Akkukeskustelua

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Outrage
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Outrage

New member
Kertokaapas minkälaisia akkuja olette fillareissanne käyttäneet. Vaihdatteko joka kevät uuteen vai käytättekö niin pitkään kuin hermo kestää? Itselläni vaihto on ollut "ajankohtainen" jo vuoden päivät, mutta kun en ole vielä huoltoasemalle tai kahvilan eteen jäänyt niin...päläpälä

Eli Geeliakku vai Perinteinen, "Alkuperisosa" vai Biltema.
Entäpä latureiden kanssa, saako halvalla hyvää ja mistä?

Tuolla Ducati-puolella ei ole keskustelusta päätellen lainkaan harvinaista, että laittavat fillarin aina latinkiin pieneltä lenkiltä kotiin tullessaan.

Ei Trumppa laturia tartte lenkin jälkeen. Siinä lenkin aikanahan se latautuu. Kummia nuo italianihmeet
eek.gif

siis että ladattaisiin akkua aina ajon jälkeen..
biggrin.gif

Ducateissa on laturi varmaankin lisävaruste...
wink.gif
tounge.gif

Ei Trumppa laturia tartte lenkin jälkeen. Siinä lenkin aikanahan se latautuu. Kummia nuo italianihmeet
eek.gif
Kyllä tarvitsee. Ainakin meidän Bonneville -78
confused_orig.gif

Talvella on kaikki abikot poistettu ja liitokset tinailtu. Jospa se siitä
nixweiss.gif

Isolla kierroksilla lataa, pienillä ei. Tarttis ehkä ostaa uudet virtapuolen kamat, mutta laturi pelastaa...

Mun Daytonan akku hyytyi totaalisesti talven aikana. Vaikka latasin sitä, niin ei vaan kone startannut. Oli syksyllä heikossa kunnossa, mutta pelasi silti. Ostin nyt keväällä YUASA:n huoltovapaan akun. Siis sen mihin joutuu itse kippaamaan vedet, mitkä tuli paketissa mukana.

Mites toi geeliakku, onko pitkäikäinen? Tarviiko latailla talven aikana? ym.? Joku sanoi, että vaikka akku putoaisi lattialle ja tulisi reikä kupeeseen, niin ei menoa haittaa...onko perää?

Mites toi geeliakku, onko pitkäikäinen? Tarviiko latailla talven aikana? ym.? Joku sanoi, että vaikka akku putoaisi lattialle ja tulisi reikä kupeeseen, niin ei menoa haittaa...onko perää?
Todella erinomaisen tärkeä ominaisuus akulle, että toimii vaikka reikä kyljessä
biggrin.gif
Kyllä akkua kuin akkua on syytä latailla kerran pari talven aikana.

Mun Daytonan akku hyytyi totaalisesti talven aikana. Vaikka latasin sitä, niin ei vaan kone startannut. Oli syksyllä heikossa kunnossa, mutta pelasi silti. Ostin nyt keväällä YUASA:n huoltovapaan akun. Siis sen mihin joutuu itse kippaamaan vedet, mitkä tuli paketissa mukana.

Itsellänikin hyytyi akku talvella jostakin syystä
nixweiss.gif

Eikös huoltovapaa akku ole sellainen jossa ei siis mitään korkkeja jne??Mielestäni sinne ei itse mitään lisätä :tyhmäminä:Korjatkaa jos tarve?

Eikös huoltovapaa akku ole sellainen jossa ei siis mitään korkkeja jne??Mielestäni sinne ei itse mitään lisätä :tyhmäminä:Korjatkaa jos tarve?
Siihen akkuun laitetaan painamalla sit vesien lisäämisen jälkeen sellainen yhtenäinen korkki mitä ei sit saa kirveelläkään pois. Näkyy varmaan sun akussakin siinä akun päällä sellainen pitkä, n.2cm leveä ja akun pituinen luiska. Menee aika tiukkaan kun sen laiittaa kiinni.

