Akkuasiaa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cjs
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mulla R6 söi Yuasan akkuja yhden vuodessa.
Tällä hetkellä bilteman geeliakku pyörässä kiinni ja on kestäny jo 4v.
Edellisellä bilteman akulla mentiin 3vuotta.
 
Bilteman geeliakkuja on ollut mopoissa ja mönkijöissä, jälkimmäiset olleet talvikäytössä ja seisseet pakkasessa viikkoja ja aina tärähtänyt tulille vaikka mittari on näyttänyt -30c. Parissa pyörässä Motonetista halpis akku ja ihan hyvin tuntui toimivan pari vuotta.

Yuasa on hyvä mutta joskus niissäkin on huonoja yksilöitä jotka kyykkää ennen aikojaan.
 
Mulla oli -07 FJR:ssä alkuperäinen Yuasan akku kun se lähti vaihtoon viime keväänä. Aina pitempien taukojen aikana älylaturissa.
 
Mulla oli -07 FJR:ssä alkuperäinen Yuasan akku kun se lähti vaihtoon viime keväänä. Aina pitempien taukojen aikana älylaturissa.

-04 FJR ja alkuperäisellä Yuasalla mennään. Talviseisonnan aikana lataan kerran/kk CTekin 0,8A-laturilla, en pidä kokoajan laturissa.
 
Mulla on ollut lähes kaikkia merkkejä vuosien varrella. Yksi on kuitenkin josta varoitan seurakuntalaisia; Euroglobe. Motoristin 11. käsky: Sinun ei pidä Euroglobea pyörääsi tunkea.

Tällä hetkellä on Yasaa ja bemarin omaa, kuka sen sitten tekeekin. Motobatt kesti Ducatissa yhden kesän. Juu.. on kyllä ctekkejä useampikin, se oranssi toimii myös pakkasessa.
 
Vartan lyijyakku kesti beemerissä, (K100RT), sen 15 vuotta, ja varmaan olisi vieläkin käytössä, vaan kun aurinkorannalla pääsi talvisäilytyksessä yksi kennoista hivenen kuivahtamaan, niin teki sitten tenän siirtoajossa Toulosessa...

Seisonnassa napa irti, kerran talvessa (sillä wanhan kansan-), Matti-laturilla täyteen lataus - eikä mitään setekkejä! :thumbup:

...mutta ennen tehtiinkin kamppeet kestämään, eikä niinkuin nyt....:dunno:
 
Vartan lyijyakku kesti beemerissä, (K100RT), sen 15 vuotta, ja varmaan olisi vieläkin käytössä, vaan kun aurinkorannalla pääsi talvisäilytyksessä yksi kennoista hivenen kuivahtamaan, niin teki sitten tenän siirtoajossa Toulosessa...

Seisonnassa napa irti, kerran talvessa (sillä wanhan kansan-), Matti-laturilla täyteen lataus - eikä mitään setekkejä! :thumbup:

...mutta ennen tehtiinkin kamppeet kestämään, eikä niinkuin nyt....:dunno:

Se on sama onko se laturi "Wanhan kansan" Matti vai Nykyajan CTek, niin tärkeintä on ettei se latausvirta ole liian korkea. Max. 7% akun kapasiteetista. esim. 14Ah:n akkua ladatessa latausvirta on 1,0A.

ps. 15v. se on 2004 mallisen pyöränkin akku.
 
Moro, on painovirhe tuo 310, sama akku merkinnällä YTX14H-BS on parempi kylmäkäynnistysvirta 240A, eli tuossa nimessä tuo H lisänä. Mulla oli noita varmaan pari pikku GS700, ei kestäny, tosin varmaan vika siinä vitun pyörässä. Bilteman geeli akulla mentiin loppuaika, ei moittimista siinä. Mutta tuo linkin akku on aika edullinen, kun vertaa esim. saman mallin hintaa Motonetissä.
 
