• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ajoneuvorahoitus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Väre
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pikkusummia olen laittanut rahastoihin, ja sieltä sitten ottanut käyttöön isompiin hankintoihin tarpeen mukaan. Myynyt siis surutta tappiolla tai voitolla. Tällä hetkellä sijoitusten kokonaisarvo on -2% ja yksittäisten rahastojen arvot vaihtelevat -30% ja 30% välillä hankintahinnasta. Sijoittamisen periaatteena on ollut makuuttaa rahoja jossain muualla kuin olemattoman koron pankkitilillä. Viimeisimmän pyörän ostoonkin taisin tuolta rahastosta jotain ottaa.

2,5 vuotta sitten eräs Talvivaaralle alihankintaa tekevä pikkufirman johtaja kehui kovasti Talvivaaraa - en sijoittanut.
90-luvun lopun IT-huumassa tahkosin opiskelija-/osa-aikatyöntekijän budjetilla muutaman tuhatta markkaa voittoa, ja sössin ne Soneran taajuuskauppoihin - tähän päälle vielä valtio peri opintotukia takaisin, koska olin noista voitoista saanut pääomatuloja. Persnettoa tuli. Nokian kurssikin oli tuohon aikaan 60 euron korvilla.
Ainoa "varma" sijoitus on ollut velkakirja 12% korolla 90-luvun alussa. Taisi sekin yritys (meijeri) mennä noissa tohinoissa konkurssiin, mutta sain 1500 markan sijoitukseni sitä ennen pois. ;)

2007 tuli ostettua asunto markkinahintaan. Tällä hetkellä siitä saisi hyvällä tuurilla omat pois jos olisi pakko myydä. Ei siis varsinainen sijoitus, mutta rahan kautta ajateltuna halvempi silti kuin vuokralla asuminen. Kokonaiskorko on onneksi olematon, alle 0,5%.

Ja vastaus siihen alkuperäiseen kysymykseen:
1. pyörä käteisellä (maksoi 5300 markkaa).
2. pyörä osin käteisellä, toinen osa isältä lainaa puoleksi vuodeksi.
3. pyörä 50% pankkilainaa. Maksoin vuoden sisään pois.
4. pyörä käteisellä.

Oma riskinottohalu on siis luokkaa: "parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla". Ehkä se 90-luvun alun lama on vielä muistissa ja 16 % korot, vaikka silloin pikkukossi olinkin. Helppo katsella lähihistoriaa ja nähdä vain ne nousevat käyrät. Toiset osaa, toiset ei ja toisilla on vielä tuuria.

No tällaista se piensijoittajan ja säästäjän elämä kutakuinkin on. Varmoilla sijoituksilla saa sen pienen voiton, siis pienet riskit ja pienet tuotot. Esimerkiksi sijoitusvakuutus jota ei tarvitse päivittäin vahtia missä kurssit minäkin päivänä juoksee. Siellä rahoitusalan ammatti-ihmiset hoitaa päivittäin sen rahan oikeaan paikkaan, eli ei tarvitse paljoa itse miettiä, toisin kuin suorissa osakekaupoissa. Eikä myöskään maksaa toimeksianto palkkioita. Melko helppolukuisia tilastoja mihin sen potin voi jakauttaa ihan maallikko säästäjällekin, ja voi itse muuttaa ihan ilmaiseksi säästön jakaumaa tai kohteita kuukausittain. Siellä pankki ja säästäjä koittaa saada rahalle hyvän ja varman tuoton, kun siitä hyötyy molemmat.

Paras hyöty niissä on loppujen lopuksi ainakin minun kannalta se että kun siellä on pikku potti jemmassa joka kasvaa kuukausittain, ja kun oikeasti tarvitsee tehdä noita pieniä hankintoja, niin on se mistä sen rahan saa tarvittaessa otettua niihin pikku hankintoihin.

Jos niitä pikku säästöjään koittaisi säilyttää tavallisella pankkitilillä tai piirongin laatikossa niin kovin vauhdilla ne hupenisi kaikkeen enempi tai vähempi tarpeelliseen.
Baari-illat tuplaantuisi ynnä muuta "rahareikiä".

