Akkuasiaa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cjs
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

cjs

New member
Onko kellään parempaa tietoa, kannattaako ostaa halvempi vai kalliimpi akku. Motonetin merkkihaun kautta ehdotetut yhteensopivat akut (oheinen ruutukaappaus) osoittaa että että hintahaitari on aivan valtava, 24 - 129 EUR. Olen yleensä ostanut sen halvimman, jonka käyttöikä on osoittautunut reilu kolmeksi vuodeksi.

Mielipiteitä ja kommentteja tervetulleita!

Terv.

Christoffer
 

Liitetiedostot

  • Näyttökuva 2019-9-8 kello 11.22.17.jpg
    Näyttökuva 2019-9-8 kello 11.22.17.jpg
    84,1 KB · Katselut: 180
Se riippuu käytöstä. Käynnistelläänkö kylmällä, syökö mopo akkua parkissa, onko ylläpitolaturia, paljonko mopo vie virtaa startatessa, eli kuinka likellä ollaan täydellä akulla jne.

Mä oon yleensä satsannut noihin akkuihin ja ylläpitoon vähän, ku vituttaa virran puute. Ei sano sitä, etteikö halvempi akku toimisi kun mopon latausjärjestelmä on kunnossa, ei syö parkissa pahemmin akkua, eikä käynnistellä pakkasella.

Summa summarum: kokeilemalla selviää
 
No toi kallein Yuasa kannattaa ostaa, JOS se kestää yli kuusi vuotta ja JOS sä lasket ajavasi samalla pyörällä vielä kuuden vuoden jälkeen. Muutenhan samoihin hintoihin päästään, vaikka tuon halvimman uusisi joka kevät!
 
Oma suunnitelma on ollut se että ostan aina yuasa:n akun, ja koskaan en ole pettynyt ja ei tarvitse käydä tuollaista pähkäilyä.
 
Oma suunnitelma on ollut se että ostan aina yuasa:n akun, ja koskaan en ole pettynyt ja ei tarvitse käydä tuollaista pähkäilyä.

Ilmeisesti et katsonut tuota ekan viestin kuvaa? Siinä on listalla mukana myös kaksi Yuasaa, toisen hinta 55 euroa, toisen 129 euroa... Joten pähkäiltävää on tässä tapauksessa silti. :right:

Se on sitten oma lukunsa, että miksi pyörään tarjotaan mallikohtaisella haulla yli tuplahintaista täysin eri tyyppikoodilla olevaa akkua, kuin mitä listan muut akut ovat. Liekö tuotetietokantaan lipsahtanut virhe, vai onko tuo olevinaan parempi, mutta tuskin ainakaan perustelee hintaeroa.

Itse ostaisin tuon halvemman Yuasan, niiden kanssa ei minullakaan koskaan ole tullut matkan jatkumista uhkaavia äkillisiä yllätyksiä.
 
Mtxn akkua en laittais. Just kesällä kyykkäs tuore ko merkin vastaava.
Pari exideä ollut, niistä ei mulla huonoja kokemuksia..
Monesti kun ei osta sitä ihan halvinta, eikä ihan kalleinta, niin pääsee melko edullisesti.
 
Se on sitten oma lukunsa, että miksi pyörään tarjotaan mallikohtaisella haulla yli tuplahintaista täysin eri tyyppikoodilla olevaa akkua, kuin mitä listan muut akut ovat. Liekö tuotetietokantaan lipsahtanut virhe, vai onko tuo olevinaan parempi, mutta tuskin ainakaan perustelee hintaeroa.äkillisiä yllätyksiä.

Kalliimpi on litium-akku. Justiinsa ostin skopaan uuden akun - aivan samat käy kuin tuossa kuvassakin, mutta päädyinkin ostamaan biltemasta 37€ maksavan hyytelöakun, jonka kapasiteetiksi ilmoitetaan 7Ah. Säästyneillä euroilla cruisailen 250-300 km... :cruising:
 
Eiköhän kusiainen löhde käyntiin jos vain akun teholuokka on oikea. Omaan ostin litium akun koska V2 tarttee käynnistäessä paljon virtaa ja onhan se kevyt ja kallis.
Monilla nykyakuilla on tapana kuolla kerrasta varoittamatta, ikävää reissun päällä...
 