Mun mielestä näitä akkuja kutsutaan huoltovapaiksi...
nixweiss.gif

Siihen akkuun laitetaan painamalla sit vesien lisäämisen jälkeen sellainen yhtenäinen korkki mitä ei sit saa kirveelläkään pois. Näkyy varmaan sun akussakin siinä akun päällä sellainen pitkä, n.2cm leveä ja akun pituinen luiska. Menee aika tiukkaan kun sen laiittaa kiinni.

Mun mielestä näitä akkuja kutsutaan huoltovapaiksi...
nixweiss.gif
Aivan, tajusin..
thumbs-up.gif

Niin ja ostin juuri tänään sellasen huoltovapaan akun akkukeskuksesta 60€, sama akku allrightilla 126
veryangry.gif

latinkiin pieneltä lenkiltä kotiin tullessaan.
Lainaan itseäni ja korostan: PIENELTÄ LENKILTÄ KOTIIN TULLESSAAN...
Ei tarvitse "huutaa",asia tuli harvinaisen selväksi.
lookaround_orig.gif
Tuskinpa siitä mitään haittaakaan on,jos sitä akkua lue:pienen (siis pikkuriikkisen) lenkin jälkeen latailee.Vähänkin pidempi lenkki,niin eiköhän se laturi huolehdi latauksesta,olettaen että laitteet ovat kunnossa.

ps:hyytelöakuista sen verran,että se on ns."turvallisempi vaihtoehto".Mm.poliisi käyttää kuulemma vastaavaa akkutyyppiä autokalustossaan.

Tuntuu näissä akkuhommissa olevan useita eri mielipiteitä joten lisään lusikkani tähän soppaan ja yritän myös perustella kantani. Akkujen kanssa olen pelannut aikalailla myös työmaalla, mutta korjatkaa ihmeessä jos olen jossain asiassa mielestänne väärässä. Ei tämä mikää raamattu ole, kunhan vaan lämpimäkseni omia mielipiteitäni kirjoittelen...  
smile_org.gif

Vaihtoehtoja on monia, tässä yleisimmät:

1. Alkuperäinen akku jostain akkukaupasta. Toimii, mutta maksaa. Huoltovapaa (=suljettu lyijynesteakku).

2. Alkuperäisen kaltainen ja kokoinen lyijynesteakku esim. biltemasta. Halpa. Tarvii muistaa tarkistaa nestepinnat silloin tällöin. Saattaa vuotaa akkukoteloon, ei haittaa jos on muovinen kotelo ja vuodatusletku maahan tms. Saattaa tykätä kyttyrää ja heittää happoa pihalle kallistelusta ja keulimisesta yms.

3. Lyijyhyytelöakku. Toimii, mutta kallis. Voi asentaa vaikka "katolleen". Ei tykkää huonoa mistään, vaikka olis talven lataamatta. Herkkä ylijännitteelle.

4. UPS-akku. Voi olla lyijyhyytelö- tai suljettu lyjynesteakku. Ei sovellu syklimäiseen käyttöön, ts. ei toimi sähköstartillisissa mopoissa kovin pitkään. Veteraaniveijot käyttää näitä. Halpa. Ei kestä suuria purkaus ja latausvirtoja ja on herkkä ylijännitteelle. Älä sekoita tavallista ja ups-akkua keskenään, yleensä myyjät tietää homman tai akun mukana tulee joku dokumentti suositellusta käytöstä.

Akkutyyppejä on lisäksi montaa muuta (Li-ion, NiMh, NiCd yms.), mutta ajoneuvokäytössä nämä on ne yleisimmät. Siitä sit jokainen voi valkata mieleisensä. Itse valitsisin nuo lyijyhyytelöakut, mutta toisaalta investointi tuntuu turhalta...

Uudemmassa mopossa mulla on vielä orggis akku, käytän pyörää talvellakin kahden viikon välein ja triple lataa akun täyteen n. 5-10min lämmityskäytön aikana. Ts. napajännite pari tuntia käytön jälkeen n. 13V -> ei tarvi ladata. Muutaman kerran talvessa lataan kuitenkin pienellä virralla (alle 1A) n. 12h. Kesällä en lataile.

