Tuntuu näissä akkuhommissa olevan useita eri mielipiteitä joten lisään lusikkani tähän soppaan ja yritän myös perustella kantani. Akkujen kanssa olen pelannut aikalailla myös työmaalla, mutta korjatkaa ihmeessä jos olen jossain asiassa mielestänne väärässä. Ei tämä mikää raamattu ole, kunhan vaan lämpimäkseni omia mielipiteitäni kirjoittelen...
Vaihtoehtoja on monia, tässä yleisimmät:
1. Alkuperäinen akku jostain akkukaupasta. Toimii, mutta maksaa. Huoltovapaa (=suljettu lyijynesteakku).
2. Alkuperäisen kaltainen ja kokoinen lyijynesteakku esim. biltemasta. Halpa. Tarvii muistaa tarkistaa nestepinnat silloin tällöin. Saattaa vuotaa akkukoteloon, ei haittaa jos on muovinen kotelo ja vuodatusletku maahan tms. Saattaa tykätä kyttyrää ja heittää happoa pihalle kallistelusta ja keulimisesta yms.
3. Lyijyhyytelöakku. Toimii, mutta kallis. Voi asentaa vaikka "katolleen". Ei tykkää huonoa mistään, vaikka olis talven lataamatta. Herkkä ylijännitteelle.
4. UPS-akku. Voi olla lyijyhyytelö- tai suljettu lyjynesteakku. Ei sovellu syklimäiseen käyttöön, ts. ei toimi sähköstartillisissa mopoissa kovin pitkään. Veteraaniveijot käyttää näitä. Halpa. Ei kestä suuria purkaus ja latausvirtoja ja on herkkä ylijännitteelle. Älä sekoita tavallista ja ups-akkua keskenään, yleensä myyjät tietää homman tai akun mukana tulee joku dokumentti suositellusta käytöstä.
Akkutyyppejä on lisäksi montaa muuta (Li-ion, NiMh, NiCd yms.), mutta ajoneuvokäytössä nämä on ne yleisimmät. Siitä sit jokainen voi valkata mieleisensä. Itse valitsisin nuo lyijyhyytelöakut, mutta toisaalta investointi tuntuu turhalta...
Uudemmassa mopossa mulla on vielä orggis akku, käytän pyörää talvellakin kahden viikon välein ja triple lataa akun täyteen n. 5-10min lämmityskäytön aikana. Ts. napajännite pari tuntia käytön jälkeen n. 13V -> ei tarvi ladata. Muutaman kerran talvessa lataan kuitenkin pienellä virralla (alle 1A) n. 12h. Kesällä en lataile.
Vanhassa polkumopossa olen käyttänyt sekä ups-lyijyhyytelöakkua ja bilteman lyijynesteakkua. Molemmat ovat toimineet hyvin. Ko. mopossa lataus- ja kulutusvirrat on pieniä ja sillä ei keulita yms... Käytän tätäkin pyörää talvella parin viikon välein, mutta lataan akun joka kerta lämmityskäytön JÄLKEEN. Vanha rouva ei jakse ladata tyhkäynnilla ollenkaan (=DC-laturi), mutta ajossa sitten kierrosten kanssa hyvinkin. Kesällä en lataile tätäkään.
Ja sähköliitoksista vielä: Ei sillä ole väliä tehdäänkö liitokset juottamalla vai puristusliitoksina, vaan sillä miten ne tehdään. Väärillä työkaluilla ja työmenetelmillä saadaan tavasta riippumatta hankittua kosolti vaikeuksia ja sähkövikoja, kokemusta on. Kunnolla tehty juotos tai puristusliitos kestää mopokäyttöä 20 vuotta, mutta huonoilla välineillä ja väärin tehtynä liitos ei kestä kesääkään.
Edit: Latausvirroista ja välineistä.
Itse käytän pääsääntöisesti bilteman moottoripyöräakkulaturia. Lataa pienellä virralla ja jännitekkin pysyy kurissa, ja on halpa. Paras välinehän olisi säädettävä virtalähde jännitteen- ja virran säädöllä. Niitä saa rakennussarjoina ja valmiinakin kaupasta, mutta ovat aikas kalliita. Esim. optimaten lataus/purkaus/elvytyssysteemistä ei ole omakohtaisia kokemuksia...
Nyrkkisääntönä latauksessa voidaan pitää 10% sääntöä: latausjännite on kymmenen prosenttia nimellisjännitettä korkeampi ja latausvirta on 10% ominaiskapasiteetista. Eli esim. 12v 12Ah akkua ladataan 13,2 voltin jännitteellä ja 1,2 amppeerin virralla. 10% säännöllä ei ainakaan riko mitään akkua. Toki lyijynesteakut kestävät huomattavasti kovempaa käskytystä, onhan mopon oma latausjännitekkin yleensä lähellä 14 volttia, mutta en ihan äkkiä lähtisi mopon akkuja lataamaan esim. 5 amppeerin autolaturilla.
Tuossa juuri latailin talvella yhtä mopon akkua ja totesin sen olevan luultavasti paskana. Latautui ihan hyvin, otti virtaa vastaan, nosti napajännitteen ihan normaalisti latauksen yhteydessä, mutta myös itsepurkaus oli suuri. Ts. latauksen jälkeen kaikki näytti ihan normaalilta, mutta parissa päivässä napajännite laski 13 voltista 12 volttiin. Nyt keväällä akku kiinni ja mopoa käymään -> ei edes jaksanu kunnolla pyörittää starttia. Kuormittamattomana jännite yli 12v, mutta heti kun otti vähän virtaa, niin jännite putosi n. 11 volttiin ja startatessa vielä alemmas... Eli taas talvella kypsyi yksi akku, jota ei ollut hoidettu oikein, onneksi ei omasta moposta.
Edit 2: Detaileja.
Niin, unohdin tuohon laittaa, että nuo tavalliset lyijynesteakut pitää siis (yleensä) itse hapottaa ja täyttää sitten akkuvedellä. Harva liike noita taitaa hapotella valmiiksi. Ilmeisesti huotovapaita akkuja ei tarvitse hapottaa, ainoastaan lisätään tislattu vesi? Noita lyijyhyytelöakkuja ei tarvi hapottaa eikä niille tarvi tehdä mitään muutakaan. Reikää ei kuitenkaan kannata kylkeen lyödä, kyllä se hyytelökin sieltä luultavasti yrittää ulos tulla!
Ja muistakaa se ensilataus ohjeiden mukaan!! Oikein tehty ensilataus pidentää akun elinikää huomattavasti!! Olen aika tyhjentavän selityksen kuullut niistä kemiallisista reaktioista mitä akussa tapahtuu ensilatauksen yhteydessä, mutta en sitä tähän hätään muista. Jos ei ole ohjeita, niin joku 16-24h voi pienellä virralla latailla.
Huh, tulipahan taas höpistyä, toivottavasti joku ees jaksaa loppuun asti!!