatii kokeilua. Tasaisen kaarevuussäteen omaava mutka on helpompi.

Tuo Yamahan linkki näytti hyvältä, juuri noin se homma menee. 600:lla pitää ajaa hyvin silkinpehmeästi, viedä jarrutus melkein mutkan puoliväliin asti ja aloittaa varovasti avaaminen jo sieltä. Vaihde pitää valita oikein, jotta ulostulo onnistuu.

Tonnisella en ole ikinä ajanut radalla, eli en pysty sen kummemmin kommentoimaan eroja 600:sten ja 1000:sten välillä.

Monesti suurin ongelma ei mielestäni ole oikea ajolinja, ainakaan Alastaron tyyppisillä radoilla, vaan ennemminkin ajotekniikka. Alastaron mutkat kun ovat kaikki aikalailla tasaisia kaarevuussäteeltään, joten ne ovat sinänsä helppoja ajolinjan valinnan kannalta. Sanoisin, että useimmiten hyvän vauhdin löytyminen johtuu jarrutuksista, oikean mutkanopeuden valinnasta ja väärästä ajoasennosta, siis amatööriharrastajatasolla.

Renkaat on hyvä olla jotain kisaseosta, mikäli vauhtia on reippaanlaisesti. Se tekee ajosta turvallisempaa.
 
Tuossa yksi linkki missä hieman hahmoteltu 600 vs. 1000 ajolinjoja.
Toi tonnisen ajolinja on aika levottomasti kyllä piirretty.. siinähän on 2 kääntökohtaa samassa kaarteessa
omg.gif
Oikeestaan sen tonnin linja pitäis varmaan olla enempi mutkan alkuun kääntyvä ellipsi, jossa ajetaan pitkälle ohi käännön ja sitten kaikki sisään ja mopoa pystyyn ja kaasu auki täysin. Tietty tuohonkin on eri tyylejä, mutta näin minä sen ajaisin (toisaalta en ole erikoinen kuski)
confused_orig.gif
 
Oikeestaan sen tonnin linja pitäis varmaan olla enempi mutkan alkuun kääntyvä ellipsi, jossa ajetaan pitkälle ohi käännön ja sitten kaikki sisään ja mopoa pystyyn ja kaasu auki täysin.
Just siihen tyyliin Code opettaa.. ja se sentään on valmentanu useita GP-kuskeja.. Noita Superbike/GP-kisoja kun kattoo, niin ne linjat näyttää niin älyttömän sulavilta.. ei mitään repimistä näkyvissä.. kuitenkin kaverit vetää ihan täysillä kokoajan. Ohitustilanteissa vasta näkyy kun pojilla menee linjat pieleen optimaalista..

Seurailin oikeen Qatarin SBK-kisoissa mopojen etujousitusta, ja se on hienon näköstä miten ne jarruttaa niin pitkälle, että jousitus ei nouse jarrutuksesta lähes yhtään, kun keula jo pysyy alhaalla kaarteen aiheuttamasta painosta.. Siittä sit vaan avaavat helvetinportit taas kohti seuraavaa mutkaa
smile_org.gif
 
Oikeestaan sen tonnin linja pitäis varmaan olla enempi mutkan alkuun kääntyvä ellipsi, jossa ajetaan pitkälle ohi käännön ja sitten kaikki sisään ja mopoa pystyyn ja kaasu auki täysin.
Just siihen tyyliin Code opettaa.. ja se sentään on valmentanu useita GP-kuskeja.. Noita Superbike/GP-kisoja kun kattoo, niin ne linjat näyttää niin älyttömän sulavilta.. ei mitään repimistä näkyvissä.. kuitenkin kaverit vetää ihan täysillä kokoajan. Ohitustilanteissa vasta näkyy kun pojilla menee linjat pieleen optimaalista..

Seurailin oikeen Qatarin SBK-kisoissa mopojen etujousitusta, ja se on hienon näköstä miten ne jarruttaa niin pitkälle, että jousitus ei nouse jarrutuksesta lähes yhtään, kun keula jo pysyy alhaalla kaarteen aiheuttamasta painosta.. Siittä sit vaan avaavat helvetinportit taas kohti seuraavaa mutkaa
smile_org.gif
Noissa linjoissa on vaan se huono puoli että pitää olla ihan rehti sportti mopo jotta voi toteuttaa. Esim joku tavallinen kuski joka ajelee tupla äksällä tai busalla tai jolloin muulla vastaavalla nopealla mopolla ei voi noin nakata mopoa kantille, siinä ottaa kovat kiinni. Varsinkin tuollaiset kovaa kiihdytettävät kaarteet kuten Kemoran takasuoralle tuleva oikea jossa mopo on ihan lappeellaan ja kaasua avataan koko ajan. Itsellä Acen kamat oli kentässä kun aloin ajamaan noilla linjoilla, nyt ne pitää nostella ylemmäs ja kapeammalle sekä moposta ja kuskista ottaa painoa pois jotta jousitus toimisi paremmin. Jarrutuksen jo kallistaessa aloin oppimaan viimekesänä (kisatilanteessa nakataan niistä viimeisistä ohi tuossa paikassa).
 