Niin kauan kuin minä olen seurannut HEX-indeksiä alimmillaan se on ollut siinä 600 kiepeiilä. Nyt se on noin 7000. Ja korkeimmillaan se on ollut (All Time High) 15000. Siinäkin on miettimistä.
Pitää kuitenkin huomioida, että HEX vai OMXH vai mikä OMG onkaan, niin se on vain hintaindeksi ja muodostuu osakkeen hinnasta. Se ei ota huomioon tuotonmaksua, osinkoja tai pääoman palautuksia. Eli vaikka indeksi junnaa paikallaan, niin osingot tuottaa edelleen. Osinkotuotosta muodostuu kuitenkin noin puolet pörssisijoittamisen keskimääräisestä tuotosta, eli sitä ei kannata jättää laskuissa pois.

Turha niistä osakkeista edes on jauhaa kun pointti oli vaihtoehtoistuotto/tappio. Jos ostaa pyörän rahoituksella ja käteen jääneillä rahoilla hot dog kärryn niin rahoitus saattoi olla suhteessa halpa kun se mahdollisti hyvin tuottoisan hodari busineksen.

Turha niistä osakkeista edes on jauhaa kun pointti oli vaihtoehtoistuotto/tappio. Jos ostaa pyörän rahoituksella ja käteen jääneillä rahoilla hot dog kärryn niin rahoitus saattoi olla suhteessa halpa kun se mahdollisti hyvin tuottoisan hodari busineksen.

Niin tai ostaa kärryn/ osakkeet lainalla ja mopon cashillä...:paikallatuulee:

Jos niitä pikku säästöjään koittaisi säilyttää tavallisella pankkitilillä tai piirongin laatikossa niin kovin vauhdilla ne hupenisi kaikkeen enempi tai vähempi tarpeelliseen.
Baari-illat tuplaantuisi ynnä muuta "rahareikiä".

En muuten yhdy tuohon. Vaatii vaan kovaa mielen lujuutta olla koskematta säästöihin vaikka mieli tekis ja muut menis. Itse en ole mennyt ja moni kiva "romu" on jäänyt hankkimatta mutta positiivisena tästä itsekuri koulusta on jäänyt se että mulla on se "yön vanha satanen taskussa" aina. :paikallatuulee:

Enkä tahdo tällä "lesottaa" mutta suosittelen jokaiselle itsekurikuuria, lyöt vaikka vetoa että pystyt olemaan ostamatta kaikkea vaikkapa 6kk tai 1kk tai 24kk "tarpeellista" jota et sitten välttämättäkään tarvi mutta oishan se kiva omistaa. Jokuhan voisi tälläistä kutsua nihlistismiksi mutten minä. :häähää:

Nim.merk: Ei kädestä suuhun vaan säästön, pitkällisen harkinnan kautta jos oikeesti tarvii nyt eikä joskus tulevaisuudessa.

Terv. Nihlisti Pena :grin:

Rahoituksella olen pyöräni ostanut. Pois olen maksanut kun siihen on tullut tilaisuus. Onhan tämä vähän sitä kaikkimulleheti ajattelua, mutta onhan se kiva elää nyt kun sitä elämää on vielä jäljellä...

Nyt just ei ole pyörää ja seuraavan ajattelin rahoittaa Kenolla tai jollakin muulla Veikkauksen tukimuodolla :D ... jos ei onnistu tuolla, niin sitten muutan jonkin talouden nelipyöräisistä käteiseksi pyöräilyn rahoittamiseksi.

En kyllä ymmärrä näitä "käteisellä ostajia" ollenkaan.
Miksi pitää säästää ja ostaa sitte kun on rahat kasassa? Onko se vaan "se juttu" ku voi sanoo, että käteisellä ostin? Periaate? Joku muu syy?

Pankin maksama korko tilillä oleville rahoille on niin olematon, ettei siellä kannata rahoja pitää. Rahastot, pörssit yms. on järkevämpi vaihtoehto kuhan ei itteään sido mihinkään määräaikasiin juttuihin kiinni. ts. rahat on saatavilla sillon ku niitä tarttee eikä vuoden päästä.

Nykyinen pyörä on rahoituksen (pankkilainan) kautta hommattu. Mahollisuus olisi ollut lyödä taalat samantien tiskiin, mutta en nähnyt siinä mitään järkeä.
Seuraavaki pyörä lähtee satavarmasti jonku rahotuksen kautta ja ylijäävät eurot laitetaan tuottamaan jonnekki muualle.