Kalliimpi on litium-akku. Justiinsa ostin skopaan uuden akun - aivan samat käy kuin tuossa kuvassakin, mutta päädyinkin ostamaan biltemasta 37€ maksavan hyytelöakun, jonka kapasiteetiksi ilmoitetaan 7Ah. Säästyneillä euroilla cruisailen 250-300 km... :cruising:

Otan osaa .... siis Bilteman akkujen osalta... sontaa...
Itsellä levähti Bilteman akku keväällä.... Ei kestäntyt edes vuotta... Takuuseen meni ja seuraava kesti peräti 4kk. No sitten oli uskottava ettei Biltsun akut kestä Nyt mennään Yuasalla..
Mutama viikko sitten tultii Broidin kanssa Euroopan reissulta ja hieman ennen Tallinnaa Broidin Kotarista hajosi Bilteman vuoden vanha akku.... Matkanteko siis loppui tykkänään... No onneksi löytyi akkukauppa alle kisan päästä ja Yuasa kiinni mopoon ja juuri ja juuri kerettiin laivaan. :grin:
 
Minulla Rocketissa Motobatt ja Yamahassa joku, josta en tiedä sen enempää. Motobatt ainakin on käyttäytynyt kelvollisesti ja kun siinä on tuplanavat, saa vaikkapa ctek:in piuhat niihin toisiin kiinteästi kiinni.

Mitä näitä akkuja tullut seurattua, Yuasa on varma kortti. Tuo Motobatt on itsellä kokeilu ja jos ei läpäise testiä, palaan takaisin Yuasa:n ja sillä selvä. Ei jaksa noita Bilteman akkuja edes testata.
 
nelipyttyisissä ja varsinkin 600sissa toimii todella huonokin akku. Kannattaa huolestua vasta jos ajaa, speed triplellä, isolla twinillä, tms, varsinkin jos siinä ei ole puolipuristimia.

näissä vaarana osassa myös starttijärjestelmälmän vaurioituminen jos starttaa heikolla ja moottori potkaisee takaisin.
 
Minulla on toinen Motobatt menossa. Edellinen oli RSV Millessä pari vuotta ja meni pyörän mukana. Kotarin 950:ssa on ollut reilun vuoden. Kotarissa on pykälän isompi kuin mitä MB siihen suosittaa, sain juuri mahtumaan paikalleen ja on sama kylmäkäynnistysvirta kuin vakio Yuasassa. Jonkun verran joutuu starttailemaan -15 keleissä niin tuosta ei voi tinkiä.
 
Otan osaa .... siis Bilteman akkujen osalta... sontaa...

Moposkootteri söi akkuja suunnilleen kerran vuodessa tai parissa. Bilteman huoltovapaalla mentiin n 10v. Speed Triplen alkuperäinen Yuasa kesti 2v. Bilteman geeliakku kesti 7v. Ei nyt niin huonosti. Toki biltema ostaa akkuja milloin mistäkin, joten historiaan huono verrata.
 
Moe.

Tähän mennessä "paras" akku mikä on kohdalle sattunut on käytössä oleva 2012 ostettu Vartan AGM akku.

Akku on ollut ajossa kesät ja talvet ja prätkä startannut lähes 20 asteen pakkasilla. Todellinen käyttötestin akulle tuli 2013 talvella, kun se tippui järveen ja oli 3 metrin syvyydessä kolme päivää.

Menneenä kesänä kävin mittauttamassa akun ja mittarin mukaan akku on uutta vastaavassa kunnossa.

No mulle tuo akun "laatu" määräytyy talvikäytön mukaan, kun mopon joutuu starttaamaan silloin tällöin kaukana apusähköstä.

Kesämopoissa on ollut käytössä Exideä ja Yasaa, kelpo akkuja nekin.

-Ile-
 
Edellisessä pyörässä meni 15 vuodessa 5kpl akkuja; muutama yuasa ja oisko ollut varta, exide ja joku muu...
Eli keskimäärin 3v kestoikä, vaikka talvisin ylläpitolaturissa.

Yuasa on mielestäni ylihintainen, ja lisäksi joissain myyntipaikoissa takuu vain 6kk:blink:
(kaverilla kuoli kys.akku 7kk ikäisenä)

Nykyisessä tonnisessa nyt testissä Bilteman 5ah litium-akku(lifepo), tämän kesän ainakin
pelannut hienosti, ja takuu 5 vuotta, hinta samaa luokkaa Yuasan kanssa.
 
Back
Ylös