Vanhassa polkumopossa olen käyttänyt sekä ups-lyijyhyytelöakkua ja bilteman lyijynesteakkua. Molemmat ovat toimineet hyvin. Ko. mopossa lataus- ja kulutusvirrat on pieniä ja sillä ei keulita yms... Käytän tätäkin pyörää talvella parin viikon välein, mutta lataan akun joka kerta lämmityskäytön JÄLKEEN. Vanha rouva ei jakse ladata tyhkäynnilla ollenkaan (=DC-laturi), mutta ajossa sitten kierrosten kanssa hyvinkin. Kesällä en lataile tätäkään.

Ja sähköliitoksista vielä: Ei sillä ole väliä tehdäänkö liitokset juottamalla vai puristusliitoksina, vaan sillä miten ne tehdään. Väärillä työkaluilla ja työmenetelmillä saadaan tavasta riippumatta hankittua kosolti vaikeuksia ja sähkövikoja, kokemusta on. Kunnolla tehty juotos tai puristusliitos kestää mopokäyttöä 20 vuotta, mutta huonoilla välineillä ja väärin tehtynä liitos ei kestä kesääkään.  
sad_orig.gif

Edit: Latausvirroista ja välineistä.

Itse käytän pääsääntöisesti bilteman moottoripyöräakkulaturia. Lataa pienellä virralla ja jännitekkin pysyy kurissa, ja on halpa. Paras välinehän olisi säädettävä virtalähde jännitteen- ja virran säädöllä. Niitä saa rakennussarjoina ja valmiinakin kaupasta, mutta ovat aikas kalliita. Esim. optimaten lataus/purkaus/elvytyssysteemistä ei ole omakohtaisia kokemuksia...

Nyrkkisääntönä latauksessa voidaan pitää 10% sääntöä: latausjännite on kymmenen prosenttia nimellisjännitettä korkeampi ja latausvirta on 10% ominaiskapasiteetista. Eli esim. 12v 12Ah akkua ladataan 13,2 voltin jännitteellä ja 1,2 amppeerin virralla. 10% säännöllä ei ainakaan riko mitään akkua. Toki lyijynesteakut kestävät huomattavasti kovempaa käskytystä, onhan mopon oma latausjännitekkin yleensä lähellä 14 volttia, mutta en ihan äkkiä lähtisi mopon akkuja lataamaan esim. 5 amppeerin autolaturilla.

Tuossa juuri latailin talvella yhtä mopon akkua ja totesin sen olevan luultavasti paskana. Latautui ihan hyvin, otti virtaa vastaan, nosti napajännitteen ihan normaalisti latauksen yhteydessä, mutta myös itsepurkaus oli suuri. Ts. latauksen jälkeen kaikki näytti ihan normaalilta, mutta parissa päivässä napajännite laski 13 voltista 12 volttiin. Nyt keväällä akku kiinni ja mopoa käymään -> ei edes jaksanu kunnolla pyörittää starttia. Kuormittamattomana jännite yli 12v, mutta heti kun otti vähän virtaa, niin jännite putosi n. 11 volttiin ja startatessa vielä alemmas... Eli taas talvella kypsyi yksi akku, jota ei ollut hoidettu oikein, onneksi ei omasta moposta.

Edit 2: Detaileja.

Niin, unohdin tuohon laittaa, että nuo tavalliset lyijynesteakut pitää siis (yleensä) itse hapottaa ja täyttää sitten akkuvedellä. Harva liike noita taitaa hapotella valmiiksi. Ilmeisesti huotovapaita akkuja ei tarvitse hapottaa, ainoastaan lisätään tislattu vesi? Noita lyijyhyytelöakkuja ei tarvi hapottaa eikä niille tarvi tehdä mitään muutakaan. Reikää ei kuitenkaan kannata kylkeen lyödä, kyllä se hyytelökin sieltä luultavasti yrittää ulos tulla!

Ja muistakaa se ensilataus ohjeiden mukaan!! Oikein tehty ensilataus pidentää akun elinikää huomattavasti!! Olen aika tyhjentavän selityksen kuullut niistä kemiallisista reaktioista mitä akussa tapahtuu ensilatauksen yhteydessä, mutta en sitä tähän hätään muista. Jos ei ole ohjeita, niin joku 16-24h voi pienellä virralla latailla.