Toki jokaisella on erilainen taloustilanne ja moraali siitä, mitä voi velaksi ostaa.
Rahoituksella tai lainalla ostaminen ei oo sen huonompi vaihtoehto kuin käteisellä ostaminen, kuhan vaan taloudenhallinta muuten on kunnossa.

Edit: Tottakai kuukaiserät pitää sovittaa siten, että maksuaika ei veny kohtuuttoman pitkäksi tai vedä taloutta muuten tiukaksi.

Viimeksi muokattu:
Miksi pitää säästää ja ostaa sitte kun on rahat kasassa? Onko se vaan "se juttu" ku voi sanoo, että käteisellä ostin? Periaate? Joku muu syy?

En kyllä ymmärrä näitä velaksi ostajia jos pääomaa kerran on.
Miksi pitää ostaa velaksi ja maksaa turhia kuluja ja korkoja jos kerran maksuvalmiutta ja pääomaa on?
Onko se vaan joku virheluulo että "verottaja" maksaa korot takaisin?
Tyhmyys? Joku muu syy?

Hyviä pohdintoja ketjussa on ollut ja myös sitten sellaisia mitä en itse täysin ymmärrä. Kukin tavallaan enkä moiti kenenkään tapoja, kunhan kukin toimii varojensa mukaisesti eikä höyrähdä sellaisiin kauppoihin mihin eivät resurssit oikeasti riitä.
Jeswelläkin oli muuten hyvä viesti, mutta kun itse olen "käteisellä ostaja" niin tähän puutun. Itselläni on periaate että harrastevälineiden vuoksi en halua velkaa tehdä vaan silloin kun harrastevälineitä (mukaan lukien moottoripyörä) ostan niin ostan ne tilille kertyneillä euroilla. Silloin on hyvä mieli kun ne ovat heti omia. Jos vaikka ei tulisikaan ajettua niin tympäisisi maksaa kuukausittain maksulappuja. Kun käteisellä maksaa omaksi niin sitten ei haittaa vaikka pyörä seisoisikin ajamatta. Tämä on minun ajatusmallini, jollain toisella on toiset mietteet.

Mutta kukin tyylillään, ei ole minun asiani moittia muiden valintoja.

Kukin valitsee mahdollisuuksiensa mukaan.
On vain käsittämätöntä dissata niitä, joilla on mahdollisuus ostaa ilman velkasitoumusta.

Aina ei ole tarvetta säästää, että voi ostaa käteisellä.

Itse pyrin pitämään kuukausimenot mahdollisimman pieninä. Eläminen on paljon mukavempaa kun on pienet kuukausimenot. Lainat ja rahoitukset eivät kauhean hyvin sovi tähän. Työ lähtee niin heti alkaa olla vaikeampaa tai jotakin muuta yhtä yllättävää sattuu. Pienet kuukausimenot myös helpottava rahan säästämistä. On paljon vaikeampaa säästää rahaa jos menot ovat 1500,- ja tulot 1750,- kuussa kuin jos menot olisivatkin vain 750,- Euroa kuussa.

Samalla minusta on vaikeaa ottaa lainaa harrastusvälineen takia. Varsinkin harrastus, josta joutuu jo muutenkin maksamaan bensan, vakuutusten ja huoltojen muodossa. Harrastus joka tuhoaa talouden ei ole minusta hyvä harrastus vaikka se toisi taivaalista nautintoa.

En kyllä ymmärrä näitä velaksi ostajia jos pääomaa kerran on.
Miksi pitää ostaa velaksi ja maksaa turhia kuluja ja korkoja jos kerran maksuvalmiutta ja pääomaa on?
Onko se vaan joku virheluulo että "verottaja" maksaa korot takaisin?
Tyhmyys? Joku muu syy?

Justhan minä tuosta vänkäsin sivutolkulla aikaisemmin. Jos 10 000€ pyörän rahoituksen kokonaiskulut on 1000€ ja tuon saman 10 000€ sijoittamalla muualle olettaa tienaavansa 2000€ niin kannattaa ottaa pyörä rahoituksella, koska siten "tienaa" tonnin. Vaihtoehtoisesti vain ei halua sitoa käteispuskuria ajoneuvoon, joten pistää käteiset talteen poikimaan maltillisella tuotolla. Järkeviä syitä on pilvin pimein.

Justhan minä tuosta vänkäsin sivutolkulla aikaisemmin. Jos 10 000€ pyörän rahoituksen kokonaiskulut on 1000€...