^Ok, kiitoksia ja tuo H-homma oli ihan uutta tietoa! Lievää hiipumisoiretta Yuasassa oli ehkä tosiaan havaittavissa, ei hyvä tunne. Eipä haluta jäädä jonnekin kärvistelemään ajovermeet päällä jos akku omaa nihilistisiyttään hyytyy jonnekin reissun päällä. Taidan ostaa kuitenkin tutumman merkin eli Exiden Motonetistä, olikohan 64€. (Kamelinpaskapaikalla ajamisessakin oli paska fiilis eli ei luottoa, mutta kun tilalle tuli tappipaikka niin luotto palasi heti).
 
Oma suunnitelma on ollut se että ostan aina yuasa:n akun, ja koskaan en ole pettynyt ja ei tarvitse käydä tuollaista pähkäilyä.

Sama menetelmä. Hinnoissa ollaan siellä puolivälissä. Kahdeksankympin akku ja viisi vuotta ei hirveitä kustanna per vuosi. Tänä keväänä sippasi BMW:n originaaliakku ylläpitolatauksista huolimatta viiden vuoden iässä.
 
Otin kokeiluun Bilteman LiFePO4 akun. Pyörän kevennys siis tämän akun tarkoitus. Reilu kolme kiloa sai höylättyä painosta. Akkuhan on aivan naurettavan kevyt ja se potkii B-Kingin käyntiin lyijyakkua rivakammin. Aika näyttää miten se kestää.
 
En oikein ymmärrä tuota Bilteman akkujen vastaisuutta. Paremmin ne itsellä on kestäneet kuin Yusan akut, jotka ovat järjestäen kestäneet kaksi vuotta. Vaikka saisi samaan hintaan, niin todennäköisesti Bilteman valitsisin. Mutta kun hintaero on kolminkertainen, niin et tarvitse edes miettiä. Bilteman akkuja voi ostaa joka vuodelle uuden ja silti tulee halvemmaksi.
 
Otin kokeiluun Bilteman LiFePO4 akun. Pyörän kevennys siis tämän akun tarkoitus. Reilu kolme kiloa sai höylättyä painosta. Akkuhan on aivan naurettavan kevyt ja se potkii B-Kingin käyntiin lyijyakkua rivakammin. Aika näyttää miten se kestää.
Omaan näyttäis käyvän tämä (80-175 4Ah), mutta eikö siis normi ylläpitolaturi passaa lataukseen koska on maininta Litium-akkujen erikoislaturista? https://www.biltema.fi/autoilu---mp/akut-ja-tarvikkeet/akut/litiumakku-lifepo4-2000036169
 
Viimeksi muokattu:
Juu ei passaa, pitäis olla omanlaisensa. Ne älylaturein pulssitoiminnot tappaa li-akun.
Toisaalta jos nappaa akkukaapelin irti niin Li akku ei ylläpitolatausta tarvii vaan pitää latauksena liki maailman tappiin.
 
Kauhukseni huomasin, että ostamassani pyörässä on sininen Bilteman akku :)-

Heti kun tuo alkaa oireilemaan, niin tilalle tulee Yuasa, kuten alunperinkin on ollut. Makso mitä makso..
 
Olipa kerran uuden pyörän mukana tullut Yuasan akku. Sillä sai pyörän käyntiin n. 3kk ajan. Talvella akku oli muutaman kerran latauksessa ja keväällä ei enää hörähtänyt pyörä käyntiin. Tilalle tuli halpis lifepo ja Yuasan paska lähti liikkeeseen "takuuvaihtoon" ja sille tielle jäi. En ole enää perään kysellyt.
 
Kauhukseni huomasin, että ostamassani pyörässä on sininen Bilteman akku :)-

Heti kun tuo alkaa oireilemaan, niin tilalle tulee Yuasa, kuten alunperinkin on ollut. Makso mitä makso..

Eiköhän viisainta olisi vaihtaa heti eikä jäädä odottelemaan kunnes alkaa temppuilla tai jättää jonnekin korpeen.
 
Yuasan akuissa on aika paljon hintaeroja euroopassa.
Omaan pyörään Motonet tarjoaa Yuasaa hintaan 159,00e ja Carpimoto myy samaa akkua kotiin tuotuna 92,99e.
Kotimaista pitäisi suosia, mutta ostan sitten Motonetista jotain tuolla säästyneellä 66 eurolla...
 
Back
Ylös