Ajovaloksi H4 Led?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lauri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Lauri

New member
R1100RT:n alkuperäinen ajovalo ei ole teholtaan mitenkään parhaasta päästä. Valon parantaminen on ollut suunnitteilla jo pitempään, mutta projekti on siirtynyt niin kauan eteenpäin että tarjolla oleva tekniikkakin on ehtinyt kehittyä:

Ainakin mainosten valossa xenon-sarja ei enää ole ainoa vaihtoehto, vaan nykyään saa myös H4:sen mallisia ledilamppuja. Eikä edes maksa paljoa, ebayssä näkyvät hinnat alkavan vajaasta kympistä. Malleja onkin sitten vaikka kuinka paljon tarjolla.

Ei huvittaisi ruveta kokeilemalla hakemaan toimivaa mallia. Löytyisikö täältä kokemuksia tuollaisista? (foorumin haku ei palauttanut yhtään osumaa kun yritin etsiä, joten ehkä aihetta ei ole käsitelty aiemmin täällä?)

On niistä ollut juttua. Itselläni on ja olen ihan tyytyväinen, vaikka suoraa vertailua halogeeniin samassa umpiossa en olekaan tehnyt.

Laitoin viime syksynä Cyclopsin H7:et. Noita saa euroopasta http://www.zenoverland.com/

Ehdin ajaa abouttiarallaa 1000km ennen kauden päättymistä.
Pidempiaikaisia kokemuksia ei siis vielä ole, mutta kirkkaammat noi on kun alkuperäiset halogeenit.

Halogeeniumpioon ei ole tarkoitettu mitään muuta valonlähdettä kuin se kivikautinen halogeenipolttimo. 35w "H7R" Xenonsarjat nyt vielä menevät, koska niissä se valonlähde on aika hyvin mitotettu samaan kohtaan kuin halogeenissä oleva lanka ja R-xenonissa on sellainen mustaksi maalattu himmennin. Silti, hajavaloa tulee niin helvetisti että vastaantulijaa häikäsee. Nykyään myydään Xenonsarjoakin joillain ihan älyttömillä Wattiluvuilla, ja taas vituttaa. Muijakin menee nykyään iltasin töihin ja manaa kun siellä maantiellä ajellaan Sierroilla jotkut kiinaledit nokalla niin että taju lähtee kohtaamistilanteessa.

Noissa ledipolttimoissa voi olla niitä ledejä asetettu ihan miten sattuu ja valokuvio on sen mukainen, esimerkki:
http://www.thumpertalk.com/topic/1135297-review-and-mod-cyclops-h4-led-3800-lumen-bulb/

Joo, mä ymmärrän että se olis kiva nähdä eteensä ja olis kiva tulla nähdyksi. Mutta mun mielestä oikea keino siihen on laittaa joku helvetin ruma lisävalo johonkin katteeseen kiinni erillisestä kytkimestä niin että sitä voi käyttää;
A) Päivällä, ei vituta vastaantulijoita niin paljon
B) Pimeessä, ilman vastaantulijoita, jolloin kukaan ei ole sokaistumassa vitutukseen

Kyllä, mä diggaan xenoneista ja ledeistä ihan pirusti. Mut ne pitää olla oikein toteutettu ja suunnattu. Jatkakaa -->

Cree ledit, 3000 lumenia kappale, H7. Kyllä toimii. Pitkät ja lyhyet. H4:stä ei kokemusta.

H4 lienee eri kuin H7. Itellä just asennettu H7 LED pyörässä. Viikonloppuna meinasin ottaa tallista ja tarkastella valokuviota.

Halogeeniumpioon ei ole tarkoitettu mitään muuta valonlähdettä kuin se kivikautinen halogeenipolttimo. 35w "H7R" Xenonsarjat nyt vielä menevät, koska niissä se valonlähde on aika hyvin mitotettu samaan kohtaan kuin halogeenissä oleva lanka ja R-xenonissa on sellainen mustaksi maalattu himmennin. Silti, hajavaloa tulee niin helvetisti että vastaantulijaa häikäsee. Nykyään myydään Xenonsarjoakin joillain ihan älyttömillä Wattiluvuilla, ja taas vituttaa. Muijakin menee nykyään iltasin töihin ja manaa kun siellä maantiellä ajellaan Sierroilla jotkut kiinaledit nokalla niin että taju lähtee kohtaamistilanteessa.

Noissa ledipolttimoissa voi olla niitä ledejä asetettu ihan miten sattuu ja valokuvio on sen mukainen, esimerkki:
http://www.thumpertalk.com/topic/1135297-review-and-mod-cyclops-h4-led-3800-lumen-bulb/

Joo, mä ymmärrän että se olis kiva nähdä eteensä ja olis kiva tulla nähdyksi. Mutta mun mielestä oikea keino siihen on laittaa joku helvetin ruma lisävalo johonkin katteeseen kiinni erillisestä kytkimestä niin että sitä voi käyttää;
A) Päivällä, ei vituta vastaantulijoita niin paljon
B) Pimeessä, ilman vastaantulijoita, jolloin kukaan ei ole sokaistumassa vitutukseen

Kyllä, mä diggaan xenoneista ja ledeistä ihan pirusti. Mut ne pitää olla oikein toteutettu ja suunnattu. Jatkakaa -->[/QUOT

Joo tuossa ollaan samaa mieltä, itse tienaan leipäni pölli auton ratissa tuolla tienpäällä ja hiukan paljon vituttaa jotkut biltemasta ostetut 75/100 H4 jonkin ritsan keulilla suunnattu viel miten sattuu. Kumma vaikka paketissa lukee isola EI TIELIIKENNE KÄYTTÖÖN niin pitäähän ne tunkea sinne ämpärinkokoisiin Helloihin. Ja sen huomaa heti siitä kun räppää pitkiä niin valot ei vaihdu tai räpätään takas että päinpersettä suunnattua reserviä on.