Noissa linjoissa on vaan se huono puoli että pitää olla ihan rehti sportti mopo jotta voi toteuttaa.
Juu.. eipä noita kisakuskien oppeja tarvii monen muunkaan toteuttaa.. Tuskin edes superpyörällä tulee isoa eroa harrastelijan kierrosajoissa, jos ajaa pyöreetä linjaa tai tolleen terävämmin mutkat. Se on kuitenkin todella tärkeä juttu pyörällä kuin pyörällä, ettei käännä sinne mutkaan liian aikaisin.
 
Noissa linjoissa on vaan se huono puoli että pitää olla ihan rehti sportti mopo jotta voi toteuttaa.
Juu.. eipä noita kisakuskien oppeja tarvii monen muunkaan toteuttaa.. Tuskin edes superpyörällä tulee isoa eroa harrastelijan kierrosajoissa, jos ajaa pyöreetä linjaa tai tolleen terävämmin mutkat. Se on kuitenkin todella tärkeä juttu pyörällä kuin pyörällä, ettei käännä sinne mutkaan liian aikaisin.
Tuli vaan mieleen viime kesän tapahtumista kommentteja. Itse tykkään ajaa noilla terävillä käännöillä (siinä on vaan sitä fiilistä enempi
wink.gif
). Ei noilla "oikeilla" linjoilla mitää etua saa jos muuten ei ajotekniikka ole kohdallaan ja pää kestä, mutta en ainakaan väsynyt niin paljoa kuin hiukan "pyöreämmillä" linjoilla ajaessa.
 
Ihan pikku vinkkinä, (vaikkakin itse ollut mukana touhuamassa noita) käykääs kattelemassa osoitteesta http://www.ss-cup.fi (Ducati SS Cup maahantuojan viralliset sivut). Sieltä klikkailet "Kilpailut" -kohtaan ja sieltä kun klikkaat radan kuvaa niin saat ajolinjat ja muut syteemit esille. Siellä on ajolinjoja merkitty, esim. miten ajaa tuollaisella isohkolla SS -sarjan laitteella. Ovat melko päteviä useimmille muillekin pyörille ja ehkäpä lähinnä sitä mitä normaali radalla kävijä voisi kokeilla ja opetella.

Yksi juttu mikä tuli mieleen tuosta "romujen maassa laahaamisesta" on se että kannattaa opetella roikkumaan itse enemmän niin silloin voit pitää mopoa enemmän pystyssä ja voit myös samalla avata hiukan reippaammin kaasua. Siinä on oikeasti ihan vinha perä.

Noita WSB -gurujen ajoja ja avaamisia ei meidän kannata tuijotella kuin ihastellen. Heillä on laitteissaan monen monta erikoista vimputinta, mitkä helpottavat ajamista, kuten esim. luistonesto (löytyy Suzukista sekä Ducatista, ainakin).

Edit: typoja
 
Yks juttu mitä ei ole vielä tässä keskustelussa sivuttu, on kaarteen kallistusten vaikutus ajolinjoihin. Ylhäältä katsottuna voidaan helposti piirtää "optimaali" ajolinja, mutta käytännössä homma ei toimikaan niin.

Jos kaarre on sisäänpäin kallistettu, kannattaa se koko kallistusalue käyttää hyväksi, koska siihen voi ajaa huomattavasti kovempaa kuin tasaiseen kaarteeseen. Pitoa on paljon enemmän.

Ulospäin kallistetulla pinnalla kannattaa viipyä mahdollisimman vähän aikaa, ja valita ajolinja sitä välttäen. Pyörä yrittää ajautua ulkokaarteeseen, eikä pitoa tunnu olevan tarpeeksi.

Vaikeaksi homma menee, kun samassa mutkassa on kallistuksia joka suuntaan.. Niiden tiedostaminen on tärkeää kun opettelee uutta rataa ajamaan.
 
Niihinhän tuo lähinnä on tarkoitettukin (paikkoihin joita ei meinaa oppia tai ajaa ihan erilailla). Ja jos noita kirjoitettuja vinkkejä siihen lisäksi lukee niin ehkä sieltä voi jonkun ahaa -elämyksen saada.

Eihän nuo välttämättä toimi sinulla tai jollain muulla kuskilla. Lähinnä yleispäteviksi pyritty tekemään, ettei nyt ihan mitään kauheita mokia tee noissa ja poukkoile ympäriinsä.
 
Ja jos noita kirjoitettuja vinkkejä siihen lisäksi lukee niin ehkä sieltä voi jonkun ahaa -elämyksen saada.
Jees.. nuo vinkit on ihan hyviä. Vastaavalla tavalla pitäis kenen tahansa aktiivisesti rataa ajavan tehdä muistiinpanot kaikista mutkista. Siitä saattaa oppia löytämään omia ongelmakohtia kun yrittää saada paperille ylös tekemisiään.