Huh, tulipahan taas höpistyä, toivottavasti joku ees jaksaa loppuun asti!!
biggrin.gif

Kiitos GFS! Taidan tulostaa tuon ja laittaa tallin seinälle, mutta ensin akkukauppaan kyselemään vaihtoehtoja 3 ja 2.

No niin!

Täytyy muutamaa juttua tarkentaa, kävin nimittäin eilen akkukaupassa ja oli jutustelua myyjän kanssa hommista...

Yllätys itelle oli se, että aika monissa uusissa pyörissä on tuommonen hyytelöakku vakiona, vaikka maksaakin noin kolme kertaa enemmän kuin huoltovapaa nesteakku... Varmaankin joku laki, asetus tms. määrää akkutyypin ainakin jossain maissa, koska ei tehdas varmaan huvikseen noihin pyöriin noita hyytelöakkuja laita...

12V12Ah hyytelöakku oli akkusalolla tingattuun hintaan 150 ekee ja samanmoinen nesteakku 50 ekee. Eli ei tarvinnut paljoakaan miettiä kumpi on "parempi" vaihtoehto!! Jos tommonen "oikee" akku maksaa 50 euroa, ei siinä paljoa kannata enää lähtee kikkailemaan korkillisten akkujen kanssa...
smile_org.gif

Niin, se ukko väitti kiven kovaan että akku ei vaadi ensilatausta, vaikka akun hapotus tapahtui oston yhteydessä... En tiedä oliko se taas näitä myyntimiehen puheita, vai oliko asiassa joku vinha totuus?! No, ei siitä ensilatauksesta ainakaan mitään haittaa ole, joten siellä se akku on verstaalla piuhan päässä 24h.
nixweiss.gif

Että tällästa tälläkertaa!

Sanotaanpa taas kerran,10Ah hyytelöakku Stormilta tingattuun hintaan 46€,enkä ole Stormilla duunissa,tyytyväinen asiakas vain
cool.gif

Kaupan hyllyllä akut ovat jo valmiiksi ns. kuivavarattuja => tiskillä paketin mukana tulleet nesteet sisään, akku kiinni mopoon ja eikun startaten moppe tulille - toimii
smile_org.gif
Tosin ennen korkkien sulkemista kannattanee odotella 10-15min verran että kupliminen rauhottuu, mutta myös toisinpäin kun akun päältä se kaasutiivis suojateippi poistetaan, pitää nesteytyksen tapahtua 2h sisällä
wink.gif

Tuo 10% nyrkkisääntö on varsin hyvä
thumbs-up.gif
Mutta mikä akkutyyppi sopii mihinkin pyörään lienee myös yksi pyöräkohtaisista ominaisuuksista
nixweiss.gif
Omassani perinteiset, huoltovapaat litkuakut toimii kuin junan vessa, vuodesta toiseen, mutta nämä uusimmat Hi-Tech akut kyykähtää kesässä, pahimmat jo kesken kaudenkin
sad_orig.gif
No en valita, sillä jostain syystä itselläni ei ole mitään erityisiä haluja maksaa akusta 2x hintaa
wink.gif

Nostetaan yleisön pyynnöstä taas luettavaksi!

Stormin luettelossa oli akkujen koodien selvityksiä (ainakin Yuasa):
YTZ = geeliakku
YTX = huoltovapaa
muut kai sitten "vanhan mallisia"

Jonkin verran näkyy näilläkin sivuilla juttua, että geeliakku kuolee aika yhtäkkiä pahemmin varoittamatta.  
omg.gif

Omassa Panissa näyttää olevan ensiasennuksena geeliakku ==> ei ole kyllä mikään virtaihme konetta pyörittämään. Kolme kesää ajettu. Itsellä on nyt mutu että huoltovapaan ostan seuraavaksi.

Blackkarissa oli huoltovapaa, kesti ainakin vuodet 2000 - 2005 ihan OK. Pariin kertaan talvella purin melkein tyhjäksi loistattamalla 55w lamppua ja lataamalla sen jälkeen täyteen. Mitään muuta ei tehty eli todellakin huoltovapaa. Jälleen aika mutua, mutta minusta akkua pitää myös talvella purkaa, ei pelkästään ladata.

sport05.gif

Back