Ennemmin minä säästän sen 10 tonnia kulkineeseen kuin otan velkaa. Siitä kun saa lähes saman koron itselleen kuin mitä itse maksaa korkoa siitä luotosta. Sen rahan voi joko säästää sen 4 vuodessa, tai maksaa rahoitusyhtiölle 6 vuotta. Jos vain pitkäjänteisyys piisaa niin se on tuossa tapauksessa useamman tonnia halvempi.
Tuossa ajatusmaailmassa tuijotetaan vain ja ainoastaan rahaa. Moni on valmis maksamaan siitä, että pystyy siirtämään tulevaisuuden tuloja ajassa - ottamaan pyörään rahoituksen. Tottakai se maksaa, koska tonni tänään on paljon arvokkaampi kuin tonni vuoden päästä. Moni kuitenkin on valmis maksamaan esim 5% enemmän siitä, että saa ajaa jo tänä ja seuraavana kesänä sillä haluamallaan pyörällä eikä joudu kituuttamaan halvemmalla (ja sitten myymään sen) tai olemaan kokonaan ilman.
Keskustelu on hedelmätöntä jos se liikkuu vain ja ainoastaan sen kokonaiskustannuksen valossa. Minä ainakin ymmärrän helposti, että joku maksaa extraa siitä, että pyörä on pihassa nyt eikä 2v päästä. Teknisesti ottaen jos on vaikka sitä asuntolainaa niin silloinkin pyörä on hankittu velkarahalla. Vaihtoehto kun olisi lyhentää lainaa. Käytännössä rahanmenon kannalta on yhdentekevää mihin velkaraha nimellisesti kohdistuu. Joka tapauksessa sitä ja samaa velkaa joutuu lyhentämään oli se sitten taloa tai pyörää. Kuukaudessa tililtä lähtee X määrä €.