Nyt varmaan kuitenkin puhutaan moottoripyörään laitettavista valoista. Niitä ei ainakaan täällä Uudellamaalla tule pimeään vuodenaikaan haitaksi asti vastaan :p

Kesällä se pieni hajavalo taas ei niin haittaa, kun on muutenkin valoisaa.

Eri asia, jos tosiaan ryhdytään vetämään kiinaxenoneja heijastinumpiollisiin autoihin ja sitten vedetään tuolla pimeällä sadekelillä kaikki lyhdyt edestä ja takaa päällä.

Tuollaisen H4-polttimon laitoin keväällä MT-09 pyörääni. Kukaan ei ainakaan vilkutellut valojaan vastaantullessa, jota tapahtuu esim. pitkiä pitäessä. Hajavaloa on toki hieman. Valoteho kasvoi mielestäni erittäin merkittävästi. Voin suositella.

Tuo on oikein hyvä linkki, sieltä kun lukee vähän pitemmälle niin siellä on paljon juttua ja ohjeita valokuvion korjaamisesta hyvin yksinkertaisella systeemillä: Lediä pitää siirtää vähän taaksepäin. Pienestä kiinni ja ainakin tuon lampun kanssa lopputulos näyttää hyvältä.

Paljon muitakin hyviä linkkejä on tullut, mm. nuo kurapyöräilijöiden foorumilla olevat jutut. Siellä kehuttiin myös bilteman sarjaa, voisi sekin siis tulla kyseeseen (bilteman laatuhan vaihtelee niin rajusti, etten sieltä juuri viitsi ostaa ilman suosituksia)

Kiinan kaupoissa on se ongelma, että tuotteen kuin tuotteen laatu voi olla ihan mitä tahansa kuvasta riippumatta. Se on sentään maa, jossa nykyisen teollisuuden taustalta löytyy tuhansien vuosien traditiot posliinipyttyjen kopioimisesta, ja sille kultturille on sitten rakennettu paljon. En siis luota ollenkaan ajatukseen, että satunnaiselta myyjältä esim. aliexpressistä saisi saman tuotteen halvemmalla, kun se kuvassa näyttää samalta. Vaikka tuote olisikin peräisin "samasta tehtaasta" jonkun toisen, kallimman tuotteen kanssa, voi se silti olla tehty halvemmista osista.

Nimenomaan hajavalo ja valokuvio yleensä on ongelma. Umpion heijastin on suunniteltu tarkasti esim. sen H4:n melko pistemäisen hehkulangan mukaisesti. Ledit taas on siroteltu "sinne tänne", hajalleen noissa halvemmissa LED-lampuissa ja mitä olen autopalstoilta lukenut, ei LED-korvikkeet oikein pelitä. Ongelma on myös lämpö. Led-polttimo kuitenkin kehittää kymmeniä wattejakin sitä lämpöä, joka tavalla tai toisella olisi saatava johdetuksi pois, usein kantaan sijoitetulla tuulettimella! Ledit on kuitenkin arkoja lämmölle ja valontuottokin vähenee kuumassa. Itse asiassa koko oikean led-umpion suunnittelu lähtee lämpösuunnttelusta, kun taas halogeenilla tarvitsee lähinnä huolehtia siitä, että kanta ei vallan sula kuumuudesta. Voi muuten olla, että korvike-led-polttimon elinikä jää H4/H7 -polttimoa lyhyemmäksi :sad3:

höpö höpö 4 h ledi käytössä kestänny jo kaksi ajokautta että se siintä kestosta :blink: onhan siinä ledi poltimossa se tuuletin ja mulla ei ajovalon lasissa mitään kuviointia

ja eiko kaikissa prätkissä saa säädettyä ajovaloa sivu ja pystysuunnassa ettei se ajovalo häikäise vastaan tulevaa

Kyllä ledeilläkin saadaan kunnollinen valokuvio, ainakin kun tekijä osaa asiansa. Philipsin H4 led-lamppujen esitteessä väitetään "Similar or better beam pattern than standard halogen lamp, ECE beam pattern compliant", väittävät myös että joka toisessa autossa on niiden valot, joten eiköhän ne jotakin tiedä valokuvioista. Ikävästi vain vähän hinnakas tuo philipsin tuote.

Se on tietysti totta, että halvoissa kiinalaisissa ledit on missä sattuu ja valokuvio samaten.

ja eiko kaikissa prätkissä saa säädettyä ajovaloa sivu ja pystysuunnassa ettei se ajovalo häikäise vastaan tulevaa

Taitaa olla osassa vain korkeussäätö, ilmeisesti kaikki toimii kun olet sitä mieltä vaikka noiden laaduissa on oikeasti isoja eroja.

Back