Ite olen kokenut vaikeaksi noiden referenssipisteiden löytämisen radoilta. Pitäis olla enemmän mainoskylttejä yms. sälää, millä paikantaa jarru- ja kääntöpaikat.. etäisyyskyltit nyt auttaa vähäsen.. sijoitus ei vaan oo aina paras mahdollinen. SRRA:n rataleirillä oli joka kaarteeseen lisätty pienet muovimerkit noihin kääntöpisteisiin, apexiin ja ulostuloon. Helpotti kuulemma radan oppimista huimasti.

Keith Codella on kirjoissaan harjoitus, jossa ajetaan rata läpi mielessä silmät kiinni. Joka kaarteen referenssipisteet pitäis olla niin hyvin muistissa, ja linjat selvät, että läpiajo ajatuksissa pitäis sujua about samaan aikaan kuin livenäkin.. Liian nopea kierros, ja merkkejä on liian vähän, liian hidas, ja niitä on liikaa, tai huomio kiinnittyy epäolennaisuuksiin.
 
Ovat melko päteviä useimmille muillekin pyörille ja ehkäpä lähinnä sitä mitä normaali radalla kävijä voisi kokeilla ja opetella.
Ihan kaikkea noista ohjeista ei kuitenkaan kannata kokeilla kaikilla pyörillä, saattaa nimittäin kemoran mutkassa 5 ja motoparkin bussipysäkillä tulla hiukan tilannetta jos ne ajaa jollain +150hv takikselle potkivalla kilosella seuraavasti
biggrin.gif

"Mutka 5. ei varsinaisesti ole mutka, voidaan ajaa läpi täydellä kaasulla"
"Mutka 4. "Bussipysäkki" ajetaan täydellä kaasulla läpi"
 
Ovat melko päteviä useimmille muillekin pyörille ja ehkäpä lähinnä sitä mitä normaali radalla kävijä voisi kokeilla ja opetella.
Ihan kaikkea noista ohjeista ei kuitenkaan kannata kokeilla kaikilla pyörillä, saattaa nimittäin kemoran mutkassa 5 ja motoparkin bussipysäkillä tulla hiukan tilannetta jos ne ajaa jollain +150hv takikselle potkivalla kilosella seuraavasti  
biggrin.gif

"Mutka 5. ei varsinaisesti ole mutka, voidaan ajaa läpi täydellä kaasulla"
"Mutka 4. "Bussipysäkki" ajetaan täydellä kaasulla läpi"
Just sama tuli mieleen, mietin jo että oonko mä ihan totaalisen vässy (juu, olenhän mä) kun ei kyllä tulis mieleenkään vetää bussipysäkin läpi omalla vessalla kaasu auki. Joskus on tullut kuunneltua noita SM-supereita siellä ja kyllä sielläkin taitaa naru hetkeksi löystyä ainakin moottorin äänien perusteella. 180-kiloinen mopo jossa ~160 renkaalla kerkee kerätä aika kamalasti vauhtia tuohon vaikka vässy kuinka hiljaa kävelyttää sen edellisen mutkan.
 
Ovat melko päteviä useimmille muillekin pyörille ja ehkäpä lähinnä sitä mitä normaali radalla kävijä voisi kokeilla ja opetella.
Ihan kaikkea noista ohjeista ei kuitenkaan kannata kokeilla kaikilla pyörillä, saattaa nimittäin kemoran mutkassa 5 ja motoparkin bussipysäkillä tulla hiukan tilannetta jos ne ajaa jollain +150hv takikselle potkivalla kilosella seuraavasti  
biggrin.gif

"Mutka 5. ei varsinaisesti ole mutka, voidaan ajaa läpi täydellä kaasulla"
"Mutka 4. "Bussipysäkki" ajetaan täydellä kaasulla läpi"
Just sama tuli mieleen, mietin jo että oonko mä ihan totaalisen vässy (juu, olenhän mä) kun ei kyllä tulis mieleenkään vetää bussipysäkin läpi omalla vessalla kaasu auki. Joskus on tullut kuunneltua noita SM-supereita siellä ja kyllä sielläkin taitaa naru hetkeksi löystyä ainakin moottorin äänien perusteella. 180-kiloinen mopo jossa ~160 renkaalla kerkee kerätä aika kamalasti vauhtia tuohon vaikka vässy kuinka hiljaa kävelyttää sen edellisen mutkan.
Jep, tosin nuo ohjeethan oli kirjoitettu Ducati-cup SS-pyörälle, ja moisilla nuo kohdat voi varmasti ajaa "torvet selällään".
Enpä tosin ole moista ducatia ajanut, mutta veikkaisin että ohje pitäneen moisen kohdalla kutinsa, koska esim. motoparkin bussipysäkin voi (tämmöinenkin vässykkä) ajaa vaikkapa jollain normi 600:lla naru kireällä.

Litrasella olen myös joskus moista yrittänyt, mutta yritys loppui siihen kun rupesi pikkusen jännäämään semmoinen kunnon räkäsladi siinä bussipyskin keskivaiheilla (vasurin ulostulossa).
Ja vauhtiahan siinä kohdassa ei ole juuri nimeksikään
tounge.gif
 
Viitteiskö joku laittaa Alastaron linjat kovakantisiin niin, että kaikki miinat ja sudenkuopat olisi otettu huomioon linjoja ajatellessa
baaa.gif
 
Back
Ylös