Ja sitten tarkastus pankkien omilla laskureilla oikeista lainan kuluista:
Nordea, rahoituksen määrä 10100,-, maksuaikaa 48kk. Lainan hinta noin 4800,- (ei siis 1000)
Osuuspankki, rahoituksen määrä 10000,- maksuaika 48kk. Lainan hinta noin 1900,-
S-pankki, rahoitusen määrä 10100, maksuaika 48kk. Lainan hinta noin 1800,-
Jnejne.

Kukin valitsee mahdollisuuksiensa mukaan.
On vain käsittämätöntä dissata niitä, joilla on mahdollisuus ostaa ilman velkasitoumusta.

No juuri näin, mutta tietty myös toisinpäin... eikö totta? Jokainenhan makaa juuri niinku petaa, eikä siihen pitäisi olla kellään mitään sen kummempaa mussuttamista. :;):

No juuri näin, mutta tietty myös toisinpäin... eikö totta? Jokainenhan makaa juuri niinku petaa, eikä siihen pitäisi olla kellään mitään sen kummempaa mussuttamista. :;):

Juuri näin, ihmettelen kyllä kun porukka keuhkoaa Kreikalle annettavasta tuesta

Jopas on jaksanut kansaa puhuttaa moinen asia. Tämäkö se on se mikä tulee moikatessa mieleen kun kaveri ajaa kadulla vastaan, "onkohan ton peli pätkällä vai käteisellä ostettu"?
Hauskaa on se että suurinta kolinaa pitää nää "suomikaksneloslaiset" joilla on hirmu hätä huutaa sitä että pätäkkää on ja ei tartte änkyttämällä maksaa. Lähes kuka tahansa työssäkäyvä aikuinen pystyy ostamaan mopon käteisellä, kunhan vaan tyytyy tarpeeksi vaatimattomaan ruoskaan. Aika aiheetonta verrata vitosen pyssyllä ajavan käteissijoitusta yli kahdenkympin hightech moposta nauttivan maksuhaitariin, niin kauan kuin tämä kykenee maksuistaan huolehtimaan. Highteck miehellä kun on käsiraha suurempi kuin ruoskakuskin koko sijoitus.

Korot on alhaalla, pätkällä saa nykyään paremman kaupan ja vapaan pääoman voi käyttää vaikkapa parempiin varusteisiin, pidempiin matkoihin ja hyvään viiniin ja ruokaan. Ihan sama, jokainen nauttii harrastuksestaan haluamallaan tavalla ja tuskin kukaan täällä on niin hyvä ekonomisti että voisi validisti ohjata toisen henkilön talouspolitiikkaa. Elämässä kun vaikuttaa aika moni muukin kustannustekijä kuin mopo... Tai kaksi, neljästä puhumattakaan.

Korot on alhaalla, pätkällä saa nykyään paremman kaupan ja vapaan pääoman voi käyttää vaikkapa parempiin varusteisiin, pidempiin matkoihin ja hyvään viiniin ja ruokaan. Ihan sama, jokainen nauttii harrastuksestaan haluamallaan tavalla...

Näille köyhille jotka ei saa lainaa ja niille talouden asiantuntijoille jotka makselevat 10 k€ lainasta "tuhansia euroja" korkoa on, on aivan turhaa koettaa kertoa tämmöisistä asioista.

Ja sitten tarkastus pankkien omilla laskureilla oikeista lainan kuluista:
Nordea, rahoituksen määrä 10100,-, maksuaikaa 48kk. Lainan hinta noin 4800,- (ei siis 1000)
Osuuspankki, rahoituksen määrä 10000,- maksuaika 48kk. Lainan hinta noin 1900,-
S-pankki, rahoitusen määrä 10100, maksuaika 48kk. Lainan hinta noin 1800,-
Jnejne.

Mie sain osuuspankin laskurilla 10 000€ laina 48kk tod. korko 5,3% kk-erä 229€ kokonaishinta 10 978€
Siis 978€ neljässä vuodessa. Onhan tuo niin karmee summa, että ehdottomasti kannattaa se 229€ / kk laittaa sukan varteen ja sitten vuonna 2018 mennä kauppaan ja katsoa mihin se riittää...

^Juu ja jos inflaatio rallaa 2% vuosivauhtia niin se 10 000€ pyörä onkin 4v päästä 800€ kalliimpi...

Back